Sivu 1/5

Kulttuurialan sisäpiirit

ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2018 2:08 pm
Kirjoittaja poikani
Kylläpä on kaikenlaista sotkua ja kusetusta Oulussa. Korkein hallinto-oikeus tutkii joitakin niistä.

Ilta-Sanomat kirjoitti:Suosiiko Kari-Pekka Toivonen sukulaisiaan Oulun teatterissa? Oma tytär rooliin 400 hakijan joukosta

Kuva
Oulun teatterin näytelmän ohjaa ohjaa taiteellisen johtajan Kari-Pekka Toivosen puoliso, näyttelijä Merja Larivaara. (KUVA: Ville Honkonen, Jussi Helttunen)
Julkaistu: 3.11. 11:03


Oulun teatterissa kuohuu taas: suosiiko taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen sukulaisiaan rooleja jaettaessa?

OULUN teatterin kevätkauden lastennäytelmäksi on otettu iki-ihana Peppi Pitkätossu, jonka ohjaa taiteellisen johtajan Kari-Pekka Toivosen puoliso, näyttelijä Merja Larivaara ja päärooliin on valittu Larivaaran ja Toivosen tytär Meeri Toivonen.

Teatterin roolijaot ovat saaneet kritiikkiä koko Toivosen johtajuuden ajan. Sanomalehti Kalevan kulttuuritoimittaja Eeva Kauppisen jo kesällä julkaistun analyysin mukaan päärooleja saavat vain harvat, ja liian usein niitä tähdittävät johtaja ja hänen näyttelijäpuolisonsa.

Teatterin roolijakojen vinoutumisesta esimerkkinä ovat Kalevan mukaan syksyn musikaali My Fair Lady ja Arthur Millerin Näköala sillalta. Toivonen on pääosassa molemmissa. Myös näyttelijäpuoliso Merja Larivaara on pääroolissa Millerin klassikossa.

Näyttelijä Outi Alanen on syyttänyt Toivosta ja Larivaaraa sukulaisten suosimisesta Twitterissä.

Outi Alanen kirjoitti:Eli päärooliin valitsee näytelmän ohjaaja Merja Larivaara 400 hakijan joukosta oman tyttärensä, jolla ei ole alan koulutusta ja jonka isä johtaa Oulun kaupunginteatteria. #nepotismi #hyväveliverkosto #ouka #oulu


TEATTERIN hallituksen puheenjohtaja Matti Karhula (kesk.) ei halua puhua suoranaisesta nepotismista tehtävien jakamisessa.

– Onko teatterissa suosikkijärjestelmä? Sen suuntaisia käsityksiä on ilmassa. Tärkeintä on kuitenkin, että Peppi-näytelmässä yhteispeli toimijoiden kesken pelaa ja jokainen yltäisi parhaimpaansa. Näin yleisö saisi unohtumattomia elämyksiä, Karhula kommentoi.

Hän huomauttaa, että taiteellinen johtaja on vastuussa näytelmien roolituksista.

– Taiteellinen johtaja vastaa, ja yksinomaan hän. Toimitusjohtaja tekee sopimukset ulkopuolisista hankinnoista. Tämän mukaan eletään Oulun teatterissa, Karhula muistuttaa.

TEATTERIN taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen tai toimitusjohtaja Tuija Hyppönen eivät ole vastanneet useista yrityksistä huolimatta IS:n lähettämiin kysymyksiin valinnoista.

Toivosen lähettämän sähköpostiviestin mukaan Peppi Pitkätossu -näytelmän valintaprosessista tiedottaa teatterin viestintä. Sieltä kerrotaan, että näytelmän rooleihin oli kaikkiaan 400 hakijaa. Heistä koe-esiintymisiin kutsuttiin 70 nuorta. Loppuvaiheessa Pepin, Tommin ja Annikan rooleihin valikoitui 15 hakijaa.

Koe-esiintymisten raadin muodostivat koreografi Petri Kauppinen, kapellimestari Merzi Rajala sekä kaksi Oulun teatterin kokenutta näyttelijää. Myös ohjaaja eli Merja Larivaara oli paikalla koe-esiintymisten aikana.

Pepin (Meeri Toivonen) ja Annikan (Tiia Sillanpää) roolit täytettiin koe-esiintymisten perusteella. Tommia näyttelevä Antti Annola valittiin produktioon mukaan aiempien näyttöjen perusteella.

– Valintaprosessissa katsottiin kokonaisuutta. Jokainen osa-alue ja roolitus vaikuttaa toiseen. Koe-esiintymisessä katsottiin kaikilta hakijoilta kolmea osa-aluetta: laulu, liike ja tanssi sekä dialogi. Päätökset olivat yksimielisiä, viestinnästä kerrotaan.

Annola on tuttu monesta Oulun teatterin tuotannosta, muun muassa Addams Family- ja My Fair Lady -musikaaleista. Sillanpää työskentelee Oulun teatterissa järjestäjä-kuiskaajana. Meeri Toivonen on ollut Oulun teatterissa kulttuuriharjoittelijana. Hän on tuottanut somesisältöjä sekä oli mukana My Fair Ladyn ensemblessä.

