Selvännäkijä

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Ragnarok
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 10:23 pm

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja Ragnarok »

Menee ehkä ihan täysin ohi aiheen, mutta pakko edes johonkin kirjoittaa ...

Näin joskus yhden (ja ainoan) unen Bodomiin liityen johtuen ahkerasta aiheen miettimisestä ennen nukkumaan menoa.
Siinä unessa Kartanon väki oli huomannut teltan niemessä (Oittaan mailla?). Kartanolla hengailleet kaksi humalaista, vanhempaa miestä päättivät sitten mennä "opettamaan" nulikat tavoille ensin sovittuaan kumpi tekisi mitä. Mukana puukko ja toisella miehellä oli jalkaproteesi (!!!) jota käyttettiin myös lyömäaseena. Siis tällä toisella miehellä oli jalan tilalla proteesi. Ihan hullua..Itse hyökkäys ei uneen tullut mutta tämä suunnittelu kyllä.. :oops:
kid

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja kid »

Mielenkiintoista, Ragnarok. Kun kerran kaikki kivet tulee kääntää, niin olikohan jollain epäillyistä jalkaproteesi? Nilshän on sanonut, että tekijöitä oli kaksi, eli sinänsä sopisi.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja skoone »

Ragnarok kirjoitti:Menee ehkä ihan täysin ohi aiheen, mutta pakko edes johonkin kirjoittaa ...

Näin joskus yhden (ja ainoan) unen Bodomiin liityen johtuen ahkerasta aiheen miettimisestä ennen nukkumaan menoa.
Siinä unessa Kartanon väki oli huomannut teltan niemessä (Oittaan mailla?). Kartanolla hengailleet kaksi humalaista, vanhempaa miestä päättivät sitten mennä "opettamaan" nulikat tavoille ensin sovittuaan kumpi tekisi mitä. Mukana puukko ja toisella miehellä oli jalkaproteesi (!!!) jota käyttettiin myös lyömäaseena. Siis tällä toisella miehellä oli jalan tilalla proteesi. Ihan hullua..Itse hyökkäys ei uneen tullut mutta tämä suunnittelu kyllä.. :oops:
Todella mielenkiintoinen uni!

Mun muistin mukaan (palailen myöhmmin tarkistettuani asian) kartanossa oli vieraana mies, jolla todellakin oli jalkaproteesi. Aamuyöllä pyykillä ollut henkilö oli pesemässä juuri tämän vieraan paitoja. Pyykkärin todisti murhaniemen ja Oittaan kartanoa lähempienkin nienten havainnoistaan ko aamuyöltä.
Muista lähdekritiikki!
Ragnarok
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 10:23 pm

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja Ragnarok »

skoone kirjoitti:
Ragnarok kirjoitti:Menee ehkä ihan täysin ohi aiheen, mutta pakko edes johonkin kirjoittaa ...

Näin joskus yhden (ja ainoan) unen Bodomiin liityen johtuen ahkerasta aiheen miettimisestä ennen nukkumaan menoa.
Siinä unessa Kartanon väki oli huomannut teltan niemessä (Oittaan mailla?). Kartanolla hengailleet kaksi humalaista, vanhempaa miestä päättivät sitten mennä "opettamaan" nulikat tavoille ensin sovittuaan kumpi tekisi mitä. Mukana puukko ja toisella miehellä oli jalkaproteesi (!!!) jota käyttettiin myös lyömäaseena. Siis tällä toisella miehellä oli jalan tilalla proteesi. Ihan hullua..Itse hyökkäys ei uneen tullut mutta tämä suunnittelu kyllä.. :oops:
Todella mielenkiintoinen uni!

Mun muistin mukaan (palailen myöhmmin tarkistettuani asian) kartanossa oli vieraana mies, jolla todellakin oli jalkaproteesi. Aamuyöllä pyykillä ollut henkilö oli pesemässä juuri tämän vieraan paitoja. Pyykkärin todisti murhaniemen ja Oittaan kartanoa lähempienkin nienten havainnoistaan ko aamuyöltä.
Voi juma...nyt meni vähän kylmät väreet. Voi olla että sitten olen lukenut jostain tuon, jos edes totta. Olisi hienoa jos löytäisit lähteen, Skoone! En muista ikinä lukeneeni sellaisesta. Nissen appiukolla (Nils myös) taisi olla myös proteesi mutta häntä tuskin kannattaa ruveta osoittelemaan.

