Teltan pohjahuopa

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
kukkuu
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1369
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:25 pm

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

skoone kirjoitti: Anja Tuulikki Mäen veli poltti yhden huovan äitinsä pyynnöstä (äiti kuoli muuten vuonna 1960). Irmelinkin kamatluovutettiin Mäen isoveljelle. Aika outoa.
Saunan pesässä poltettiin veriset vaatteet, mutta huopa ei mahtunut pesään, joten siksi se haudattiin maahan.
Avatar
Baretta
Hetty Wainthropp
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 7:49 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja Baretta »

Huopaa on aikalaiskertomuksen mukaan yritetty polttaa, mutta oltuaan niin verinen ei ole palanut, vaan on haudattu maahan... Hautaajana tuo aiemmin mainittu uhrin omainen.
Olen itsekkin pohtinut aiemmin huovan tuomaa todistusaineistoa. Uskon että huovassa on ollut murhaajan hiustuppoja... Kuten minä aiemmin kirjoitin, on enemmän kuin todennäköistä että joku uhreista on tarttunut surmaajan hiuksiin kiinni tämän häntä pahoinpidellessä.
Huovan hautaaja on kertonut huovassa olleen runsaasti hiuksia ja jopa hiustuppoja. On harmi ettei poliisi ole ottanut huopaa säilytettäväksi muun tutkimusaineiston lisäksi.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja skoone »

Baretta kirjoitti: On harmi ettei poliisi ole ottanut huopaa säilytettäväksi muun tutkimusaineiston lisäksi.
Niin, minkähän tutkimusaineiston lisäksi???? Siis teltan ja poikien kenkien lisäksi. Sanon vaan.
Muista lähdekritiikki!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja Sariola »

skoone kirjoitti:
Baretta kirjoitti: On harmi ettei poliisi ole ottanut huopaa säilytettäväksi muun tutkimusaineiston lisäksi.
Niin, minkähän tutkimusaineiston lisäksi???? Siis teltan ja poikien kenkien lisäksi. Sanon vaan.
Paitsi kengät niin myöskin sukat ja muut asusteet olisi tietysti pitänyt ottaa säilytettäväksi. Olihan tämä merkittävä rikos alusta lähtien.

Itse olen arvioinut, että NG:n jalkapohjat ja sukat on kyllä huolellisesti tutkittu jo tuohon aikaan. Se taito kyllä osattiin jo tuolloin. Siitä on voitu arvioida, onko NG kävellyt sukkasillaan tai paljain jaloin siinä ympäristössä. Oma kokemukseni on, että tuollaisessa lähinnä männikkömetsässä paljain jaloin kävely on hankalaa. Olen itse nukkunut teltassa tuollaisessa paikassa ja sitten mennyt siitä paljain jaloin uimaan. Kyllä siinä kaikenlaiset kävyt, neulaset ja pikkurisut pyrkivät pistelemään jalkapohjiin. Luulisin, että helposti jää jälkiä jalkapohjiin. Myös sukkiin jää jälkiä maassa kävelystä, tarkemmin aineksia. Ne olisi pitänyt paitsi tutkia myös säilyttää.

Kyllä tuossa virheitä tapahtui tutkinnassa. Se on selvää. Osa on sellaisia, että ne ovat virheitä nykyajan mittapuun mukaan.

Käytössä olleiden sukkien mikroskooppitutkimus olisi ollut mielenkiintoinen myöhemminkin suoritettuna. Itse arvelen, että NG ei liikkunut teltalta mihinkään senjälkeen kun oli menty toisen kerran nukkumaan. Kenkien kuljetus sinne 800 m:n päähän on ehdottomasti arvoitus tänäkin päivänä, ja luulen, että ne kuljetti joku muu kuin Gustafsson. Sitä en osaa arvioida kuka?
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6550
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Itse olen arvioinut, että NG:n jalkapohjat ja sukat on kyllä huolellisesti tutkittu jo tuohon aikaan. Se taito kyllä osattiin jo tuolloin. Siitä on voitu arvioida, onko NG kävellyt sukkasillaan tai paljain jaloin siinä ympäristössä. Oma kokemukseni on, että tuollaisessa lähinnä männikkömetsässä paljain jaloin kävely on hankalaa. Olen itse nukkunut teltassa tuollaisessa paikassa ja sitten mennyt siitä paljain jaloin uimaan. Kyllä siinä kaikenlaiset kävyt, neulaset ja pikkurisut pyrkivät pistelemään jalkapohjiin. Luulisin, että helposti jää jälkiä jalkapohjiin. Myös sukkiin jää jälkiä maassa kävelystä, tarkemmin aineksia. Ne olisi pitänyt paitsi tutkia myös säilyttää.