TEATTERIN kuohunta alkoi keväällä 2018, kun Oulun kaupunginteatteri Oy:n hallitus sai 14. toukokuuta käsiteltäväkseen henkilökunnan kirjelmän, jossa tuotiin esiin monia epäkohtia kuten teatterin huono johtaminen, epätasa-arvoinen työnjako, epäasiallinen käytös ja johtajan poissaolo.

Hallituksen puheenjohtajan Matti Karhulan mukaan kirjeessä olevien epäkohtien selvittely aloitettiin syksyn näytäntökauden käynnistyttyä. Lokakuun puolivälissä taiteellinen johtaja kuitenkin irtisanoutui äkillisesti tehtävästään.

Toivosella on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, johon kuuluu puolen vuoden irtisanomisaika. Hänen pestinsä jatkuu Oulussa huhtikuun 2019 puoliväliin saakka.

TEATTERIN asioita selvitellään myös Korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Kalevan toimittaja Esko Aho on vaatinut kopioita Oulun kaupungin sisäisen tarkastuksen muistioista, jotka koskivat Oulun kaupunginteatteri Oy:n palvelujen ostoa teatterin taiteellisen johdon omistamilta ja hallinnoimilta osakeyhtiöiltä sekä muun muassa palkanmaksua näiden yhtiöiden kautta.

Mirja Rintala, Oulu

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000005887488.html

Otsikkoa muokattu. Ketjussa voi keskustella laajemminkin näyttelijöiden ja muiden taitelijasukujen oletettuihin nepotismiepäilyihin, joten antaa sen Tampereen teatterin olla keskusteluissa mukana. Aihe siirtynee piakkoin Vapaaseen keskusteluun, koska tämä ei ole komeljanttarien palsta.
-NILS-

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2018 2:19 pm
Kirjoittaja TieD
No hei mutta minkäs teet jos oma tytär nyt vaan sattuu olemaan se kaikkein sopivin hakijoiden (400!!) joukosta. Eihän tämä nyt yhtään haiskahda.

Tähän kun lisätään henkilökunnan valituskirjelmä hallitukselle niin 1+1 on kutakuinkin 2.

K-P Toivosen olen kuvitellut tolkun mieheksi (yhtään sen paremmin tietenkään tuntematta),
mutta kyllä vähän mieli muuttuu kun tuollaista puuhastellaan.

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2018 5:02 pm
Kirjoittaja Scruffy
Esko Roine harjoitti vastaavaa aikoinaan Tampereen teatterissa. Tunki itsensä, vaimonsa ja muun sukunsa jokaiseen mahdolliseen näytelmään eikä siitä kai kukaan uskaltanut mitään huomautella.

En tiedä rikkooko sellainen jotain lakipykälää vaikka se ei kovin reilulta peliltä vaikutakkaan. Pienessä teatterialaa ymmärtämättömässä mielessäni tosin pohdin myös että teatterinjohtaminen olisi sen verta vaativaa puuhaa että ei siltä jäisi edes aikaa vetää useampaa pääroolia per kausi.

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2018 8:41 pm
Kirjoittaja Silli
Ylilaudalla juoruttiin alkusyksyllä Suomen näyttelijäsuvuista ja jos jotakuta kiinnostaa, niin kannattaisi itsekäydä lukemassa tätä Ylilaudan lankaa: https://ylilauta.org/sekalainen/86394612#no86397244
Siellä on näyttelijäsukujen nimiä ja lisätietoa aika paljonkin, vaikka tietenkin ne kai perustuvat lähinnä juoruihin. Tällaiseen uutiseenkin siellä kuitenkin viitattiin:

Näiden tunnettujen näyttelijöiden lapset pääsivät Teatterikorkeakouluun

He ovat näyttelijöitä jo toisessa, jopa kolmannessa polvessa.

Teatterikorkeakoulun opiskelijavalinnan tulokset tulivat tänään. Näyttelijäntaiteen koulutusohjelmaan valittiin näyttelijä Teijo Elorannan tytär Tuulia Eloranta. Samaan koulutusohjelmaan valittiin myös Eero Ahon ja Tiina Lymin tytär Ella Lymi. Sisään pääsi myös Eija Vilppaan ja Ville Virtasen poika Daniel Virtanen. Raakel Lignellin ja Nicke Lignellin tytär Greta Lignell pääsi puolestaan ruotsinkieliseen näyttelijätaiteen koulutusohjelmaan.

Näyttelijäntaiteen koulutusohjelmaan valittiin 12 opiskelijaa:

Ola Blick , Tuulia Eloranta , Roderick Kabanga, Eeva Kaihola, Ella Lymi, Eeva Mäkinen, Carlos Orjuela, Jasir Osman, Tuuli Paju, Denisa Snyder, Milla Tissari ja Daniel Virtanen.