Voihan sitä kartanonväen osuuttakin miettiä. Pyykkäri on yöllä pesemässä pyykkiä vai seuraamassa mitä niemessä tapahtuu? Ja Gustafssonin kuvaus lyömäaseesta. "Rautaputki"
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Täällä on enimmäkseen sellainen käsitys, että jos joku vaihtoehto on harvinainen, niin se ei tule kysymykseen käytännössä. Se on väärä johtopäätös. Aina ei toteudu se todennäköisin vaihtoehto.

Hypnoosin asiantuntija Lauerma on esittänyt sellaistakin vaihtoehtoa, että tällä potilaalla on voinut olla kahden tyyppistä muistiaukkoa, aivovammasta johtuvaa ja psykogeenista. Tämä jälkimmäinen tyyppi voi tulla pelkästä järkytyksestä. Tällaista Lauerma arveli hyvin harvinaiseksi, mutta ei suinkaan mahdottomaksi. Esiintyneessä tilanteessa myös psykogeeninen muistiaukko on täysin mahdollinen. Fyysisestä aivovammasta johtuva muistiaukko voi alkaa siitä viimeisestä vammauttavasta iskusta, sen edellä voi olla psykogeenistä muistiaukkoa. Hypnoosissa psykogeenisen muistiaukon osalta voi muistikuvia palautua, vaikka niitä ei normaalitilassa voi muistaa. Näin on mahdollista, että potilaan kertomus hypnoosissa voi olla myös totta. Tätä ei Lauermakaan kieltänyt, vaikka täällä niin on annettu ymmärtää. Kukapa tietää vaikka tässä olisi juuri tuollainen harvinainen tapaus - kahdentyyppistä muistiaukkoa. Lauerman todistus jättää tällaisen mahdollisuuden. Se on uskon asia uskooko tämän, mutta teoriassa se on täysin mahdollista.

Itse olen myös nähnyt unen liittyen Bodomin tapaukseen. Aivan samoin minäkin olin miettinyt tuota asiaa, ja sitten yöllä näin unta. Itse tekijä ei siinä näkynyt, mutta hänen äänensä kuului. Se ääni sanoi kahteen kertaan: ..... Voi Herra Jumala, mitä tuli tehtyä ..... Ääni oli miehen ääni, ei erityisen korkea, eikä erityisen matala, vaan sellainen keskinkertainen, tenorin ja basson väliltä. Ikää ei äänestä voinut päätellä. Olen kyllä nähnyt toisenkin merkillisen unen. Se oli enneuni eikä liity Bodomiin. Näin tietyn tapauksen unessa. Pari päivää myöhemmin tapahtui juuri samoin, kuin olin unessa nähnyt. Tämä on kyllä totta, mutta tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä Bodomin kanssa, mutta näin tapahtui. Näillä ei ole mitään todistusarvoa, mutta tulkoon mainituksi kuriositeettinä.

Olen joskus miettinyt, että olisi mukavaa nähdä vaikka unessa se oikea tekijä. Niin ei ole sattunut. Mutta mahdollisen tekijän äänen olen kuullut unessa - tai se on ollut oman alitajunnan tuote. Tämä jälkimmäinen on se todennäköinen vaihtoehto. Tietysti tämä on vain parran pärinää, mutta niinhän täällä on muutenkin yli 90 prosenttia.
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Unia Bodomin jutusta ole myös nähnyt, tosin ne eivät enää enää ole selkeästi mielessäni. Unia kannattaisi kirjoitella muistiin. Koska ihmisen muisti ei toimi videonauhan tavoin. Eli muistikuvat tallentuvat muistelessa. Ja siten ne muistikuvat helposti värittyvät ja muokkautuvat vaikkapa niitä näkemiään unia jälkeenpäin muistellessa.

