Bodom - aineistoon linkkejä

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Eihän kaikkeen painettuun sanaan kannatakaan uskoa, tuonhan huomasin jo kouluaikoina ja kokeisiinkin laitoin ihan omiani, mutta joku ahdasmielinen opettaja uskoi kirjoitettuun sanaan, joten koenumeroni olivat huonoja.

Melko nopeasti kuitenkin Gusse unohti "rakkaan Irmelinsä", kun jo vuoden päästä vei vihille uuden morsion.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Re: Vanhaa tavaraa

Viesti Kirjoittaja Loka »

MEG kirjoitti: Yllämainitulta korkeatasoiselta sivustolta luin juuri Samuli Laineen : KOKONAISTEORIAN, vuodelta 2005, jonka julkaisemista täälläkin hän voisi harkita.
Luin teorian, sehän on aivan loistava. Muutamaa yksityiskohtaa vaille mun teoria. Kjäh.

Muutenkin loistavat sivut. Kiitokset vaan Kujalalle.
alpo
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 7:03 pm

Viesti Kirjoittaja alpo »

peltirumpu kirjoitti:
Osaisitko kertoa mistä syystä Nisse ei millään tahdo muistaa likööripullon mukana oloa? Ensimmäisessä kuulustelussa Nisse kielsi koko pulloa mukana olleenkaan. Kun tutkijat huomauttivat todistajan kertoneen pullosta, Nisse myönsi, että sellainen oli sittenkin mukana. Myöhemmin hän tämän sitten jälleen unohti.

Niin, on mielenkiintoista, että Nisse ei muistanut likööripullon mukanaoloa, joka löytyi teltan läheisyydestä, mutta muisti Salmissaari- pullon, jota ei ole koskaan löydetty. Todellista vai harkittua muistamattomuutta? Yrittikö hämätä?
Ai joo, nyttehä mä sen vasta hokasin.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2588
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja MEG »

Hessu52 kirjoitti:
Luin juuri "Murha Markkulan" Bodomin murhat ja eräs kohta kirjoituksessa napsahti silmiini.

Gussen vaimon kertoman hänen ja Gustafssonin ensitapaamisesta, joka tapahtui vuodeenvaihteessa -60 ja 61, siis noin puoli vuotta murhista.

Ensikohtaaminen tapahtui bussissa, jota Nisse ajo
Nisse aloitti bussin ajamisen vasta 70-luvulla. Esim. 1969 Markkula tavoitti hänet puhelimitse Teräsköysi oy-stä, kysellen vaikutelmia "kioskimiehen" kuolemasta ja tämän "tunnustuksesta".
Markkulan kirjoissa ja lehtijutuissa on paljon virheitä, juuri mitat ja aikamäärät hutiloidaan ja ilmoitetaan joka kerralla erilaisena.
Markkulan hutilointia sivuttiin juuri Susanne Lindholm-osiossa.

Mutta ehkä on parempi ja vaarattomanpi että on rikosreportteri, kuin esim. bussikuski.
peltirumpu
Axel Foley
Viestit: 2142
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2008 10:04 am

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Hessu52 kirjoitti: Melko nopeasti kuitenkin Gusse unohti "rakkaan Irmelinsä", kun jo vuoden päästä vei vihille uuden morsion.
Nissukan muisti pätkii pahasti :D
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