Kyllä tuossa virheitä tapahtui tutkinnassa. Se on selvää. Osa on sellaisia, että ne ovat virheitä nykyajan mittapuun mukaan.
Sukista olisi pitänyt tutkia mahdolliset verijäljet - niissähän on voinut olla jopa ulkopuolisen verta. No, ilmeisesti ei tutkittu niin ei tutkittu.

Noista jäljistä joita maastossa liikkuminen olisi sukkiin tai jalkapohjiin jättänyt, olen sitä mieltä, ettei niistä olisi saatu mitään selkoa. On aivan mahdollista, jopa todennäköistä, että leiriläiset olivat kävelleet paljain jaloin jossakin vaiheessa iltaa. Saattoivatpa käyskennellä jopa sukkasillaan. Sekin on mahdollista. Poikain kengänpohjat olivat puhki kuluneet, joten eiköhän ne sukatkin olleet siinä kunnossa, ettei niillä maastossa kulkemisesta olisi ainakaan aikalaistutkija ottanut mitään selkoa. Näin epilen ja saatan olla oikeassakin. Ei ole kiellettyä.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

^^^^Vantaanlaakson maasto on savipohjaa.
Miten hyvin hius säilyy kosteassa, happamassa maassa, joskos huopahauta löytyisi. Koirat töihin.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Avatar
Baretta
Hetty Wainthropp
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 7:49 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja Baretta »

^^^
Minä taas uskon että NG:n tulemiset, menemiset, kulkemiset, ja mm. jalkapohjat sekä veren alkoholipitoisuus yms jäivät täysin tutkimatta.
Avatar
Baretta
Hetty Wainthropp
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 7:49 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja Baretta »

skoone kirjoitti:
Baretta kirjoitti: On harmi ettei poliisi ole ottanut huopaa säilytettäväksi muun tutkimusaineiston lisäksi.
Niin, minkähän tutkimusaineiston lisäksi???? Siis teltan ja poikien kenkien lisäksi. Sanon vaan.
Niin siis aineiston joka tapauksesta on tallennettu... En nyt skoone oikein ymmärrä kommenttiasi?
Avatar
Baretta
Hetty Wainthropp
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 7:49 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja Baretta »

yövuoro kirjoitti:^^^^Vantaanlaakson maasto on savipohjaa.
Miten hyvin hius säilyy kosteassa, happamassa maassa, joskos huopahauta löytyisi. Koirat töihin.
Tuo huovan paikka lienee hyvinkin tiedossa ja itsekkin olen miettinyt sitä että löytyisikö sieltä vielä hiustuppoja... Toisaalta jos sieltä löytyisi pelkästään leiriläisten hiuksia niin... ???
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kun Sariola tuolla viittaa siihen, että jos Gustafsson olisi kävellyt maastossa paljain jaloin, olisi siitä jäänyt jalkapohjiin jälkiä, jotka olisi ollut todennettavaissa.

Minäpä sanon niin, ettei mitään jälkiä olisi missään nimessä jäänyt, sillä tuon olen kokellut oamatoimisest niemellä ja kävellyt kenkäpiilolle, siis sille oletetulle.

En oikein ymmärrä, kuinka nykyajan ihmiset luulevat, että joskus 50-60 luvulla oli jotenkin uhkarohkeaa kävellä paljain jaloin.

Saattoihan se talvella sitä ollakin, mutta kyllä kesäisin käveltiin niin paljon paljain jaloin, kuin vain oli mahdollista.

Kun tuossa sitten mainitaan Gustafssonin kävelystä niemellä, niin olisi luullut hänen uimaan pyrkiessään jättäneen kengät sinne teltan viereen, mutta minäpä luulenkin, ettei Gustafssonilla ole ollut minkäänlaista aikomustakaan mennä missään vaiheessa uimaan, vaan mielessä olivat ihan eri "kosteikot".

Niinpä ne kenkärojutkin ovat olleet koko illan ja yön Gustafssonin jaloissa, näin uskon ja siksi myöskään verijälkiä ei kenkien sisällä ole ollut.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6550
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja awa »

Hessu52 kirjoitti:Niinpä ne kenkärojutkin ovat olleet koko illan ja yön Gustafssonin jaloissa, näin uskon ja siksi myöskään verijälkiä ei kenkien sisällä ole ollut.
Saatatpa olla oikeassakin. Ei ole kiellettyä.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Re: Teltan pohjahuopa

Viesti Kirjoittaja Loka »

Baretta kirjoitti:***Toisaalta jos sieltä löytyisi pelkästään leiriläisten hiuksia niin... ???
...niin löydöllä ei tehtäisi yhtään mitään.
Vastaa Viestiin