POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Mihin suuntaan on polku uhrikuvassa?

Äänestys päättyi Ti Heinä 07, 2009 4:13 pm

VASEMMALLE
15
60%
OIKEALLE
10
40%
 
Ääniä yhteensä: 25

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Tässä vielä kuvallinen vastaus kysymyksen mihin suuntaan polku on uhrikuvassa! Katso linkki!

http://i687.photobucket.com/albums/vv23 ... rik-ku.jpg

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Xerxes kirjoitti:Tässä vielä kuvallinen vastaus kysymyksen mihin suuntaan polku on uhrikuvassa! Katso linkki!

http://i687.photobucket.com/albums/vv23 ... rik-ku.jpg
Katsoin tuota äänestystulosta. Siis 10 on veikannut (tai tiennyt) oikein, mutta 15 on veikannut (tai luullut) väärin. :x :D Tämä oli tällainen knoppikysymys!

-----------------------------
Vanha miettimistehtävä:
Luostarin apotti kutsui luokseen 3 munkkikokelasta testatakseen heidän älykkyyttään. Hän peitti heidän silmänsä ja sanoi: Minä maalaan Teidän jokaisen otsaan ristin. Se voi olla joko musta tai valkoinen. Todellisuudessa hän maalasi kaikkien otsaan valkoisen ristin. Niin tehtiin. Sitten side silmien päältä poistettiin. Kokelaat eivät saaneet keskustella millään tavalla. Apotti kysyi: Kuka Teistä näkee valkoisen ristin, nostakoon oikean kätensä. Kaikki nostivat kätensä. Sitten apotti kysyi, kuka osaa kertoa oman ristinsä värin. Kului pitkä aika, vihdoin yksi kokelas nosti kätensä tietämisen merkiksi. Hän osasi vastata oikein. Hän osasi kertoa, että hänen otsassaan oleva risti oli valkoinen. Miten hän oli päätynyt oikeaan ratkaisuun?

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Olipa huvittavaa lukea vanhoja kirjoituksia tästä ketjusta! Oikein ääneen piti nauraa! Melkein vaikutti hupiketjulta.

Hessu: "No minä uskon sinua Sariola, niin uskomattomalta kuin se vaikuttaakin ja myönnän erehtyneeni, mutta selitähän sitten Gustafsonin puuttuminen aamulla teltanrisan päältä, samoin kuin Irmelinkin, eli kun sen teet yhtä uskottavasti, niin katsotaan kuinka syvälle suohon idolisi olet sen jälkeen upottanut." (Näin on kirjoittanut Hessu 10.4.2009.)

Huomasin kyllä, että moni oli huomannut, että "polku uhrikuvassa kaartaa oikealle kuvan pystysuoraan verrattuna." Sehän oli se äänestyskysymys. Osalle se ei ole vieläkään selvinnyt, eikä taida selvitäkään. Huomasin kyllä, että myös "pasille" se oli selvinnyt, vaikka hän ilmeisesti kuvitteli, että uhrikuvassa ja lavastuskuvassa kuvaaja olisi seissyt samassa paikassa. Sehän ei pidä paikkaansa. Älynaiset "Strangelove" ja "Skoone" olivat sen mm. huomanneet. Samoin Hessu, kuten Hessu on tuossa yllä olevassa kirjoittanut. Edelleen olen huomannut, että kaikki mallintajat ja asiaa pohtineet ovat olleet enemmän tai vähemmän väärässä, ainakin joissakin asioissa. Samoin minä itse olen ollut myös väärässä, etenkin silloin kun olen puhunut "lavastuskuvasta etelään". Sehän olisi pitänyt tajuta heti muutamasta seikasta. 1) On todettu teltan oviaukon olleen suuntaan 4-6 astetta idän suunnasta vasemmalle. Se näkyy mm. TV-kuvasta. 2) Lavastuskuvassa etelään kuvaussuunta menee suunnilleen kohtisuoraan teltan yli. Sen mukaan sen suunta olisi noin 6 astetta vasemmalle etelästä, eli suuntaan 174. Todellisuudessa lavastuskuvan suunta on sitäkin enemmän oikealle, eli ehkä noin 179, eli lähes täysin etelään kuten nimikin sanoo. Polun suunta taas on Teemun mukaan noin 13 astetta etelästä vasemmalle, eli suuntaan 167 astetta, eli selvästi enemmän vasemmalle kuin lavastuskuvan kuvaussuunta. Siinä kyllä erehdyin, mutta en ollut sitä ajatellut ja tutkinut yhtä paljon kuin uhrikuvan kuvaussuuntaa.

