Työntekijät urkkivat asiakas-/potilastietoja

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Työntekijät urkkivat asiakas-/potilastietoja

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

Zipe kirjoitti:
jepulis82 kirjoitti:Suhteillahan tämänkin keissin idiootti oli sinne päästetty toisten tietoja plaraamaan.
Onnea vaan sillekin rekrytoijalle, joka tyttelin palkkasi. Hän lienee tehnyt työtä käskettyä tai palveluksen kaverille. Julkisella puolella on niin kiva käytellä valtaa, kun vastuuta ei käytännössä ole.
Lainaus lehtijutusta: "Tapaus on ollut erittäin raskas myös naisen omaisille. Nainen oli Iltalehden tietojen mukaan saanut evästystä työhön paitsi työnantajalta myös terveydenhuoltoalalla työskennelleeltä omaiseltaan."

Minusta tuo ei viittaa siihen, että sukulainen olisi välttämättä vaikuttanut työpaikan saantiin vaan että samalla alalla olevaa sukulaista hävettää. Pienemmällä paikkakunnalla rikokseen sortuneen sukulaisilla voi olla vähän ikävät oltavat.
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Työntekijät urkkivat asiakas-/potilastietoja

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Mun käsityksen mukaan evästää tarkoittaa ohjata, opastaa, neuvoa. Miksi joku sukulainen täysin eri hommissa samalla alalla antaisi "evästystä"?

Sama se mulle on, mutta mun sisälukutaidoilla ymmärsin että sukulainen auttanut saamaan kyseisen työpaikan.
"Those who want respect, give respect."
Kyllastynyt
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Su Joulu 02, 2018 6:44 pm

Re: Työntekijät urkkivat asiakas-/potilastietoja

Viesti Kirjoittaja Kyllastynyt »

MissMallard kirjoitti:Ei tuo ole millään tavalla hyväksyttävää ja on sairalloista uteliaisuutta tutkia tietoja noinkin laajalta potilasjoukolta. Miltähän hoitsusta tuntuu jos hänen omia tietojaan katsellaan ja vaikka omia ala- ja yläpään juttuja? Se näissä unohtuu ja näiltä henkilöiltä että kun asettuisi toisen ihmisen asemaan. Kunnon rangaistuksia vaan niin loppuu aiheeton urkinta!
Ja mitäköhän hoitsut on taas tehny?? Ihmisten lukemisen ymmärtäminen on nykyään niin huonoa, että taas syytetään aivan vääriä ihmisiä/ammattiryhmiä ihan turhaan...
Paa
Jane Marple
Viestit: 1009
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:19 pm

Re: Työntekijät urkkivat asiakas-/potilastietoja

Viesti Kirjoittaja Paa »

En ymmärrä ketä kiinnostaa muiden potilastiedot. Siis oikeasti, miten helvetissä joku voi olla noin utelias. Olen itse ollut töissä paikassa, jossa oli pääsy potilastietoihin, mutta olen vissiin vähän outo, kun en tuntenut mitään houkutusta tai mielenkiintoa ruveta niitä tutkimaan. Aivan sama mikä muita vaivaa :D

Ei kyllä yhtään liikene sympatiaa tuolle muijalle tai perheelleen.
Niin kuin kasvot kuvastuvat vedessä, niin ihmisen sydän toisessa ihmisessä. (Snl.27:19)
True
Nikke Knakkertton
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2017 9:09 am

Re: Työntekijät urkkivat asiakas-/potilastietoja

Viesti Kirjoittaja True »

Ihmiset on oikeasti todella uteliaita, vaikka harva myöntää. Katsotaan osoitetietoja, auton rekisterinumerolla onko auto rahoitusyhtiön nimisse jne., verotietoja, ajokorttitietoja, facebookit ja instagramit.

Eihän kukaan myönnä lukevansa tai varsinkaan tilaavansa Seiska lehteä ja silti on 200000 tilaajaa ja nettisivuilla tuplamäärä lukijoita. Ja aina löytyy näitä ihmettelijöitä "ketä kiinnosta".
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Työntekijät urkkivat asiakas-/potilastietoja

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Paa kirjoitti:En ymmärrä ketä kiinnostaa muiden potilastiedot. Siis oikeasti, miten helvetissä joku voi olla noin utelias. Olen itse ollut töissä paikassa, jossa oli pääsy potilastietoihin, mutta olen vissiin vähän outo, kun en tuntenut mitään houkutusta tai mielenkiintoa ruveta niitä tutkimaan. Aivan sama mikä muita vaivaa :D

Ei kyllä yhtään liikene sympatiaa tuolle muijalle tai perheelleen.
Minäkin olen vissiin hieman erilainen Suomalainen. Ei kiinnosta muiden verotiedot. Ei kiinnosta muiden palkkatiedot. Ei kiinnosta muiden potilastiedot. Elän omaa elämääni ja annan muiden elää omaansa. Ei ne muiden tiedot mun elämää kuitenkaan paranna.
"Those who want respect, give respect."
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2469
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Työntekijät urkkivat asiakas-/potilastietoja

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kyllastynyt kirjoitti:
MissMallard kirjoitti:Ei tuo ole millään tavalla hyväksyttävää ja on sairalloista uteliaisuutta tutkia tietoja noinkin laajalta potilasjoukolta. Miltähän hoitsusta tuntuu jos hänen omia tietojaan katsellaan ja vaikka omia ala- ja yläpään juttuja? Se näissä unohtuu ja näiltä henkilöiltä että kun asettuisi toisen ihmisen asemaan. Kunnon rangaistuksia vaan niin loppuu aiheeton urkinta!
Ja mitäköhän hoitsut on taas tehny?? Ihmisten lukemisen ymmärtäminen on nykyään niin huonoa, että taas syytetään aivan vääriä ihmisiä/ammattiryhmiä ihan turhaan...
Väitätkö ettei hoitsut ole näitä tietoja koskaan urkkineet..? No tuossa vaikkapa virkistystä muistiin lähivuosilta. Otsikko lainattu Yleltä:

'Syyte: Sairaanhoitaja urkki 27 ihmisen potilastietoja luvatta
Syyttäjä vaatii rangaistusta sairaanhoitajalle, joka katseli luvattomasti 27 ihmisen potilastietoja Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä. Syyttäjä vaatii naiselle ehdollista vankeutta.'

Toki terveydenhuollossa on monia toimijoita ja työntekijäryhmiä. Ketjun aloituksessa ei siis kyse sairaanhoitajasta.
Vastaa Viestiin