Bodom-uutisia

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Sariola kirjoitti:Vai ei ole metsäinen niemi? Onhan siitä valokuvia, ja niistä ilmenee kiistatta, että nimenomaan tuo niemi samoinkuin se Keskiniemikin ovat metsäisiä. Tuollaista se metsä usein on!
:) :) 8)
Sariola, meidän on turha väitellä hessun kanssa. Tämä metsä-juttukin jo todistaa, että hänen käsityksensä maailmasta on todella omanlaisensa.
Muista lähdekritiikki!

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Sariola kirjoitti:...nimenomaan tuo niemi samoinkuin se Keskiniemikin ovat metsäisiä. ...
Vuoden 1960 kuvissa niemissä on sen näköistä, että metsänä niitä on mitä todennäköisimmin hoidettu ja myös verotettu. Tuntuu vaikealta uskoa, että maanomistaja olisi voinut saada niiden verotuksesta muunlaista hallinto-oikeuden päätöstä, vaikka olisi halunnutkin.

Tämän jutun kannalta olennaista on se missä puut ja aluskasvillisuus olivat, miten ne rajasivat kulkua ja suojasivat näkymiseltä. Monet, jo silloin suuret puut kasvavat niemissä yhä. Muutama on kaadettu tai kaatunut, ja vain kanto osoittaa entisen puun paikkaa. Puut ovat paksuuntuneet, mutta jotkut yllättävän vähän näin pitkän ajan kuluessa. Esim. telttakoivujen paksuus lienee lisääntynyt parinkymmenen sentin verran. Ne saattavat olla jo lähellä elinkaarensa päätä, jonka pituus koivulla on tyypillisesti sadan vuoden luokkaa. Kokonaisuutena vanha ympäristö on hahmotettavissa paikalla käyden ja vanhoihin kuviin verraten, millä kasvullisuusnimellä sitä haluaakin nykyään kutsua.

uusi78
Alibin satunnaislukija
Viestit: 51
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 3:14 am

Viesti Kirjoittaja uusi78 »

En viitsi tehdä tälle uutta aihetta, joten ajattelin kirjoittaa tähän aiheeseen.

Näyttelijä Rob Lowe kertoo amerikkalaisessa talk-show'ssa pitävänsä Children of Bodomin musiikista ja mainitsee siinä samassa myös tästä Bodomin surmatapauksesta. Video:

http://www.seiska.fi/viihdeuutiset/_a83 ... tso+video/

Edit: SPOILERI VAROITUS!



Hän siis mainitsee että bändin nimi tulee kuuluisasta massamurhasta suomessa 50-luvulla.

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

skoone kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Vai ei ole metsäinen niemi? Onhan siitä valokuvia, ja niistä ilmenee kiistatta, että nimenomaan tuo niemi samoinkuin se Keskiniemikin ovat metsäisiä. Tuollaista se metsä usein on!
:) :) 8)
Sariola, meidän on turha väitellä hessun kanssa. Tämä metsä-juttukin jo todistaa, että hänen käsityksensä maailmasta on todella omanlaisensa.
Näin se on. Jollei näe vaikkapa vuoden 1960 ilmakuvasta metsäisiä niemiä on takana liian monta pellehyppyä liian matalaan veteen. :lol:

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Älähän paplari nyt taas ala liioittelemaan.

Jos ottaa ilmakuvia lentokoneesta, niin silloin puiden oksisto ja lehvistö antavat sen kuvan, että kyse on varsinaisesta viidakosta, jota ei se suinkaan ole, kun kävelee siellä niemellä.

Käypäsepä paplari joskus siellä niemellä ja laske sen puusto, niin huomaat itsekin, ettei se mikään okea metsä ole vaan harvahkoa puustoa kasvava niemi, jossa on pihlajan pensaita ja saniaisia aluskavillistona.

Kyllä kait minun metsänomistajana pitäisi tietää, miltaä metsä näyttää ja varmaan tiedänkin, mutta se on eri asia, jos ei metsää omista eikä ole koskaan käynyt metsässä muutoin, kuin sanallisessa mielessä, jossa paplari, ynnä muutama muu jatkuvasti viihtyvät.

Niemen tyvestä mantereen puolella sitten voi sanoa kasvavan metsää, mutta itse niemi on harvapuinen, eikä mikään metsä, jossa voi puiden taakse piiloutua varinkaan sellainen, jolla on iso maha ja korvat.

Toisaalta ovathan niemen puut melkoisen massiivisia ja sen takia siellä ei ole juurikaan muut puut päässeet kasvamaan, koska kaiken ravinnon ja valon imevät isot koivut ja kuuset itseensä.

