Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa – ”Jos suhtautuu niin, että muut ovat alempiarvoisia, niin totta kai se näkyy liikenteessä”
Paremmin tienaavat ovat tottuneet saamaan tahtonsa läpi. Kaikki eivät ymmärrä, miksi sen pitäisi ajettaessa olla toisin.
25.8.2017 klo 10:49
Henrietta Hassinen / Yle
Alkuperäinen Audi-mies tuli tunnetuksi vuonna 2009 Audin silloisen myyntijohtajan lehtihaastattelusta. Aluksi Audi-miehellä tarkoitettiin naista alentavia ajatuksia laukonutta miestä, mutta sanonta on jäänyt elämään. Liikenteessäkin on Audi-miehiä, toisten alentajia.
Saksassa liikennepsykologit ovat tutkineet paljon sosiaaliekonomisen taustan vaikutusta liikennekäyttäytymiseen. On huomattu, että itsekkäimmät kuskit ovat yleensä paremmin tienaavia, jotka ajavat myös isommilla autoilla. Heillä on tapana saada haluamansa.
Ilmiö on tullut tutuksi myös liikennepsykologi Mika Hatakalle. Liikenne ei ole mikään erillinen saareke, jossa ihminen muuttuisi joksikin toiseksi.
– Jos suhtautuu niin, että muut ovat alempiarvoisia, niin totta kai se näkyy liikenteessä, jos se näkyy muuallakin.
Heikommat eivät näy kunnolla tuulilasin läpi
Johtajan elkein liikenteessä liikkuvalla voi olla todellisia vaikeuksia ottaa liikenteen heikompia osapuolia huomioon. Siinä menossa Skodia ja suojatien ylittäjiä ei välttämättä edes huomaa. Saksassa puhutaan ”tuulilasikatseesta”. Se, mitä lasin läpi näkyy, vaihtelee eri ihmisillä.
– Päällikkö tai ei, jos on sellainen kyynärpäät edellä elämässä menevä tyyppi, niin saattaa ajatella, että häntä eivät säännöt koske, liikenneonnettomuuksia vuodesta 1984 tutkinut Hatakka sanoo.
Monet kalliilla autoilla liikkuvat ajavat paljon. Ajaminen muuttuu silloin tehokkaammaksi. Paljon ajava tuntee myös hallitsevan autonsa muita paremmin.
Hyvä auto mahdollistaa reippaamman ajotyylin ja hienolla autolla ajaminen tuntuu hyvältä. Tehokkaan auton kuskinpenkiltä katsottuna muut tuntuvat kömpelöiltä – ja se ärsyttää.
Miksi keski-ikäistä naista ei haasteta liikennevaloissa?
Osalle autoilijoista on aivan sama, millainen mallimerkintä auton takaluukussa on. Auto voi olla pelkkä liikenneväline. Monille miehille taas auto voi olla hyvinkin tärkeä statussymboli.
– Kysyttiin aikoinaan ihmisiltä, kuinka usein sinua haastetaan kilpailemaan liikenteessä. Selvisi, että kukaan ei koskaan haastanut keski-ikäistä naista. Nuoret miehet taas kokivat, että on jatkuvasti tällainen tunne, Hatakka kertoo.
Liikennepsykologi sanoo, että hän ei edes tiedä, tajuaako liikenteessä itsekkäästi ajava ihminen käyvänsä muita ajotyylillään hermoon.
Se kuitenkin tiedetään, että liikenne on täynnä attribuutioerheitä eli tilanteita, joissa syyt tulkitaan väärin. Näissä tilanteissa Audi-mies saattaa näyttää pahemmalta kuin onkaan.
– Ajatellaan vaikka, että jos toinen vaihtoi kaistaa, niin se kohdistui minuun.
Ja vaikka ajaisi millä autolla tahansa, voi virheitä tietysti tehdä myös vahingossa. Moni premium-autolla ajava huomaa olevansa jatkuvassa ”inssiajossa”. Muut kyllä paheksuvat, jos rikkaan vilkku ei liikenneympyrästä poistuttaessa vilahda.
