Oulun moskeijan kohdistunut ilkivalta sekä imaamin toiminta

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
MohammedMohammed
Axel Foley
Viestit: 2287
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja MohammedMohammed »

Gurney kirjoitti: Oulun tiedottajademari Mikko Salmi vaikenee uusien uutisten edessä kun vielä tammikuussa huusi joka tuutista rasismia kun feikki-iskua kommentoi.


”Jouluyönä Oulun moskeijan ikkunan läpi heitettiin pyöräteline. Perussuomalaisten lietsoma viha otti hirviön muodon. Ennakoin muutama viikon sitten kolumnissani, että näin tulee käymään. Surullista. Nyt kun hirviö on Oulussa irti, miten sen saamme sen kiinni?”,

Päätoimittaja Mikko Salmi
Edelleen odotamme niitä valvontakameroiden tallenteita nähtäväksi, mutta poliisi ei niitä jostain syystä julkaise, joten mahdollisesti olet hyvinkin oikeilla jäljillä..
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg

Avatar
John Kimble
Michael Knight
Viestit: 4124
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja John Kimble »

Ei kyllä yllätä että on SDP:n joukoissa tämäkin. Sieltä löytyy kaikenlaista insesti-isää ja radikaalia.
Radiopuhelin kirjoitti:
Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.

holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7396
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

Gurney kirjoitti:Taitaa ne moskeijaiskut olla keksittyjä tai omien lavastamia. Ketään ei ole koskaan edes pidätetty.

Oulun tiedottajademari Mikko Salmi vaikenee uusien uutisten edessä kun vielä tammikuussa huusi joka tuutista rasismia kun feikki-iskua kommentoi.


”Jouluyönä Oulun moskeijan ikkunan läpi heitettiin pyöräteline. Perussuomalaisten lietsoma viha otti hirviön muodon. Ennakoin muutama viikon sitten kolumnissani, että näin tulee käymään. Surullista. Nyt kun hirviö on Oulussa irti, miten sen saamme sen kiinni?”,

Päätoimittaja Mikko Salmi
Se on hauska juttu miten SDP:n Mikko Salmi oli valmis syyttämään perussuomalaisia ilman pienintäkään todistetta tekijöistä ja rikoksena oli mitätön ikkunan hajoittaminen. Sitten paljastui imaamin syyllistyneen törkeään pedofiliaan, niin sama Sdpn Mikko Salmi on täysin hiljaa.

Hiljaa ovat olleet myös muut tahot. Hyvin moni ulisi ikkunoiden rikkomisesta ilman todisteita ja uutisiin asti nämä tarinat pääsivät, mutta imaamin rikoksista samat tahot ovat olleet hiljaa.

holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7396
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

John Kimble kirjoitti:Ei kyllä yllätä että on SDP:n joukoissa tämäkin. Sieltä löytyy kaikenlaista insesti-isää ja radikaalia.
Tämä alkaa olla entistä normaalimpaa länsimaissa eli ääri-islamistit soluttautuvat vasemmistolaisiin puolueisiin ja heidän rikoksia an suojelee sama porukka loppuun asti.

Ruotsissa hullutus meni niin pitkälle, että hallitus julkaisi oppaan lapsen kanssa avioliitoissa oleville.

Leisure Suit
Sabrina Duncan
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2013 4:18 pm
Paikkakunta: Hki FiN

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Leisure Suit »

Gurney kirjoitti:Taitaa ne moskeijaiskut olla keksittyjä tai omien lavastamia. Ketään ei ole koskaan edes pidätetty.

Oulun tiedottajademari Mikko Salmi vaikenee uusien uutisten edessä kun vielä tammikuussa huusi joka tuutista rasismia kun feikki-iskua kommentoi.


”Jouluyönä Oulun moskeijan ikkunan läpi heitettiin pyöräteline. Perussuomalaisten lietsoma viha otti hirviön muodon. Ennakoin muutama viikon sitten kolumnissani, että näin tulee käymään. Surullista. Nyt kun hirviö on Oulussa irti, miten sen saamme sen kiinni?”,

Päätoimittaja Mikko Salmi
Mikko Salmi on osin oikeassa.

Siellä on hirviö Oulussa irti.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

holmesin haamu kirjoitti:Ruotsissa hullutus meni niin pitkälle, että hallitus julkaisi oppaan lapsen kanssa avioliitoissa oleville.
Korjaan haamun viestiä; hallitus julkaisi oppaan myös oman lapsen kanssa avioliitossa oleville.

Sinänsä hullua, että länsimaissa on tarvetta moisille oppaille. Mutta elämme taantumuksen ja nöyristelyn hulluja vuosia/aikoja.
Leisure Suit kirjoitti:Mikko Salmi on osin oikeassa.

Siellä on hirviö Oulussa irti.
Nämä mikkosalmet sun muut sekopäät ovat erikoisia tapauksia; jostain kumman syystä he haluavat tunkea päänsä musulmaanin persiiseen näkemättä muuta kuin yhden totuuden. Islamin! Mikkosalmet ovat valmiit lietsomaan vihaa ja syyttämään suomalaisia rikoksista, joista ei ole todisteita heitä kohtaan. Mutta kun heidän omasta hallusinaatiomaailmastaan paljastuu jotakin ikävää - ja joka voidaan todistaa - niin he vaikenevat ja katoavat.

Samaa porukkaa näiden mikkosalmien kanssa ovat mm. Oulun seurakuntien papit. Mahdoton myötäeläminen kun moskeijan ikkuna meni rikki - mutta kun samaisessa moskeijassa tapahtuu ikäviä musulmaanien itsensä taholta, niin he vaikenevat.
- Keiden asialla he itse asiassa ovatkaan?

Mutta Oulussa on hirviö irti. Mikko Salmi on yksi sen monista kavereista.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Mielenkiintoista kuinka eri valossa näitä faktauutisia lukeekaan, kun taustat on paremmin selvillä. Poiminta maaliskuun alun uutisjutusta sekavasti ruodittuna ja lisätty tietoa bangladeshilais-islamisteista.
John Kimble kirjoitti://
Savukranaatin heittäminen moskeijan ikkunan sisälle viestii vihasta – "Tämä on selkeä askel vakavampaan suuntaan", poliisi sanoo
//

KOTIMAA
02.03.2019 08.00
Minna Akimo


Islamilaisen seurakunnan äiti-lapsi-kerho on juuri päättynyt. Naiset istuvat rukoushuoneen lattialla, ja heidän lapsensa juoksevat ympäri tilaa. Pienemmät heistä vielä konttaavat.

Nämä naiset asuvat Oulussa, ja heille heidän seurakuntansa rukoushuone eli moskeija on pyhä paikka. Paikka, joka on joutunut viime vuosien aikana useiden ilkivaltatekojen kohteeksi. Toistuvat ilkivallanteot ovat herättäneet seurakuntalaisissa murhetta ja huolta omasta sekä paikan turvallisuudesta.

– Me olemme kaikki sokissa ja peloissamme, Akter Syeda Wahida sanoo.

Pohjois-Suomen islamilaisen yhdyskunnan yksi moskeijoista sijaitsee Oulussa, keskustan liepeillä olevan kerrostalon kivijalassa. Moskeija on islamilaisille se tila, jossa he käyvät rukoilemassa, harjoittamassa uskontoaan ja tapaamassa toisiaan.

– Me rukoilemme täällä samaa Jumalaa kuin kristityt ja juutalaiset, ja me haluamme harjoittaa uskontoamme rauhassa, Leila Kaikkonen sanoo.*

Nyt heidän rauhansa on rikkoutunut.

//
Viimeisin vahingonteko tapahtui 26. helmikuuta maanantain vastaisena yönä kello viiden aikaan aamulla. Silloin rikkoutuneen ikkunan läpi moskeijan sisälle heitettiin savukranaatti.

– Tämä isku on silkkaa terrorismia meitä kohtaan. Isku on herättänyt pelkoa ja huolta siitä, että jotain tapahtuu, kun me olemme täällä sisällä. //

Poliisi: vakava viesti

Oulun poliisilaitoksen rikostarkastaja Konsta Korhonen sanoo, että savukranaatin heittäminen moskeijan sisälle on vahva ja voimakas viesti.

