Oulun perhesurma - lokakuu-08

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Hande
Nikke Knakkertton
Viestit: 186
Liittynyt: To Helmi 28, 2008 3:30 pm

Viesti Kirjoittaja Hande »

Mahdollisesti (nettihuhujen mukaan) surmattu on tuossa kuvassa, kuvan saa isommaksi. Toinen oikealta kai.

http://64.233.183.104/search?q=cache:-8 ... =clnk&cd=1
aamu
Sofia Karppi
Viestit: 414
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 10:11 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aamu »

Joo,tuo sama kuvahan oli jossain iltalehdistä, kasvot oli vaan peitetty.
okkis72
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 10:42 pm
Viesti:

Oulu

Viesti Kirjoittaja okkis72 »

oolu kirjoitti:Tässä vieressä kun asuu niin kahdentoista jälkeen kuului hälytysajoneuvojen ääniä mutta tilannehuone.fi ei kertonut mitään, joten ovat olleet poliisiautoja ynnä ambulansseja varmaan.

Kuvan perusteella näyttäs olevan Kaitoväylältä pohjoiseen lähtevien pikku kadunpätkien varrella olevissa paritaloissa.

Surullista.
No joo nää on taas näitä joissa viattomatkin joutuu uhriksi ikävä kyllä tekijän täytyy olla aika lailla epätoivoinen kun pitää lapsetkin siinä sivussa ampua,heillä nyt oli ollut elämä edessään se on varmaan joku mustasukkaisuus draama mies ajatellut että jos en minäkään niin ei sitten kukaan muukaan näitä juttuja on paljon,ikävä kyllä :evil:
okkis72
Avatar
Baretta
Hetty Wainthropp
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 7:49 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Baretta »

Onko tästä tapauksesta annettu mitään lisätietoja viime aikoina? Motiivi yms.
otus
Axel Foley
Viestit: 2329
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 7:00 pm
Paikkakunta: Youranus

Viesti Kirjoittaja otus »

Baretta kirjoitti:Onko tästä tapauksesta annettu mitään lisätietoja viime aikoina? Motiivi yms.
Asian osaiset ovat olleet visusti hiljaa, joten kuulusteluja ei ole saatu suoritetuiksi..

Mutta epäiltiin, että syy olisi ollut epäonnistuneissa asuntokaupoissa, perhe myi talon, josta joutuivat myöhemmin virhevastuuseen, koska se oli homeessa.

Ja olivat jo ehtineet ostaa uuden asunnon..
Jos alkaa pännii, niin anna bannii..
Dahmer
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 17, 2008 2:23 pm

Viesti Kirjoittaja Dahmer »

Vahvasti veikkaan, että asianomaiset eivät kykene vieläkään asiaa käsittelemään sen vertaa, että kuulustelut saataisiin etenemään ja jotain taustatietoa tapauksesta lisää. Tämä veikkaus ihan vain sen takia, että perheen vähän kauempaakin tunteva yhteisö on edelleen laajalti järkyttynyt. Vaikea kuvitella asianomaisten fiiliksiä. Paljon saa vettä virrata Kuivasojassa ennen kuin suru hälvenee.

Perheen isä, Kuivasjärven ala-asteen opettaja, oli äärimmäisen rakastettu kaikkien opettamiensa lasten keskuudessa. Itse olen yksi näistä oppilaista. 90-luvulla mies toimi luokanopettajani pari vuotta ja teki sellaisen vaikutuksen allekirjoittaneeseen, että en olisi ikinä voinut kuvitella hänen kykenevän tällaiseen tekoon. Temperamenttinen mies oli, mutta niin on ollut jokainen minun peruskouluopettajani.

Äijällä muuten on rauhanturvaajataustaa ja taisi olla jossain keikalla silloin, kun minä olin toista vuotta hänen luokallaan. Silloin meitä tuurasi nainen, joka oli opettajan tyttöystävä. Siitä en nyt ole varma, päätyikö sama nainen opettajamme puolisoksi ja myöhemmin opettajan kylmäämäksi.

