Oulun perhesurma - lokakuu-08

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^ Ihmettelen todella, jos itse et ole kuullut YHTÄÄN tällaista "sitä oli ilmassa" -arviota tästä tapauksesta. Onko tosiaan noin? No, minulla ei ole mitään mahdollisuutta todistaa asiaa kumpaankaan suuntaan. Kun tuli nyt puheeksi, mainitsemani henkilö kertoi jutelleensa myös muutaman muun opettajan kanssa tapauksesta (kaikkihan siitä puhuivat), ja hekään eivät olleet kaada minut höyhenellä -tilassa asian paljastumisen jälkeen.
Opettajilla on vastuuta riittämiin ammattiinsa liittyvissä asioissa. Mainitsemani opettaja ei ollut samassa koulussa töissä tekijän kanssa vaikka tunsikin hänet. Ei voi vaatia, että lähdetään puuttumaan asioihin, joista ei mitään tiedetä (koska ilmeisesti ja naapurien todistusten mukaan kulissit ainakin olivat kunnossa). Jos joku on selvästi looney case, ei se ole rikos eikä siitä voi kai automaattisesti odottaa perhetragediaa tapahtuvaksi. Itsekään en olisi mennyt sekaantumaan toisen perheen asioihin. Olisitko sinä mennyt? Ehkä kyseisen koulun opettajista niiltä, jotka olivat uhrin uskottuja jollain tasolla, olisi voinut odottaa enemmän vastuuntuntoa. En tiedä kuinka läheisesti uskottuja työtovereita uhrilla oli. Kuten sanoin en tuntenut perhettä.
Nothing is quite what it seems
Kakira
Sabrina Duncan
Viestit: 360
Liittynyt: To Touko 14, 2009 9:17 pm

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja Kakira »

^ Samaa mieltä. Itsekään en todellakaan tunne perhettä, mutta ihmettelen MITEN asiaan olisi voinut ulkopuolinen puuttua? Olisiko jollakin antaa ideoita jos vastaavaa "tunnelmaa" aistii esim. omissa naapureissaan tai ympäristössään. Pitäisikö mennä ovelle ja sanoa "Nyt muu perhe ulos, on tunne että pian tapahtuu jotain pahaa?"
ELÄ ja anna toisten elää
Dahmer
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 17, 2008 2:23 pm

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja Dahmer »

Maybrick kirjoitti:^ Ihmettelen todella, jos itse et ole kuullut YHTÄÄN tällaista "sitä oli ilmassa" -arviota tästä tapauksesta. Onko tosiaan noin? No, minulla ei ole mitään mahdollisuutta todistaa asiaa kumpaankaan suuntaan. Kun tuli nyt puheeksi, mainitsemani henkilö kertoi jutelleensa myös muutaman muun opettajan kanssa tapauksesta (kaikkihan siitä puhuivat), ja hekään eivät olleet kaada minut höyhenellä -tilassa asian paljastumisen jälkeen.
Kyllä, näin todellakin on. Itse olen asunut Kuivasjärvellä 19 vuotta elämästäni, näistä kuusi vuotta vierähti koulussa, jossa tekijä opetti. Yhtä ainutta "tiesin, että näin tulee tapahtumaan" -lausuntoa en ole tuolta melko tiiviistä "kyläyhteisöstä" kuullut. On toki täysin mahdollista, että perheidyllä on pidetty yllä tarkoituksella, mutta siinäkin tapauksessa todella omituiselta kuulostaa se, että useat opettajat osasivat aistia jotain tällaista. Yksikään tekijän opettajatovereista ei ole puhunut mitään vastaavaa, vaikka melko läheisesti heitäkin tunnen.

Mitä taas tulee tähän asioihin puuttumiseen, kyllä minulla ainakin on tapana pyrkiä lähestymään, mikäli huomaan jollain työ-/opiskelukaverillani selkeää stressiä ja ongelmia. On tietysti helppo kohauttaa olkiaan ja jälkiviisastella, mutta ei mulla ainakaan sydän kestäisi elää itseni kanssa, mikäli olisin jättänyt puuttumatta asioihin ja myöhemmin kuullut tapahtuneesta. Ei aina tarvitse soittaa valkotakkisia paikalle tai raahata henkilöä kallonkutistajalle, monesti pelkkä "miten sulla menee?" riittää avaamaan stressaantuneen ja äärimmilleen pusketun ihmisen mielen. Jos ei tarpeeksi hyvin tätä henkilöä tunne, voi toki ottaa yhteyttä esimerkiksi niinkin kauas kuin ihmisiin, jotka ko. tapauksen tuntevat.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja joey »