Mikko Juuti / IS
6.6.2018 klo 16:11
https://www.is.fi/viihde/art-2000005708940.html

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2018 8:45 pm
Kirjoittaja Silli
Scruffy kirjoitti:Esko Roine harjoitti vastaavaa aikoinaan Tampereen teatterissa. Tunki itsensä, vaimonsa ja muun sukunsa jokaiseen mahdolliseen näytelmään eikä siitä kai kukaan uskaltanut mitään huomautella.

En tiedä rikkooko sellainen jotain lakipykälää vaikka se ei kovin reilulta peliltä vaikutakkaan. Pienessä teatterialaa ymmärtämättömässä mielessäni tosin pohdin myös että teatterinjohtaminen olisi sen verta vaativaa puuhaa että ei siltä jäisi edes aikaa vetää useampaa pääroolia per kausi.

Roineen näyttelijäperheestä on kuiskittu muutenkin, että mahtaisiko heillä olla joitain muitakin syntejä omallatunnollaan. Kun kyselin Jani Ranista käsittelevässä ketjussa, että mahtaako tämä Ranisen avovaimo eli räppäri Mercedes Bentso a.k.a. Linda-Maria Roine olla sukua Roineen näyttelijäsuvulle, niin viestini poistettiin :roll:

Voit pohtia onko asialla arvuuttelu sen arvoista, että kannattaako se tuoda ketjuun, johon se ei mahdollisesti edes liity. Jos liittyy, niin kuinka läheisesti ja onko asialla merkitystä Volkan Ünsalin murhatutkinnan ja tuomioiden suorittamisen kannalta. Vai epäiletkö, että jotain taitelijasukua on suosittu tutkinnan yhteydessä jakamalla tietoa ensin heille?
-NILS-

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2018 9:00 pm
Kirjoittaja Silli
Todettakoon vielä se, että Ylilaudan näyttelijäjuoruissa mainittiin mm. hiljattain edesmenneen Hanna-Riikka Siitosen lähipiiri. Onhan sekin hieman ihmeellistä, kun Janne Virtasen ohjaamassa Uusi päivä -sarjassa näytteli sekä hänen vaimonsa että tyttärensä ja ainakin vierailijana myös appiukkonsa (eli Matti "Fredi" Siitonen). Ja hupsista! Esko Roinekin yllättäen on näytellyt Uusi päivä -sarjassa, mutta se on varmaan silkkaa sattumaa :roll:

Ja näissä nettikeskusteluissa ei yleensä edes tiedetä tai kehdata kertoa kaikkia tietoja. Jos noiden esille tulleiden tietojen lisäksi paljastettaisiin, millaisia kaukaisempia sukulaissuhteita, kummisuhteita ynnä muuta sukurutsaa noissa piireissä onkaan, niin lorahtaisi aika monilta kahvit väärään kurkkuun.

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2018 1:59 am
Kirjoittaja Scruffy
Mercedes Bentsosta en osaa sanoa. Onhan sekin kai jotain näytellytkin, mutta Roineita on muitakin ja helsinkiläinen lienee, eli ei kai ihan lähisukua tai läheinen Tampereen Roineille.

Tosin siitä hyppäsi ajatus Pamela Tolaan jolta hetki sitten julkaistiin Hesarissa haastattelu kuinka sen ensimmäinen yrtiys näytellä oli lastenkodin valvontakameran edessä pikkukallevitsien kertominen. Että ei hän ole mikään keskiluokkainen espoolainen vaan vähän niinkuin mersedespentso itsekkin, joka oli "vain" yksinhuoltajan lapsi joka päätti siirtyä narkkipiireihin Steen1ä kuunneltuaan.

Okei, Pamela Tola on orpo. Kukaan ei vain maininnut siinä haastettulussa että sen setä on Olli Tola, televisiotuottaja ja jonka vaimo on myös näyttelijä, en muista kuka mutta muistaakseni oli ainakin Härmässä jossain sivuroolissa samaan aikaan kun Pamela itse oli pääosassa. Hieman pisti sen takia se ryysyistä rikkauksiin mielikuva joka annettiin nokkaan.

Olli Tola ainakin tuottanut tuota jo aiemmin mainittua Uuta päivää. Itselleni se on jäänyt mieleeni negatiivisena siitä että sanoi Neil Hardwickille Pakanamaan kartan jälkeen että "ei tällaisia kannata tehdä". Eli mitään hyvin käsikirjoitettua laatudraamaa. Jos tällainen visionääri olis pyörittänyt Netflixiä tai HBO:ta niin Sopranosin ja Game of thronenin sijasta olisi Fakta homma, Heartmix ja kaikkia keski-ikäisten leikitysohjelmia, mitä Yle etenkin kakkosen puolella tuntui ysärillä olevan.