Leppää taitaa kasvaa sitten siellä rannoilla, jossa ne kaartuvat veden päälle, koska vesi on "syonyt" rannasta maan puiden alta, jolloin puut ovat kallistuneet veden päälle, jonne ne ennepitkää kaatuvat.

Kyllä käynti niemellä tekisi itse kullekin hyvää, ja asioista saisi ihan erilaisen kuvan, joka voisi tuottaa uudenlaisia ajatusia näkijän mielikuvaan, jos vain on otollinen maaperä ottaa uusia vaikutteita vastaan.

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:Älähän paplari nyt taas ala liioittelemaan.

Jos ottaa ilmakuvia lentokoneesta, niin silloin puiden oksisto ja lehvistö antavat sen kuvan, että kyse on varsinaisesta viidakosta, jota ei se suinkaan ole, kun kävelee siellä niemellä.

Käypäsepä paplari joskus siellä niemellä ja laske sen puusto, niin huomaat itsekin, ettei se mikään okea metsä ole vaan harvahkoa puustoa kasvava niemi, jossa on pihlajan pensaita ja saniaisia aluskavillistona.

Kyllä kait minun metsänomistajana pitäisi tietää, miltaä metsä näyttää ja varmaan tiedänkin, mutta se on eri asia, jos ei metsää omista eikä ole koskaan käynyt metsässä muutoin, kuin sanallisessa mielessä, jossa paplari, ynnä muutama muu jatkuvasti viihtyvät.

Niemen tyvestä mantereen puolella sitten voi sanoa kasvavan metsää, mutta itse niemi on harvapuinen, eikä mikään metsä, jossa voi puiden taakse piiloutua varinkaan sellainen, jolla on iso maha ja korvat.

Toisaalta ovathan niemen puut melkoisen massiivisia ja sen takia siellä ei ole juurikaan muut puut päässeet kasvamaan, koska kaiken ravinnon ja valon imevät isot koivut ja kuuset itseensä.

Leppää taitaa kasvaa sitten siellä rannoilla, jossa ne kaartuvat veden päälle, koska vesi on "syonyt" rannasta maan puiden alta, jolloin puut ovat kallistuneet veden päälle, jonne ne ennepitkää kaatuvat.

Kyllä käynti niemellä tekisi itse kullekin hyvää, ja asioista saisi ihan erilaisen kuvan, joka voisi tuottaa uudenlaisia ajatusia näkijän mielikuvaan, jos vain on otollinen maaperä ottaa uusia vaikutteita vastaan.
Näin se on, Hessu, pitäisihän sinun tietää kun kerran metsää omistat ja olet bodomillakin kävellyt.

Missähän ne sankan metsän vaikutelman antavat oksat sitten olivat kiinni, kun kerrot että harva puu siellä täällä törrötti vuonna 1960?

Niin no, nyt puhutaan 1960 vuodesta, jolloin saatoit talsia jo siellä, olethan jo kronologisesti ansioitunut nykypäivänä- mahdatko muistaa tilannetta nimenomaan silloin?

Mitä nykypäivän retkiin tulee, niin on siellä puita edelleenkin, itse asiassa on käynyt mielessä että olet käppäillessäsi törmännyt bodomin mäntyyn, tai petäjiähän ne ovat, kun et sitten nyt liitteen toimittajalle edes kenkäkätkön paikkaa tainnut löytää, vai miten se meni.

Mikä se on se metsän määritelmä, mikä on harva puusto, harva metsä, metsä, ikimetsä jne.
Ehkä metsänomistajanan kerrot sen, no et kumminkaan sentään liene ainoa.
Mutta ainoa ehkä joka on hesalainen :lol:

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Vaikka lupasinkin, etten kommentoi noita paplarin typeriä kirjoituksia, niin eiköhän oikealle metsällekin löydy joku normisto, kuinka monta puuta täytyy olla hehtaaria kohden, kun maapläntti täyttää metsän kriteerit.

Kun katsoo vanhoja jälkiä Bodomin niemen maastosta, ei siellä juurikaan näy kantoja, joten mitään laajoja metsänhakkuita siellä ei ole suoritettu, sillä kyllä kanto pysyy maaperässä vielä vuosikymmeniä, ennen kuin lahosieni sen lopullisesti tuhoaa.

Puut ovat tietenkin kasvaneet paksuutta, mutta ei se niemestä vielä metsää tee, enemminkin sellaisen puistomaisen alueen.