Näistä rauhanturvaajameiningeistä sun muista on saanut kuulla monenlaista spekulointia viime aikoina, mutta minä en usko ko. asialla olleen juurikaan tekemistä lopputuloksen kanssa. Enemmänkin taitaa olla asuntokauppojen, yleisen stressin ja oravanpyörän kasaamat paineet se ratkaiseva tekijä, joka teki erittäin asiallisesta miehestä perhemurhaajan.
Avatar
Teresa Banks
Frank Drebin
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 7:08 pm

Lyhyesti vain:

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

Tämän viikon Opettaja-lehdessä on muistokirjoitukset perheen molemmista vanhemmista.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Opettaja-lehden muistokirjoituksessa annetaan hyvin idyllinen ja tasapainoinen kuva perheen elämästä ja molempien työpanoksesta työyhteisössään. Äiti oli tekstin mukaan ehtinyt aloittaa väitöskirjan teon. Lehdessä on kuvat molemmista vanhemmista ja myös lasten iät, joista on ollut väärinkäsitystäkin: vm. -97 ja -99.

Tulee olo, että liika on liikaa. Kukaan ei voine oikeasti tehdä monen ihmisen töitä, ainakaan pitemmän päälle.
Nothing is quite what it seems
supre
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:34 pm

Viesti Kirjoittaja supre »

Opettaja-lehti löytyy myös netistä, tässä linkki aukeamaan http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/ ... page43.htm
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak
Viestit: 1137
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 12:37 pm

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Pari kommenttia.

En tiedä mikä talonrakentamisesta tekee automaattisesti parisuhteen koetinkiven. Minusta tätä asiaa pidetään aivan liikaa esillä huonossa valossa. Tuskin mikään parisuhde pelkkään rakennusprojektiin kaatuu.
On toki nähty näitäkin unelmatalon tulevia rouvia kenelle mikään ei riitä. Kaikki pitää olla jotain Kannustaloa ja sisustus huimaa ja uutta. Ja juuri se mitä joku muukin sanoi, että talojen pitää olla isoja ja hervottomia viherhuoneineen kaikkineen.
Eikä esim. ymmärretä kuinka paljon mikäkin työvaihe syö aikaa. Ollaan koko ajan äijää hiostamassa.

Minusta on tärkeää puhua ja keskustella ennen rakentamista miksi ylipäätään aletaan ko.juttuun ja miten aika jaetaan yms.
Meillä oli 4 pientä lasta kun rakensimme. Olimme sopineet, että talo valmistuu sitä nopeammin mitä enempi ukko on töissä. Tämä tarkoitti, että minä vastaan lapsista ja kodista. Se oli asennoitumiskysymys pitkälti.

Toinen on tämä asenne, että kaikki kunnon äijät rakentaa itse talonsa. Eihän läheskään kaikki miehet korjaa itse autojaankaan. Tulee kovat paineet.

Taloudelliset syyt saavat joskus ihmisen pään sumenemaan. Eikai tässä muuta auta ajatella.
Itse pidän tuota mahdollista nettipokerijuttua ihan realistisena.

Miksi vaimo kertoi rehtorille? Ei tarvitse olla suhdetta. Tiedän itsekin opettaja tuttaviani ketkä kokevat rehtorin jonkinlaisena luottohenkilönä.

Mikään järkevä selitys ei minulle avaa sitä miksi vaimo ja lapset piti surmata. Tai miksi ylipäätään mies teki näin.
Kohtuuton hinta jonka vastapuolena oli "vain" raha.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Mikään järkevä selitys ei minulle avaa sitä miksi vaimo ja lapset piti surmata. Tai miksi ylipäätään mies teki näin.
Kyllä suht.normaalit ihmiset ja lapsiakin omistava pari selviytyy talonrakentamisesta ja muutamasta epäonnistuneesta rempasta ilman eroa ja tappoa. Kuulin eräältä opettajalta, joka tunsi miehen, tiivistelmän luonteisesti, että tämä oli jo opiskeluaikana tunnettu ns.looney case liikunnan erikoistuja, joka veti itsensä piippuun liialla työnteolla. Itse en tuntenut pariskuntaa, mutta tunnen ylläolevan "lausunnon" antajan siitä, että hänen arvioonsa on yleensä voinut luottaa. Hän ei edes ihmetellyt surullista tapausta, se oli "ilmassa".
Nothing is quite what it seems
rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re:

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Dahmer kirjoitti:Näistä rauhanturvaajameiningeistä sun muista on saanut kuulla monenlaista spekulointia viime aikoina, mutta minä en usko ko. asialla olleen juurikaan tekemistä lopputuloksen kanssa. Enemmänkin taitaa olla asuntokauppojen, yleisen stressin ja oravanpyörän kasaamat paineet se ratkaiseva tekijä, joka teki erittäin asiallisesta miehestä perhemurhaajan.
Nämä kaikki edellä luetellut varmaan pitävät paikkansa. Sen verran yleisenä huomiona täytyy sanoa, että tietyn tyyppiset ihmiset hakeutuvat tietyille aloille/hommiin. Esimerkiksi vaikkapa sotilasuran tehnyt mies tai nainen, millainen luulet hänen olevan perusluonteeltaan? Tuskin ihan nössö?

Maybrick mainitsee looney case liikunnan. Terminä ei sano minulle mitään, mutta suorittamisesta on puhe. Aikamoista suorittamista onkin hoitaa leipätyönsä, perhe/koti, talonrakennus sekä vanhan kämpän myynti ja remontti? Ihan yli-ihmisen hommaa :shock:
Kunnianhimo se tuntuu ihmisiä piinaavan näinä aikoina. Pitää todellakin olla kaikki uutta ja hienoa ja ei saa erottua massasta, eikä antaa naapureille puheenaiheita. Jos hieno idylli särkyy, niin sitten on parempi "häippästä" ettei menetä kasvojaan.
Ja niin hyvin kun Suomen maassa on asiat moneen muuhun maahan verrattuna...Tuleehan se juomavesikin ihan raanasta!
Mutta ihmismieli on arvaamaton, ja suorittamisyhteiskunta vaatii koko ajan enemmän, myöskin ihmisuhreja. Heikommat karsiutukoon...
Itsellenikin on Kaijonharju tuttua aluetta 90 luvun loppupuolelta, lähinnä opiskelijalähiönä. Sieltä löytyy porukkaa joka lähtöön.

Espoossa vai Vantaalla taisi olla myös yksi perhesurma, missä isä tappoi kaksi lastaan ja vaimonsa ja itse kituutti peliveloissa. Nettipokeri taitaa olla aika petollinen kaveri? Tunnen monta tuttua, ketkä pelaavat nettipokeria ja ottavat osaa turnauksiin, koukuttava ainakin tuntuu olevan se. Jos Oulun perheen isä oli vielä mukana nettipokerissakin (pelasi öisin) tais unet olla vähän niin ja näin? Ja päivä täysi, ihmettelen, miten jaksoi näinkin pitkään.
Missä kohtaa olisi sitten pitänyt huolestua? Eikö läheiset enää tunnista merkkejä, milloin mennään yli? Eikö tässäkään tapauksessa vaimo uskonut miehestään, että mies kykenisi oikeasti toteuttamaan uhkauksensa?
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja loneliness »

rosamarine kirjoitti:
Espoossa vai Vantaalla taisi olla myös yksi perhesurma, missä isä tappoi kaksi lastaan ja vaimonsa ja itse kituutti peliveloissa. Nettipokeri taitaa olla aika petollinen kaveri? Tunnen monta tuttua, ketkä pelaavat nettipokeria ja ottavat osaa turnauksiin, koukuttava ainakin tuntuu olevan se. Jos Oulun perheen isä oli vielä mukana nettipokerissakin (pelasi öisin) tais unet olla vähän niin ja näin? Ja päivä täysi, ihmettelen, miten jaksoi näinkin pitkään.
Missä kohtaa olisi sitten pitänyt huolestua? Eikö läheiset enää tunnista merkkejä, milloin mennään yli? Eikö tässäkään tapauksessa vaimo uskonut miehestään, että mies kykenisi oikeasti toteuttamaan uhkauksensa?
Nettipokeri on yksi syyllinen moniin asioihin median mukaan. Koukuttavaa se on kyllä monille ja tunteet heittelee vuoristorataa monilla ihmisillä sen takia, mutta rinnastaisin sen muihin asioihin, missä hermojenhallinnalla ja taidolla on merkitystä. Sinällään joillekin ihan ok-harrastukset koituvat kohtalokkaiksi kun homma ei toimi, joku elämäänsä väsynyt potkunyrkkelijä lyö huomattavasti normihemmoa voimakkaammin ja työstressaantuneena ja masentuneena pätkäsee vaimoaan päähän esim. Tavisihmisten suhteissa vaimo saa ehkä mustan silmän ja henkiset traumat iäkseen, harrastajan lyönnistä voi lähteä henki. Jos on taitamaton ja peliriippuvainen pokerinpelaaja, voi pelata perheensä rahat hetkessä ja tulee terveydellisiä seuraamuksia läheisille.