Tosin tiedä sitten. Näin pienessä maassa viihdepiirit ovat pienet ja väkisinkin samat naamat ovat kaikkialla. Esimerkiksi yhdessä vaiheessa jokaisessa suomalaisessa elokuvassa tuntui olevan Samuli Edelman, Peter Franzen ja/tai Jasper Pääkkönen. (Jonka isä on näyttelijä Seppo Pääkkönen). Ja tietenkin Pamela Tola pakollisena Elloveena-tyttönä.

En oikein usko että mikään salaliitto tässä on taustalla ellei se sitten ole kansainvälinen. Vikings- sarjassahan Franzen ja Pääkkönen esittiviät veljeksiä ainakin kolmatta kertaa. Mutta ovathan nuo piirit niin pieniä että sukurutsa tuottaa vamaan sen että ennemin tai myöhemmin, muutamassa sukupolvessam lopullinen suomalainen näyttelijä on joku Jasper-Samuli Toivonen-Pääkkönen Roine jolla kasvaa häntä ja antennit päässä.

Se sitten kiertää vetämässä monologia niillä suomen kahdella näyttämöllä.

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2018 2:43 pm
Kirjoittaja Silli
Esimerkiksi tuo näyttelijöiden jälkikasvun poikkeuksellisen suurina määrinä Teatterikorkeakouluun pääsy liittyy tähän Toivosten perheen tapaukseen minusta erittäinkin läheisesti. On paljon muutakin näyttöä kulttuurialoille pesiytyneestä nepotismista ja mielivallasta. Tämän laajemman näkökulman huomioiminen ei mielestäni millään tavalla vähennä Toivosen ja Larivaaran toiminnan tuomittavuutta. Pikemminkin se mielestäni vahvistaa ihmisten näkemyksiä ja kokemuksia siitä, miten järjestelmällisiä väärinkäytökset kultuurialoilla ovat. Ja kun se on järjestelmällistä, näille väärintekeville saastoille löytyy aina puolustelijoita (niinkuin tässäkin tapauksessa!) eivätkä väärinkäytökset millään lailla hidasta heidän urakehitystään Suomessa. Moni rivikansalainen kohauttaa harteitaan, että sehän on "vaan kulttuuria", mutta tosiasiassa tilanne on paljon hankalampi ja ongelmat vaikuttavat meidän kaikkien elämään.

Olisi reilua, että tällaisilta Toivosilta, Larivaaroilta ja muilta nepotistisaastoilta poistettaisiin tietyksi karenssiajaksi kaikki verorahoista peräisin olevat apurahat ja tuet sekä esimerkiksi mahdollisuus tyrkyttää pärstäänsä verorahoilla pyörivän Ylen kautta. Voisivat sitten todistaa kaiken sen lahjakkuutensa ja ahkeruutensa tekemällä produktioita, jotka perustuvat 100% maksavien asiakkaiden lippumaksuihin tai vaikka joukkorahoitukseen. Silloin peli alkaisi olla astetta reilumpaa.

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2018 3:07 pm
Kirjoittaja Silli
Scruffy kirjoitti:Okei, Pamela Tola on orpo. Kukaan ei vain maininnut siinä haastettulussa että sen setä on Olli Tola, televisiotuottaja ja jonka vaimo on myös näyttelijä, en muista kuka mutta muistaakseni oli ainakin Härmässä jossain sivuroolissa samaan aikaan kun Pamela itse oli pääosassa. Hieman pisti sen takia se ryysyistä rikkauksiin mielikuva joka annettiin nokkaan.

Erittäin fiksua pohdiskelua. Myös PääkkösSepon ja -Jasperin yhteyden esiinnostamiselle hatunnosto.

Scruffy kirjoitti:En oikein usko että mikään salaliitto tässä on taustalla ellei se sitten ole kansainvälinen.

Toki tässä puhaltaa kansainväliset tuulet. Se on ilmiselvää. Ylilaudan langassakin (jonka linkitin ylemmäs tähän ketjuun) oli asiasta paljon puhetta joten asiasta kiinnostuneiden kannattaa siellä käydä juttuja lukemassa. Ja jos asia enemmän kiinnostaa, niin sitten vaan asioita nuuskimaan. Varsinkin siellä Ylilaudalla lanka kuhisee julkimoiden nimiä ja heidän keskinäisiä suhteita, joten kiinnostuneet voivat vaikka niitä alkaa tarkemmin tutkimaan. Toki monilta minfolaisilta löytyy näitä törky- ja saastatapauksia kotikulmiltakin. Korruptio-, nepotismi- ja muita tapauksia tunkee nyt julkisuuteen joka tuutista ja se on hyvä.

Tässä on yksi ihan ansiokas pohdiskelu Ylilangalta tänne kopioituna. Siinä tulee esiin yhdenlainen kansainvälinen ulottuvuus Suomen kulttuurielämän ja salaliittoilun välillä. Toivottavasti ette nyt kuitenkaan tämän perusteella ajattele, että kyse olisi jostain Suomen ja Venäjän välisistä touhuista. Kyllä tuo touhu on ihan globaalia.