Se kertoo tekijän motiivista ja vahingonteon vihan luonteesta. Poliisin mukaan viimeisin tapaus on aiempaa vakavampi.

– Kyllähän tällä (savukranaatin heittämisellä) on haluttu lähettää voimakkaampi viesti kuin pelkästään ikkunoiden rikkomisella. Tämä on selkeästi askel vakavampaan suuntaan. Yksi vakavampi teko voi johtaa uusiin, vielä kovempiin tekoihin, Korhonen sanoo.

Oulun poliisilaitoksen tiedustelu- ja tekniikkayksikön johtajana työskentelevä Korhonen ei kuitenkaan ole yllättynyt siitä, että moskeijaa kohtaan tehdyt ilkivaltateot ovat koventuneet.

Kaupungin ilmapiiri on kiristynyt monin tavoin sen jälkeen kun kaupungissa tapahtuneet seksuaalirikokset ovat tulleet julki.

Alaikäisiin tyttöihin kohdistuneista seksuaalirikoksista epäillään ulkomaalaisia miehiä, joista ainakin osa on tullut Suomeen turvapaikanhakijoina tai kiintiöpakolaisina.

– Valitettavasti tämä ei ollut mikään yllätys. Niin kurjaa kuin se onkin, jonkinlaiset vastareaktiot olivat odotettavissa. On kuitenkin todettava, että tällaisia ylilyöntejä on ollut vähemmän, mitä kaupungin tilanteeseen ja koventuneeseen retoriikkaan nähden olisi voinut odottaa, Korhonen sanoo.

Naiset ja lapset uhkailun kohteena

Lännen Median haastattelemat musliminaiset kertovat pitkään ja vuolaasti siitä, miten kaupungissa tapahtuneet seksuaalirikokset ovat leimanneet koko muslimiyhteisön, vaikka rikoksista epäillyt ihmiset eivät ole olleet missään tekemissä seurakunnan kanssa.

– Me joudumme kärsimään siitä, mitä yksittäiset tekijät ovat tehneet, eikä meillä ole mitään osaa heidän tekoihinsa. Meidän uskontomme kieltää jo naiseen koskemisen, ja tällaiset tapaukset ovat uskonnossamme ehdottomasti kiellettyjä, Akter Syeda Wahida sanoo.

//(Poistettu musliminaisiin kohdistettujen väkivallantekojen ja vihan kuvauksia, heidän itsensä kertomana toki)//


– Viimeisimmästä iskusta me olemme antaneet poliisille tarkempaa turvakamerakuvaa, mutta siitä huolimatta tekijää ei ole saatu kiinni, Gashi sanoo.

Imaami Abdul Mannan ihmettelee, miksi tekijöitä ei ole saatu kiinni.

Seurakunnan imaami Abdul Mannan toteaa, että vaikka poliisit ovat käyneet paikan päällä keskustelemassa tilanteesta, olo on siitä huolimatta turvaton. Ilkivallan tekijöitä ei ole saatu kiinni yhdessäkään tapauksessa.

– Miten poliisi ei saa tekijöitä kiinni, vaikka nyt tekijä heitti savukranaatin tänne sisälle. Tämä on meille iso kysymys, miksi ketään ei ole saatu kiinni, Mannan sanoo.


Rikostarkastaja Konsta Korhonen sanoo, että poliisi tutkii tapaukset ja poliisilla on aito halu saada tekijät kiinni ja rikosoikeudellisen vastuuseen.

– On meidän intressimme, että tämä tapaus saadaan selvitettyä. Tekijästä saadut tuntomerkit ovat olemattomat. Tekijä on hoikahko, lippalakkinen mies, jonka kasvot on peitetty. Tällaisten tuntomerkkien perusteella tekijää on vaikea tunnistaa, hän sanoo.

Poliisi varautunut tilanteiden kärjistymiseen

Korhonen sanoo, että poliisi on varautunut myös siihen, että tilanteet voivat eskaloitua vielä pahemmaksi, jos moskeijaan tehdyt vahingonteot jatkuvat.

Tilannetta voi kärjistää sekin, jos muslimiyhteisö kokee, ettei saa apua poliisilta.

– Seurakuntalaiset voivat alkaa puolustaa aluettaan omin voimin, ja silloin tunteet voivat leiskahtaa molemmin puolin. Jo tämän vuoksi me haluamme selvittää nämä tapaukset ja saada tällaiset teot loppumaan, Korhonen sanoo.
//
– Keskustelu Oulussa tapahtuneista seksuaalirikoksista on ollut leimaavaa, ja se on kiristänyt ilmapiiriä myös muualla Suomessa.
Kysyn vain, että montako maahanmuuttajataustaista musliminaista tai tyttöä kantasuomalaiset ovat raiskanneet Oulussa?

Montako maahanmuuttajataustaista musliminaista tai tyttöä kantasuomalaiset ovat pahoinpidelleet Oulussa?

Montako maahanmuuttajataustaista muslimityttöä kantasuomalaiset ovat hyväksikäyttäneet Oulussa?
Se kertoo tekijän motiivista ja vahingonteon vihan luonteesta. Poliisin mukaan viimeisin tapaus on aiempaa vakavampi.
Ai, poliisilla oli motiivi ja "vihan luonne" selvillä jo 2.3.19, olisivat voineet rauhoittaa tilannetta ja ottaa pirun kiinni, jos sen vapaana olo niin pappeihin asti loi pelkoa.

Mahtaneeko tuolla rikostarkastaja Konsta Korhosella olla yhä aito halu selvittää tapahtuneet rikokset ja saattaa tekijä rikosoikeudelliseen vastuuseen? Tiedotus on ainakin loppunut "moskeijan terrorista" ja "irti juoksevasta pirusta" kuin kanan lento, kun imaamin SERI-tuomio tuli ilmi ja se, että uhri kuului tuohon moskeijaan, lapsi parka.
imaami Abdul Mannan toteaa, että vaikka poliisit ovat käyneet paikan päällä keskustelemassa tilanteesta, olo on siitä huolimatta turvaton
Hänen olonsa on ehkä turvaton ihan syystä ja voi olla, että haluaisi poliisin aktiivisempaa läsnäoloa vähän henkilökohtaisemmasta syystä kuin rakennuksen ilkivallasta?
Tilannetta voi kärjistää sekin, jos muslimiyhteisö kokee, ettei saa apua poliisilta.
Mitäpä jos muslimiyhteisö "kokee", että poliisi ei ainoastaan ole halukas auttamaan heitä, vaan on heitä vastaan - jopa imaamin saattoivat rikosoikeuden (mikä ei tietystikään muslimille mitään oikeasti merkitse) eteen tuomittavaksi lapsen kohtelusta ja vieläpä heille Oulun pyhimmässä paikassa?
Me joudumme kärsimään siitä, mitä yksittäiset tekijät ovat tehneet, eikä meillä ole mitään osaa heidän tekoihinsa. Meidän uskontomme kieltää jo naiseen koskemisen, ja tällaiset tapaukset ovat uskonnossamme ehdottomasti kiellettyjä, Akter Syeda Wahida sanoo.
Mitenkä Akter nyt mahtaa suunsa panna? Koskeeko kielto kaikkia ja noudatetaanko tuota islamyhteisöissä kuinka tiukasti, kukaan ei koskaan raiskaa ketään?


Kimblen Johnin kysymykset lopussa ovat aiheellisia, etenkin kun musliminaiset kertovat kohdanneensa Oulussa vihaa ja väkivaltaa. Vastaukset kuuluvat kuitenkin nolla, nolla ja nolla. Joku vuosi sitten muslimityttöjäkin sisältänyt jengi pahoinpiteli ainakin kahta lasta Tuirassa, joten siinäkin taitaa olla lukemat 0-1, vaikka meillä on kotikenttäetu.

Outoa, ulkomaalaisjulkaisun mukaan vävypoika radikalisoitui Suomessa tavattuaan tohtori Mannanin, imaamissa kerrotaan miellyttäneen Tazia juuri Mannanin radikaalit ajatukset - toivottavasti penkovat moskeijan toiminnan läpikotaisesti, MOT sai kyllä korvien täydeltä taqiyyaa...