Kartanossa oli tosiaankin vieraita. Tilanhoitaja pariskunnan vieraina oli rva Karjalaisen sisko miehensä kanssa. Lönnbergin muistiinpanoissa on merkintä tästä siskon miehestä seuraavasti; "Lauri Tamminen Pohjois-Suomen insinööritoimisto ja lisäksi vielä merkintä Vuokseniska." Eli ilmeisesti "he" nämä vieraat eivät asuneet Etelä-Suomessa. Ja tämä siskon mies oli ilm. insinööri. Syy sukulaisvierailuun oli kaiketi se, että rva. Karjalaisen sisko oli ollut helluntaita edeltävän viikon invalidisäätiön Käpylän kuntoutuskeskuksessa kuntoutushoidossa. Eli kaiketi tämä sisko oli oli jollain tapaa liikuntarajoitteinen (" jalkaproteesista tosin ei ole mainintaa").

Ja näitä siskonsa miehen kauluspaitoja se Aili Karjalainen oli siellä saunalaiturilla aamuyöllä huuhdellut. Ilmeisesti rouva Karjalaisella oli ollut sen verran puuhaa näiden vieraidensa kanssa edellisenä iltana siskonsa saunotuksen avustamisen kanssa ja muun vierailuun kuuluvan seurustelun merkeissä, että tämä paitojen huuhteleminen saunareissun jälkeen jäi tekemättä. Joten on hyvinkin ymmärrettävää, että kuten rva Karjalainen on kertonut, että unet hävisivät, niin ilm. ne siellä saunassa liossa olleet paidat paidat tulivat mieleen. Ja olihan kesäinen aamuöinen sää siihen puuhaan mitä parhain. Aurinko oli jo noussut ja sää oli tyyni ja lämmin.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja skoone »

Misri kirjoitti: Kartanossa oli tosiaankin vieraita. Tilanhoitaja pariskunnan vieraina oli rva Karjalaisen sisko miehensä kanssa. Lönnbergin muistiinpanoissa on merkintä tästä siskon miehestä seuraavasti; "Lauri Tamminen Pohjois-Suomen insinööritoimisto ja lisäksi vielä merkintä Vuokseniska." Eli ilmeisesti "he" nämä vieraat eivät asuneet Etelä-Suomessa. Ja tämä siskon mies oli ilm. insinööri. Syy sukulaisvierailuun oli kaiketi se, että rva. Karjalaisen sisko oli ollut helluntaita edeltävän viikon invalidisäätiön Käpylän kuntoutuskeskuksessa kuntoutushoidossa. Eli kaiketi tämä sisko oli oli jollain tapaa liikuntarajoitteinen (" jalkaproteesista tosin ei ole mainintaa").

Ja näitä siskonsa miehen kauluspaitoja se Aili Karjalainen oli siellä saunalaiturilla aamuyöllä huuhdellut. Ilmeisesti rouva Karjalaisella oli ollut sen verran puuhaa näiden vieraidensa kanssa edellisenä iltana siskonsa saunotuksen avustamisen kanssa ja muun vierailuun kuuluvan seurustelun merkeissä, että tämä paitojen huuhteleminen saunareissun jälkeen jäi tekemättä. Joten on hyvinkin ymmärrettävää, että kuten rva Karjalainen on kertonut, että unet hävisivät, niin ilm. ne siellä saunassa liossa olleet paidat paidat tulivat mieleen. Ja olihan kesäinen aamuöinen sää siihen puuhaan mitä parhain. Aurinko oli jo noussut ja sää oli tyyni ja lämmin.
Suurkiitos misrille tuosta jalkaproteesia koskevasta jutusta. Kuitenkin mua edelleen kiusaa sitten ilmeisesti väärä muisto, että pariskunnan miehellä olisi ollut jotain häikkää myös. Pitää tutkia muistilokeroitani uudelleen.
Muista lähdekritiikki!
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Puhuiko rouva Karjalainen totta?