peltirumpu kirjoitti:
Hessu52 kirjoitti: Melko nopeasti kuitenkin Gusse unohti "rakkaan Irmelinsä", kun jo vuoden päästä vei vihille uuden morsion.
Nissukan muisti pätkii pahasti :D
Pätkä artikkelista "Muistikuvat, valemuistot ja muistin manipulointi II"
HANNU LAUERMA, ANTTI REVONSUO, SAKARI KALLIO
Vankilaviranomaisille on tuttua, että eräät henkirikoksista tuomitut vangit näyttävät todella sitkeästi uskovansa syyttömyyteensä silloinkin, kun syyllisyydestä on laaja objektiivinen näyttö. --- Kuvatunkaltaisen hypnoosi-istunnon jälkeen voidaan olla tilanteessa, jossa ihmisen luontaisia mutta todellisuudentajua vääristäviä puolustusmekanismeja vielä tukee hypnoosissa syntyneen, "autenttiseksi" kivenkovaan väitetyn mielikuvan suggestiivinen paine. Kun tähän edelleen liitetään varauksettomasti syyttömyyttä vakuuttava näennäistieteellinen lausunto, ei tilanne anna tutkittavalle psyykkistä joustamisen varaa. Hypnoosissa kehittyvien muistikuvien syntytapa saattaa muistuttaa unennäköä, ja henkirikokseen syyllistyneet miehet raportoivat hyvin usein toiveiden värittämiä unikuvia uhreistaan. Näissä unikuvissa rikosta ei ole tapahtunut, vaan vuorovaikutus on lämmin ja positiivinen. Syytetyn todellisuudentajun säilyttämisen kannalta on siksi keskeistä pidättäytyä kuvatun hypnotisoimisen kaltaisista toimenpiteistä, jotka lisäävät harhaisten uskomusten kehittymisen riskiä. Näin siksi, että vaikka tulokseksi saataisiinkin todellista tapahtumien kulkua vastaava muistikuva, ei näyttö voi olla uskottavaa. Riskin ja hyödyn suhde tällaisessa menettelyssä ei jätä arvailun varaa toiminnan mielekkyydestä. Poikkeuksen voi muodostaa riippumattomien lisätodisteiden hankinta hypnoosin avulla. http://users.utu.fi/shakal/laakari3.spml
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Mariacka kirjoitti: .....
Pätkä artikkelista "Muistikuvat, valemuistot ja muistin manipulointi II"
HANNU LAUERMA, ANTTI REVONSUO, SAKARI KALLIO
Vankilaviranomaisille on tuttua, että eräät henkirikoksista tuomitut vangit näyttävät todella sitkeästi uskovansa syyttömyyteensä silloinkin, kun syyllisyydestä on laaja objektiivinen näyttö. --- Kuvatunkaltaisen hypnoosi-istunnon jälkeen voidaan olla tilanteessa, jossa ihmisen luontaisia mutta todellisuudentajua vääristäviä puolustusmekanismeja vielä tukee hypnoosissa syntyneen, "autenttiseksi" kivenkovaan väitetyn mielikuvan suggestiivinen paine. Kun tähän edelleen liitetään varauksettomasti syyttömyyttä vakuuttava näennäistieteellinen lausunto, ei tilanne anna tutkittavalle psyykkistä joustamisen varaa. Hypnoosissa kehittyvien muistikuvien syntytapa saattaa muistuttaa unennäköä, ja henkirikokseen syyllistyneet miehet raportoivat hyvin usein toiveiden värittämiä unikuvia uhreistaan. Näissä unikuvissa rikosta ei ole tapahtunut, vaan vuorovaikutus on lämmin ja positiivinen. Syytetyn todellisuudentajun säilyttämisen kannalta on siksi keskeistä pidättäytyä kuvatun hypnotisoimisen kaltaisista toimenpiteistä, jotka lisäävät harhaisten uskomusten kehittymisen riskiä. Näin siksi, että vaikka tulokseksi saataisiinkin todellista tapahtumien kulkua vastaava muistikuva, ei näyttö voi olla uskottavaa. Riskin ja hyödyn suhde tällaisessa menettelyssä ei jätä arvailun varaa toiminnan mielekkyydestä. Poikkeuksen voi muodostaa riippumattomien lisätodisteiden hankinta hypnoosin avulla. http://users.utu.fi/shakal/laakari3.spml
On ollut jo kauan selvää, että hypnoositietoja ei voi käyttää todisteina. Niistä voi kyllä saada vihjeitä, suuntaan tai toiseen.

Bodomin tapauksessa pääosapuolet eivät millään tavalla tukeutuneet hypnoositietoihin. Kumpikin tiesi, että niillä ei voi todistaa mitään. Hypnoosista saadut tiedot on helppo oikeudessa osoittaa vähintäänkin "epäluotettaviksi". Ilmeisesti juuri siihen Lauerman esiintyminen olikin tähdätty.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:On ollut jo kauan selvää, että hypnoositietoja ei voi käyttää todisteina. Niistä voi kyllä saada vihjeitä, suuntaan tai toiseen.

Bodomin tapauksessa pääosapuolet eivät millään tavalla tukeutuneet hypnoositietoihin. Kumpikin tiesi, että niillä ei voi todistaa mitään. Hypnoosista saadut tiedot on helppo oikeudessa osoittaa vähintäänkin "epäluotettaviksi". Ilmeisesti juuri siihen Lauerman esiintyminen olikin tähdätty.
On jo kauan ollut selvää, että tuo Gustafssonin hypnoosipuhuttelu on ollut surkeimpia kohelluksia tämän mysteerion tutkinnassa.

Niin ja tuosta Mariackan linkistä löytyy, tähän liittyen kaikki olennainen.

