Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
Kiinnostunut88
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: To Syys 04, 2014 2:05 pm

Re: Henkirikosepäily; mies löydetty kuolleena Helsingin Malm

Viesti Kirjoittaja Kiinnostunut88 »

Velan takia ammuttu, näin puhutaan..
Miksi ei
Pajavasara
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2017 9:44 pm

Re: Henkirikosepäily; mies löydetty kuolleena Helsingin Malmilta

Viesti Kirjoittaja Pajavasara »

Ite tehty ase ja vahingossa laukes. Ei mennyt tappona läpi. Törkeä kuolemantuottamus tms. Tämmöstä kuulin.
Tekijällä jotain snadii entisyyttä.
Terävä
Poliisikoira Rex
Viestit: 278
Liittynyt: To Loka 11, 2018 8:47 pm
Paikkakunta: Bay City

Re: Henkirikosepäily; mies löydetty kuolleena Helsingin Malmilta

Viesti Kirjoittaja Terävä »

Mikähän oli lopputulos, kun ollut syyteharkinnassa 20.12.2020?
Äidin käsityksen mukaan Henrin tuttu, samanikäinen mies, ampui hänet vahingossa kaverin asunnossa itse tehdyllä aseella. Asunnossa oli ampumishetkellä useita ihmisiä.

Helsingin poliisista vahvistettiin MTV Uutisille, että Helsingin Malmilla tapahtunut rikos on siirtynyt syyteharkintaan nimikkeillä törkeä kuolemantuottamus ja törkeä ampuma-aserikos. Henkilöä ei epäillä tahallisesta henkirikoksesta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/its ... #gs.cg6kd3

Linkin takana koko äidin haastattelu.

Myös Areenan Trauma-sarjan uudella kaudella on kuolleen nuorenmiehen ja hänen perheensä tarina.
https://areena.yle.fi/1-50933089
Uskon, että Suomen malli on paras ja läheisin malli sille, miten Islam kehottaa ihmisiä elämään. Näin ollen koen, että Suomi on maailman islamilaisin valtio.
Abdirahim "Husu" Hussein
Paikalla
Oikeus ennen kaikkea
Sherlock Holmes
Viestit: 7438
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Hovioikeus kevensi tuomiota tapauksessa, jossa itse tehty niin sanottu kynäpistooli oli pudonnut lattialle ja lauennut tappaen 24-vuotiaan miehen.
Tapauksessa kynäpistoolin haltija oli pukenut päälleen hupparia, jonka taskussa omatekoinen ase oli ollut.
Kynäpistooli oli pudonnut maahan ja lauennut. Aseen laukaisema luoti oli osunut toista paikalla ollutta henkilöä päähän tappaen tämän.
Kynäpistooli oli noin 30 senttimetriä pitkä ja laukesi siinä olevasta tapista.

Käräjäoikeus tuomitsi miehen tapauksesta vankeuteen. Tuomion saanut mies valitti asiasta hovioikeuteen. Hän katsoi syyllistyneensä törkeän kuolemantuottamuksen sijaan perusmuotoiseen kuolemantuottamukseen.
Tapauksessa jäi epäselväksi, kuka oli ladannut seurueessa kiertäneen aseen. Mies kuitenkin kertoi, ettei tiennyt aseen olevan ladattu ja vaarallinen. Hän ei kertomansa mukaan sellaisessa tilanteessa olisi pukenut hupparia päälleen. Mies korosti olleensa itse suurimmassa hengenvaarassa.

Hovioikeus katsoi, että miehen olisi pitänyt varmistaa, että hänen hallussaan oleva ja taskuunsa pistämä ase ei ole ladattu. Hovioikeus painotti sitä, että kyseessä oli omatekoinen, luvaton ja vaarallinen ampuma-ase, jonka toimintavarmuus oli heikko. Siksi sen käsittelyssä olisi pitänyt olla erityisen huolellinen.
Oikeus katsoi miehen olleen törkeän huolimaton.
Oikeus kuitenkin laski miehen tuomion törkeästä ampuma-aserikoksesta, törkeästä kuolemantuottamuksesta ja ampuma-aserikoksesta 2 vuoteen 3 kuukauteen. Käräjäoikeus oli tuominnut miehen 3 vuoden 8 kuukauden rangaistukseen.