Uhrikuva onkin aivan eri juttu. Omien viime arvailujeni mukaan uhrikuvan kuvaussuunta on noin 160 astetta, eli 7 astetta enemmän vasemmalle kuin polun suunta. Uhrikuvan ja Lavastuskuvan kuvaussuunnat poikkeavat selvästi toisistaan, eli peräti noin 22 astetta. Matemaatikko "pasi" oli määritellyt sen noin 7-9 asteeksi. Se on selvästi väärä arvio. Nimimerkki "kujala" oli muistaakseni arvioinut uhrikuvan kuvaussuunnaksi ainakin aluksi 158 astetta. Se luku saattaa olla täsmälleen oikea arvio. Polku on Teemun mukaan suuntaan 167 astetta. Tämän mukaan polku olisi 9 astetta enemmän oikealle (niemen kärjestä niemen tyvelle päin katsottaessa) kuin uhrikuvan kuvaussuunta. Se on aivan ilmeisesti hyvin lähellä totuutta. Jossakin asiassa väärässä ovat olleet ainakin Teemu (Yhdistelmäkuva), minä itse (Lavastuskuva etelään), Hessu, awa ja moni muu (kuvitellessaan että polku menee lavastuskuvassa sen koivun oikealla puolella olevan kuusen vasemmalta puolelta) jne... Hyvin omituinen näkemys! Ja helppo osoittaa vääräksi.

Tässä tosiaan hupia riitti kun luin noita vanhoja kirjoituksia. Minun laatimani "erikoiset kuvat" olivat erikoisia, koska olin saanut uuden (ja kalliin) kuvankäsittelyohjelman ja harjoittelin sillä niitä piirroksia. Taito oli silloin olematon. Taito on siitä hieman lisääntynyt myöhemmin.

Jos nyt vielä vähän asiaa tähän loppuun. Jo v.1958 kartassa polku on ollut samalla paikalla. Pieni muutos on tapahtunut. Juuri sen riukukuusen kohdalla ei v.1958 kartassa ole sitä vähäistä mutkaa itään. Muuten se on ollut siinä samassa paikassa. Toinen huomautus. Tuota polkua lähestyessään lintupojat eivät ole nähneet teltan itäpäähän sillä se on ollut koivun, moottoripyörän ja ripustetun pyykin synnyttämässä näkösuojassa. Näin on jos uskotaan lintupoikia. Siis tämä sama keskipolku on ollut jo v.1960 ja sitäkin ennen.

Jos tuohon Hessun kysymykseen vastaa, niin lintupojat ja käräjäoikeus ovat arvelleet sen teltan päällä makoilijan olleen juuri Gustafsson. Niin voi olla, tai siinä makoili seurueen ulkopuolinen, niin tarkkaan ei ole nähty. Tämä mainittu Gustafsson lienee ollut jo siinä vaiheessa suunnilleen liikuntakyvytön, eikä hän liene ollut se rantaan piiloutuja. Myös käräjäoikeuden arvio, että se makoilija olisi ollut G, on vain arvio, ei suinkaan varma tieto. Minulla ei myöskään ole idolia ainakaan siellä suunnalla.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja awa »

Wagner kirjoitti:Ei surmapaikka/teltta ollut tuohon kuvaan merkityllä paikalla, vaan edempänä.
Uimarannalta tuli paras polku paikalle, kuvassa näkyvä polku on muotoutunut myöhemmin.
Alkuperäisistä kuvista asia on todettavissa.

8)

Palautetaan hieman mieleen sitä kuinka Sariola on kuvitellut polun kulkevan murhaniemellä. Huomattuaan virheensä, tämä on hiljalleen muuttanut kantaansa, mutta ei voi myöntää olleensa vääräässä.

Tuossa edellä Wagner puhuu asiaa, polku uimarannalta tuli telttapaikalle, mutta Sariolan kuvitelma ei osunut siihenkään.

Aikoinaan joku yhdisti aikalaiskuvan nykykuvaan (se kuva on tainnut sivustolta kadota) ja se meni aikalailla oikein, toisin kun nämä Sariolan ja Xerxesin tuherrukset.

Tässä Sariolan piirros:

Kuva

Myhemmin Xerxes arvioi näin:

Kuva
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

No niin, terve "awa"!