SuomenSyöjien salaseura todellakin harrastaa pahimman laatuista nepotismia omaa lähipiiriään suosiessaan. Suurin osa Suomen lapsitähdistä on salaseuralaisten lapsia. Itse asiassa heillä oli varsinkin kylmän sodan aikana selkeä pyrkimys päästä Suomen nuorison ja varsinkin lahjakkaiden nuorten pariin.

Lahjakkaille lapsille ja nuorille salaseuran olemassaolo tarkoitti, että heidän lahjakkuutensa ja intohimon edistäminen riippui perheen tekemästä valinnasta. Edustusjoukkueisiin, orkestereihin ja laadukkaaseen opetukseen pääseminen oli nimittäin usein kytketty perheen salaseurajäsenyyteen. Jos perhe kuului tai liittyi salaseuraan, lapselle aukesi paljon erilaisia ovia. Jos lapsen vanhemmat kieltäytyivät liittymästä rikollisverkostoon, lapsen edistymisen tielle alkoi ilmestyä erilaisia esteitä. Ymmärrättehän? Sponsorisopimukset, stipendit, esiintymis- ja kilpailumatkat ulkomaille, valmennussopimukset, huippusoittimien lainaksi saaminen jne. Yhteistyöstä kieltäytyneiden perheiden lasten välineitä saattoi rikkoontua kuljetuksen aikana, heidän välineitään varastettiin, suksihuolto onnistui huonommin kuin muilla, tuomareiden pisteytykset vaikuttivat epäreiluilta, varaslähtöjen ja yliastumisten tuomaroinnit samoin, kuten myös jäähyt ja keltaiset kortit, maajoukkuevalinnat jne. Lapsen soittotunti saatettiin myös sijoittaa myöhäisiltaan ja huonoimpaan mahdollisimpaan tilaan.

Käytännössä lähes kaikki maamme muusikot ja näyttelijät kuuluvat SuomenSyöjien salaseuraan. Samoin merkittävä osa urheilijoistamme, ammattitanssijoista jne. Osa heistä on oikeastikin lahjakkaita ja osa on työskennellyt menestyksensä eteen. On kuitenkin täysin selvää, että kaikki salaseuran menestyneet taitelijat ja urheilijat ovat enemmän tai vähemmän hyötyneet salaseuran tuesta. On helpompi menestyä, kun kaikki menestyksen ainekset ilmestyvät eteen kuin Manulle illallinen, osa kilpailijoista on karsittu tieltä pois ja vieläpä tuomaritkin ovat myötämielisiä.

Kuulostaako tutulta? Tulee itäblogin menestysreseptit mieleen, eikö? Dopinginkin voin tässä yhteydessä mainita.

Jos katsoo asiaa toisesta näkökulmasta, moni lahjakas ja rehellisessä perheessä kasvanut lapsi on menettänyt mahdollisuutensa haluamaansa asiaan jo nuorena. Näitä surullisia tarinoita Suomesta voisi aivan varmasti kerätä pankkiholveittain.

Meille suomalaisille edellä kerrottu tarkoittaa, että olemme kansana menettäneet paljon. Maatamme edustavat urheilijat ja taiteilijat eivät ole olleet parhaita mahdollisia. Oman maamme kulttuurin, taiteen ja urheilun kehittymistä on vuosikymmenien ajan estänyt rikollinen toiminta: Kulttuurin ja urheilun korruptio. Samaan aikaan, kun salaseuraan kuuluvat talousrikolliset ovat varastaneet verorahojamme ja huumerikolliset ovat kasvattaneet suomalaisten päihde- ja väkivaltaongelmia, meiltä on varastettu kulttuuriin ja urheiluun kuuluvia elämyksiä.

Moni voi ihmetellen ajatella, että onhan Suomi pieneksi maaksi menestynyt esimerkiksi monissa urheilulajeissa hyvin. Se on osa totuudesta. Emme kuitenkaan koskaan saa tietää, mitä olemme menettäneet. Meitä on mm. median avulla pidetty pimennossa. Mutta jokainen, joka on käynyt ulkomailla teatterissa, tietää mistä puhun. Tai oopperassa, baletissa, sinfoniakonsertissa, museoissa tai jalkapallo-ottelussa. Esimerkiksi Kansallisooppera ja Kansallismuseo ovat surkeassa kunnossa. Kansallisteatteri samoin. Vain harvoin olen niissä saanut kokea hitusen siitä tasosta, jolla niiden pitäisi mielestäni olla.

En tahdo kaataa kaikkea edellä kirjoittamaani yhden naisen niskaan. Liitän hänet tähän vain yhtenä esimerkkinä. Olisiko kapellimestari Susanna Mälkki saanut yhtä laadukasta musiikinopetusta lapsesta lähtien ja yhtä paljon etenemismahdollisuuksia, jos hänen isänsä, Merentutkimuslaitoksen ex-ylijohtaja Pentti Mälkki, ei olisi ollut KGB:n kontaktihenkilö koodinimellä "Morjak"?


