Vartijan tappo Kokkolassa 1997

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
RouvaSkrof
Susikoski
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 4:34 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Vartijan tappo Kokkolassa 1997

Viesti Kirjoittaja RouvaSkrof »

Muistaako kukaan tapausta vähintään 15 vuoden takaa, kun muistaakseni myymälävaras puukotti vartijan kuoliaaksi Kokkolan Citymarketissa? Ellen ihan väärin muista, taisi tekijä olla vähemmistökansalainen.

Otsikkoon lisätty vuosiluku käyttäjien pyynnöstä.

-Dante
Quod scripsi, scripsi

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Muistan tapauksen hyvin, sattui 1990-luvun lopulla, vuosi oli 1997.
Ihmettelen etten löytänyt tälle jutulle ketjua täältä mutta aikanaan sai paljonkin palstatilaa lehdissä ja esimerkiksi olen Alibista jutun lukenut parikin kertaa.
HS - Kotimaa - 7.6.1998 - 711 merkkiä - 1. painos

Vartija-vahtimestarin surmaajalle yli kymmenen vuotta vankeutta

KOKKOLA-Kokkolan käräjäoikeus on tuominnut Citymarketin vartija-vahtimestarin surmanneen Heikki Elias Kaikulan kymmeneksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen. Tuomio tuli taposta sekä useista muista rikoksista.

Kaikula puukotti 19-vuotiaan vartijan kuoliaaksi Kokkolassa marraskuussa. Puukotus sattui kaupan vartijakopissa, kun vartija oli selvittämässä tuomitun tekemää myymälänäpistystä. Vartija löydettiin myymälän sulkemisen jälkeen kuolleena kopin lattialta.

Syytetty myönsi lyöneensä humalassa veitsellä, mutta väitti yrittäneensä osua käteen. (STT)
Milestäni kyllä täällä oma ketju jo on jutulle joten linkittäkää joku joka löytää.. Tekijä oli alkoholisti ja tekoa tehdessään humalassa. Jos en väärin muista niin tekijä oli tai on nykyään uskonmiehiä.

RouvaSkrof
Susikoski
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 4:34 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja RouvaSkrof »

Juurikin näin. En äkkiseltään löytänyt ketjua, kun tapaus välähti mieleen. Oli aikanaan todellakin iso juttu täällä maakunnassa ja itseäkin kosketti etenkin uhrin nuoren iän vuoksi.
Quod scripsi, scripsi

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Alibissa oli uhrin kuolinilmoituskin sellaisenaan, en uhrin nimeä muista mutta muistaakseni oli suomenruotsalainen. En tarkoita sillä että olisi mitään merkitystä oliko uhri suomalainen vai suomenruotsalainen, näin vain muistelen, jos viitsin niin löydän Alibin varmasti aika helposti.

RouvaSkrof
Susikoski
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 4:34 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja RouvaSkrof »

Se Alibin juttu ois kyllä jees. Kiitos :)
Quod scripsi, scripsi

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja matlockb »

RouvaSkrof kirjoitti:Se Alibin juttu ois kyllä jees. Kiitos :)
Siitä olen jo tänne tarpeeksi kertonut etten tuo vanhempaa aineistoani enää minfoon toistaiseksi.
Mutta kun/jos löydän Alibin niin laitan tänne selostuksen asiasta.

limee
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2011 11:36 pm

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja limee »

Meillä vartijakoulussa kerrottiin tätä esimerkkitapauksena ja muistaakseni opettajamme kertoi tekijän olevan vanhempi mies. Tekijä oli kuulemma joku jota ei voisi epäillä moisen teon tekijäksi ja vartija olikin suht rauhassa viedessään häntä koppiinsa. Voi olla että muistan väärin tai sitten kyseessä on eri tapaus mutta en usko että näitä hirveän montaa on?

Jos jollakin tosiaan on lisätietoja niin niitä olisi kiva lukea!

Ps. Onpahan ensimmäinen viestini koko foorumilla. Niin mielenkiintoisia juttuja että pakko kirjautua!

