Mustalaisakka rääkkää tyttäriään toistuvasti

Ei ehkä ne kaikkein laadukkaimmat ketjut. Sana on vapaa!

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
CharlesBronson
Jessica Fletcher
Viestit: 3090
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm

Mustalaisakka rääkkää tyttäriään toistuvasti

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

Martina Aitolehden blogikirjoitus tyttären harrastuspakosta sai ihmiset älähtämään - "Vetää niin sanattomaksi"

Lauantai 11.2.2017 klo 09.26

Kohukaunotar kirjoittaa Victoria-tyttärensä kysyneen häneltä nälkäisenä ja väsyneenä koulun jälkeen, että miksi hänen pitää harrastaa niin paljon.

Martina Aitolehden blogikirjoitus sai lukijat puolustuskannalle.
He ihmettelevät, miksi Martinan tytärten pitää harrastaa niin paljon, vaikka eivät halua.
Martina kirjoittaa, että hän haluaa opettaa tyttärilleen periksiantamattomuutta.

- Victoria kysyi autossa minulta nälkäisenä ja vähän väsyneenä että Äiti, miksi meidän pitää harrastaa niin paljon? Martina Aitolehti kirjoittaa blogissaan.

Tilanne tapahtui koulun jälkeen, kun Martina oli viemässä tytärtään jokaviikkoiselle ratsastustunnille. Aitolehden mukaan hänelle on ollut hyvin selkeää heti, että hän haluaa pitää lapsensa aktiviisena harrastusten parissa.

Isabella-tyttärensä hän vei koordinaatio- ja kehonhallintatunneille alle kahden vuoden ikäisenä.

- Ratsastus on ollut tyttöjen elämässä siitä asti kun on opittu kävelemään. Laskettelumonot on vedetty jalkaan molemmille kaksivuotiaana ja minimarathon juostaan joka kesä, Martina kirjoittaa.

Martinan mukaan harrastukset ovat tärkeässä roolissa lasten kehityksen kannalta.

- Tytöt on usein tarhan ja koulun jälkeen väsyneitä ja harrastuksiin on vain pakko jaksaa. Victorialla harrastusten jälkeen vielä läksyt ja jokapäiväiset iltarutiinit.

- Nämä hetket kun lapsi valittaa, ettei halua ja väsyttää, ovat varmasti juuri niitä hetkiä, kun vanhemmat usein luovuttaa ja helposti jätetään ne ”ei niin tärkeät” harrastukset väliin. Tähän minä en sorru koskaan. Minä olen sitä mieltä että harrastuksiin mennään, ellei lapsi oikeasti ole kipeä, Martina kirjoittaa.

Martinan mukaan heillä jatketaan samaan malliin ja harrastuksissa käydään, kuten ennenkin.

- Minä tsemppaan parhaani mukaan tyttöjä jaksamaan. Kehotan nukkua autossa pienet välimatkat ja pidän huolen että saatavilla ravitsevaa ja hyvää välipalaa.

- Minä haluan antaa tytöilleni samat eväät mitä itse olen saanut. Asiat viedään loppuun saakka ja periksi ei anneta.

Lukijat äimistyivät
Aitolehden bloggaus on poikinut lukuisia kommentteja. Useissa vastauksissa ihmetellään Martinan tiukkaa kasvatustyyliä.

- Tuo on varmin tapa saada lapsi lopettamaan harrastus murrosiässä. Etkö ole koskaan lukenut kasvatusalan ammattilaisten näkemyksiä siitä, että vapaa leikki on lapsille paras luovuuden ja virkistyksen lähde? Sinun tavallasi lapset vain oppivat suorittajiksi, sillä heille jää muisto vaativasta äidistä, jolle lapsi ei kelvannut omana itsenään, ellei harrastanut, nimimerkki Rento mutsi kirjoittaa.

- Tuntuu pahalta kun lapsen suusta kuuluu että ”miksi pitää kun ei jaksa”. Eikö siinäkään kohdassa tunnu että kuuntelisi sitä lasta joka on ihan väsynyt hoito-ja koulu päivästä?! Victoria käy vielä koulua, jossa on toinen kieli, joten väsymys on varmaa kun pitää tsempata eri tavalla kuin tavallisessa koulussa. Äiti vie väkisin harrastuksiin raskaan päivän jälkeen, vaikka lapsi on ihan loppu.. Kertoo mielestäni vain siitä miten ulospäin pitää näyttää joltain senkin hinnalla että lasta ei itseä kiinnosta kuin leikkiä rauhassa kotona ilman jatkuvaa lähtemistä ja suorittamista, Sini kirjoittaa.