Teksti on kopioitu täältä: https://ylilauta.org/sekalainen/86394612

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2018 4:07 pm
Kirjoittaja Silli
Nimimerkki poikani tulee nyt varmaan taas kiukuttelemaan, ettei tämäkään viesti liity Toivos-Larivaaroihin, mutta se ei minua haittaa. Alla on Wikipediasta kopioimani teksti, josta leikkailin pois turhaksi katsomiani palasia. Tämä käsittelee nyt Irina Krohnia, joka on vain yksi monista kulttuurialan saastaisista tyypeistä, mutta tästäkin selviää mm. kulttuurialan sisäsiittoisuus.

Irina Krohn (s. 1962 Helsinki) on suomalainen kulttuurivaikuttaja ja Vihreän liiton poliitikko. Hän toimi Suomen elokuvasäätiön toimitusjohtajana 2006–2016 ja on entinen kansanedustaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu.
--
Krohn on koulutukseltaan teatteritaiteen maisteri (dramaturgia). Ennen kansanedustajuuttaan hän työskenteli teatteriohjaajana ja kolumnistina. -- Teatterikorkeakoulun kiistoissa hän tuli julkisuuteen Jussi Parviaisen tukijana.
--
Irina Krohnin isä on professori Kai Krohn. Hänen sisaruksiaan ovat lääkäri-poliitikko Minerva Krohn ja ohjaaja Katja Krohn. Hänen pikkuserkkujaan ovat näyttelijät Sanna Fransman ja Kristo Salminen sekä Kulttuurivihkojen päätoimittaja Elias Krohn.

Irina Krohnin nostin esiin paitsi esimerkkinä kulttuurialan sukurutsasta, mikä osaltaan selittää vahvaa nepotismia, myös Elokuvasäätiön hiljattaisen kohun vuoksi.

Elokuvasäätiön ex-toimitusjohtajan ja hallintojohtajan virkarikossyytteet hylättiin

Niina Otva-Lampi ja Irina Krohn käräjäoikeudessa.jpg
Niina Otva-Lampi ja Irina Krohn käräjäoikeudessa.jpg (38.39 KiB) Katsottu 11883 kertaa

Helsingin käräjäoikeus on hylännyt Suomen elokuvasäätiön ex-toimitusjohtajan Irina Krohnin ja hallintojohtajan Niina Otva-Lammen virkarikossyytteet. Syyttäjän mukaan Jättiläinen-elokuvan kaikkia tukitietoja pyytäneen henkilön asiakirjapyyntöön ei vastattu lain säätämällä tavalla. Syytetyt katsoivat, että asiakirjapyyntöön vastaamisessa meni pitkän aikaa, koska pyynnössä ei ollut yksilöity pyydettyjä asiakirjoja ja siitä käytiin keskustelua pyytäjän kanssa.

Osaa tukitiedoista ei lopulta annettu liikesalaisuuteen vedoten, mutta oikeus katsoi, että syytetyt eivät rikkoneet virkavelvollisuuttaan. He kuitenkin menettelivät oikeuden mukaan huolimattomasti, kun eivät antaneet valituskelpoista ja perusteltua päätöstä evätyistä tukitiedoista.

STT/ESS
22.10.2018
https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2493648


Elokuvasäätiön liepeillä on kuohunut muulloinkin. Esimerkiksi Miekkailija-elokuvan tiimoilla kiehui ja kuohui. Miekkailijan käsikirjoitti Anna Heinämaa, joka sattumalta muuten on Irina Krohnin lapsuudenystävä. Kavereiden sukset menivät ilmeisesti kuitenkin ristiin, sillä Heinämaa syytteli lehdistössä Elokuvasäätiön tukia mm. piilotetuiksi yritystuiksi, joita jaetaan hyvinkin oudoilla perusteilla. Todettakoon että suomalaisen elokuvan budjetti on keskimäärin 1,5 miljoonaa euroa. Siinä olisikin hyvä työmaa joillekuille, jotka haluaisivat penkoa, miten paljon noitakin valtion budjetista peräisin olevia rahoja jaellaan kavereille ja sukulaisille.

Ps. Irina Krohnin osalta on hyvä muistaa, että hänen seinänaapureinaan Helsingissä asuu myös Minerva-sisko ja Petri-veli. Minerva on poliittisiin tehtäviin päästäkseen mm. vaihdellut äidinkieltään suomeksi tai ruotsiksi sen mukaan, miten tehtävän kelpoisuusvaatimukset ovat edellyttäneet. Krohnin klaaniin väriä on tuonut myös mm. Petri-veljen aktiviteetit, joiden vuoksi Viro kieltäytyi päästämästä miestä maahansa turvallisuudelle vaarallisena henkilönä. Kulmakarvojen nostelua on aiheuttanut myös Irina Krohnin Rudolf-pojan outo kuolema vain vähän yli kaksikymppisenä kesällä 2016.