On mielenkiintoista, että moottoripyöriä ja piristeitä rakastavien miesporukoiden tiloihin tehdään surutta rynnäköitä tämän tästä, vaikka heidän vaara yhteiskunnalle on olematon, mutta nämä mätäpaiseet on vaan pakko jättää paisumaan ja aiheuttamaan kuolemaa?

Dhakalaismedian julkaisussa kerrotaan näin:
Erottuaan latvialaisvaimostaan ja tultuaan tänne Kyprokselta juhlimista rakastanut Taz Rahman tapasi Oulun imaamin, Abdul Mannanin ja hän sai Rahmanin suvun käsityksen mukaa vaikutteita juuri oululaisimaamin radikaali-islamista, tämähän on ihan tohtoriksi väitellyt islamneuvoja tai vastaava.
Oulun imaamin edesmennyt ISIS-vävy Taz Rahman.jpg
Oulun imaamin edesmennyt ISIS-vävy Taz Rahman.jpg (32.02 KiB) Katsottu 2903 kertaa
Tuohon Rahman hän oli ollut yhteydessä omaan perheeseensä, mutta Mannanin tavattuaan yhteydenpito harveni ja myöhemmin Taz Rahman nai Mannanin tyttären. Häntä ei voinut viedä kuitenkaan näytille, sillä islaminusko kieltää toisen avioliiton (jos ne eivät ole päällekkäin/OAK).

Daesh-Tazin veli kertoi, että Taz soitti hänelle kerran vuonna 2012, jolloin veli aikoi viedä tyttärensä musiikkikouluun ja Taz oli kiivaasti tätä vastaan (islam ei salli taiteita, musiikki on haram!/OAK). Veli sai käsityksen, että Taz oli radikalisoitumassa. Suku ei tuntenut Mannania, mutta olivat kuulleet tämän bangladeshin asuneen Suomessa 20-25 vuotta. He olivat saaneet tämän sukulaisen osoitteen Panthapathin kaupungista, mutta sieltä ei löytynyt ketään.

Alkuperäinen teksti, josta poimin vain pienen osan, sisältää paljon mielenkiintoista, kuolleen daesh-Tazin suku vaikuttaa olevan varma Mannanin osuudesta, oheinen artikkeli kertoo Tazin muutosta shortseissa kulkevasta juhlivasta hemmosta daesh-radikaaliksi (rot in peace): https://www.dhakatribune.com/bangladesh ... al-bengali
(After separation from his Latvian wife, Taz met Dr Abdul Mannan, imam of a mosque in Oulu, Finland. He became influenced by Mannan's radical religious views. Until then, he maintained contact with his family. Later he married Mannan's daughter.
Taz called his brother once in 2012. “I was on my way to get my daughter admitted to a music school. He vehemently opposed it. I understood that he was being radicalised,” his brother said.
The militant rarely called his family in Dhaka and never introduced them to his second wife, saying it was not permitted in Islam. “We do not know his father-in-law Mannan. We have heard that he has been living in Finland for 20 to 25 years. They gave the address of one of their relatives at Panthapath but we did not find anyone at the address,” Taz's brother said.)

Tässä kerrotaan hänen kuolleen: https://www.dhakatribune.com/bangladesh ... taz-rahman

Mannan sukulaisineen on mainittu myös somesta bannatun Alex Jonesin sivuilla, missä tämä nojaa ylen tietoihin: https://www.infowars.com/finnish-imams- ... jihadists/

Ja sivustolla, joka vastustaa terrorismin vastustamista: https://www.gfatf.org/archives/daughter ... errorists/
Mannan on kertonut heidän porukastaan lähteneen myös muita taisteluihin ja heidän ottavan taistelijat ilolla vastaan, tälläkin sivustolla lähde on ilmeisesti ylen MOT.
On vähintään mielenkiintoista, että MOT:n tivatessa Mannan ei tuntenut muka ketään radikalisoitunutta, mutta lähipiirin tietojen mukaan itse Mannan oli se radikalisoitumisen ydin!

* Vai rukoilevat muslimit samaa Jumalaa kuin kristityt ja juutalaiset, uutta tietoa tämä! Ei ihme, ettei imaamin oululaisen bangladeshilaismiehen Daesh-vaimoksi ryhtynyt tytär kokenut oloaan siellä kotoisaksi, kuulostaa tuo Leila ihan kaffirilta.

Olen Tavion kanssa samaa mieltä:
Oulun moskeijan sulkemista harkittava

Oulun moskeijan johto kiistää yhä moskeijassa tapahtuneen lapsen törkeän raiskauksen, vaikka asia on käsitelty oikeudessa. Johtaja ei ole edes pahoitellut tapahtunutta tai pyytänyt anteeksi.

KOTIMAA ti 26.03.2019 11:25

Kansanedustaja Ville Tavio (ps.) nostaa esiin, että Oulun moskeijan sulkemista on harkittava. Hän katsoo, että moskeijan toiminta liittyen pikkulapsen törkeään raiskaukseen voisi täyttää juridiset perusteet moskeijan sulkemiselle.

- Rikolliselle toiminnalle ei anneta Suomessa erikoissuojaa vain siksi, että se tapahtuu uskonnollisen yhteisön puitteissa, Tavio sanoo.

Oulun moskeijan imaami on julkisuudessa kiistänyt moskeijassa tapahtuneen lapsen törkeän raiskauksen ja uskontokunnan hallitus on päättänyt olla lausumatta asiasta enempää (lähde: Kaleva ).

Seurakunnan imaami näyttää lisäksi pyrkineen estämään jäsentensä yhteydenottoja poliisille. Sanomalehti Kalevan mukaan imaami on varoitellut seurakunnan jäseniä, että yhteydenotto poliisiin aiheuttaa ongelmia moskeijalle.

Tavio pitää erityisen ongelmallisena, että yhdistysten annettaisiin nyt uskonnonvapauden varjolla suhtautua sallivasti jäsentensä väkivaltaan sekä toimia hyvien tapojen vastaisesti.

- Oulun moskeijan johto kiistää yhä sen tiloissa tapahtuneen lapsen törkeän raiskauksen, vaikka asia on käsitelty käräjäoikeudessa. Uskontokunnan johtaja ei ole edes pahoitellut tapahtunutta tai pyytänyt anteeksi uhrilta. Sen sijaan imaami vaikuttaa pyrkineen estämään asiaa koskevia yhteydenottoja poliisille. Tämän voidaan katsoa tukevan rikollista toimintaa, Tavio pohtii.

Jukka Rahkonenti 26.03. 11:25
- Onko sattumaa, että juuri oululaisimaamin tytär ja vävy radikalisoituivat, vieläpä rauhanuskoista rukouskerhoa vetävän bangladeshilaisimaami Mannanin alaisuudessa?
- Onko sattumaa, että (todennäköisesti) irakilaispoliisin ennen itsemurhaiskua niittämä Taz Rahman on Bangladeshista?
- Onko sattumaa, että maailmalle asti kohua ja sääliä herättänyt daesh-lapsivaimo Shamima Begum on Bangladeshista ja hänen muslimi-iskä kiiistää radikaalit ajatukset.
- Veto radikalisoitumiseen on ollut vahva, sillä Taz oli kuitenkin yrittäjä ja aktiivinen mies. Liekkö kuitenkin ollut jotain suurempaa laittomuutta toiminnassa ja tuli poltti jo persuksia? Kyprokseltakin lähti Suomeen ja erosi latvialaisvaimostaan, voi että kun joku media ottaisi ja haastattelisi häntä tästä miehestä.
- Onko sattumaa, että Oulusta on lähtenyt taisteluihin myös muita, mikä paikka tuo "moskeija" oikein mahtaa olla. Toki siellä voidaan järjestää joskus päivällä (mutta ei pe, koska silloin miehet rukoilevat/OAK) äiti-lapsikerhoja, jotta imaami näkee laumansa jäsenet, mutta on tuolla taidettu saarnata muutakin kuin rauhanuskoa vai mistä kuolleen miehen suku on käsityksensä saanut?
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Iivis »

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006114075.html

Rahaa, kirjoja, vierailuja... Oulun moskeijalla tiiviit siteet Saudi-Arabiaan – tutkija näkee ongelmia


Kuva
Oulun moskeijalla ja sen imaamilla Abdul Mannanilla on tiiviit yhteydet Saudi-Arabiaan. (KUVA: IS)
Julkaistu: 22.5. 5:45


Kohun keskellä olevan Oulun moskeijan taustalla on säätiö, jonka rahoitus tulee Saudi-Arabiasta.