Ja mediakin kirjoittaa mielellään Lahdenväylällä kaahanneesta Porsche-kuskista, mutta Nissan-kuski ei oikein otsikossa vedä.
Rasittavalle kuskille pitäisi sanoa, että hän ajaa huonosti
Ajokoulutuspiireissä on sanonta, että ”suomalainen mies kestää vaikka vaimon ulkonäön arvostelun, kunhan ei puututa hänen ajamiseensa”.
Psykologian tohtori Mika Hatakan mukaan isollekin pomolle olisi kuitenkin jonkun tutun hyvä sanoa, jos hän ajaa kuin tollo. Persoonallisuuttaan ei ehkä voi muuttaa, mutta käytöstään voi.
– Se uskooko kuljettaja, riippuu tietenkin siitä, kuka sanoo. Mutta olisi hyvä sanoa, vaikka voi olla, että siitä tulee mutinaa. On esimerkiksi aika rasittavaa istua jonkun kyydissä, joka ajaa liian lähellä.
Ajotyyli ja muiden huomioon ottaminen ovat riippuvaisia omasta elämänhallinnasta, elämisen tavoitteista ja -taidoista. Liikennepsykologi Hatakka on huomannut, että monen ajokortillisen impulssikontrolli voi olla viisivuotiaan tasolla.
– Ja kaikki pätemisen tarve ja näyttämisen halu tulee sinne liikenteeseen.
Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Valvoja: Moderaattorit
Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
https://yle.fi/uutiset/3-9795775
2 200 euroa tienaavalle jää kuukaudessa 10 euroa aiempaa enemmän käteen.
Myös eläkeläisille on luvassa vastaava veronkevennys.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski on tyytyväinen 32 000 € kuukausipalkkaansa - "Minusta palkka on hyvä"
...
Myös eläkeläisille on luvassa vastaava veronkevennys.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski on tyytyväinen 32 000 € kuukausipalkkaansa - "Minusta palkka on hyvä"
...
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Bmw on ihan kusipäisten kuskejen ykkösmerkki vuodesta vuoteen eikä sitä paikkaansa menetä.
Oikein ihmetyttää miten aivotonta porukkaa ne onkin.
Kaunis nainen aina pelkääjänpaikalla mutta kuskina täys tollo.
Kauniit naiset haksahtaa näköjään täysin bemaristeihin.
Oikein ihmetyttää miten aivotonta porukkaa ne onkin.
Kaunis nainen aina pelkääjänpaikalla mutta kuskina täys tollo.
Kauniit naiset haksahtaa näköjään täysin bemaristeihin.
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Tässä ketjussa käsitellään yhtä tunnetuinta ja ehkä eniten Audi-kuskien mainetta pilannutta äärimmäistä Audi-miestä (Huopalahdentien yliajo); https://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=4865
Nähtävästi edes lapsen yliajon aiheuttama kielteinen julkisuus ei ole saanut Audi-miehiä käyttäytymään paremmin liikenteessä.
Nähtävästi edes lapsen yliajon aiheuttama kielteinen julkisuus ei ole saanut Audi-miehiä käyttäytymään paremmin liikenteessä.
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
En ole kehä kolmosen sisäpuolella viime vuosina juurikaan liikkunut, mutta itse olen kyllä jo muutaman vuoden aikana havainnut sellaisen ilmiön että Audi on aivan selkeästi vienyt BMW:ltä paikan kusipäiden suosikkiautona.stalkkeri kirjoitti:Bmw on ihan kusipäisten kuskejen ykkösmerkki vuodesta vuoteen eikä sitä paikkaansa menetä.
Oikein ihmetyttää miten aivotonta porukkaa ne onkin.
Kaunis nainen aina pelkääjänpaikalla mutta kuskina täys tollo.
Kauniit naiset haksahtaa näköjään täysin bemaristeihin.
