Öinen uintireissu

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
alpo
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 7:03 pm

Öinen uintireissu

Viesti Kirjoittaja alpo »

60- luvun kuulusteluissa Nisse kertoo aikoneensa mennä uimaan yöllä Sepin metskaamisen aikaan. Hänellä oli yllään uimahousut, joita hänellä toisissa stooreissa ei ollut edes mukana. Toisissa kuulusteluissa Nisse unohtaa koko öisen uintireissun. Miten siis on, mikä on totuus öisestä uintireissusta?
Yksi teorioistani on, että öinen uintireissu on tosiasiassa ollut verijälkien peseminen pois käsistä ja muusta kehosta. Harmaa villapaita on pistetty ylle tämän jälkeen ja siksi Nissen vaatteet ovat olleet kunnossa. Asiantuntijoiden lausuntoja kaivataan.
Ai joo, nyttehä mä sen vasta hokasin.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Öinen uintireissu

Viesti Kirjoittaja skoone »

alpo kirjoitti:Yksi teorioistani on, että öinen uintireissu on tosiasiassa ollut verijälkien peseminen pois käsistä ja muusta kehosta. Harmaa villapaita on pistetty ylle tämän jälkeen ja siksi Nissen vaatteet ovat olleet kunnossa. Asiantuntijoiden lausuntoja kaivataan.
Siis NG olisi riisutunut ja vereentynyt, käynyt pesulla ja pukenut villapaidan päälle? Näinkö teorisoit?
Muista lähdekritiikki!
CCC
Neuvoja-Jack
Viestit: 578
Liittynyt: La Loka 27, 2007 12:11 pm

Re: Öinen uintireissu

Viesti Kirjoittaja CCC »

alpo kirjoitti:60- luvun kuulusteluissa Nisse kertoo aikoneensa mennä uimaan yöllä Sepin metskaamisen aikaan. Hänellä oli yllään uimahousut, joita hänellä toisissa stooreissa ei ollut edes mukana. Toisissa kuulusteluissa Nisse unohtaa koko öisen uintireissun. Miten siis on, mikä on totuus öisestä uintireissusta?
Yksi teorioistani on, että öinen uintireissu on tosiasiassa ollut verijälkien peseminen pois käsistä ja muusta kehosta. Harmaa villapaita on pistetty ylle tämän jälkeen ja siksi Nissen vaatteet ovat olleet kunnossa. Asiantuntijoiden lausuntoja kaivataan.
En usko että tuohon liittyy muuta kuin Nissen hermoilua kuulusteluissa ja ymmärrettävää unohtelua vuosien jälkeen, hän jos ja kun on uhri, varmasti halunnut unohtaa kaiken tapahtuneen jo vanhoilla päivillään...

Muuten, onko tuo "metskaaminen" selvitetty, mitä se oikeasti tarkoittaa 100%?
Ammun ensin ja kysyn vasta sitten ;)

Ammattiväittelijän toteuttama kylmänviileä ja nopea perusneuvostoliittolainen pikakyykytys: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?p=276372#p276372

"Onnistuu usein, kun vastassa amatööriräksyttäjä"
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Öinen uintireissu

Viesti Kirjoittaja skoone »

CCC kirjoitti:[Muuten, onko tuo "metskaaminen" selvitetty, mitä se oikeasti tarkoittaa 100%?
Minun silmissäni siinä paperilapussa ei ole koskaan lukenut "metskaamassa" (mistä pari vuotta Hesassa asunut pohjanmaalainen olisi semmoisen sanan oppinut?)

Minusta lapussa lukee, että
"Sepi ja Nisse olivat käymässä
xxx xxxx 2 autoa
Sepi oli merkkaamassa tai mekkaamassa (siis korjailemassa...)???
Muista lähdekritiikki!
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Öinen uintireissu

Viesti Kirjoittaja teemu »

CCC kirjoitti: ...Muuten, onko tuo "metskaaminen" selvitetty, mitä se oikeasti tarkoittaa 100%?
Stadissa sillä tarkoitettiin ongella kalastamista. Muuta käyttöä en tiedä sanalla olleen vuonna 1960. Kieli tietenkin elää, ja slangista on murteita. Vantaallahan he asuivat.

Kuriositeettina voi mainita, että vakiintuneen stadin slangin mukaan jemma tarkoitti paikkaa johon piilotetaan ja mesta paikkaa josta voi löytyä jotain. Kuitenkin oman pullonkeräysalueeni jemmat olivat paikkoja, joista pulloja löytyi. Paikallinen murrevariaatio Kluuvissa siis 1950 luvun alussa.

Lappu on ohessa.