RAHAA, kirjoja, vierailuja...

Ilta-Sanomien selvitys paljastaa, että Oulun moskeijalla ja sen imaamilla Abdul Mannanilla on tiiviit yhteydet Saudi-Arabiaan.

Oulun keskustan moskeijan omistaa Pohjoismaiden säätiö, jolle Pohjois-Suomen islamilainen yhdyskunta maksaa vuokraa 1 500 euroa kuukaudessa.

Rekisteriotteen mukaan Pohjoismaiden säätiön hallituksen puheenjohtaja on helsinkiläinen Aladin Maher, joka on ollut yksi Helsingin suurmoskeijahankkeen puuhamiehistä. Hallituksen jäseninä on lisäksi kaksi Suomen kansalaista, Abdul Mannan ja Abdel-Azez Taher.

Loput kaksi hallituksen jäsenistä ovat saudiarabialaisia: Mohammed Mohammed Omar Jamjoom ja Marwan Ahmed Jamjoom.


Oulun moskeijan imaami Abdul Mannan. (KUVA: IS)

Oulun keskustan moskeija sijaitsee kerrostalossa. (KUVA: IS)

POHJOISMAIDEN säätiö on merkitty säätiörekisteriin 2006. Sen tarkoituksena on islaminuskon edistäminen eri tavoin.

Tuorein säätiörekisteristä löytyvä tilinpäätös on vuodelta 2017. Sen mukaan säätiöllä oli vuoden lopussa omaisuutta reilun puolen miljoonan euron edestä. Oulun moskeijan toimitilan lisäksi Pohjoismaiden säätiö omistaa Helsingin Malmilla tilan, jota se kertoo käytettävän ”toimistona, varastona, rukoushuoneena, lastentarhana ja opetustilana”.

Säätiöllä ei ole ollut henkilöstöä lukuun ottamatta vuosia 2016–2017, jolloin Mannanin vaimo työskenteli säätiölle ja sai siltä palkkaa. Hän sai myös palkkatukea TE-toimistolta.

MANNANIN mukaan Pohjoismaiden säätiön varat tulevat saudiarabialaisilta lahjoittajilta, joista tärkein on Yusuf Naaghin suku. Oulun moskeija kantaa Naaghin nimeä.

– Hän kuoli, ja hänen lapsensa antoivat meille rahaa, Mannan kertoo.

Mannanin mukaan Mohammed Mohammed Omar Jamjoom on Naaghin tyttären aviomies ja Mannanin ystävä.

MANNAN on ollut Pohjois-Suomen islamilaisen yhdyskunnan (PSIY) puheenjohtaja sen perustamisesta saakka. Yhdistys saa vuosittain valtionavustusta, joten sen tilinpäätökset ja toimintakertomukset ovat julkisia.

PSIY:n vuosibudjetti on viime vuosina ollut reilut 30 000 euroa, josta noin neljännes on tullut valtionavustuksena.

Toimintakertomuksista käy ilmi, että PSIY on vuosien ajan suunnitellut uuden moskeijan ja kulttuurikeskuksen rakentamista Ouluun. Vuoden 2012 toimintakertomuksessa mainitaan, että Saudi-Arabian suurlähettiläs lupasi Mannanille yrittävänsä hankkia ”vähintään puolen miljoonan euron” rahoituksen.

Seuraavina vuosina Saudi-Arabian suurlähetystö lahjoitti Oulun moskeijalle muun muassa uskonnollista kirjallisuutta ja mattoja.


Pohjois-Suomen islamilainen yhdyskunta maksaa vuokraa 1500 euroa kuukaudessa Oulun keskustan moskeijasta.. (KUVA: IS)

Mannan itse vieraili Saudi-Arabiassa vuosina 2015, 2016 ja 2017 etsimässä rahoitusta moskeijahankkeelle. Toimintakertomusten mukaan Mannan onnistui saamaan lupauksia moskeijan rahoitukselle niin Saudi-Arabiasta kuin Qatarista.

Myös Saudi-Arabiasta kävi vierailijaryhmiä Oulussa. Vuonna 2015 itse Yusuf Naaghin pojanpoika kävi Oulussa tutustumassa isoisänsä nimeä kantavaan moskeijaan.

MANNAN kertoo Ilta-Sanomille, että tällä hetkellä Oulun moskeijahanke on jäissä, sillä sopivaa tonttia uudelle moskeijalle ei ole löytynyt eikä rahoituskaan ole vielä kunnossa.

Hänen mukaansa Saudi-Arabiasta tuleva rahoitus ei vaikuta millään tavalla nykyisen moskeijan opetukseen. Mannan korostaa asuneensa Suomessa 27 vuotta ja haluavansa työskennellä suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.

ULKOPOLIITTISEN instituutin vanhempi tutkija Wolfgang Mühlberger ei pidä suomalaisen moskeijan saamaa saudirahaa ongelmattomana.

– Tällaiset lahjoitukset eivät ole pyyteettömiä. Ideana on pohjimmiltaan edistää Saudi-Arabian valtion ideologiaa, Mühlberger sanoo.

– Eri tahot kilpailevat kansainvälisesti siitä, miten islamia pitäisi tulkita. Saudi-Arabia sijoittuu tässä vanhoilliseen päähän. Siellä vallitsee hyvin erityinen salafi-wahhabistinen islamintulkinta.

Wahhabismi on 1700-luvulla syntynyt sunni-islamin suuntaus, jota Saudi-Arabian kuningashuone tunnustaa ja levittää. Wahhabismi perustuu kirjaimelliseen Koraanin ja sharia-lain tulkintaan. Sen mukaan Koraani on erehtymätön eikä sen oppeja pidä soveltaa nykyaikaan.

Islamistisia liikkeitä tutkineen Mühlbergerin mukaan wahhabismi oli vielä joitain vuosikymmeniä sitten poikkeuksellinen ilmiö, mutta Saudi-Arabian aktiivinen lähetystyö on tehnyt siitä valtavirtaa.

Monen terroristijärjestön ideologia perustuu salafi-wahhabismiin. Mühlbergerin mielestä suuntauksen leviämisessä on muitakin huolestuttavia piirteitä.

– Tämä ei ole ideologia, joka sallisi helpon integraation yhteiskuntaan. Se on eriytymisen resepti.

Saudiarabialaiset lahjoittajat pyrkivät levittämään ideologiaansa erityisesti muslimiyhteisöjen johtajien kuten moskeijoiden imaamien kautta.

– Tärkeintä on se, mitä imaamit saarnaavat, niin virallisissa yhteyksissä kuin suljettujen ovien takana.

ABDUL Mannan on ollut kohujen keskellä maaliskuusta lähtien. Tuolloin Oulun käräjäoikeus tuomitsi Muso Asoevin 10-vuotiaan lapsen raiskauksesta. Käräjäoikeuden mukaan raiskaus tapahtui Oulun keskustassa sijaitsevassa moskeijassa, mutta Mannan on pitänyt tiukasti kiinni kannastaan, jonka mukaan moskeijan tiloissa ei ole tapahtunut raiskausta.

Keväällä otsikoihin nousi myös Ylen MOT-ohjelman selvitys, jonka mukaan Mannanilla oli yhteinen yritys hänen Isisin riveissä kuolleen vävynsä kanssa. Myös Mannanin tytär matkusti Syyriaan.

Mannanin vävy menehtyi taistelussa kaksi vuotta sitten. Hänen tyttärensä kohtalosta ei ole tietoa. Mannan on kiistänyt tienneensä pariskunnan lähtöaikeista.


Oulun moskeijan imaami Abdul Mannan. (KUVA: IS)

OULUSSA on Abdul Mannanin mukaan tällä hetkellä noin 3 000 muslimia. Heistä noin kolmannes on Pohjois-Suomen islamilaisen yhdyskunnan (PSIY) jäseniä. Suurin osa ei ole minkään uskonnollisen yhteisön kirjoilla.