Käypäse paplari laskemassa montako oikeaa puuta niemellä on, kun en itse laiskuuttani viitsi, niin tuskin niitä montaa hehtaarille mahtuu.

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:Vaikka lupasinkin, etten kommentoi noita paplarin typeriä kirjoituksia, niin eiköhän oikealle metsällekin löydy joku normisto, kuinka monta puuta täytyy olla hehtaaria kohden, kun maapläntti täyttää metsän kriteerit.

Kun katsoo vanhoja jälkiä Bodomin niemen maastosta, ei siellä juurikaan näy kantoja, joten mitään laajoja metsänhakkuita siellä ei ole suoritettu, sillä kyllä kanto pysyy maaperässä vielä vuosikymmeniä, ennen kuin lahosieni sen lopullisesti tuhoaa.

Puut ovat tietenkin kasvaneet paksuutta, mutta ei se niemestä vielä metsää tee, enemminkin sellaisen puistomaisen alueen.

Käypäse paplari laskemassa montako oikeaa puuta niemellä on, kun en itse laiskuuttani viitsi, niin tuskin niitä montaa hehtaarille mahtuu.


Ymmärrän, arvoisa Hessu, ongelmasi mitä tulee kymmentä suurempiin lukuihin, joten en ihmettele että sälytät laskennan parempiin käsiin.

En sitä kuitenkaan aio kehoituksistasi huolimatta suorittaa, sillä minulle ei ainakaan ole epäselvää sen niemen puustossa.

Pyydä vaimoasi laskemaan kun seuraavan kerran teet siellä testejä kolmipyöräiselläsi :lol:

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Etkö tuon parempaan kykene.

No, kyllä minä voin ne käydä vaikka huomenissa laskemassa, lähdetkö mukaan?

Saattaahan olla, että minulta loppuvat sormet ja varpaat kesken, jolloin tarvittaisiin lisäsormia ja varpaita, mutta ei siellä niemessä taida olla niin montaa puuta, että olisi tarpeen kahta henkilöä niiden laskennassa.

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:Etkö tuon parempaan kykene.

No, kyllä minä voin ne käydä vaikka huomenissa laskemassa, lähdetkö mukaan?

Saattaahan olla, että minulta loppuvat sormet ja varpaat kesken, jolloin tarvittaisiin lisäsormia ja varpaita, mutta ei siellä niemessä taida olla niin montaa puuta, että olisi tarpeen kahta henkilöä niiden laskennassa.
No mitäs sitten apuja kyselet, anna mennä laskemaan niin että kolmipyörän laakerit punottaa.
Sullahan se ongelma on, ettei siellä ole metsää. Ei taida olla kenelläkään muulla vastaavaa traumaa? :lol:

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Minä jos kuka olen kävellyt hyvin paljon metsissä ja voin todetä, että noissa niemissä on hyvin tyypillistä kuivaa kangasmetsää. Tuollainen on nimenomaan metsää, vieläpä hyvin tyypillistä. Etelä-Suomessa löytyy sitten sellaista hyvin tiheää metsää, jota ei esim. Pohjois-Suomessa tapaa lainkaan, mutta erilaisia metsiä ne ovat kaikki. Mielestäni tuosta on turha edes keskustella. Metsää mikä metsää. Onko se Hessu tynnyrissä kasvanut, kun ei tunnista metsää? :)

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

*poistettu otsikkoon kuulumaton lautamiesteksti*tm

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:
Siinä kohtaa jossa lintupojat ovat olleet tupakalla, niin olisi nähnyt, jos joku olisi kulkenut Högnesin puoleiselta polulta, polku näet risteytyy siinä heidän tupakkipaikkansa alapuolella, joten näkymätön olisi miehen täytynyt olla, jos siitä olisi pujahtanut.


Käypä uudelleen katsomassa niemeä, kyllä siellä mustikanvarpuja on, vaan ei ole mustikoita, kuten eräs paikkakuntalainen sanoi, häntä jututtaessani.
Suosittelen Hessulle perehtymistä huolella aiheeseen, ettei olisi noita harhaluuloja noinkin paljon.

Polut eivät risteydy mihinkään lintupoikien tupakkapaikalla, se on - ainakin elossa olevan bongari-Salosen mukaan niemien välisellä uimarannalla ( vrt. Salosen piirros esitutkinnassa ) ja siitä paikasta ei näe murhaniemen itärantaa kulkevaa hemmoa, ei vaikka olisi watussiafroamerikkalainen tohtorinhattu päässä. :lol:

Vastaa Viestiin