Tämä tietysti ketään syyllistämättä, sillä tuota Gustafssonin kuvailemaa kiilusilmää, ryppyisine otsineen ja pienine pyöreine mustine nappeineen, ei ole tunnistettu ja saatettu tilille hirvittävistä teoistaan.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
peltirumpu
Axel Foley
Viestit: 2142
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2008 10:04 am

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Sariola kirjoitti:
On ollut jo kauan selvää, että hypnoositietoja ei voi käyttää todisteina. Niistä voi kyllä saada vihjeitä, suuntaan tai toiseen.

Bodomin tapauksessa pääosapuolet eivät millään tavalla tukeutuneet hypnoositietoihin. Kumpikin tiesi, että niillä ei voi todistaa mitään. Hypnoosista saadut tiedot on helppo oikeudessa osoittaa vähintäänkin "epäluotettaviksi". Ilmeisesti juuri siihen Lauerman esiintyminen olikin tähdätty.
Paksumpaa tuubaa olekaan, kuin Nissukan hopnoosihöpinät? Mikä sinut saa uskomaan niihin?
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tässäkin asiassa Sariola on kääntänyt takkiaan.

Eipä ole aikaakaan, kun hän vannoi Gussen hypnoosin nimeen, että se oli onnistunut ja asiallinen, mutta nyt hän kumoaa senkin asian.

Väittäessäni aikoinaan, ettei Asser Stenbäcin suorittamaan hypnoosiin kannata tuijottaa, eli uskoa totena, olivat Sariola kavereineen kimpussani kuin herhiläiset, väittäen minua taas kerran aiheetta valehtelijaksi.

Nyt on jälleen kerran käynyt ilmi, että Sariola kumppaneineen puhuu jatkuvasti muunneltua totuutta ja minä totta.

Silti minussa on "Kainin leima", mutta ei se mitään, koska totuus ei vanhene, kuten ei polkupyöräkään, kjäh, kjäh.
Tepa
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 10:54 pm

Viesti Kirjoittaja Tepa »

Bodom -kirjoja halpaan hintaan:

http://www.bookplus.fi/search.php?keyword=1960

Bodomin murhat
Markkula, Hannes

Nils Gustafsson ja Bodomin varjo
Palo, Jorma

Bodomin arvoitus
Palo, Jorma
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti:Tässäkin asiassa Sariola on kääntänyt takkiaan.

Eipä ole aikaakaan, kun hän vannoi Gussen hypnoosin nimeen, että se oli onnistunut ja asiallinen, mutta nyt hän kumoaa senkin asian.
...... .......... .........
Silti minussa on "Kainin leima", mutta ei se mitään, koska totuus ei vanhene, kuten ei polkupyöräkään, kjäh, kjäh.

NG:n hypnoosikoe.

Ei ole Sariola kääntänyt takkiaan hypnoosijutussa. Siitä muotoutunut mielipide on ollut sama jo pitemmän aikaa. Näyttää tosiaan siltä, että hypnoosi on teknisesti hyvin onnistunut, ja hypnotisoija A.Stenbäck on ollut pätevä ja taitava tässä tehtävässä. Kannattaa muistaa, että paikalla oli myös varmistava lääkäri ja poliisin edustaja tarkkailemassa. Minun lähteessäni todetaan, että hypnoosikoe oli onnistunut hyvin. Uskon siihen.

Hypnoosissa esitetty kuvaus tapahtumista sopii myös hyvin yhteen KRP:n veritutkimusryhmän tutkimusten kanssa. Molemmissa on kuvattu, että pääasiassa ensin leikattiin reikiä teltan senämään ja sitten iskettiin näiden reikien kautta. Myös KRP:n tutkimuksessa sanotaan jotain tähän tapaan: teltan verijäljet ovat syntyneet pääosin reikien leikkaamisen jälkeen. Samoin kuvaa Gustafsson. Siinä jää voimaan myös se vaihtoehto, että osa iskuista on kyllä annettu ennen reikien leikkaamista. Siis telttakangas on ollut välissä aluksi. Molemmissa kuvauksissa on samoin. Yleinen käsitys lienee ollut silloin v.1960, että murhaaja hyppäsi hajareisin teltan päälle ja alkoi iskeä puukolla. Sehän lienee väärä kuvaus, ja sitä oli kertonut myös NG taksimiehelle, että niin tapahtui. Hypnoosissa heinäkuun alkupäivinä v. 1960 hän kuitenkin oli kertonut aivan eri tavalla.