Muutama vuosi sitten Oulun Toppilan kaupunginosaan perustettiin uusi moskeija. Ilta-Sanomien tietojen mukaan taustalla olivat joidenkin Oulun somaliyhteisön jäsenten erimielisyydet Mannanin ja muiden PSIY:n johtohenkilöiden kanssa. Erimielisyydet koskivat niin moskeijan hallintoa kuin siellä harjoitettavia oppeja.

Ilta-Sanomat on haastatellut useita ihmisiä, jotka ovat vierailleet Mannanin johtamassa Oulun moskeijassa. He kuvailevat tämän oppeja vanhoillisiksi.

Antropologi Edward Dutton vieraili Oulun moskeijassa 2008.

”Saarnoissaan Mannan tapaa ymmärtää Koraanin erehtymättömäksi ja lopulliseksi totuuden lähteeksi. Hän painotti, että Koraani on ’tiedettä’ eikä sitä tarvitsee päivittää nykypäivään”, Dutton kirjoitti Siirtolaisinstituutille tekemässään raportissa.

Duttonin arvion mukaan Mannan on saanut vaikutteita Saudi-Arabiassa vallitsevasta ultrakonservatiivisesta wahhabistisesta islamin suuntauksesta.

POHJOISMAIDEN säätiön puheenjohtaja Aladin Maher on närkästynyt säätiöä koskevista kysymyksistä.

– Luuletko, että minä annan teille nimiä, jotka ovat rahoittaneet meitä 25 vuotta, kun Suomen valtio ei sitä tee? Maher kysyy.

– Valtion pitäisi tukea meitä. Meillä on samat oikeudet kuin juutalaisilla ja katolisilla. Totta kai me saamme avustuksia ulkomailta. Pakko on saada.

Maherin mukaan Pohjoismaiden säätiö on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu säätiöitä ympäri Euroopan.

– Meillä on Hollannissa säätiö, jonka omaisuus on yli miljardi, hän mainitsee.

Maher on myös Suomen Islam-Keskus Säätiön puheenjohtaja. Yksi sen hallituksen kolmesta jäsenestä on saudiarabialainen. Säätiöllä on omaisuutta vajaat 300 000 euroa, ja se omistaa muun muassa Kuopion moskeijan tilat.

Maherin mukaan Suomen Islam-Keskus Säätiö on saanut lahjoituksia Arabiemiirikunnista ja Suomesta.
Mikko Marttinen

Abdul Mannan
Syntynyt: 1. maaliskuuta 1956 Bangladeshissa.

Koulutus: Geologian tohtori Oulun yliopistosta.

Asema: Pohjois-Suomen islamilaisen yhdyskunnan puheenjohtaja ja Oulun moskeijan imaami.

Muuta: Toiminut islamin opettajana oululaisissa kouluissa ja Sdp:n varavaltuutettuna Oulun kaupunginvaltuustossa.

Avatar
Villeri
Adrian Monk
Viestit: 2998
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Iivis kirjoitti:https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006114075.html

Rahaa, kirjoja, vierailuja... Oulun moskeijalla tiiviit siteet Saudi-Arabiaan – tutkija näkee ongelmia


Kuva
Oulun moskeijalla ja sen imaamilla Abdul Mannanilla on tiiviit yhteydet Saudi-Arabiaan. (KUVA: IS)
Julkaistu: 22.5. 5:45

Kohun keskellä olevan Oulun moskeijan taustalla on säätiö, jonka rahoitus tulee Saudi-Arabiasta.
RAHAA, kirjoja, vierailuja...

Ilta-Sanomien selvitys paljastaa, että Oulun moskeijalla ja sen imaamilla Abdul Mannanilla on tiiviit yhteydet Saudi-Arabiaan.

Oulun keskustan moskeijan omistaa Pohjoismaiden säätiö, jolle Pohjois-Suomen islamilainen yhdyskunta maksaa vuokraa 1 500 euroa kuukaudessa.

Rekisteriotteen mukaan Pohjoismaiden säätiön hallituksen puheenjohtaja on helsinkiläinen Aladin Maher, joka on ollut yksi Helsingin suurmoskeijahankkeen puuhamiehistä. Hallituksen jäseninä on lisäksi kaksi Suomen kansalaista, Abdul Mannan ja Abdel-Azez Taher.

Loput kaksi hallituksen jäsenistä ovat saudiarabialaisia: Mohammed Mohammed Omar Jamjoom ja Marwan Ahmed Jamjoom.

POHJOISMAIDEN säätiö on merkitty säätiörekisteriin 2006. Sen tarkoituksena on islaminuskon edistäminen eri tavoin.

Tuorein säätiörekisteristä löytyvä tilinpäätös on vuodelta 2017. Sen mukaan säätiöllä oli vuoden lopussa omaisuutta reilun puolen miljoonan euron edestä. Oulun moskeijan toimitilan lisäksi Pohjoismaiden säätiö omistaa Helsingin Malmilla tilan, jota se kertoo käytettävän ”toimistona, varastona, rukoushuoneena, lastentarhana ja opetustilana”.

Säätiöllä ei ole ollut henkilöstöä lukuun ottamatta vuosia 2016–2017, jolloin Mannanin vaimo työskenteli säätiölle ja sai siltä palkkaa. Hän sai myös palkkatukea TE-toimistolta.

MANNANIN mukaan Pohjoismaiden säätiön varat tulevat saudiarabialaisilta lahjoittajilta, joista tärkein on Yusuf Naaghin suku. Oulun moskeija kantaa Naaghin nimeä.

– Hän kuoli, ja hänen lapsensa antoivat meille rahaa, Mannan kertoo.

Mannanin mukaan Mohammed Mohammed Omar Jamjoom on Naaghin tyttären aviomies ja Mannanin ystävä.

MANNAN on ollut Pohjois-Suomen islamilaisen yhdyskunnan (PSIY) puheenjohtaja sen perustamisesta saakka. Yhdistys saa vuosittain valtionavustusta, joten sen tilinpäätökset ja toimintakertomukset ovat julkisia.

PSIY:n vuosibudjetti on viime vuosina ollut reilut 30 000 euroa, josta noin neljännes on tullut valtionavustuksena.

Toimintakertomuksista käy ilmi, että PSIY on vuosien ajan suunnitellut uuden moskeijan ja kulttuurikeskuksen rakentamista Ouluun. Vuoden 2012 toimintakertomuksessa mainitaan, että Saudi-Arabian suurlähettiläs lupasi Mannanille yrittävänsä hankkia ”vähintään puolen miljoonan euron” rahoituksen.

Seuraavina vuosina Saudi-Arabian suurlähetystö lahjoitti Oulun moskeijalle muun muassa uskonnollista kirjallisuutta ja mattoja.

Mannan itse vieraili Saudi-Arabiassa vuosina 2015, 2016 ja 2017 etsimässä rahoitusta moskeijahankkeelle. Toimintakertomusten mukaan Mannan onnistui saamaan lupauksia moskeijan rahoitukselle niin Saudi-Arabiasta kuin Qatarista.

Myös Saudi-Arabiasta kävi vierailijaryhmiä Oulussa. Vuonna 2015 itse Yusuf Naaghin pojanpoika kävi Oulussa tutustumassa isoisänsä nimeä kantavaan moskeijaan.

MANNAN kertoo Ilta-Sanomille, että tällä hetkellä Oulun moskeijahanke on jäissä, sillä sopivaa tonttia uudelle moskeijalle ei ole löytynyt eikä rahoituskaan ole vielä kunnossa.

Hänen mukaansa Saudi-Arabiasta tuleva rahoitus ei vaikuta millään tavalla nykyisen moskeijan opetukseen. Mannan korostaa asuneensa Suomessa 27 vuotta ja haluavansa työskennellä suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.

ULKOPOLIITTISEN instituutin vanhempi tutkija Wolfgang Mühlberger ei pidä suomalaisen moskeijan saamaa saudirahaa ongelmattomana.

– Tällaiset lahjoitukset eivät ole pyyteettömiä. Ideana on pohjimmiltaan edistää Saudi-Arabian valtion ideologiaa, Mühlberger sanoo.

– Eri tahot kilpailevat kansainvälisesti siitä, miten islamia pitäisi tulkita. Saudi-Arabia sijoittuu tässä vanhoilliseen päähän. Siellä vallitsee hyvin erityinen salafi-wahhabistinen islamintulkinta.