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Lämpimästi tervetuloa omasta puolestani, limee, palstalle. Välillä täällä jutut on vähän liikaa karanneet vapaan keskustelun puolelle, siitä kommenttini etten vanhempaa aineistoa toistaiseksi tuo minfoon koska mm. olen täällä kirjoituksistani saanut haukkumaketjuja s24:ään, tämä ei tietenkään ole minfon sivuston eikä yp:n vika.
Kun Alibin löydän tästä tapauksesta niin laitan tänne lyhyen selostuksen asiasta ja jutun kokonaisuudessaan crimeen, jonne vanhemman aineistoni herrasmiessopimuksen mukaisesti tulevaisuudessa toistaiseksi vien, sen vuoksi että siellä tällaiset on vain rekisteröityneiden käyttäjien luettavissa.
Jos tänne samalla tavalla juttunu laittaisin, niin vaatisin että vain rekisteröityneet sen voisivat lukea.
Mutta tosiaan, en muista että vartijatappoja ainakaan 1990-luvulla ja 2000-luvulla olisi muita tapahtunut kuin tämä ikävä Kokkolan juttu, ja hyvä niin että ei ole enempää näitä.
Tässä tapauksessa muistaakseni tekijä oli asiallisesti lähtenyt selvittelemään näpistystään asiallisesti käyttäytyneen vartijan kanssa vartijankoppiin jossa vartijan surmasi ilman mitään järkevää motiivia, jos surmatyölle yleensäkään nyt voi järkevän motiivin edes löytää.

limee
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2011 11:36 pm

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja limee »

Kiitos Matlockb ja harmi että olet saanut jaskaa niskaasi. Ihmiset osaavat olla kovin ilkeitä ja raadollisia ja netissä vielä helpommin kun saa esiintyä anonyymina. Joka tapauksessa jos ja kun löydät alibin niin lyhyt selostus olisi mukava saada.

Kyseessä on varmasti sama tapaus josta meillä koulussa puhuttiin, itsekään en muista vartijatappoja hirveästi esiintyneen. Kyseessä oli juuri tämmöinen tapaus kun tekijä lähti ihan asiallisesti selvittämään tilannetta ja yhtäkkiä puukotti vartijan kuoliaaksi. Surullista..

LIsäinfoa odotellessa!

Matteus
Armas Tammelin
Viestit: 82
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 4:29 pm

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja Matteus »

matlockb kirjoitti:Kun Alibin löydän tästä tapauksesta niin laitan tänne lyhyen selostuksen asiasta ja jutun kokonaisuudessaan crimeen, jonne vanhemman aineistoni herrasmiessopimuksen mukaisesti tulevaisuudessa toistaiseksi vien, sen vuoksi että siellä tällaiset on vain rekisteröityneiden käyttäjien luettavissa.
Jos tänne samalla tavalla juttunu laittaisin, niin vaatisin että vain rekisteröityneet sen voisivat lukea..
Anteeksi tyhmyyteni mutta mitä tämä "crime" tarkoittaa? Mistä löytyvät vanhemmat jutut, jotka olet kitjoittanut?

Tapaus kiinnostaa kovasti vain sen takia, että itse olen työssäni saanut katsella piipun päätä kahteen kertaan ja kerennyt miettiä kaikenlaista sen jälkeen...

Lumienkeli
Martin Beck
Viestit: 830
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 6:01 pm
Paikkakunta: Hells Ladder

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja Lumienkeli »

Muistelisin myös, että tekijä oli aiemmin varastanut tekovälineen paikallisesta Anttilasta.. En sitten tiedä onko faktaa vai ei, mutta näin olen kuullut. Uhri oli silloisen kaverini serkku, joten jotain pientä on jäänyt mieleen..

Näytöt
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: Pe Touko 22, 2009 4:11 pm

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja Näytöt »

Tuossa yksi vanha uutissähke aiheesta: (MTV3 24.11.1997)
Market-puukottaja vangittiin

Kokkolan käräjäoikeus vangitsi maanantaina Citymarketin vartija-vahtimestarin puukotuksesta epäillyn kokkolalaisen miehen. 19-vuotias vartija-vahtimestari puukotettiin kuoliaaksi perjantai-iltana Kokkolassa.

Esitutkinnassa on tähän mennessä selvinnyt, että epäilty oli ottanut myymälästä villakangastakin ja pukenut sen ylleen. Takissa oli hälytysnasta paikallaan, joten miehen poistuessa liikkeestä kassan valvontaportti hälytti.
Paikalle kutsuttiin vartija-vahtimestari, joka pyysi miestä työhuoneeseensa. Vartija löydettiin myymälän sulkemisen jälkeen surmattuna työtilansa lattialta.