Vuonna 1994 syntynyt Roni Pentti Sakari Kurppa määrättiin lisäksi maksamaan uhrin omaisille yhteensä kymmenien tuhansien eurojen kärsimyskorvaukset.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mie ... #gs.qksrov
Huutaja Jaana
Vic Mackey
Viestit: 1938
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2022 8:54 am

Re: Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Miten tällänen voi mennä läpi?!?
soitit 112 vaa kaljarahan perässä
Papa Legba
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Elo 22, 2018 8:43 pm

Re: Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Papa Legba »

Saatana. Uskovat Kurpan satuilun.
Cobra
Armas Tammelin
Viestit: 80
Liittynyt: La Touko 02, 2009 5:04 pm

Re: Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Cobra »

Naurettavaa.
Ei mitään hajua
Martin Beck
Viestit: 835
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 12:01 am

Re: Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Ei mitään hajua »

Onkohan tästä ollut jotakin aikaisempaa keskustelua jo esim. käräjäoikeuden tuomion jälkeen?

Mietin vaan, että jutussa ei kerrota, oliko paikalla muitakin. Jos ei ollut, niin kyseessähän voisi olla jo lähes täydellinen murha, josta tekijä nyt hovioikeuden päätöksellä pääsee todella vähällä.

Kaiken kaikkiaan pitäisi todella epätodennäköisenä, että lattialle putoava kynäpistooli (ei kyllä ole hajuakaan, millainen se on) laukeaisi siten, että juuri sopivasti sattui osumaan toiseen tyyppiin kuolettavasti.

No, kaipa tätäkin on hovioikeudessa puitu tarkasti... rekonstruoinnit ja sen semmoiset.

Eri asia, jos paikalla on ollut muita, joiden todistajalausunnoista sitten voidaan päätellä tuo putoaminen.
Tapauksessa jäi epäselväksi, kuka oli ladannut seurueessa kiertäneen aseen
Tämä ei vielä kerro, oliko paikalla seurue vaiko vain nämä kaksi tyyppiä. Ase oli "kiertänyt" seurueessa...
canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1884
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Tämä ei vielä kerro, oliko paikalla seurue vaiko vain nämä kaksi tyyppiä. Ase oli "kiertänyt" seurueessa...
Jos ase on kiertänyt "seurueen" käsissä eikä ole lauennut kenenkään polveen ensin?! Nyt ei ole oikein uskottava tämä tarina.
Mens malus in corpore sano
Avatar
Haista Kaavittu
Sofia Karppi
Viestit: 401
Liittynyt: To Helmi 16, 2023 8:22 am

Re: Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Haista Kaavittu »

Itse tehty ase vei 24-vuotiaan Henrin hengen – murtunut äiti: "Haluaisin ajatella, että se oli oikeasti vahinko"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/its ... ko/8013232
Tässä uhrin äitin mietteitä

Lisätty uutisen otsikko linkin takaa
-NILS-
Tämä paikka on täynnä idiootteja!
Ei mitään hajua
Martin Beck
Viestit: 835
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 12:01 am

Re: Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Ei mitään hajua »


Poliisin mukaan paikalla on tapahtumahetkellä ollut myös muita henkilöitä. Syytteitä on nostettu törkeästä kuolemantuottamuksesta epäillyn henkilön lisäksi kahdelle muulle henkilölle.

Tapauksen syyttäjä kertoo, että esitutkinnassa on riidattomasti selvitetty, kenellä ase oli sen laukeamishetkellä.
No selventää ainakin sitä, että eivät olleet kaksistaan paikalla... ehkä ei sittenkään murha.
Whicher
Jane Marple
Viestit: 1045
Liittynyt: Ke Loka 28, 2015 2:16 am

Re: Itse tehty kynäpistooli laukesi tappaen miehen - tuomio törkeästä kuolemantuottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Whicher »

Ei mitään hajua kirjoitti: Ti Helmi 21, 2023 8:25 pm Kaiken kaikkiaan pitäisi todella epätodennäköisenä, että lattialle putoava kynäpistooli (ei kyllä ole hajuakaan, millainen se on) laukeaisi siten, että juuri sopivasti sattui osumaan toiseen tyyppiin kuolettavasti.
Todennäköisyyden arviointi on vaikeaa, koska emme koskaan kuule niistä kaikista tapauksista joissa näin ei ole käynyt.

Mutta joo, silti.
Vastaa Viestiin