Siitä huolimatta, että kertomus on mielenkiintoinen, niin olen ollut jo kauan tietoinen, että tämä hypnoosikuvaus voi olla myös alitajunnan luomia "valemuistoja". Siis tahattomia ja paikkansa pitämättömiä kertomuksia. Henkilökohtaisestikaan en voi olla aivan varma, kumpi on oikea tulkinta. Samoin se on oikeudessa. Sielläkin tiedetään, että hypnoosikertomuksella ei voida mitään todistaa, eikä voida tietää onko se totta, vaiko valemuistoja. Siis mielenkiintoisia tietoja, mutta niillä ei ole oikeudessa painoarvoa. Tämä hyvin tiedetään. Silti hypnoosissa kerrottuja tietoja voi vertailla muilla keinoilla hankittuihin totuuksiin. Hypnoosikertomuksesta voi saada myös ideoita "oikeaan" tutkimukseen. Tämä on ollut minun henkilökohtainen kantani jo kauan. Olen myös edelleen sitä mieltä, että hypnoosikoe oli v. 1960 hyvin onnistunut teknisesti ja koehenkilö oli vaipunut sopivaan hypnoositilaan. Eri asia on, miten paljon painoarvoa voidaan hypnoosikertomukselle asettaa. Eli käytännössä hyvin vähän. Siitä voi saada vain vihjeitä tutkimukseen. Mutta hypnoosikertomus on monella tavalla mielenkiintoinen.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Sariolalla on kyllä taito muuttaa vesikin viiniksi. Pitkiä jaahailuita joiden päätteeksi vähemmän älykäs uskoo ja luottaa jokaiseen sanaan. Hyvä taito se on, tuo kirjoittamisen taito. Mulla ei itsellä tuota vakuuttamisen taitoa noin niinkuin rivien välistä ole, teen sen paremmin naamatusten. Tämä oli kehu.
kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Bodomin parhaat

Viesti Kirjoittaja kujala »

Mitkä ovat mielestänne parhaita Bodomiin liittyviä lehti/webbiartikkeleita? Oma Top kolme -listani on tällä hetkellä seuraava:

1. Urpu Nuotio: He ovat murheellisia ja katkeria (Eeva 1960)

Tässä artikkelissa on myötätuntoisesti ja lämpimästi keskitytty Tuulikin ja Irmelin ystäviin ja Irmelin rippikoulunopettajaan. Irmelin kirje ystävälle ja alleviivaukset Katekismuksesta ja Uudesta testamentista tuovat Irmelin lähelle lukijaa. On myös pyritty pohtimaan, miten koko tragedia ehkä olisi vältetty. Kaikkinainen joutava höpinä mahdollisesta tekijästä on sivuutettu kokonaan.

2. Raija Alanen: Teurastaja ja naistenmies - Hans Assmannin todellinen elämä (Apu 46/2004)

Tämä oli uraauurtava artikkeli Assmannin taustoituksessa. Toimittaja (tai taustatoimittaja) harrasti todellista tutkivaa journalismia ja löysi Assmannin elossa olevia sukulaisia Saksasta työteliäisyyden ja nokkeluuden yhdistelmällä. Muutenkin artikkeli on monipuolinen kirjekatkelmineen ja valokuvineen.

3. Waldemar: Markku Tuomisen haastattelu 29.8.2003 (julkaistu netissä)

Tämä artikkeli antaa mielenkiintoisen näkökulman Markku Tuomisen ajatuksiin silloin, kun tutkinnan kuuma vaihe oli meneillään ja Tuomisella kaiketi oli vielä erittäin positiivinen mieliala koko prosessin suhteen. Kutkuttavia ovat Tuomisen vastaukset kysymyksiin, joissa viitataan jotenkin Gustafssoniin - miten on mahtanut poliisimiehen pokka pitää?
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Bodomin parhaat

Viesti Kirjoittaja awa »

kujala kirjoitti:Mitkä ovat mielestänne parhaita Bodomiin liittyviä lehti/webbiartikkeleita? Oma Top kolme -listani on tällä hetkellä seuraava
Niinpä, nikki kujala, oman listani käkipäässä on se vielä tekemätön Gustafsson hastattelu , johon hra Gustafsson aivan varmasti ilomielin suostuu.

Haastattelussa Gustafsson tietysti kertoo juuri sen minkä muistaa ja kertoo myös sen mitä ei muista ja syyn siihen. Tässä haastattelussa Gustafsson, kenties kaihomielisenäkin, toteaa ainoan järkevän selityksen epämääräisille horinoilleen ja jättää "sillä sipulit " pois.

Niin, se on minun Top 1.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Vastaa Viestiin