Wahhabismi on 1700-luvulla syntynyt sunni-islamin suuntaus, jota Saudi-Arabian kuningashuone tunnustaa ja levittää. Wahhabismi perustuu kirjaimelliseen Koraanin ja sharia-lain tulkintaan. Sen mukaan Koraani on erehtymätön eikä sen oppeja pidä soveltaa nykyaikaan.

Islamistisia liikkeitä tutkineen Mühlbergerin mukaan wahhabismi oli vielä joitain vuosikymmeniä sitten poikkeuksellinen ilmiö, mutta Saudi-Arabian aktiivinen lähetystyö on tehnyt siitä valtavirtaa.

Monen terroristijärjestön ideologia perustuu salafi-wahhabismiin. Mühlbergerin mielestä suuntauksen leviämisessä on muitakin huolestuttavia piirteitä.

– Tämä ei ole ideologia, joka sallisi helpon integraation yhteiskuntaan. Se on eriytymisen resepti.

Saudiarabialaiset lahjoittajat pyrkivät levittämään ideologiaansa erityisesti muslimiyhteisöjen johtajien kuten moskeijoiden imaamien kautta.

– Tärkeintä on se, mitä imaamit saarnaavat, niin virallisissa yhteyksissä kuin suljettujen ovien takana.

ABDUL Mannan on ollut kohujen keskellä maaliskuusta lähtien. Tuolloin Oulun käräjäoikeus tuomitsi Muso Asoevin 10-vuotiaan lapsen raiskauksesta. Käräjäoikeuden mukaan raiskaus tapahtui Oulun keskustassa sijaitsevassa moskeijassa, mutta Mannan on pitänyt tiukasti kiinni kannastaan, jonka mukaan moskeijan tiloissa ei ole tapahtunut raiskausta.

Keväällä otsikoihin nousi myös Ylen MOT-ohjelman selvitys, jonka mukaan Mannanilla oli yhteinen yritys hänen Isisin riveissä kuolleen vävynsä kanssa. Myös Mannanin tytär matkusti Syyriaan.

Mannanin vävy menehtyi taistelussa kaksi vuotta sitten. Hänen tyttärensä kohtalosta ei ole tietoa. Mannan on kiistänyt tienneensä pariskunnan lähtöaikeista.

OULUSSA on Abdul Mannanin mukaan tällä hetkellä noin 3 000 muslimia. Heistä noin kolmannes on Pohjois-Suomen islamilaisen yhdyskunnan (PSIY) jäseniä. Suurin osa ei ole minkään uskonnollisen yhteisön kirjoilla.

Muutama vuosi sitten Oulun Toppilan kaupunginosaan perustettiin uusi moskeija. Ilta-Sanomien tietojen mukaan taustalla olivat joidenkin Oulun somaliyhteisön jäsenten erimielisyydet Mannanin ja muiden PSIY:n johtohenkilöiden kanssa. Erimielisyydet koskivat niin moskeijan hallintoa kuin siellä harjoitettavia oppeja.

Ilta-Sanomat on haastatellut useita ihmisiä, jotka ovat vierailleet Mannanin johtamassa Oulun moskeijassa. He kuvailevat tämän oppeja vanhoillisiksi.

Antropologi Edward Dutton vieraili Oulun moskeijassa 2008.

”Saarnoissaan Mannan tapaa ymmärtää Koraanin erehtymättömäksi ja lopulliseksi totuuden lähteeksi. Hän painotti, että Koraani on ’tiedettä’ eikä sitä tarvitsee päivittää nykypäivään”, Dutton kirjoitti Siirtolaisinstituutille tekemässään raportissa.

Duttonin arvion mukaan Mannan on saanut vaikutteita Saudi-Arabiassa vallitsevasta ultrakonservatiivisesta wahhabistisesta islamin suuntauksesta.

POHJOISMAIDEN säätiön puheenjohtaja Aladin Maher on närkästynyt säätiöä koskevista kysymyksistä.

– Luuletko, että minä annan teille nimiä, jotka ovat rahoittaneet meitä 25 vuotta, kun Suomen valtio ei sitä tee? Maher kysyy.

– Valtion pitäisi tukea meitä. Meillä on samat oikeudet kuin juutalaisilla ja katolisilla. Totta kai me saamme avustuksia ulkomailta. Pakko on saada.

Maherin mukaan Pohjoismaiden säätiö on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu säätiöitä ympäri Euroopan.

– Meillä on Hollannissa säätiö, jonka omaisuus on yli miljardi, hän mainitsee.

Maher on myös Suomen Islam-Keskus Säätiön puheenjohtaja. Yksi sen hallituksen kolmesta jäsenestä on saudiarabialainen. Säätiöllä on omaisuutta vajaat 300 000 euroa, ja se omistaa muun muassa Kuopion moskeijan tilat.

Maherin mukaan Suomen Islam-Keskus Säätiö on saanut lahjoituksia Arabiemiirikunnista ja Suomesta.

Abdul Mannan
Syntynyt: 1. maaliskuuta 1956 Bangladeshissa.

Koulutus: Geologian tohtori Oulun yliopistosta.

Asema: Pohjois-Suomen islamilaisen yhdyskunnan puheenjohtaja ja Oulun moskeijan imaami.

Muuta: Toiminut islamin opettajana oululaisissa kouluissa ja Sdp:n varavaltuutettuna Oulun kaupunginvaltuustossa.
Helsingin suurmoskeijan rahoitus olisi tullut niin ikään Saudi-Arabiasta ja muista ihmisoikeusvapaista valtioista. Se oli viittä vaille, että vihreät eivät olisi saaneet puskettua hanketta todeksi. Jo Neuvostoliittoa ja sittemmin islamia diggaillut apulaispormestari Anni Sinnemäki joutui vain projektijohdon totaalisen kädettömyyden takia panemaan hankkeen jäihin. Viides kolonna ei vain voi pulleasti vaan sillä on myös poliittisesti vahva asema - tietysti äänestäjien tuella.