Siinä äänestyksessä oli kysymyksessä "uhrikuva" ja tämä on "lavastuskuva etelään". Siis eri kuvat ja eri kuvaussuunnat. Minä voin hyvin myöntää, että tämän kuvan suhteen olin väärässä. En keskittynyt niinkään tähän kuvaan. Mutta "uhrikuvan" suhteen olen ollut kaiken aikaa samalla kannalla ja oikeassa. Siinä polku menee oikealle. Se nyt on selvää kaikille asioita seuranneille (paitsi muutamille). Tässä "lavastuskuvassa etelään" polku menee melkein pystyyn, mutta todellakin lievästi vasemmalle. Tämän kuvan suhteen olisi ollut oikea vastaus "polku kaartaa vasemmalle". Mutta tätä ei siinä äänestyksessä kysytty, vaan kysymyksessä oli tuo toinen kuva "uhrikuva". Siinä taas "polku kaartaa oikealle". Se on oikea vastaus.

Kyllä se pääpolku siellä niemessä kulki kuten nykyäänkin siinä niemen korkeimmalla kohdalla - siis se keskipolku. Kuulustelupöytäkirjojen mukaan lintupojat ovat lähestyneet telttaa nimenomaan juuri sitä keskipolkua pitkin ja Salosen kuvausten ja valokuvan mukaan olleet siinä nykyisen riukukuusen kohdilla katsellessaan teltalle päin ja tehdessään havaintoja. Matkaa siitä teltalle on noin 14 m. Muu tieto on väärää tietoa. Tämä on näin, jos luotamme Salosen kuulustelupöytäkirjassa kertomiin tietoihin ja siihen valokuvaan, jossa Salonen on poliisien kanssa niemessä näyttämässä poliiseille, missä hän oli ollut tarkkaillessaan telttaa. Hän oli ollut nimenomaan keskipolulla. Edelleen Salonen on kertonut, että teltan itäpää ei ollut näkökentässä - ainoastaan teltan länsipää. Avointa näkyvyyttä koko teltan alueelle ei ollut. Pienempi polku suoraan uimarannalta on voinut olla olemassa, mutta sitä pitkin pojat eivät tulleet kuulustelupöytäkirjojen mukaan. Luotan siihen kuulustelupöytäkijaan ja tietoihin, joita Salonen on kertonut siinä ja erikseen muissa yhteyksissä.

Tuo kaavamainen piirros, joka on tuossa yllä, on tosiaan polun osalta virheellinen. Tämä on kuitenkin "lavastuskuva etelään", jota äänestys ei koskenut. Tässä olin kyllä väärässä. Oikea polun keskilinja saadaan tässä kuvassa, kun alareunassa olevan laukun vasemmalta puolelta aivan laukun vierestä vedetään viiva sinne kuvan yläreunan keskipisteeseen, niiden kahden kuusen väliin. Vasen kuusi on sen poliisisedän pään kohdalla ja oikeanpuoleinen kuusi kuvan yläreunan keskikohdan oikealla puolella. Siis tässä kuvassa polun yläpää on kuvan keskellä sen yläreunassa. Ja "polku kaartaa vasemmalle", mutta tämä on "lavastuskuva etelään" ei suinkaan "uhrikuva", joista oli se äänestys. Siinä kuvassa "polku kaartaa oikealle" ja sitä kysyttiin.

Tuossa yhdistelmäkuvassa taustakuvaa pitäisi pyöräyttää reippaasti vastapäivään, jotta se olisi oikeassa asennossa "lavastuskuvaan" nähden. Siis sama virhe kuin edellisessä, mutta huomautan edelleen, että tämä ei ole se kuva jota kysyttiin. Tässä olin kyllä tuohon aikaan väärässä. Tuohon yhdistelmäkuvan alaosan "lavastuskuvaan" saadaan polun oikea suunta, kun otetaan lähtöpisteeksi kuvan alaosasta punaisesta viivasta tuuman verran oikealle, ja siitä piirretään viiva keskimmäisen poliisin kyynärpään alle. Silloin viiva osoittaa polun suuntaa, ja on lievästi vasemmalle. Silloin polku on lievästi vasemmalle. Polku ei kuitenkaan mene sinne koivun ja siitä oikealle olevan kuusen väliin, kuten Hessu ja awa tuolloin väittivät. Mitä mieltä lienevät nykyään. Jokainen näyttää olleen väärässä, kuka milläkin tavalla.