- Oletko miettinyt, että lapsesi ei ole samanlainen kuin sinä? Hän ei välttämättä nauti suuresta määrästä liikuntaa. Hän voi harrastaa sinun mieliksi, koska sinä haluat niin. Se ei ole oikea lähtökohta, jos näin on. Lempeyttä ja pelisilmää, nimimerkki Juu sanoo.

- Nyt täytyy sanoa, että odotin otsikon olevan provosoiva, jolloin tekstin lopussa osoitat sen, mutta näin ei ollutkaan vaan todella tarkotit että lapsen on pakko vaan harrastaa vaikka ei oikeasti jaksaisi. Vetää niin sanattomaksi, Pauliina kirjoittaa.

Toiset sen sijaan ymmärtävät Martinan tapaa kasvattaa lapsiaan aktiivisiksi. Useat muistuttavat Martinaa kohtuuden merkityksestä.

- Hienoa, että jaksat kannustaa lapsiasi harrastuksiin. Monesti on niin, että äidit eivät itse viitsi kuljettaa lapsiaan harrastuksiin. Muutoinkin nykyisin lapsia ja toki heidän vanhempiaankin vaivaa laiskuus niin harrastusten kuin töidenkin suhteen. Olen samaa mieltä siitä, että asiat tulee viedä loppuun saakka jo lapsena. Aktiivinen elämän tyyli todellakin kantaa läpi elämän, Tia tuumii.

Blogista kirjoitti ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
http://www.iltalehti.fi/viihde/20170211 ... 9_vi.shtml
it's my car !

Avatar
UglyBetty
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Loka 29, 2014 2:03 am
Paikkakunta: Cloud Cuckoo Land

Re: Mustalaisakka rääkkää tyttäriään toistuvasti.

Viesti Kirjoittaja UglyBetty »

Toi on todellakin varmin tapa saada lapset vihaamaan esim. monia lajeja, ehkä jopa liikuntaa ylipäänsä, kun se on tuollaista pakkopullaa.
Lapsen pitää saada olla lapsi, koulunkin kanssa on paljon tekemistä, niin kyllä sitä vapaa-aikaa, pihalla kavereiden kanssa leikkimistä ja lepoakin tarvitsee.
Ei sellaisista lapsista automaattisesti laiskoja tule, kenelle ei ole koko ajan äksöniä järjestetty.
Osa ongelmaa kun on se, että lykätään tabletti jo 2v.lle käteen ja kuskaillaan autolla ovelta ovelle "liikkumaan". Siitä se laiskuus ennemmin opitaan.

Meidän ipanoita ei ole yhteenkään harrastukseen pakotettu, tervejärkisinä ovat ihan itse harrastuksensa "löytäneet" ja niissä on tietenkin tuettu kaikin mahdollisin tavoin.
Lapsi löytää ihan itse omat tavoitteensa harrastuksessa, koska tykkää siitä aidosti ja huolehtii (iästä riippuen) omatoimisesti aikatauluista, harrastusvälineistä jne.
Pakottamalla koko homma on vaan ikävää kaikille, jopa sille valmentajalle tmv.

Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Mustalaisakka rääkkää tyttäriään toistuvasti.

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Sivusta seuranneenna olen huomannut että romanit ovat kyllä ainakin joskus tosi julmia lapsilleen, fyysistä kuritusta yms.
"If you aim for a king, you better not miss"

aivoriihi
Axel Foley
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:16 am

Re: Mustalaisakka rääkkää tyttäriään toistuvasti.

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Anteeksi tyhma kysymykseni: Onko Martina romani?
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson

ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Mustalaisakka rääkkää tyttäriään toistuvasti.

Viesti Kirjoittaja ktaina »

aivoriihi kirjoitti:Anteeksi tyhma kysymykseni: Onko Martina romani?
Ei todellakaan,täällähän saa laittaa otsikoksi mitä paskaa vaan,toki tää on kaatopaikalla mutta kuitenkin..

Vastaa Viestiin