BMW-kuskeina näkee entistä useammin nykyään vanhempia "herrasmiehiä" jotka ilmeisesti ikäänsä kompensoidakseen hankkivat bemarin, mutta kuskeina he eivät ole kyllä lainkaan sitä luokkaa mitä ne aiemmat kusipäiset bemarikuskit.
Audin ratissa taas entistä useammin näkee sen 20 - 40 vuotiaan nuoren miehen kusta päässään (ja usein joko viron tai latvian kilvet audissaan) joka järestään vetää ohituskaistat pitkäksi jatkaen ohitustaan keltaisille viivoille asti, ja kiilaa kusipäisesti viimeisen ohitettavansa eteen.
Itse koen aina lievää mielihyvää kun huomaan tällaisen audi-pellen ilmestyvän perään roikkumaan ja sitten ohituskaistan alkaessa polkaisen tallan lattiaan omalla mitään sanomattoman näköisellä tila-autollani jossa sattuu olemaan iso ja riittävän tehokas V6, niissä audeissa kun taitaa melko usein olla jokin laiska dieseli tai sitten muuten vaan tehoton bensakone kun ei niiden kiihtyvyys mitään erikoista luokkaa näytä olevan, vaikka kovaa kulkevatkin siellä missä kovaa ei saisi ajaa.
-
- James Bond (Daniel Graig)
- Viestit: 17112
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Käsite "Audi-mies" on ollut minfolaisille tuttu jo vuosien takaa. Me muistamme Kampin autopommin vuodelta 2002:
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Kuka on siis pahin, Audi-mies, Bemari-mies vai Mersu-mies?
2 200 euroa tienaavalle jää kuukaudessa 10 euroa aiempaa enemmän käteen.
Myös eläkeläisille on luvassa vastaava veronkevennys.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski on tyytyväinen 32 000 € kuukausipalkkaansa - "Minusta palkka on hyvä"
...
Myös eläkeläisille on luvassa vastaava veronkevennys.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski on tyytyväinen 32 000 € kuukausipalkkaansa - "Minusta palkka on hyvä"
...
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Kehä-III:n sisäpuolella ehdottomasti bmw-"miehet". Eli nuo vuoden pari kortin omistaneet myöhäisteinit, jotka ovat vanhemman bimmerin hankkineet alleen. Ajotyyli ja röyhkeys samaa luokkaa kuin keski-ikäisillä bmw- ja audi-kuskeilla, alla ajotaitoihin (ja auton kuntoon) nähden suhteettoman tehokas takavetoinen auto.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Audi on Kiinteistö-Kaisojen yms leidien auto, Audimies on yhtä todellinen kuin Joulupukki jotenka tämän voisi siirtää huuhaa -osioon
-
- Alokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 11:48 am
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Kyllä se nuo Audi ja Bemu-miehet jakaa tuon ykköspaikan kusipäisyydessä, merrsulla ajelee vaan vanhat paapat, joilla ei enää testosteroni iske niin lujaa.chadspill kirjoitti:Kuka on siis pahin, Audi-mies, Bemari-mies vai Mersu-mies?
-
- Neuvoja-Jack
- Viestit: 544
- Liittynyt: Ti Elo 28, 2012 10:13 pm
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Pk-seudulla mersuilla ajavat yleensä entiset puliukot, jotka saaneet juoma-aikojen ulosotot maksettua, ja sen jälkeen alle pitää heti saada MERSU..
Ajotaidottomin yhdistelmä pk-seudulla on ylivoimaisesti VOLKSWAGEN&AKKA
Ajotaidottomin yhdistelmä pk-seudulla on ylivoimaisesti VOLKSWAGEN&AKKA
Re: Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa
Ehdotonta ykköspaikkaa pitää Bemaristit.
Lisäksi kun heitä oppii tuntemaan ei yhtään ihmettele autovalintaa.
Lisäksi kun heitä oppii tuntemaan ei yhtään ihmettele autovalintaa.