Rouva Karjalainen on tärkeä todistaja tässä jutussa. Hän vaikuttaa kaikin puolin luotettavalta, mutta voidaan tarkastella asiaa myös siltä kannalta, että hänen todistuksensa olisi tarkkaan harkittua, mutta ei olisi kuitenkaan totta, eli olisi keksittyä harhaanjohtamis tarkoituksessa. Siinä tapauksessa hän tietäisi tapahtumista paljon enemmän kuin mitä hän kertoi. Se viittaisi siihen, että oikeat tekijät olisivat kartanolta. Jospa hän oli kyllä pesemässä paitoja, mutta syynä olisi ollut se, että ne olivat verisiä. Niinpä hänen kuvauksensa "Keskiniemen onkimiehistä" saattoi olla keksittyä. Tämä todistaja saattaisi olla "kaikkien väärien todistajien äiti". Rouva Karjalainen ei edes väittänyt, että ne Keskiniemen onkimiehet olisivat olleet noita leiriläisiä. Hän arvioi vain, että toinen niistä saattoi olla sama, jonka hän oli nähnyt aikaisemmin murhaniemessä. Käräjäoikeuskin arveli, että nuo Keskiniemen kalastajat olisivat olleet näitä leiriläisiä, tosin se oli vain olettamus, ei varma tieto. Todellisuudessa ei ole mitään varmuutta, että jos pyykkäri yleensä näki nuo miehet, niin mitä miehiä he todellisuudessa olivat. Siltä etäisyydeltä tunnistaminen on mahdotonta ja lisäksi myös Karjalaisen koko kertomus voi olla keksittyä. On sekin mahdollista, että myös "Kartanon renkipojan" todistus voi olla väärä. Olihan hänkin kartanolta.

Tuo edellä oleva on teoreettista pohdiskelua. Itse pidän Rouva Karjalaisen todistusta aitona ja oletan hänen puhuneen totta. Mutta näin rikostutkimuksessa kannattaa miettiä kaikkia vaihtoehtoja. Totuus on mm. se, että niitä Keskiniemen kalastajia (jos niitä oli olemassa) ei ole todellisuudessa tunnistettu. On vain arvailuja. Ei edes käräjäoikeuden arvio ole välttämättä oikein. Silti käräjäoikeuden tuomio voi olla oikein ja onkin todennäköisesti aivan oikein.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja skoone »

Xerxes kirjoitti:Puhuiko rouva Karjalainen totta?


Tuo edellä oleva on teoreettista pohdiskelua. Itse pidän Rouva Karjalaisen todistusta aitona ja oletan hänen puhuneen totta. Mutta näin rikostutkimuksessa kannattaa miettiä kaikkia vaihtoehtoja. Totuus on mm. se, että niitä Keskiniemen kalastajia (jos niitä oli olemassa) ei ole todellisuudessa tunnistettu. On vain arvailuja. Ei edes käräjäoikeuden arvio ole välttämättä oikein. Silti käräjäoikeuden tuomio voi olla oikein ja onkin todennäköisesti aivan oikein.
Kun etsiskelin tietoja nahdollisesta jalkaproteesimiehestä Bodomin yhteydessä, löysin Inga Myllärin kuolemasta (1958, eli pari vuotta ennen Bodomia). Jossain oli tieto, että Ingan isä oli sotainvalidi (luultavasti molemmat jalat amputoitu).

Tästä sitten rupesin miettimään, olisiko uhrien lähipiirissä ollut sotainvalideja? Alueellahan asusteli metsissä irtoväkeä enemmäkin.
Muista lähdekritiikki!
Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2111
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Ragnarok kirjoitti:Menee ehkä ihan täysin ohi aiheen, mutta pakko edes johonkin kirjoittaa ...