Oulussa näkyy soluttautuminen onnistuneen, mutta onneksi paljon pienemmässä mittakaavassa. Maanpetostuomioistuimille olisi kovasti kysyntää.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Joitakin hajahuomioita em. tekstistä:
POHJOISMAIDEN säätiö on merkitty säätiörekisteriin 2006. Sen tarkoituksena on islaminuskon edistäminen eri tavoin.
Säätiölaissa on jotain pahasti vialla koska se mahdollistaa selvästi haitallisen ja epäisänmaallisen uskonnon edistämisen.
...säätiö omistaa Helsingin Malmilla tilan, jota se kertoo käytettävän ”toimistona, varastona, rukoushuoneena, lastentarhana ja opetustilana”.
Oulussakin tila toimi "opetustilana ja "lastentarhana".
Säätiöllä ei ole ollut henkilöstöä lukuun ottamatta vuosia 2016–2017, jolloin Mannanin vaimo työskenteli säätiölle ja sai siltä palkkaa. Hän sai myös palkkatukea TE-toimistolta.
Kas näin sitä työllistetään verovaroilla
Yhdistys saa vuosittain valtionavustusta, joten sen tilinpäätökset ja toimintakertomukset ovat julkisia. PSIY:n vuosibudjetti on viime vuosina ollut reilut 30 000 euroa, josta noin neljännes on tullut valtionavustuksena.
Käsittämätöntä, että valtio avustaa sitä itseään vastaan suunnattua toimintaa.
Hänen mukaansa Saudi-Arabiasta tuleva rahoitus ei vaikuta millään tavalla nykyisen moskeijan opetukseen. Mannan korostaa asuneensa Suomessa 27 vuotta ja haluavansa työskennellä suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.
Mitä koraani sanookaan vääräuskoisille valehtelusta?
ULKOPOLIITTISEN instituutin vanhempi tutkija Wolfgang Mühlberger ei pidä suomalaisen moskeijan saamaa saudirahaa ongelmattomana.
– Tällaiset lahjoitukset eivät ole pyyteettömiä. Ideana on pohjimmiltaan edistää Saudi-Arabian valtion ideologiaa, Mühlberger sanoo.
Perimmäinen idea on ajaa Suomi islamistien syliin, lopettaa sanan- ja uskonnonvapaus, sekä teloittaa vääräuskoiset.
Wahhabismi on 1700-luvulla syntynyt sunni-islamin suuntaus, jota Saudi-Arabian kuningashuone tunnustaa ja levittää. Wahhabismi perustuu kirjaimelliseen Koraanin ja sharia-lain tulkintaan. Sen mukaan Koraani on erehtymätön eikä sen oppeja pidä soveltaa nykyaikaan.
Miten tälläisen ideologian levittäminen sitten soveltuu Suomeen ja se, miksi tälläisen opin levittäminen sallitaan Suomessa? Onko tällä suvaitsemattomuudella jotain tekemistä suvaitsevaisuuden kanssa?
Monen terroristijärjestön ideologia perustuu salafi-wahhabismiin. Mühlbergerin mielestä suuntauksen leviämisessä on muitakin huolestuttavia piirteitä.
– Tämä ei ole ideologia, joka sallisi helpon integraation yhteiskuntaan. Se on eriytymisen resepti.
Eivät he pyrikään integroitumaan. Se on valhetta, jolla ikään kuin ostetaan hyväuskoisten suomalaisten luottamus.
Saudiarabialaiset lahjoittajat pyrkivät levittämään ideologiaansa erityisesti muslimiyhteisöjen johtajien kuten moskeijoiden imaamien kautta.
– Tärkeintä on se, mitä imaamit saarnaavat, niin virallisissa yhteyksissä kuin suljettujen ovien takana.
Tässä kohtaa vihapuhe on hyväksyttyä, mutta auta armias jos sen tekee kantaväestöön kuuluva, niin silloin se on rikollista.
ABDUL Mannan on ollut kohujen keskellä maaliskuusta lähtien. Tuolloin Oulun käräjäoikeus tuomitsi Muso Asoevin 10-vuotiaan lapsen raiskauksesta. Käräjäoikeuden mukaan raiskaus tapahtui Oulun keskustassa sijaitsevassa moskeijassa, mutta Mannan on pitänyt tiukasti kiinni kannastaan, jonka mukaan moskeijan tiloissa ei ole tapahtunut raiskausta.
Ei tapahtunutkaan. Siis heidän tulkintansa mukaan. Kyse oli vain islaminopetuksen "syvemmästä tulkinnasta", joka siis kuuluu tähän aivopesuun.
Keväällä otsikoihin nousi myös Ylen MOT-ohjelman selvitys, jonka mukaan Mannanilla oli yhteinen yritys hänen Isisin riveissä kuolleen vävynsä kanssa. Myös Mannanin tytär matkusti Syyriaan.
Silti Mannan kiistää tienneensä mistään mitään ja jos joku Syyriaan lähti, niin tietysti vain "auttaakseen muita".
Mannanin vävy menehtyi taistelussa kaksi vuotta sitten. Hänen tyttärensä kohtalosta ei ole tietoa. Mannan on kiistänyt tienneensä pariskunnan lähtöaikeista.
Mitä se koraani sanookaan vääräuskoisille valehtelusta?
OULUSSA on Abdul Mannanin mukaan tällä hetkellä noin 3 000 muslimia.
Siinä on noin 3000 liikaa. Myös Oulun rikostilastot tukevat tätä arviota.
Muutama vuosi sitten Oulun Toppilan kaupunginosaan perustettiin uusi moskeija. Ilta-Sanomien tietojen mukaan taustalla olivat joidenkin Oulun somaliyhteisön jäsenten erimielisyydet Mannanin ja muiden PSIY:n johtohenkilöiden kanssa. Erimielisyydet koskivat niin moskeijan hallintoa kuin siellä harjoitettavia oppeja.
Ovat siirtämässä - tai jo siirtäneetkin - näitä omia iänikuisia kiistojaan Suomeen.
”Saarnoissaan Mannan tapaa ymmärtää Koraanin erehtymättömäksi ja lopulliseksi totuuden lähteeksi. Hän painotti, että Koraani on ’tiedettä’ eikä sitä tarvitsee päivittää nykypäivään”, Dutton kirjoitti Siirtolaisinstituutille tekemässään raportissa.
Kuten imaami sanoo, niin koraani on erehtymätön. Tässä kohtaa on siis turha selittää mitään tulkinnasta tms. kuten nämä nk hyvät ihmiset tekevät. Islamin eduksi toki.
POHJOISMAIDEN säätiön puheenjohtaja Aladin Maher on närkästynyt säätiöä koskevista kysymyksistä.
– Luuletko, että minä annan teille nimiä, jotka ovat rahoittaneet meitä 25 vuotta, kun Suomen valtio ei sitä tee? Maher kysyy.
Onko niissä nimissä jotain salattavaa? Jos ja kun valtio antaa tukea - kuten tekstistä ylempänä käy ilmi - niin on kohtuullista, että muidenkin nimet julkaistaan.
Valtion pitäisi tukea meitä. Meillä on samat oikeudet kuin juutalaisilla ja katolisilla. Totta kai me saamme avustuksia ulkomailta. Pakko on saada.
Ei pitäisi. Ei ole pakko saada. Voitte lopettaa toimintanne, kerätä kimpsunne ja kampsunne ja poistua Suomesta. Mitä pikemmin sen parempi.
Maherin mukaan Pohjoismaiden säätiö on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu säätiöitä ympäri Euroopan.
– Meillä on Hollannissa säätiö, jonka omaisuus on yli miljardi, hän mainitsee.
No hyvä. Sillähän te voitte rahoittaa nk siirtolaisten elämän Euroopassa - tai mieluummin jossain muualla. Ei tarvitsisi enää kupata niitä maita mihin nämä "siirtolaiset" ovat "henkensä hädässä" paenneet lapsia ja naisia ahdistelemaan.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Silli
Axel Foley
Viestit: 2179
Liittynyt: La Elo 25, 2018 12:28 pm

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Silli »

Kuinkakohan monta näitä saudisäätiöitä Suomessa oikein on? Tuossa lehtijutussa mainittiin kaksi. Muslimien touhut eivät todellakaan ole leipälajini, mutta välillä aina muiden juttujen kautta niihin tulee törmättyä. Tiedän 100% varmuudella Helsingistä yhden moskeijan, joka hankittiin saudirahoituksella ja jonka toimintaa pyöritetään ainakin osin saudirahalla. Tiedän myös toisen moskeijan, jonka uskon saaneen ja saavan saudeista rahoitusta, joskin siitä en ole 100% varma. Kumpikaan näistä moskeijoista ei sijaitse Malmilla.
Kauden kalasuositus: Jalostajan Saaristosilli & Sipulisilli

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Iivis »

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli ... tta?page=3
10.7.2013 14.35

Moskeijalle on etsitty paikkaa lähes 20 vuotta
Suomen Islam-keskus säätiö on hakenut Helsingistä paikkaa moskeijalle 1990-luvulta lähtien, mutta sopivaa tonttia sopivalla hinnalla ei ole löytynyt. Sen vuoksi säätiö iloitsee Euroopan rasismin ja suvaitsemattomuuden vastaiselta komissiolta ECRIltä Suomelle tullutta kehotus edistää moskeijan saamista Helsingin seudulle. Kehotuksesta kertoi Helsingin Sanomat keskiviikkona.

– Ilman muuta meidän olisi jo pitänyt saada oma masjed! sanoo Suomen Islam-keskus säätiön puheenjohtaja ja Suomen islamilaisten järjestöjen liiton hallituksen jäsen Aladin Maher.

– Meille kuuluvat samat oikeudet kuin muillekin suomalaisille, jatkaa Maher, joka haluaa käyttää moskeijasta masjed-nimeä. Se on hänen mukaansa oikeampi kuin moskeija.

Maher kertoo, että säätiö perustettiin 1993 juuri moskeijan rakentamista varten, mutta sopivaa rakennuspaikkaa ei ole löytynyt.

1990-luvulla säätiö yritti hankkia Pikku-Huopalahdesta moskeijatontin, mutta sen 15 miljoonan markan hinta oli liian kova. Tontti meni lopulta McDonaldsille.

Sittemmin säätiö on tehnyt Helsingin kaupungille tarjouksen tontista Töölönlahden rannalta Oopperatalon läheisyydestä.

