Öinen uintireissu

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Siinä Hessu on oikeassa että 60-luvun Espoossa puhuttiin metskaamisesta, skrinnaamisesta, skimbaamisesta, skruudaamisesta ja skulaamisesta, joitakin s-alkuisia nuorisoverbejä esitelläkseni.

Nykyään ne ovat täydentyneet vähintään joka kolmannen sanan välimerkin osalta v-alkuisin synnytyselimen synonyymivastinenin, ikävä kyllä.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5184
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Mielenkiintoisia tulkintoja.
Käytettiinkö 60-luvulla tuota "kännissä"-sanontaa kuvaamaan juoppuneita? Vai juovuksissa?
Tuulikilla on tietenkin ollut käytössä erilaisia sanoja ja sanontoja, kuin näillä paikallisilla. Tottakai nuorelle ihmiselle tarttuu uusi puhetapa parissa vuodessa, mutta varsinkin kirjoituksessa, päiväkirjaan vielä, on mukana sitä "omaa" kieltä.
Sain muuten noista merkinnöistä monta aivan erisisältöistä tekstiä, helpostikin.
Eikä se kuvio ole välttämättä numero kaksi, tai z -kirjainkaan.
Aivan autenttisena kun kirjoituksen näkisi...
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Känni kuului sen ajan sanastoon kuten kuuluu edelleenkin.

Rinnalle alkoi kuitenkin tunkea sana doku, dokussa, jota käytettiin enemmän stadissa ja Espoossa se yleistyi kännisanan vertaiseksi ja jopa ohi 60 luvun puolella.

Jurri tuli sitten pysyväksi joskus -70 alussa ja onkin nykyään kai suosituin.

Siihen murhien aikaan känni sana oli kyllä se oikea sana nuorison keskuudessa.

Juovuksissa sanaa eivät käyttäneet kuin viranomaiset ja vanhemmat ihmiset.
nightowl
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 8:48 pm

Viesti Kirjoittaja nightowl »

Hessu52 kirjoitti:Eipä tuossa tarvitse kovin kummoinen grafologi olla, kun tekstin selvittää.

Itse olen ikäni asunut Espoossa ja meille kalastus on ollut aina metskaamista ja niin se on ollut Askolassa, Klaukkalassa, Keimolassa, Bembölessä suomenkielisillä, ym. lähialueilla.

Tuosta lapusta on mielestäni turha etsiä salakirjoitusta, tai muunlaista tekstiä, kuin mikä on virallisesti esitetty, eli näin voin sanoa, koska olen yhtä varma tästaä asiasta, kuin Sariola omissa teksteissään omista asioistaan.

Minkäänlaisiin autoihin ei tuo myöskään viittaa, vai olisvatko tytöt olleet niin tietäviä siihen aikaan, että olisivat tunnistaneet Popedan tai sämpylä , Vedette Versailesin, Piikkinokka Mossen, tai Opel Olympian sota-ajalta BMW:n tai Itä-Saksalaisen EMW:n, joissa ei ollut muuta eroa, kuin merkin väritys, sekä muita automerkkejä.

Eipä olisi tyttö erottanut Zaikaa Zilistä, sillä ne olivat niin saman näköisiä ja harvinaisia, ettei niitä nähnyt kuin Konelan korjaamolla ja Tehtaankadun pihalla.

Eli höpöjäpä skoone taas kerran hourii.


Olen Skoonen kanssa samaa mieltä, että taas tekstistäsi löytyi helmi!

Oma x:nnen kerran paranneltu versio laulukirjan tekstiksi:

5 paria teltatta <Amerikkalais-Suomalaisen yhdistyksen jäseiä oli n. 10>
Puudomjärvellä
Sepin ja Nissen kaverit
olivat autolla käymässä
J löi yöllä Zaikaa (tai Mailaa?) (tai ?)
Sepä oli hetken aikaa maassa.
(tai: Sepi oli metskaamassa)

Metskata tuonaikaisen slangisanakirjan mukaan tarkoitti myös etsimistä.

Toivottavasti joku saa :idea::n parannella em tekstiä. Loppu on pielessä, ainakin.
Ampukaa kunnolla alas mutta perustellen, toivon.


*poistettu henkilöspekulaatiota* t:mode
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kuten olen tuossa jo muutamaan otteeseen todennut, niin nämä venäläiset automerkit Zil ja Zaika olivat erittäin harvinaisia, ennen kuin niitä sai sitten muutaman kappaleen kaiketi palkkiona, Neuvostoliiton lähetystöstä pari kotimaista taksikuskia.

Enpä usko, että kyseiseisen kartanon autoihin kuului itäblokin ihmeet, sillä rahaa oli parempiinkin kulkuneuvoihin.

Vaikka nämä "loistoautot" olivatkin Neuvostoliiton huipputuotteita, ei niitä viety muualle, kuin kommarivaltioihin, eli itäeurooppaan.

Edes Kuubalaiset eivät niitä huolineet, vaan ajavat vieläkin niillä hienoilla -50 luun jenkkiautoilla, jotka ovat suuremmalta osaltaan vieläpä erinomaisessa kunnossa.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Tänään on muuten syytä sitten taas kerran juhlia ja olla kännissä, juovuksissa tai muuten vain onnellisesti lärveissään, onhan taas kohta suomaalisten pukusankareiden mallitilaisuus ja keisarinnan käpälöinti tyrkyllä vastaanottimista kautta maan.

Taidan kirjoittaa albinoneekerin päiväkirjaani:
5 pnä retkuilemassa
puutuneella lärvillä
se pilkkii ja nisse on kännissä
yrjöt ylös yöllä 2 aikaa
Sepä oli metkaa - massa on taas valkoinen

Kunnon itsepäisyysyrjön reseptiin kuuluu luonnollisesti alle nautittu nakkipannu mummon muusin ja puolukoiden kera.

Ensin otetaan nakit, sitten saunotaan ja syödään vasta, mistä näin menetellen saadaan pihavariksille jouluiloksi vegaanipohjainen lämmin aamuateria.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Vastaa Viestiin