Siis keskipolku oli vahvasti olemassa jo v.1960. Tässä kartta, joka perustuu vuoden 1958 viralliseen karttaan: Siitä näkyy, että keskipolku on paikallaan jo silloin. Mitään suoraa oikopolkua uimarannalta ei ole merkitty. Sellainen pieni polku on todennäkisesti ollut, vaikka sitä ei ole piirretty näkyville. Tähän kartaan on lisätty Bodom tapaukseen liittyviä kohtia. Mm. kenkäpiilonkin paikka on siihen merkitty, joten siitä ei kannata riidellä. Se on oikealla paikallaan. Sitä uutta tietä Vesilaitokselle ei oltu vielä rakennettu. Kulku vesilaitokselle kävi lännen suunnasta tulevaa kärrytietä pitkin, joka oli autolla-ajokelpoinen.

http://www.salixa.info/bdkan/Bodom-paikkojaB.jpg

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Kuva

Uhrikuvasta ei voi varmuudella erottaa, missä siinä on se polun linja. Se tausta on liian harmaata mössöä. Keskipolkua ei voi siitä erottaa - voi vain arvailla.

Tuossa minun laatimassani yhdistelmäkuvassa moottoripyörä näyttää olevan vähän ilmassa.

Se johtuu siitä, että tämä ns. uhrikuva on otettu enemmän alaviistoon. Kuvien yhdistelmässä uhrikuvan taustaosa pyrkii olemaan ylempänä. Se johtuu tuosta alaspäinsuuntauksesta. Jos sama kuva olisi otettu enemmän maanpinnan suuntaisesti, kuten on tuon "OK:n kuvan" suuntaus, niin moottoripyörä putoaisi oikealle korkeudelleen ja lisäksi tuo polun suuntaa osoittava viiva kallistuisi enemmän oikealle.

Tämän ilmiön voi havainnollistaa näin. Katsotaan jotakin suorakaiteen muotoista pintaa kulmasta vastakkaiseen kulmaan hieman yläviistosta. Se lähin kulma näyttää melko terävältä. Kun laskeudutaan alemmas ja katsotaan alemmasta kulmasta samaa lähintä kulmaa. Nyt se onkin tylpempi kulma. Siis kulma on suurempi. Tuossa kuvayhdistelmässä tulee sama ilmiö.

Tässä yllä olevassa kuvassa tuota vääristävää ilmiötä on "korjattu" piirtämällä polun suuntaa osoittava uusi nuoli, joka osoittaa enemmän oikealle. Se on korjattu polun linja. Polku menee todellisuudessa sinne...

Totean, että Blackman näyttää olevan tuota mieltä. Asia ei kuitenkaan ole niinkuin Blackman olettaa ja uskoo. Kukin saa tietysti pitää oman kantansa. Tuo Blackmanin kanta oli kyllä minulle yllätys ja pettymys. Uskoin häntä vähän "viisaammaksi". Näin on minun näkökulmastani.

Tuo vihreä viiva vasemmalla on linja Iso Mänty - Nilsin koivu. Se on suunnilleen yhdensuuntainen niemen keskipolun kanssa. Se on luotettava vertailupiste. Se huomioiden on mahdotonta, että polku kaartuisi sinne moottoripyörän taakse. Ei se niin mene. Polku menee sinne oikealle, missä ne kaksi poliisiakin seisovat polulla. Sinne se menee, vaikka Blackman ei sitä vielä ole huomannut
No niin. Tällainen löytyi ja tässäkin "teoriassa" olet Sariola väärässä.

Siinä on nyt se uhrikuva ja sitä olet pontevasti sotkenut.

Tässä uhrikuva:
http://i214.photobucket.com/albums/cc10 ... hrit-1.jpg

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Tuossa ylemmässä kuvassa punainen viiva on kuvan pystysuora puolittaja, eli kameran objektiivi on suunnattu siihen kuin tykin piippu. Nykyisen käsitykseni mukaan tuo sininen viiva on lähempänä oikeaa polun suuntaa. Tarkempi se olisi, jos otettaisiin laukun roikkuvasta sangasta sen keskipisteestä alapiste ja noiden kahden seisovan miehen jalkojen välistä toinen piste, ja piirrettäisiin siihen viiva, niin se olisi polun keskiviiva. Ne kaksi miestä seisovat polulla, kuten Strangelove arveli. Tuo vihreä viiva koivun tyveltä alaspäin osoittaa männylle, mutta mänty on vähän lähempänä polun keskilinjan jatketta kuin koivu Teemun mittausten mukaan ja näkyy se kuvistakin. Kuvan vasemmassa reunassa alhaalla oleva teltan kulmatappi yhdistettynä koivun tyveen kertoo teltan itäpäädyn linjan. Huomaa kuinka selvästi kuvan puolittaja, punainen viiva, kuvan kuvaussuunta, siitä poikkeaa vasemmalle. Kuvauslinja menee siis vinottain teltan yli vasemmalle, kun taas "lavastuskuvassa etelään" kuvauslinja menee lähes poikittain teltan pituussuunnan yli. Näillä kahdella linjalla on siis merkittävä ero suunnassa. Kun tuo teltan koillisnurkan kulmatappi näkyy, voidaan tästä kuvasta laskea melko tarkasti uhrikuvan kuvaussuunta, kun tiedetään teltan lyhyen sivun kautta kulkevan suoran suunta. Sehän on 6 astetta vasemmalle etelästä, eli 174 astetta.

