Switch to full style
Jari Aarnion tapaukseen liittyvät ketjut tänne
Lähetä vastaus

DNA-tutkimukset Saaran asunnolla

Su Touko 13, 2018 10:04 am

Tämä vaikuttaa yhä edelleen sen verran kiehtovalta ja mielenkiintoiselta aiheelta entisen laboratoriotutkijan silmin katsottuna, että päätin avata aiheelle oman keskusteluketjunsa.

Olen jatkanut Saaran asunnolla tehtyjen DNA-tutkimusten analysointia, koska olen saanut tutkittavakseni asiaan liittyvää etp-aineistoa, joka ei ole ollut itselläni aiemmin käytössä. Olen tehnyt uusia havaintoja tutkimusmateriaalin pohjalta ja aiheesta on herännyt myös uusia kysymyksiä.

Palaan tämän aiheen pariin, kun olen ehtinyt työstää havaintojani pidemmälle. Jos muut jatkavat keskustelua tästä aiheesta sitä ennen, niin kootkaa tiedot jatkossa tähän keskusteluketjuun.

Re: DNA-tutkimukset Saaran asunnolla

Su Touko 13, 2018 8:08 pm

Kuinka todennäköistä on, että jostain näytteestä löydetään mikroskopoimalla siittiösoluja, jos näytteelle aiemmin tehdyt siemennesteen osoituskokeet ovat osoittaneet negatiivista tulosta? Miten näyte, joka on taltioitu pumpulipuikkoon ja josta halutaan tutkia siittiöitä, käsitellään ennen mikroskopointia?

Su Touko 13, 2018 9:13 pm

Vastataan neutraalisti; jos olet vaivautunut perehtymään aikaisempiin postauksiini aiheesta, josta kyselit tovi sitten, ja jotka kaivoin puolestasi googlella, niistä löytyy vastaus. Ole hyvä.

edit. autetaan vielä ensimmäiseen kysymykseen solidaarisuuden nimissä, loput löytänet aikaisemmista linkeistäni. Lisäys että kovasti kyselemääsi UV -valotestiin sekä miksi ne eivät ensimmäisissä ole löytyneet, on syy: UV -valotesti on suuntaa antava; se voi näyttää siemennestetahrat tai se voi olla näyttämättä, vaikka niitä olisikin:
…semen will fluorescence due to the presence of molecules such as Flavin and Choline-conjugated proteins. The color of this fluorescence will vary from blue to yellow, depending on the light equipment used. There are many molecules (natural and artificial) that will fluoresce in a similar way as semen, and therefore, this detection technique is highly presumptive. Furthermore, not all semen stains will fluoresce under such specialized lights. Exposure of the sample to factors such as heat, humidity, oxidizing agents, and microorganisms such as bacteria and mold can affect this fluorescent activity. Semen fluorescence can also be masked by certain types of fabrics and fabric treatments. Hilton J. Kobux, D.Phil., Edmund Silenieks, and Jordana Scharnberg, B.Sc., Improving the Effectiveness of Fluorescence for the Detection of Semen Stains on Fabrics, 47 Journal of Forensic Sciences 4 (2002); S. Marshall, A. Bennett, and Dr. H. Fraval, Locating Semen on Live Skin Using Visible Fluorescence, Rofin Australia Pty Ltd. (2001).

Lisää myös kysymyyksiisi täältä:
https://ncforensics.wordpress.com/2011/10/19/forensic-tests-for-semen-what-you-should-know/

Su Touko 13, 2018 11:12 pm

pop kirjoitti:Vastataan neutraalisti; jos olet vaivautunut perehtymään aikaisempiin postauksiini aiheesta, josta kyselit tovi sitten, ja jotka kaivoin puolestasi googlella, niistä löytyy vastaus. Ole hyvä.

Minun on tunnustettava, että en ole ehtinyt kunnolla perehtyä aiemmin linkittämääsi aineistoon, koska olen ollut totaalisen tietotulvan saartamana viimeiset päivät. Olen kyllä ottanut talteen sen linkittämäsi pdf-tiedoston, jossa selvitetään tarkemmin menetelmää sperma-analyysin suorittamiseksi. Se minun on käytävä läpi ja sieltä varmaan saan juuri sitä tietoa mitä olen vailla. Pitäisi varmaan lisäksi yrittää konsultoida entisiä opiskelukavereita, josko joku heistä sattuisi työskentelemään DNA-analytiikan parissa ja voisi valottaa tiettyjä epäselväksi jääneitä asioita näytteen eristämiseen yms. liittyen.

Löysin pikaisesti googlettamalla pari aineeseen liittyvää opinnäytetyötä:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Katja Aahos
DNA:n manuaalisen ja automaatiota hyödyntävien differentiaalieristysmenetelmien vertailu seksuaalirikosnäytteiden käsittelyssä

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1

Miika Lahti
Uuden Y-STR-PCR-menetelmän validointi

Täällä vielä aiheeseen liittyen artikkeli Kemia-lehdestä:

http://www.kemia-lehti.fi/wp-content/up ... 11_dna.pdf

Dna-analyysit mullistivat rikostutkinnan

Su Touko 20, 2018 6:31 pm

Saaran olohuoneessa olleen mustan nahkaisen lepotuolin etuosasta, jalkatuen yläpuolelta on taltioitu imeytysnäyte nro 27 kolmesta punertavasta tahrasta. Näiden tahrojen ei mainittu olleen fluorisoivia. KRP:n rikosteknisen laboratorion 9.7.2013 antaman lausunnon RTL 12668/2/13 mukaan näytteiden loppukäsittelyn osalta todetaan kyseisen näytteen nro 27 kuluneen tutkimuksissa.

Miten ihmeessä edellä mainittuun viitaten voi olla mahdollista, että näytteelle 27 on vuonna 2014 suoritettu lisätutkimuksena näytteen mikroskopointi ja että näytteestä on tuolloin havaittu siittiöitä? Missä vaiheessa näytteen 27 mikroskooppipreparaatti on oikein tehty? KRP:n rikosteknisen laboratorion 15.7.2014 antamassa lausunnossa RTL 12668/8/13 on mielestäni kummallinen tutkimuspyynnön päivämäärä 9.6.2013, koska se koskee myös 2.7.2014 taltioidulle näytteelle nro 44 tehtyä lisätutkimusta.

Osaako joku selittää minulle rautalangasta vääntäen nämä vähän hämäräksi jääneet tutkimuksiin liittyvät asiat?

Ke Touko 23, 2018 7:09 pm

Voisiko joku kertoa mitä merkitystä kokonaisuuden kannalta on sillä, että Aarnio on käynyt prostituoidun Saaran asunnolla ejakuloimassa? Edes virkarikosta ei voida todistaa koska roiskeista ei voi päätellä että ne on lauottu virka-ajalla.

Ke Touko 23, 2018 7:35 pm

Jack the Ripper kirjoitti:Voisiko joku kertoa mitä merkitystä kokonaisuuden kannalta on sillä, että Aarnio on käynyt prostituoidun Saaran asunnolla ejakuloimassa? Edes virkarikosta ei voida todistaa koska roiskeista ei voi päätellä että ne on lauottu virka-ajalla.

Käsittääkseni merkitystä on sillä, jos mahdollisesti syytöntä miestä yritettäisiin lavastaa/todistaa syylliseksi menetelmillä, joiden käytössä saattaa olla havaittavissa vakavia puutteita.
Lähetä vastaus