Aatos Rinne,59v., surmattu kotiinsa 6.7.1986 Turku

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Geemo
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Elo 31, 2007 1:34 am
Paikkakunta: Turku

Aatos Rinne,59v., surmattu kotiinsa 6.7.1986 Turku

Viesti Kirjoittaja Geemo »

Muistaako joku tai löytääkö arkistoista tapauksen Aatos Rinne. Tappo ja sitä edeltävä kidutus tapahtui Turussa 80-luvun puolivälin aikoihin Kaskenkadulla, osoite oli 1 ja areena sisäpihalla oleva huoneisto? Rinne oli ainakin jokin verran uskonnollinen kaveri ja mukana Pelastus Armeijan touhuissa, mutta samalla siinä sivussa myös myi pimeitä pulloja ilmeisesti myös velaksi. Sen verran muistan tapauksesta, että kaksi miestä sekä yksi nainen sai jonkinlaisen tuomion, muuta en muista iästäni johtuen. Asuin silloin ko taloyhtiössä ja Aatos oli aina meitä lapsia kohtaan todella mukava ja seurallinen, antoi välillä karkkiakin tai leluja, jotka oli ilmeisesti saanut ottaa mukaansa Pelastuksesta. Kiinnostaisi tietää mitä kaikkea siinä asunnossa aikoinaan tapahtui, joten mikäli on muistikuvia tai lehtileikkeitä tapauksesta niin olisi kiva kuulla. Muistan vielä hyvin kun poliisi sulki pihan vainajan löydyttyä vaikka surmasta oli jo kulunut joku viikko ja minullekin valokuvia näyttivät jos vaikka tunnistaisin...
lawandorder
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:43 pm

On ollut juttua Alibissa tms

Viesti Kirjoittaja lawandorder »

Eikö mies ollut myös talon talkkari tai jotain? Joskus 90-luvun loppupuoliskolla olin työssä, jossa tiesin nämä kaksi laitapuolenkulkijamiestä. Tapauksesta oli ollut joskus takavuosina juttu muistaakseni Alibissa. Ainakin toinen miehistä (Hannu Karppinen) kuoli silloin 90-luvun loppupuoliskolla. Toinen (Erkki Vuojolainen) oli samoihin aikoihin Turun keskustassa hörhökierteessä. Ensiksi mainitulla väitettiin olleen takanaan jo parikin tappotuomion lusimista.
Murha. Se on lopullinen. Eikä se vanhene koskaan.
Geemo
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Elo 31, 2007 1:34 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Geemo »

Ei ollut talkkari, mutta katsoi kyllä,että kaikilla oli asiat hyvin. Hoitipa mm. joskus piha-alueen hiekoitusta ym. pikku juttuja kun talkkarit olivat poissa. Rinteen paras kaveri ja samalla asiakas Jeulonen, (etunimeä en koskaan kuullut) vanha kivityöläinen asui samassa talossa ja E-rapussa kuin talkkaripariskunta. Jeulonen mm. ilmoitti silloin aikoinaan poliisille kun Aatos ei ollut ovea ovanut aikoihin. Rinteellä oli sisäpihalla ainoa huoneisto johon ei ollut rappukäytävää.
Ed
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:52 pm

Viesti Kirjoittaja Ed »

Mulla on nyt vähän sellainen tunne, että te pojat tunnette toisenne entuudestaan ja haluatte puhua vain oman naapurustonne tutusta tapauksesta.
Ei sillä, että se mua haittaisi.
Is it not fine to dance and sing
while the bells of death do ring?
lawandorder
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:43 pm

Ei ainakaan suunnitellusti

Viesti Kirjoittaja lawandorder »

Itse asiassa ei ainakaan suunnitellusti. Sattumalta osui eteen palstalla jotain kautta vähän tutumpi juttu. Sitä en tiedä, tunnenko näitä muita. En kyllä asu itse enää kulmilla.
Murha. Se on lopullinen. Eikä se vanhene koskaan.
Geemo
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Elo 31, 2007 1:34 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Geemo »

Ed kirjoitti:Mulla on nyt vähän sellainen tunne, että te pojat tunnette toisenne entuudestaan ja haluatte puhua vain oman naapurustonne tutusta tapauksesta.
Ei sillä, että se mua haittaisi.
En tiedä oliko aiempi provo, parahin, ED, mutta lawandorder:iltä tuli järkeviä lisäkysymyksiä ja näytti, että jotain tietää ihmisistä jotakin.. Tapahtuneesta jo kuitenkin jo kulunut aikaa ja nimenomaisella sisäpihalla kävi porukkaa ostamassa...
Mutta en tunne edellistä kirjoittajaa ja tuskin tuntee minuakaan. Turun keskusta-alue on vaan niin pieni, että "arvotaloissa" kaikki tietää toisensa. Eri asia on lähiöt joissa ei ole tarvinnut sen enempää käydä.
Peräkylän Maigret
Javier Pena
Viestit: 1846
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:17 pm
Paikkakunta: Pariisi