Krohnin perheen asuminen: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli ... rostalossa
Kielikikkailusta: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002787002.html
Petri Krohnin tapaus: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000525521.html

Ps2. Puskaradiossa on kuiskittu, että tuo Niina Otva-Lampi kuuluisi samaan Lampi-sukuun, johon kuuluu myös mm. Aarnion huumekeississä tuomittu Seija Kortekallio-Lampi. Tämän huhun paikkaansa pitämisestä minulla ei kuitenkaan ole tietoa. Kuitenkin äsken, kun kävin tsekkaamassa Elokuvasäätiön tietoja, niin siellä mainittiin puljun toimitusjohtajana vuosina 1986–1992 olleen herra nimeltä Jukka Vilhunen. En ole koskaan kyseisestä Jukka Vilhusesta kuullutkaan, mutta tässä yhteydessä aloin miettiä, olisiko Jukka kenties sukua Aarnio-keissin Keijo "Keke" Vilhuselle :shock: En edes jaksa nuuskia, mutta olen jo oikeastaan etukäteen varma, että Elokuvasäätiön ex-puheenjohtaja on sukua ainakin elokuvaohjaaja Selma Vilhuselle :? Toki Suomi on niin kauhean pieni maa, että yhteydet sinne ja tänne ovat lähes väistämättömiä. Siksi ihmisten täytyykin osata jäävätä itseään, jotta peli on riittävän puhdasta ja reilua. Ja kuten tiedämme - moni päättäjä ei jääväämistä hallitse.

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ke Marras 07, 2018 10:45 am
Kirjoittaja stereotypia
Samahan KP harrasti Turussakin johtaessaan Linnateatteria. Merja Larivaara useissa esityksissä mukana.. Noloa! Eikö ilman suosimista riitä Merjalle paukut päästä tekemään työtään?

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ke Marras 07, 2018 11:19 am
Kirjoittaja PiikkiSika
John Kimble kirjoitti:Miten 5 viimeisintä viestiä liittyy tähän Oulun kaupunginteatterin tapaukseen, eli ketjun aiheeseen? Turha sotkea tähän ketjuun kaikkia muualla tapahtuneita samanlaisia koska silloin tämän ketjun pariskunta pääsee pälkähästä.


Ehkä siten, että viesteissä tulee ilmi kuinka ”sisäsiittoista” on suomen näyttelijä-skene yleisesti.
Joka siis syö hyvin pohjaa tältä Oulun väärinkäytösepäilyltä, kun näyttää siis siltä, että teatteri-TV roolitukset ovat kaikki vanhaa kunnon kekkoslandiaa ja sisäpiirin suhmurointia :mrgreen:

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ke Marras 07, 2018 5:01 pm
Kirjoittaja DemlaMinfo
PiikkiSika kirjoitti:
John Kimble kirjoitti:Miten 5 viimeisintä viestiä liittyy tähän Oulun kaupunginteatterin tapaukseen, eli ketjun aiheeseen? Turha sotkea tähän ketjuun kaikkia muualla tapahtuneita samanlaisia koska silloin tämän ketjun pariskunta pääsee pälkähästä.


Ehkä siten, että viesteissä tulee ilmi kuinka ”sisäsiittoista” on suomen näyttelijä-skene yleisesti.
Joka siis syö hyvin pohjaa tältä Oulun väärinkäytösepäilyltä, kun näyttää siis siltä, että teatteri-TV roolitukset ovat kaikki vanhaa kunnon kekkoslandiaa ja sisäpiirin suhmurointia :mrgreen:


Suomessa pienet piirit saavat häärätä juuri siksi, että ihmiset ovat Suomessa putkinäköisiä ja vain harva osaa nähdä laajempia kokonaisuuksia jotka rinnastuvat uutisoituun tapaukseen. Tästäkin ketjusta on havaittavissa suurta vastustusta sen suhteen, kun joku avaa suurempaa kokonaisuutta. Ei, ei ei miksi sinä kerrot siitä... Ei, ei ei se ei liity tähän juttuun, Ei, ei ei elä kerro enempää. Suomi on syviltä riveiltään nähtävästi kunnon kekkoslandiaa. Typerää ja ylhäältä päin johdettavaa.

Re: Oulun kaupunginteatteri: epäily lukuisista väärinkäytöks

ViestiLähetetty: Ke Marras 07, 2018 8:28 pm
Kirjoittaja jepulis82
DemlaMinfo kirjoitti:
PiikkiSika kirjoitti:Ehkä siten, että viesteissä tulee ilmi kuinka ”sisäsiittoista” on suomen näyttelijä-skene yleisesti.
Joka siis syö hyvin pohjaa tältä Oulun väärinkäytösepäilyltä, kun näyttää siis siltä, että teatteri-TV roolitukset ovat kaikki vanhaa kunnon kekkoslandiaa ja sisäpiirin suhmurointia :mrgreen:


Suomessa pienet piirit saavat häärätä juuri siksi, että ihmiset ovat Suomessa putkinäköisiä ja vain harva osaa nähdä laajempia kokonaisuuksia jotka rinnastuvat uutisoituun tapaukseen. Tästäkin ketjusta on havaittavissa suurta vastustusta sen suhteen, kun joku avaa suurempaa kokonaisuutta. Ei, ei ei miksi sinä kerrot siitä... Ei, ei ei se ei liity tähän juttuun, Ei, ei ei elä kerro enempää. Suomi on syviltä riveiltään nähtävästi kunnon kekkoslandiaa. Typerää ja ylhäältä päin johdettavaa.