Dahmer kirjoitti: On toki täysin mahdollista, että perheidyllä on pidetty yllä tarkoituksella, mutta siinäkin tapauksessa todella omituiselta kuulostaa se, että useat opettajat osasivat aistia jotain tällaista. Yksikään tekijän opettajatovereista ei ole puhunut mitään vastaavaa, vaikka melko läheisesti heitäkin tunnen.
Ehkä nuo opettajatoverit eivät halua sinun entisenä oppilaana ajattelevan entisestä opettajastasi yhtään sen pahempaa, kuin on pakko? Eivät kommentoi hänestä mitään raskauttavaa henkilöille, jotka ovat hänet henkilökohtaisesti tunteneet?

Tuosta kulissin ylläpitämisestä sen verran, että sehän onnistuu helpoiten yksityiselämän puolella. Kun Maybrick mainitsi lähteensä sanoneen, että jotain oli ollut "ilmassa", uskon lähteen tarkoittaneen esimerkiksi stressiä, turhautumista, sen verran muuttunutta käytöstä että miehestä huomasi tämän olevan romahduksen partaalla. Sellaisia asioita on vaikea salata työtovereilta, joita tapaa haasteiden ja paineen äärellä.
Dahmer
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 17, 2008 2:23 pm

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja Dahmer »

joey kirjoitti: Ehkä nuo opettajatoverit eivät halua sinun entisenä oppilaana ajattelevan entisestä opettajastasi yhtään sen pahempaa, kuin on pakko? Eivät kommentoi hänestä mitään raskauttavaa henkilöille, jotka ovat hänet henkilökohtaisesti tunteneet?
Mahdollista, vaikkakin varsin epäuskottavaa. Ymmärtäisin esittämäsi skenaariot, mikäli tuntemani opettajat eivät olisi myöhemmiltä vuosiltakin tuttuja minulle henkilökohtaisesti. En myöskään usko, että epäuskoista show'ta vedettäisiin vain ajatellen entisen, jo aikuiseksi kasvaneen oppilaan herkkää mieltä.

Tarkoitus ei nyt tässä ole hyökätä ketään vastaan tai murskata muiden kuulemia tarinoita, mutta heitänpähän vain omat ajatukseni ilmoille. Minun tuntemaani tapaukseen nuo arviot vain kuulostavat omituiselta. Erityisesti, kun alkuperäiset "tätä oli ilmassa" -kommentit oli Maybrickin mukaan heittänyt opettaja, joka ei tekijää kovin läheisesti tuntenut, eikä ollut tämän työtoveri. Enemmän kuulostaa juuri tällaiselta jälkiviisaalta pätemiseltä, jota ei oikein kehtaa tosissaan ottaa.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Dahmer:
Yhtä ainutta "tiesin, että näin tulee tapahtumaan" -lausuntoa en ole tuolta melko tiiviistä "kyläyhteisöstä" kuullut. On toki täysin mahdollista, että perheidyllä on pidetty yllä tarkoituksella, mutta siinäkin tapauksessa todella omituiselta kuulostaa se, että useat opettajat osasivat aistia jotain tällaista. Yksikään tekijän opettajatovereista ei ole puhunut mitään vastaavaa, vaikka melko läheisesti heitäkin tunnen.
En ole lainkaan sanonut, että kukaan opettajista olisi suorastaan ollut sillä kannalla, että "tiesin, että näin tulee tapahtumaan" tai muutakaan noin dramaattista. Usein ounastellaan avioeroa tai muuta tavallisempaa, vai mitä. Kuten joey tulkitsi, jotain olisi ollut "ilmassa" siinä määrin, että ainakin tarkkaavaisimmat työporukassa ovat jotakin aavistelleet. Mutta odottaako kukaan oikeasti, että näin kammottavan tapahtuman jälkeen läheisimmät työtoverit edes pitkän ajan kuluttua tulevat tunnustamaan "Kyllä minä sen jo arvasin, että jotain on tulossa, mutta enpä kehdannut/viitsinyt nokkaani asiaan pistää." Sehän olisi sama kuin tunnustaa laiminlyöneensä jotain velvollisuuksia lähimmäisensä suhteen. Huom. en väitä että joku opettajayhteisössä olisi näin tehnyt, mutta riitelee kyllä psykologiaa vastaan, että työtoverit olisivat kilvan astuneet esiin omien etukäteisaavistustensa kanssa sen jälkeen kun tragedia jo oli tapahtunut tosiasia.
Nothing is quite what it seems
Vastaa Viestiin