Syylliseksi epäilty on kuulustelussa myöntänyt lyöneensä veitsellä vartijaa, kun tämä yritti estää häntä poistumasta työhuoneesta. Veitsen epäilty kertoi ottaneensa aikaisemmin illalla Anttilan tavaratalosta.
Puukotuksen jälkeen mies poistui Citymarketista Kallentorin puoleisen ulko-oven kautta ja palasi takaisin Anttilan tavarataloon, mistä hänet myöhemmin otettiin kiinni.
(STT)

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Alibi löytyi se on 3/1998. Uhri, Niklas "Kikla" Djupsund oli syntynyt Kokkolassa 14.2.1978 ja kuolinpäivä on 21.11.1997.
Lapsia ei ollut, kaipaamaan jäivät vanhemmat, isovanhemmat ja veljet.
Lupaamani koosteen jutusta laitan kun ehdin.
Kuolinilmoituksessa oli nämä värssyt:
Nyt olen vapaa ja mukana tuulen
saan kulkea rajalle ajattomuuden.
Olen kimallus tähden, olen pilven lento
olen kasteisen aamun pisara hento.
En ole poissa, vaan luoksenne saavun
mukana jokaisen nousevan aamun
ja jokaisen tummuvan illan myötä
toivotan teille hyvää yötä.
(kiroittanut muuten Vuokko Laatio eikä Eino Leino kuten usein virheellisesti luullaan)

Vaan ylitse kaiken kyynelten,
tuhat muistoa lohduttaa.
Ne tallessa päivien menneiden
- tuhat muistoa kultaakin kalliimpaa.

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 90-luvulla

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Kyseisestä jutusta kertova Alibin juttu on luettavissa kokainaisuudessaan nyt rekisteröityneille crimen käyttäjille (http://www.atfreeforum.com/crimestory/i ... crimestory).
Lyhyen koosteen laitan sitten tänne jos viitsin ja kun ehdin (eipä tarvi suoli24:ssä kenenkää haukkua eivätkä kyseiset nettipellet pääse juttujani lukemaan, ikävä kyllä).

Koostetta jutusta vähän:
Saarnamiehen titteliä käyttänyt, tekohetkellä 43-vuotias Heikki Elias Kaikula määrättiin mielentilatutkimukseen ja rangaistusta vaadittiin taposta ja muista pienemmistä rikoksista. Luonnollisesti on jo tuomionsa kärsinyt. Kaikula oli asunut noin vuoden Kokkolassa ennen tätä järjetöntä ja anteeksiantamatonta tekoaan ja mm. vuonna 1980 liittynyt johonkin Niilo Ylivainion helluntaihommiin, mutta eipä ollut eräs tärkeimmistä käskyistä Kaikulan mielessä 1997 kun tappoi työtään tekevän nuoren miehen.
Niklas puolestaan haudattiin itsenäisyyspäivänä 1997, Kaikula sen sijaan viettää vapaan miehen elämää, viettänyt varmaan jo lähes 10 vuotta kun puolethan nuo yleensä istuu.

eliash
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: La Maalis 05, 2011 1:23 pm

Re: Vartijan tappo Kokkolassa 1997

Viesti Kirjoittaja eliash »

Hei! Voisitteko olla niin ystävällisiä ja poistaa sivustoltanne minua koskevat n. 13 v sitten tapahtuneet rikokset! Olen tuomioni sovittanut ja tarkoituksenmukaisesti sinne sivustollenne on laitettu "muistutus" tapahtumistani vuonna 1997. Minä olen kyllä kärsinyt tapahtuneestani jo aivan tarpeeksi ja muistan kyllä varmasti tämän elämäni loppuunasti tämän väärän valinnan, että aloin käyttämään alkoholia, joka tuhosi elämää näin pahoin. Kuitenkin olen sitä mieltä, että lasteni ja lastenlapsieni vuoksi poistettaisiin nämä jutut sivustoiltanne. Olen jo vanha ja sairaalloinen mies. Muistutus tästä tapahtuneesta ei ole kenenkään edun mukaista, vaan tuo mieleen pahoja muistoja kaikille osapuolille.

HEIKKI KAIKULA

Vastaa Viestiin