Vainikan surma (Hki) pimennossa 8 v. (1984 tapahtunut)

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Vainikan surma (Hki) pimennossa 8 v. (1984 tapahtunut)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

7.4.1992 Heikki "Hessu" Savolainen yritti hukuttaa itsensä Vantaalla Hiekkaharjun ja Rekolan välisellä aukealla virtaavaan puroon. Sattumalta paikalle ilmaantunut ohikulkija ryntäsi puroon ja onnistui vetämään miehen kuiville. Koska mies vaikutti krapulaiselta ja haiskahti viinalle, hänet toimitettiin Vantaan juoppoputkaan.

Aamulla putkasta päästessään hän aiheutti jymy-yllätyksen kertomalla surmanneensa 8 vuotta aiemmin eli 12.3.1984 tuolloin 26-v Martti Vainikan. Surman hän teki ns. Kurvin kulmassa Hämeentie 54:n rakennustyömaan asuntoparakissa, jossa työntekijä Vainikka tilapäisesti asui.
Surmatutkimukset pyörähtivät uudelleen käyntiin. Savolaista oli kuulusteltu asian johdosta jo v. 1984, mutta niin oli monia muitakin, eikä näyttöä löytynyt.

8.4.1992 pidetyssä kuulustelussa Hessu kertoi tarinansa:
-Maanantaina 12.3.84 työpäivän päätyttyä tapasin Helsinginkadun viinakaupan luona Masan. Haettiin kaupasta muutama puteli väkevää viiniä ja lähdettiin Masan pyynnöstä työmaaparakkiin.Masan huone oli 2-kerroksisen parakin alakerrassa keskiosassa. Kello oli vähän yli 17 ja rupesimme heti ryyppäämään. Istuimme vierekkäin sängyllä ja katselimme mustavalkotelevisiota, jossa oli myös kasettisoitin. Telkkaria katseltiin sopuisasti, eikä riitaa ollut.

Kun miehet olivat istuneet muutaman tunnin, oli Masa yllättäen tarttunut Hessun sukupuolielimeen kiinni. Hessu pyysi lopettamaan moisen temppuilun.
-Kun Masa ei tehnyt sitä, löin nyrkillä rintaan, jolloin Masa lopetti temppuilun, Hessu kertoi.
-Masa kaivoi viinipullon sängyn alta ja tarjosi huikat. Olin jo aikeissa lähteä, koska en missään tapauksessa olisi itse ryhtynyt homostelemaan. Minulla oli jo ulkovaatteet päällä, mutta jäin huikille.
Masa kääräisi sätkän, polttelikin, ja ryhtyi yhtäkkiä painamaan minua oikealla kädellään sängylle pitkälleen. Samalla hän työnsi minua vasemmalla kädellään kyynärvarresta niin, että kaaduin puolittain oikealle kyljelleni sänkyyn. Masa painoi polvellaan vasenta kylkeäni niin, että kuului rusahdus ja kylkeäni vihlaisi. Koko ajan Masa pyyteli, että oltaisiin vähän aikaa pitkällämme.

Hessua Masan temput raivostuttivat ja kylkeen pisti. Hän työnsi Masan päältään ja molemmat seisoivat kasvot vastakkain sängyn vieressä. Saman tien Hessu tarttui molemmin käsin Masan kurkkuun ja kuristi kaikin voimin, kunnes mies herpaantui ja lotkahti lattialle makaamaan. Hessu tunsi ulosteen hajua ja tajusi, mitä oli tehnyt.
-En muista tarkoin tapahtumia, mutta muistan ottaneeni takistani helman kiristysnauhan, kiedoin sen Masan kaulan ympärille. Istahdin muutamaksi minuutiksi ja join pullon tyhjäksi.Pois lähtiessäni irrotin narun Masan kaulalta, enkä muista minne sen panin. Otin mukaani tv-soitinyhdistelmän, mutta pudotin sen roskikseen. Koska kylkeäni särki, hakeuduin Marian sairaalaan noin klo 22. Kerroin, että nuoret pojat olivat hakanneet minua. Hoidon jälkeen menin yöksi tuttavapariskunnan luo. En kertonut heille tapahtumasta.

Heikki Savolainen siis piti salaisuutensa 8 vuotta. Heikin ex-vaimo kertoi oikeudessa, että mies oli kertonut hänelle surmasta. Heikki itse ei tätä muistanut. Vaimo ei ollut uskonut asiaa, koska "Hessulla oli tapana uhkailla hengen otolla milloin ketäkin". Vaimoaan hän oli pahoinpidellyt usein, kuristanutkin.

Hessu kertoi, että he olivat uhrin kanssa samanasteisessa humalassa, keskivahvassa. Uhrin veren alkoholimäärä oli kuitenkin 3.35 promillea eli hän oli hyvin vahvassa humalassa. Puolustusasianajaja oli sitä mieltä, että kyseessä oli yksin teoin tehty pahoinpitely ja kuolemantuottamus. Hän katsoi myös teon tahallisuuden jääneen selvittämättä. Lieventävänä asianhaarana oli otettava huomioon, että syytetty oli itse omasta aloitteestaan ilmoittanut poliisille syyllisyytensä.
Puolustus ja Heikki itse pyysivät mielentilatutkimusta. Myös syyttäjä pyysi lykkäystä. RO lykkäsi jutun käsittelyn toukokuun lopulle.
-----
Alibi 8/1992 pohjalta
Miten jutussa lopulta mahtoi käydä? Itse tapahtumasta oli sentään kulunut jo suhteellisen kauan aikaa eikä kai kukaan voi ihan varmaksi sanoa, mitä paikalla on tapahtunut. Lehdessä kirjoitetaan Heikki Savolaisen kertoneen asiasta yksinkertaisesti ja karusti, mitenkään itseään puolustamatta. Hän oli kuitenkin käyttäytynyt väkivaltaisesti myös vaimoaan kohtaan. Lisäksi Savolainen on ollut istumassa jostain syystä v. 1987????
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7519
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Vainikan surma (Hki) pimennossa 8 v. (1984 tapahtunut)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Iltalehti 17.3.1984
Surmattu Martti Tapani Vainikka.png
Surmattu Martti Tapani Vainikka.png (166.7 KiB) Katsottu 317 kertaa
Vastaa Viestiin