Näin joskus yhden (ja ainoan) unen Bodomiin liityen johtuen ahkerasta aiheen miettimisestä ennen nukkumaan menoa.
Siinä unessa Kartanon väki oli huomannut teltan niemessä (Oittaan mailla?). Kartanolla hengailleet kaksi humalaista, vanhempaa miestä päättivät sitten mennä "opettamaan" nulikat tavoille ensin sovittuaan kumpi tekisi mitä. Mukana puukko ja toisella miehellä oli jalkaproteesi (!!!) jota käyttettiin myös lyömäaseena. Siis tällä toisella miehellä oli jalan tilalla proteesi. Ihan hullua..Itse hyökkäys ei uneen tullut mutta tämä suunnittelu kyllä.. :oops:
No ei välttämättä mene ohi aiheen.Sanan vapaus lienee sallittua.Mukavaa,että asia Sinua kiinnostaa.Näin minäkin "elävän unen" siihen aikaan,kun Bodomin murhatutkimukset uudelleen käynnistettiin,siis noin 10.v. sitten.En "nähnyt" proteesijalkaista miestä.Sen sijaan näin NG:n moottoripyörän,joka jollain tavalla saattoi liittyä tapaukseen,jopa sen ratkaisuun.

Unet ovat unia,joskus ne voivat antaa hyödyllistä informaatiota.Mutta YLEENSÄ ETUKÄTEEN(etiäinen),jälkeen päin nähdyt unet perustuvat omaan mielikuvitukseen,toiveajatteluun.

Niin kutsuttujen "unennäkijöiden"todistukset muodostavatkin huomattavan osan selvittämättömien henkirikosten "todistusaineistosta".

Kyllikin tapauksessa tämä oli vieläkin yleisempää.

Joka tapauksessa toivon Sinulle mielenkiintoisia ja virikkeellisiä oivalluksia tästä aiheesta myös jatkossa!
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Puliukko
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 10:21 pm

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja Puliukko »

Itsekin olen nähnyt Bodomista unia.

Ensimmäisessä unessa hieman ennen auringonlaskua teltalle ilmaantui vaaleatukkainen, pitkähkö vaaleaan pikkutakkiin ja mustiin suoriin housuihin pukeutunut suomea murtaen puhuva ulkomaalainen mies, joka sanoo tytöille "minä tietä keitä te olete, muta te ei tietä kuka minä ole". Sitten mies poistuu paikalta. Telttailijat ovat ihmeissään. Uni päättyy siihen, kun varhain aamulla auringon noustessa kaksi vanhempaa miestä onkii murhaniemessä... Itse murhia en nähnyt.

Toisessa unessa tekijä suihkuttaa jotain happoa uhrien päälle, jonka jälkeen tappaa heidät ja painuu sen jälkeen metsään. Tekijä unessa on kalamies Ahti Oksanen.

Kolmannessa unessa Bodomin hiekkakuopalle pysähtyy illan hämärtyessä tuollainen http://www.vanhary.org/Galleriat/Kerhol ... koln_4.jpg auto, josta nousee ensimmäisen unen vaalea mies kävellen nopeahkosti ja sotilaallisen ryhdikkäästi. Uni päättyy siihen.

En ole mikään taikauskoinen, mutta tulipa nyt mieleen, kun aiheesta täällä keskustellaan.
Chikatilo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1517
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 12:06 am

Re: Selvännäkijä

Viesti Kirjoittaja Chikatilo »

Itsekin olen aiheesta useita unia nähnyt.

Unissani tämän näköinen nainen ajaa Bodomille punaisella urheiluautollaan.

Kuva

Hän hakkaa silmittömästi teltassa makaavia uhreja jollain metallisella, palkintopystin tyyppisellä lieriöllä, teräväsärmäisellä tiaralla ja eebenpuisella tekojalallaan, huutaen hieman filippiiniläisittäin murtaen: "Veitte minulta julkisuuden! Kuolkaa siitä hyvästä!"

Gusselle hän toteaa: "Sinäkin, kultaseni...", mutta jättää aina viimeisen iskun lyömättä ennen heräämistäni.

En usko aivan näin käyneen, mutta unien maailma on tutkimaton. Olisiko poliisinkin syytä kiinnostua unestani, koska muitakaan epäiltyjä ei ole?
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.
Vastaa Viestiin