Grafologeilla on ollut käytössään laajempi käsialanäyte Tuulikki Mäen kirjoituksista (päiväkirja). Sen perusteella on päätelty, että käsiala olisi Mäen. Kirjoitusta sanotiin muistaakseni huolimattomaksi. On todella hieman vaikea nähdä yhtäläisyyksiä joidenkin samojen kirjaimien välillä eri osissa tekstiä. Metskaamassa tai metkaamassa siinä mielestäni lukee. Jos kalastus oli Sepon harrastuksena, niin on Tuulikin se termi täytynyt oppia.
alpo
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 7:03 pm

Viesti Kirjoittaja alpo »

Skoone kirjoitti:"Siis NG olisi riisuuntunut ja vereentynyt, käynyt pesulla ja pukenut villapaidan päälle? Näinkö teorisoit?"
Ei, vaan NG olisi vereentynyt ja riisuuntunut, käynyt pesulla ja pukenut villapaidan päälleen.
Ai joo, nyttehä mä sen vasta hokasin.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

alpo kirjoitti: Ei, vaan NG olisi vereentynyt ja riisuuntunut, käynyt pesulla ja pukenut villapaidan päälleen.

Minun logiikkani mukaan jos ensin vereennytään ja sitten riisuudutaan, niin ne riisutut vaatteet on veriset.
Viimeksi muokannut skoone, Su Marras 04, 2007 11:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muista lähdekritiikki!
alpo
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 7:03 pm

Viesti Kirjoittaja alpo »

Skoone kirjoitti:
[No kuka pyykkäsi ne vereentyneet vaatteet?quote].
Ei kukaan. Villapaita oli jossin muualla jemmassa, esim. kassissa. Nisse laittoi sen päälleen uintireissun jälkeen, jolloin se ei ollut vielä vereentynyt.
Ai joo, nyttehä mä sen vasta hokasin.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Hyvä skoone.

Vaikka kuinka yritin tutkia tuota kirjoitusta kuinka tarkkaan, niin en mitenkään saa siihen sopimaan " 2 autoa".

Täytyy olla melkoinen mielikuvitus saadakseen sellaisen tekstin siitä esille.

Olisiko Sepi ja Gusse sanoneet Tuulikille, että me mennään nyt tsekkaamaan noi kaksi autoa jostain, siis mistä?

Kait Tuulikki olisi kirjoittanut sitten syynkin, miksi menivät?

Ei, kyllä se alkuperäinen "suomennos" on se mitä on tarkoitettukin, joten ei siitä lapusta uutta aikaan saa.

Milloin nuo on kirjoitettu vihkoon on jo metkampi asia.

Gusse kertoo tulleensa epäonniostuneelta uintimatkaltaan takaisin ja hakeneensa teltasta eväänsä, mikä on aika kumma paikka säilyttää eväitä, sillä teltta oli varmasti kuuma ja muutenkin ahdas.

Tuskinpa kangaskassiin mikään petoeläin olisi huikopalalle teltan viereen yrittänyt, vaikka eväistä vainun olisi saanutkin.

Gusse sanoi tyttöjen olleen hereillä ja menneensä itse ulos syömään.

Aika erikoinen seuramies, kun ei tytöille eväistään edes osaa tarjonnut, tai mitään seuramiehenä puhunut.

Oliko kenties seurusteluyhteys katki, vaiko muuten vaan jurppi?

Miksi mennä ulos syömään, kun tytöt olivat hereillä, vai oliko joku jo aiemmin komentanut, ettei telttaan sisälle ole asiaa?

Se on kuitenkin selvää, että kirjoitus on kirjoitettu menneessä aikamuodossa ja on täytynyt olla valoisaa, sillä muuten ei kirjoittaja ole älynnyt korjata sitä kakkostaan, tai yleensäkään huomannut vaihtaa kynää, kun ensimmäisestä "matkakirjoituskoneesta" on muste loppunut.

Tästä päätellen kello on ollut enemmän, kuin 03.06, jolloin aurinko on kurkistellut taivaanrannan takaa.
cera
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 5:30 pm
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja cera »

Tulkintani tekstistä on seuraava:
5 pnä retkellä
puudomjärvellä
Sepi ja Nisse
olivat kännissä
ylös yöllä 2 aikaa
Sepi oli metskaa-
massa.

Raapustus lienee tarkoitettu lähinnä itselle muistoksi retkestä (itse harrastin vastaavia tuherruksia yläasteikäisenä teinaariin). Liikaa ei saanut teksteillä paljastaa, sillä vihkohan voi päätyä esim. vanhempien käsiin.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

cera kirjoitti:Tulkintani tekstistä on seuraava:
5 pnä retkellä
puudomjärvellä
Sepi ja Nisse
olivat kännissä
ylös yöllä 2 aikaa
Sepi oli metskaa-
massa.