Autourheilua harrastava ajattelematon perheenisä saattaa kiihdyttää Bemarinsa 200 km tuntivauhtiin lapset kyydissä ja kolaroi ja tappaa välillisesti pikku-Villen, kun pikku-Ville halusi, että isi ajaa lujaa. Harvassa ovat harrastukset, jotka eivät voisi joissain olosuhteissa olla pahaksi ihmiselle. Voimistelijat kärsivät kuulemma usein anoreksiasta. Tämä nyt ihan vain puolustuspuheena omalle harrastukselleni, joissain tapauksissa joillekin ihmisille jokin harrastus ei sovi, mutta silloin ihmisen tai heidän läheisten pitäisi saada asiaan apua. Vika ei useimmiten ole harrastuksessa, vaan ihmisen järkkyneessä psyykessä.
Paavo Arhinmäki on äijä!
rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Juu. Lähinnä mietin harrastuksena nettipokeria niin, että kun jengi pelaa öisin niitä amerikkalaisia saitteja(Texas Holdem' poker?), että jos tällainen harrastus on löytynyt perheen isältä, niin missäs välissä sitä on nukuttu, kun päivät menee raksalla ja duunissa ja vielä remonttia pukkaa kylppärissäkin? Ja voin kertoa, että jo pelkästään kylppäriremontti ei ole ihan pieni juttu, kaiken maailman vesitiivisteet ym. niin sellasta samanlaista nysväämistä se on kuin talonrakennuskin.
Ja koukuttavuudesta, että jos siihen jämähtää, niin peppuhan ei liiku mihinkään, kun sitä yöt pelataan ;) Sen vaarallisuudesta muuten, en ota kantaa, kun en tiedä, enkä itse pelaa =)

ps. Espoon tapauksessa oli vähän eri homma, kun mies oli velkaantunut ja piti käydä jo työnantajankin "tileillä" paikkaamassa taloudellista ahdinkoa.

pps. Sitä en tiedä, oliko rahatilanne samantyyppinen Oulun tapauksessa, kun luin nettipokerista vain tässä ketjussa, en ole törmännyt tällaiseen tietoon aikoinani lukiessani tapauksesta.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Dahmer
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 17, 2008 2:23 pm

Re: Oulun perhesurma - lokakuu-08

Viesti Kirjoittaja Dahmer »

Maybrick kirjoitti:
Mikään järkevä selitys ei minulle avaa sitä miksi vaimo ja lapset piti surmata. Tai miksi ylipäätään mies teki näin.
Kuulin eräältä opettajalta, joka tunsi miehen, tiivistelmän luonteisesti, että tämä oli jo opiskeluaikana tunnettu ns.looney case liikunnan erikoistuja, joka veti itsensä piippuun liialla työnteolla. Itse en tuntenut pariskuntaa, mutta tunnen ylläolevan "lausunnon" antajan siitä, että hänen arvioonsa on yleensä voinut luottaa. Hän ei edes ihmetellyt surullista tapausta, se oli "ilmassa".
Täytyy ihmetellä näitä "osasin odottaa jotain tällaista aina, mutta en vaivautunut tekemään asian eteen mitään" -tyyppejä. Jälkikäteen on helppo puhua (paskaa) tapahtumista ja tekijöiden syistä. Luulisi, että tällainen luotettava opettaja olisi tehnyt asian eteen jotain, mikäli "ilmassa" oli jotain perhemurhan kaltaista.

En minäkään tekijää enää viime vuosina kovin hyvin tuntenut, mutta vuosikymmen taaksepäin ei todellakaan ollut mistään "looney casesta" kyse. Ei lähellekään. Voihan se toki olla, että ulospäin on pidetty yllä idyllistä kuvaa. Siinäkin tapauksessa sietää ihmetellä näitä "osasin odottaa" -lausuntojen antajia.
Vastaa Viestiin