– Siihen ei ole edes vastattu, ihmettelee 1971 Egyptistä Suomeen muuttanut Maher.

Suomen Islam-keskus säätiö omistaa useita rukoushuoneita eri puolilla maata. Se vuokraa niitä islamilaisille yhdistyksille. Säätiö osti viime vuonna Mannerheimin Lastensuojeluliiton entisen päämajan Malmilta, jossa säätiöllä on sen lisäksi toinenkin rukoushuone.

Suomen Islam-keskus säätiö edustaa sunnimuslimeja.
Nuo Malmin tilat maksoi reippaasti päälle 200 000 €, valitettavasti en muista tarkemmin tähän hetkeen, ei noilla ole rahasta puute ja tuskinpa on paikallisesta paikallisesta pankista haettu lainaa. Muslimeillehan ei muutenkaan sovi paikalliset lainat niiden ehtojen vuoksi. Hege kirjoitti kirjassaan rahoituskuvioista.

Anoteus
Roger Murtaugh
Viestit: 863
Liittynyt: Su Tammi 20, 2019 8:12 pm

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Anoteus »

Jos yhdellä tukisäätiöllä on miljardi ja muutenkin puhutaan miljoonista eri säätiöissä, niin mihin niitä valtion tukia tarvittaisiin?? Myös se ettei ole työntekijöitä??, niin kuka pyörittää ja mitä, mistä raha ja minne raha? Kuullostaa ihan perus kebab-pizzerialta. Mikä niissä saudeissa niin kiihottaa, kultainen vaihdekepin nuppi? On sitä rahaa muuallakin, niinkuin ihmisoikeuksiakin.

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Iivis »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006114962.html
Kommentti: Kenen ääni kuuluu Suomen moskeijoissa?

(KUVA: COLOURBOX)
Julkaistu: 22.5. 17:21

JaaTwiittaaSähköposti
Muslimien hiljaisen enemmistön on näytettävä voimansa, kirjoittaa toimittaja Mikko Marttinen.
MUSLIMIT viettävät parhaillaan islamilaisen kalenterin pyhintä kuukautta ramadania. Myös Suomen moskeijoissa on tässä kuussa vilkasta. Joka perjantai tuhannet muslimit ympäri Suomen kerääntyvät kuulemaan oman moskeijansa imaamin pitämää perjantaisaarnaa.

Imaameilla on suuri vaikutus siihen, miten heidän seuraajansa tulkitsevat islamia.

Paastotaanko Suomen kesässä auringonnoususta auringonlaskuun vai seurataanko Mekan rukousaikoja?

Päästetäänkö naiset ja miehet samaan tilaan rukoilemaan vai kulkevatko he omista ovistaan omiin huoneisiinsa?

Pidetäänkö seksuaalivähemmistöjen edustajia lähimmäisinä vai kadotukseen tuomittuina syntisinä?

Puolustetaanko omaa uskontoa vaikka väkivalloin?

Vastaukset esimerkiksi edellä mainittuihin kysymyksiin jakavat muslimeita, myös Suomessa.

Kamppailu sieluista
Usko on yksityinen asia, eikä toisiin ihmisiin vaikuta se, kuinka monta tuntia vuorokaudessa muslimi paastoaa tai katsooko lestadiolainen televisiota. Suomessa vallitsee uskonnonvapaus.

Ulkopuolisilla on kuitenkin lupa ja syy kiinnostua uskonnonharjoittamisesta silloin, kun sen arvot uhkaavat ympäröivää yhteiskuntaa. Jos yhteisö suojelee raiskaajaa tai ihailee väkivaltaa, ei kyse ole enää sen sisäisestä asiasta.

Ilta-Sanomat on viime kuukausina selvittänyt joidenkin suomalaisten muslimiyhteisöjen pimeitä taustoja. Helsingissä on vaikuttanut radikaali verkosto, jonka jäsenistä moni matkusti Syyrian konfliktialueille. Pohjois-Suomen islamilainen yhdyskunta (PSIY) nauttii saudiarabialaisesta rahoituksesta ja opettaa konservatiivista islamin tulkintaa.

Suuri osa muslimeista pitää näitä ilmiöitä vastenmielisinä. Esimerkiksi Oulun moskeijassa käy vain murto-osa kaupungin 3 000 muslimista. Suomessa käydäänkin jatkuvaa kamppailua siitä, millainen islamin tulkinta saa näkyvyyttä ja kuka muslimeita edustaa.

Tähän kamppailuun osallistuvat myös ulkopuoliset vaikuttajat. Saudi-Arabian kuningashuoneen suosima äärikonservatiivinen wahhabismi on vallannut tilaa öljyrahan turvin myös Euroopassa. Se pyrkii esiintymään ”aitona islamina”, vaikka sellaista ei ole olemassakaan. Jokaisesta uskonnosta on yhtä monta tulkintaa kuin sillä on seuraajia.

Olemmekin vakavien kysymysten edessä: Pitäisikö meidän tietää tarkemmin, mitä uskonnollisissa yhteisöissä opetetaan ja kuka niitä rahoittaa? Voidaanko oppeja rajoittaa? Voiko valtio nimetä uskonnolliset auktoriteetit?

Ratkaisu muslimien käsissä
Muualla Euroopassa samojen kysymysten kanssa on painittu jo pitkään. Ratkaisuja etsitään yhä.

Ranskassa on Euroopan suurin muslimiväestö, kahdeksan prosenttia maan asukkaista. Maa on kiinnittänyt huomiota imaamien koulutukseen ja jopa karkottanut radikaaleista opeista syytettyjä imaameja.

Helsingin yliopistossa on voinut viime syksystä alkaen opiskella islamilaista teologiaa, mutta valtiolla ei ole keinoa asettaa pätevyysvaatimuksia moskeijassa tai vaikkapa vuosaarelaisessa yksityisasunnossa uskontoa opettaville henkilöille.

Itävalta kielsi vuonna 2015 uskonnollisten ryhmien ulkomaalaisen rahoituksen. Jos vastaava laki tehtäisiin Suomessa, myös suomalaisten kirkkojen lähetystyö ja avustustoiminta ulkomailla asettuisi kyseenalaiseksi. Vaikka ulkomaista rahoitusta ei voisi kieltää, sen tulisi olla nykyistä läpinäkyvämpää.

Monissa muslimimaissa radikalismin torjumiseen on yksinkertainen resepti: hallituksen mielestä vääriä oppeja levittävät imaamit lentävät tyrmään ilman enempiä kysymyksiä. Demokratian ja ihmisoikeuksien nimiin vannovan Suomen on vaikeampi valvoa kansalaistensa mielipiteitä.

Siksi ratkaisu radikalismin torjumiseen on ennen kaikkea muslimien hiljaisen enemmistön käsissä. Futiskaverisi Muhis tuskin pitää Isisistä eikä lähikaupan kassan Aylalla ole mitään homoja vastaan. Heidän pitää saada äänensä kuuluviin omissa yhteisöissään.

Oulussa näin tapahtui jo, kun PSIY:n toimintaan kyllästyneet muslimit perustivat oman moskeijansa.
Mikko Marttinen
Mistäs Mikko tietää mitä naapuri moskeijassa saarnataan :roll:
– Termi ”maltillinen islam” kiertää jälleen maailmalla. Patentti tästä termistä kuuluu länsimaille. Ei ole olemassa mitään maltillista tai ei-maltillista islamia. On vain yksi islam. ”Maltillinen”-termin käytöön on vain yksi syy – heikentää islamia, sanoi Erdoğan jälleen kerran yksiselitteisesti.
https://www.kansalainen.fi/erdogan-vahv ... a-islamia/

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Oulun moskeijan ilkivalta ja imaamin toiminta

Viesti Kirjoittaja Iivis »

Itävalta kielsi vuonna 2015 uskonnollisten ryhmien ulkomaalaisen rahoituksen. Jos vastaava laki tehtäisiin Suomessa, myös suomalaisten kirkkojen lähetystyö ja avustustoiminta ulkomailla asettuisi kyseenalaiseksi.
Pitäisi kieltää rahoitus maista, joissa uskonnonvapautta ei ole.

Vastaa Viestiin