Tämä on sitä suomalaista sinisilmäisyyttä. Eihän Suomessa ole esimerkiksi korruptiota eikä byrokraatti ikinä tee virheitä. :roll:

Re: Oulun kaupunginteatteri ja muut näyttelijöiden sisäpiiri

ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 4:48 pm
Kirjoittaja Silli
Taas yksi kohu Suomen kulttuurielämään. Varsinkin näitä vanhempia juttuja lukiessa on hyvä muistaa, että esimerkiksi 1980-luvulla kylmä sota velloi vielä kovalla teholla ja itäblokki oli tiukasti suljettu rautaesiripun taakse. Silloin ei ollut internetin kaltaista globaalia areenaa tai YouTuben kaltaista julkaisukanavaa. Iskelmän "lainaaminen" Unkarista sopivaksi katsotulle suomalaissolistille ei siihen aikaan tainnut olla mikään rikos itään päin kallellaan olevien kulttuuri-ihmisten näkökulmasta. Tavissuomalaisilla taas ei tainnut olla minkäänmoisia mahdollisuuksia huomata, että Baddingin hitti oli plagioitu Unkarista.

En hetkeäkään usko, että Badding olisi vahingossa plagioinut (miten se edes käytännössä tehtäisiin?) unkarilaisen iskelmän. Oman epäilykseni mukaan tässä on ollut myös vähintään yksi ja todennäköisesti useampi takapiru tätä plagiointia ideoimassa ja suorittamassa. Vastaavanlaisia outoja tapauksia liittyy myös muihin menneiden vuosikymmenten Suomessa esitettyihin taidepläjäyksiin. Olen esimerkiksi ihmetellyt muutamia kirjallisuuden suomennoksia harvinaisista kielistä suomen kielelle. Epäilysteni ja tähän astisten selvitysteni mukaan suomentajiksi merkittyjen henkilöiden oma kielitaito ei ole riittänyt niin vaativien tekstien suomentamiseen. Uskoakseni pelkästään Suomen taide- ja urheilupiireistä kuullaan lähiaikoina vielä monen monta kohua.

Rauli Badding Somerjoen menestyskappale Kuihtuu kesäinen maa on paljastunut plagiaatiksi

”Rauli oli taiteellinen huithapeli”, sanoo uutisesta yllättynyt Badding-elämäkerturi.

Rauli Badding Somerjoen sävellys Kuihtuu kesäinen maa on paljastunut plagiaatiksi.

Somerjoen ja tämän naisystävän Pirkko-Liisa Vakkurin sanoittamaksi ja Baddingin säveltämäksi merkitty kappale on alun perin unkarilainen iskelmä. Asiasta kertoi ensimmäisenä Somero-lehti.

Kuihtuu kesäinen maa -kappaleen alkuperäinen unkarilainen nimi on Minden ember boldog akar lenni, mikä on suomeksi Kaikki haluavat olla onnellisia.

Kappale löytyy videopalvelu Youtubesta. Sen esittää Teri Harangozó ja sävellys on kreditoitu Attila Dobosille ja Sandor Halmágyille.

Kappaleen ensilevytys on vuodelta 1966, ja Wikipedian mukaan Harangozó sai levytyksestä Unkarin ensimmäisen kultalevyn.

PLAGIOINTI paljastui, kun oululainen unkarilaisen musiikin harrastaja Jouko Heikkala otti ystävänsä välityksellä yhteyttä Jukka Rajalaan, jonka Badding-elämäkerta Kaitapolku ilmestyi tänä vuonna. Rajala kertoo olevansa uutisesta todella yllättynyt.

”En vain minä, vaan moni muukin on pitänyt kappaletta yhtenä Raulin parhaista sävellyksistä.”

Rajala arvelee, että Badding ei ole viitseliäisyyttään jaksanut ottaa selvää kappaleen alkuperäisistä tekijöistä.

”En millään jaksa uskoa, että Rauli olisi tieten tahtoen varastanut kappaleen, se ei olisi hänen persoonalleen sopivaa.”

Rajala perustelee näkemystään sillä, että Badding oli luonteeltaan suurpiirteinen, ”taiteellinen huithapeli”. Rajalan mukaan Badding myös antoi kunniaa usein muille muusikoille ja puhui esikuviensa, kuten Chuck Berryn ja Elvis Presleyn vaikutteista omaan musiikkiinsa.

Kuihtuu kesäinen maa julkaistiin ensin singellä vuonna 1981 ja Ikkunaprinsessa-albumilla 1982.

Veera Paananen / HS
8.11.2018 klo 13:01
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005892476.html