Helsinki Kontula: Mikko Paasi ampui kaverinsa 16-vuotiaana

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
myrskylyhty
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 4:01 pm

Helsinki Kontula: Mikko Paasi ampui kaverinsa 16-vuotiaana

Viesti Kirjoittaja myrskylyhty »

Sankarisukeltaja Mikko Paasi ampui vahingossa ystävänsä 16-vuotiaana
- Sukellus pelasti elämäni, ja muutaman muunkin, Mikko Paasi sanoo.

Sankarisukeltaja Mikko Paasi sai Thaimaan luolaoperaatiossa rohkeutta nuoruutensa tragediasta.

KUN sukeltaja Mikko Paasi haki thaimaalaisia jalkapallopoikia Tham Luangin luolasta viime kesänä, oli aikaa ajatella. Mielessä oli pyöri tammikuun 11. päivä vuonna 1991.

Mikko oli tuolloin juuri täyttänyt 16 vuotta. Kaverit tiesivät, että 11-vuotiaasta asti metsästystä harrastaneella Paasilla oli rinnakkaislupa isänsä aseisiin. Voisi ottaa yhden mukaan ostarille, porukassa keksittiin.

– Olin tyhmä ja otin aseen mukaan, Mikko kertoo IS:n haastattelussa.

Mikko istui bussin takapenkille, kun joukko lähti liikkeelle Helsingin Kontulasta. Edessä istui 19-vuotias Jode tyttöystävänsä kanssa. Kaveriporukassaan arvostettu Jode, Mikon hyvä ystävä ja jonkinlainen esikuva, pyysi saada nähdä aseen.

– Mitä siinä kävi, sitä olen miettinyt enemmän kuin mitään muuta 30 vuoden aikana.

Ehkä bussi heilahti, ja Mikko oli pudottaa aseen. Joka tapauksessa hän puristi kovempaa. Sormi oli ollut liipaisimella. Laukaus osui Jodea kasvoihin.

Mikko sai tuomion törkeästä kuolemantuottamuksesta ja yhdeksän kuukautta ehdollista vankeutta.

– Olen yrittänyt jollakin lailla hyvittää sitä, mitä olen tehnyt. Vaikka eihän sellaista voi koskaan hyvittää.

Mikko nousi julkisuuteen viime kesänä osallistuessaan thaimaalaisten jalkapallopoikien pelastusoperaatioon Thaimaassa. Hän päätti kertoa menneisyydestään tällä viikolla ilmestyvässä Johanna Elomaan kirjassa Sukellus valoon (Otava).

THAIMAAHAN lähtiessään Mikko kuvitteli vain vievänsä sukellusvarusteensa varsinaisten pelastajien käytettäväksi, mutta pian hänen ja muiden vapaaehtoisten taitoja tarvittiin.

– Istuimme pitkään ja tuijotimme toisiamme, että menemmekö me nyt oikeasti. Olemme ainoat vapaaehtoiset, Mikko kertoo.

Mikko työskenteli sukellusreitin vaativimmissa osissa. Operaatio vaati yhden sukeltajan hengen.

Lopulta koko joukkue saatiin ulos veden saartamasta luolasta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005883164.html

Kyseisestä henkirikoksesta on mainintaa myös Thaimaan luolastoseikkailuketjussa sekä alaikäisten tekemistä henkirikoksista kertovassa ketjussa ja saman aiheen etusivu-artikkelissa. Otsikkoa muokattu.
-NILS-
"Olin sitä mieltä, että ketään ei tapeta, asiat pitää selvittää muuten." -Metsuri
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Mikko Paasi ampui kaverinsa 16-vuotiaana

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

^^ Ei ketjua ole poistettu, asiaa käsiteltiin alun perin tuolla:
https://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=10&t=25766

Silloin Paasin osuus oli huhun asteella, joten modet siivosivat ihan aiheesta ketjua.

Aamulla juttu otettiin tulille tuolla:
https://murha.info/phpbb2/viewtopic.php ... 05#p900641
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11395
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Mikko Paasi ampui kaverinsa 16-vuotiaana

Viesti Kirjoittaja URSA »

30 vuoden takainen onnettomuus Ajankohtaisissa? Asiaa on käsitelty luolapelastusketjussa ihan riittävästi.

Käsitellään myös täällä. Mieluummin täällä!
-NILS-
Jaguaari
Vic Mackey
Viestit: 1975
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 7:19 pm

Re: Mikko Paasi ampui kaverinsa 16-vuotiaana

Viesti Kirjoittaja Jaguaari »

Huumausaineet myös historiassa jos oikein muistan. Toivottavasti niistä kuivilla.
peteme
Neuvoja-Jack
Viestit: 570
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 7:10 pm

Re: Mikko Paasi ampui kaverinsa 16-vuotiaana

Viesti Kirjoittaja peteme »

Nyt olisi tutkittava lähemmin miten se sotilassukeltaja oikein kuolikaan tuolla. Oliko Paasi lähellä? :mrgreen:
Avatar
Moderaattorit
Moderaattori
Viestit: 1492
Liittynyt: Ke Kesä 27, 2007 3:20 pm

Re: Mikko Paasi ampui kaverinsa 16-vuotiaana

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Ketju lukittu. Meni sivuraiteelle ja siirretään jatkotoimenpiteiden sekä tuomioistuinpäätösten jälkeen toisaalle.
-NILS-


Avattu ja siirretty henkirikokset kotimaahan. Poistettu kinastelua sankariteoista ja ketjun tarpeellisuudesta. Henkilö itse on tullut asiassa julkisuuteen, joten ketjun olemassaolo on perusteltua. Kuvitelmat siitä, että "modet salaa jotain" ovat vailla pohjaa.
-NILS-
Ne tietää, jotka tietää...
Vastaa Viestiin