Raapustus lienee tarkoitettu lähinnä itselle muistoksi retkestä (itse harrastin vastaavia tuherruksia yläasteikäisenä teinaariin). Liikaa ei saanut teksteillä paljastaa, sillä vihkohan voi päätyä esim. vanhempien käsiin.
Niin, noinhan se on paranneltuna tekstinä sen henkilön mukaan, joka tekstin vahvistukset teki.
Muista lähdekritiikki!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Eipä tuossa tarvitse kovin kummoinen grafologi olla, kun tekstin selvittää.

Itse olen ikäni asunut Espoossa ja meille kalastus on ollut aina metskaamista ja niin se on ollut Askolassa, Klaukkalassa, Keimolassa, Bembölessä suomenkielisillä, ym. lähialueilla.

Tuosta lapusta on mielestäni turha etsiä salakirjoitusta, tai muunlaista tekstiä, kuin mikä on virallisesti esitetty, eli näin voin sanoa, koska olen yhtä varma tästaä asiasta, kuin Sariola omissa teksteissään omista asioistaan.

Minkäänlaisiin autoihin ei tuo myöskään viittaa, vai olisvatko tytöt olleet niin tietäviä siihen aikaan, että olisivat tunnistaneet Popedan tai sämpylä , Vedette Versailesin, Piikkinokka Mossen, tai Opel Olympian sota-ajalta BMW:n tai Itä-Saksalaisen EMW:n, joissa ei ollut muuta eroa, kuin merkin väritys, sekä muita automerkkejä.

Eipä olisi tyttö erottanut Zaikaa Zilistä, sillä ne olivat niin saman näköisiä ja harvinaisia, ettei niitä nähnyt kuin Konelan korjaamolla ja Tehtaankadun pihalla.

Eli höpöjäpä skoone taas kerran hourii.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Hessu52 kirjoitti:Eipä olisi tyttö erottanut Zaikaa Zilistä, sillä ne olivat niin saman näköisiä ja harvinaisia, ettei niitä nähnyt kuin Konelan korjaamolla ja Tehtaankadun pihalla.

Eli höpöjäpä skoone taas kerran hourii.
Mitä itse hourit, Hessu? Kirjoitin vain, että niin näkyy vahvistettu teksti kuuluvan. Joku raja sentään.

MUTTA, omassa viestissäsi oli sattumalta aika mielenkiintoinen kohta, tai kaksi.

Ekaksi tuo "metskaaminen". Tuulikki oli muuttanut vain pari vuotta aikaisemmin Hesaan, eikä todennäköisesti edes tiennyt, mitä metskaaminen on...tai jos tiesikin, niin tuskin itse kirjoituksessa käytti ko. sanaa...Mielenkiintoista kuulla, että ko. sana oli nuorison käytössä siellä teillä päin.

Ja sitten todella jymy-yllätys tekstissäsi: miten on, siis Zaika on myös autonmerkki? En ole kuullutkaan, vai tulkitsinko tekstiäsi väärin? Ja hei, miten se 2 aikaa siinä lapussa näyttää ihan siltä kuin siinä lukisi Zaikaa?
Muista lähdekritiikki!
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Ehkä Hessu tarkoitti, että Sepi olisi ollut pyydystämässä Zaika-taksia poskeen vammautuneelle Gustafssonille ?
Viittako tähän "Sepi oli metskaamassa ylös yöllä Zaikaa" ?
Perustelunako kirjeessä se, että pojat olivat kännissä eivätkä siis lähteneet moottoripyöräilemään läheiseen Muuralan sairaalaan ?
Siinä todellinen superpähkinä purtavaksi.
Tai sitten ei.
Saatoi olla fakiirikin lentävällä matolla.
Tai Superhessu lentävällä Zaikalla.
Emme tiedä. Tai tiedämme. Tai luulemme.
Luulisin.
8)
Viimeksi muokannut Wagner, Ti Joulu 04, 2007 8:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Jos pari vuotta pyörii Askistossa ja Keimolassa, niin takuulla on törmännyt sanoihin metski ja metskaaaminen eikä siinä ole kahta sanaa.

Johan noita oli Suomisten perheen elokuvisssa jo hamasta ensimmäisestä maailmansodasta saakka.

Mitä noihin automerkkeihin tulee, niin voisi sinne lisätätä Zaztavan, joka oli Popedan kopio, Zwickaun, Zetorin, mutta se on traktori.

Jos Ziliä tai Zaikaa olisi kylän raitilla seilannut, niin takuulla e olisi ollut sen viikon tapaus, saati jos sellainen olisi pysähtynyt vielä kylän kohdalla.

Cadillac oli silloin yleisempi, kuin kumpikaan noista venäläisten rakentelemista bensapolttimoista.

Sinäkään skoone et tunnu tietävän sen ajan autoista sen hönkäsen pöläystkään, vaikka pidänkin sinua jo keski-ikäistä vanhempana, siis 38 vuotiaana, vaikka naisen ikää ei saisikaan koskaan julki lausua.
Vastaa Viestiin