Re: On ollut juttua Alibissa tms

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

lawandorder kirjoitti:Eikö mies ollut myös talon talkkari tai jotain? Joskus 90-luvun loppupuoliskolla olin työssä, jossa tiesin nämä kaksi laitapuolenkulkijamiestä. Tapauksesta oli ollut joskus takavuosina juttu muistaakseni Alibissa. Ainakin toinen miehistä (Hannu Karppinen) kuoli silloin 90-luvun loppupuoliskolla. Toinen (Erkki Vuojolainen) oli samoihin aikoihin Turun keskustassa hörhökierteessä. Ensiksi mainitulla väitettiin olleen takanaan jo parikin tappotuomion lusimista.
Olen tavannut useaan otteeseen Hannu Karppista määrätyissä, laillisissa, asiayhteyksissä vuonna -85. Olisikohan sitten ollut seuraavana vuonna, kun lehdistä näin miehen syyllistyneen tähän surmatyöhön Turussa. En sitten sen koommin ole hänestä mitään kuullut ja en tiennyt tuota kuolemaansa vaikka eipä kai se noissä ympyröissä harvinaista ole tuo nuorena poismeno. Kuollessaan ollut sitten n. 40 v jopa allekin.

Mies oli vahvarakenteinen, iso, reilusti yli 100 kiloinen heppu. Itse en voi sanoa mitään negatiivista hänestä, mutta tietty laitostuminen näkyi jo tuolloin ja ilmeisesti viina ei hänelle sopinut lainkaan vaan nosti pintaan aggressiivisuuden, joka sitten on johtanut noihin erittäin vakaviin rikoksiin ja myös oman elämän tuhoutumiseen niiden myötä. Tyypillinen suomalainen väkivaltarikollinen käsittääkseni.
lawandorder
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:43 pm

Samanlainen mielikuva

Viesti Kirjoittaja lawandorder »

Samanlainen mielikuva itsellänikin on Karppisesta. Ikävää, että viina vie turmioon niin kuin tuossa tapauksessa malliesimerkin mukaisesti kävi.
Murha. Se on lopullinen. Eikä se vanhene koskaan.
Geemo
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Elo 31, 2007 1:34 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Geemo »

Eikö tosiaankaan osaa kertoa mitä kaikkea silloin tapahtui? Kiinnostaisi kovasti tietää!
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Kahlasin kaikki 80-luvun PPK:t läpi, eikä sieltä löytynyt tähän liittyvää materiaalia. Kahtotaan nyt, kun näitä Aliipeja ja Rikoslehdyköitä tulee hankittua tipoittain. Jos jotain tulee eteen, postaan kyllä.
Geemo
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Elo 31, 2007 1:34 am
Paikkakunta: Turku

Re: Turku 80-luvun puoliväli

Viesti Kirjoittaja Geemo »

Pieni uppaus jos joku olisi aiheeseen törmännyt...
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Turku 80-luvun puoliväli

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Muistan hyvin vahvasti lukeneeni tuosta tapauksesta joskus Alibista. Ainakin tapauksessa mies oli asuntoon surmattu Turussa ja yksi tekijöistä oli nimeltään Erkki Vuojolainen, onko syyllistynyt sitten muihin henkirikoksiin?
Jospa löytäisin vielä tuon Alibin.
Puhelinkortti
Jack Bauer
Viestit: 970
Liittynyt: Ma Helmi 15, 2010 3:09 pm

Re: On ollut juttua Alibissa tms

Viesti Kirjoittaja Puhelinkortti »

lawandorder kirjoitti:Eikö mies ollut myös talon talkkari tai jotain? Joskus 90-luvun loppupuoliskolla olin työssä, jossa tiesin nämä kaksi laitapuolenkulkijamiestä. Tapauksesta oli ollut joskus takavuosina juttu muistaakseni Alibissa. Ainakin toinen miehistä (Hannu Karppinen) kuoli silloin 90-luvun loppupuoliskolla. Toinen (Erkki Vuojolainen) oli samoihin aikoihin Turun keskustassa hörhökierteessä. Ensiksi mainitulla väitettiin olleen takanaan jo parikin tappotuomion lusimista.
Tunsin tuon Hannu Karppisen. Vahva ja moniongelmainen sälli. Mihinkähän mahtoi kuolla?
Pääsi joskus 93-94 paikkeilla ulos, ja kuulin että olisi lyönyt jonkun nyrkillä kuoliaaksi aika
pian päästyään siviiliin. Tietoa en siitä mistään ole kyllä löytänyt?
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Turku 80-luvun puoliväli

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Googlettamalla selvisi mielenkiintoista tietoa Erkki Vuojolaisen myöhemmistä vaiheista, lokakuussa 2010 hän istui tuomiota taposta (http://totaalistasotaa.blogspot.com/201 ... to-10.html) ja marraskuun alussa 2011 sitten Vuojolaisen tarina sai päätöksensä: Kuolleista: Erkki Ilmari Vuojolainen 56 v.
kurvijor
Sabrina Duncan
Viestit: 357
Liittynyt: Ti Heinä 12, 2011 4:09 pm

Re: Turku 80-luvun puoliväli

Viesti Kirjoittaja kurvijor »

Mihinköhän kuoli.Ja mikäköhän juttu oli tämä viimeiseksi jääny tappo.
Vastaa Viestiin