Tuossa uhrikuvassa voit vaikka asettaa viivottimen ruuden päälle niin, että se osoittaa vasemman alareunan kulmatapista koivun tyvelle. Se on sen teltan lyhyen sivun suunta. Ja sitten sama temppu oikeassa reunassa laukun hihnan alamutkan keskikohdasta sinne kahden seisovan miehen jalkojen väliin, niin että miehet jäävät viivan eri puolille. Se on polun suunta. Huomaat selvän eron. Olen laskenut eron tällä perusteella ja ero lavastuskuvan suunnan ja uhrikuvan suunnan välillä on näin laskien noin 22 astetta. Teemun mukaan polun suunta on 167 astetta. Tällöin uhrikuvan suunnan asteluvuksi saadaan 159-160 astetta, eli 20-21 astetta etelästä vasemmalle, tai 19-20 astetta lavastuskuvan suunnasta vasemmalle. Eri tavalla laskien olen vähän pienemmän luvut, eli uhrikuva 160 astetta, polku 167 astetta ja lavastuskuva 179 astetta. Niillä tienoin se pyörii. Parin asteen tarkkuudella nämä luvut osoittavat mielestäni oikeita arvoja. 8) :x

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja awa »

Xerxes kirjoitti:Tuossa ylemmässä kuvassa punainen viiva on kuvan pystysuora puolittaja, eli kameran objektiivi on suunnattu siihen kuin tykin piippu. Nykyisen käsitykseni mukaan tuo sininen viiva on lähempänä oikeaa polun suuntaa.
Niin - sinun piirtämä punainen viiva ....
Xerxes kirjoitti:Tuossa uhrikuvassa voit vaikka asettaa viivottimen ruuden päälle niin, että se osoittaa vasemman alareunan kulmatapista koivun tyvelle. Se on sen teltan lyhyen sivun suunta. Ja sitten sama temppu oikeassa reunassa laukun hihnan alamutkan keskikohdasta sinne kahden seisovan miehen jalkojen väliin, niin että miehet jäävät viivan eri puolille. Se on polun suunta. Huomaat selvän eron. Olen laskenut eron tällä perusteella ja ero lavastuskuvan suunnan ja uhrikuvan suunnan välillä on näin laskien noin 22 astetta.
Ehkä vaikea sanoa, mutta koivun kaarnakuvio - ja motskarin käsinoja on aika samoilla kohdilla molemmissa kuvissa. Siis uhrikuva ja "lavastuskuva". Onko sitten kuvia yhdistelty tai muuten manipuloitu . . . . ?

Olisiko toinen, eli poliisin telttaa pystyssä tutkiva kuva otettu hieman ylempää . . .?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Kaarnakuvio on sikäli epätarkka suurin piirtein samassa suunnassa olevista valokuvaajista, että sillä ei ole suurta todistusarvoa. Eikä ole takeita, etteikö pyöriä ole liikuteltu siinä välissä. Muut perusteet ovat paljon luotettavampia. Niin, tämä punainen viiva jakaa kuvan kahteen puoliskoon ja osoittaa kameran linssin suuntaa, siis kuvaussuuntaa. Teemun yhdistelmäkuvassa tämä kyseinen "punainen viiva", kuvaussuunta, menee lähes kokonaan teltan alueen ohi vasemmalta, kun se aidossa kuvassa osuu melko tarkalleen teltan pohjoissivun keskipisteeseen, eli kulkee aivan eri paikassa. Niin on aidossa kuvassa. Siitä johtopäätös on, että Teemun yhdistelmäkuva on luotettavasti virheellinen, sen suuntaus taustakuvassa on väärä, ja se kohtaa teltan alueen väärin. Tässä seuraavassa olen laskenut kuvaussuuntien eron omasta piirustuksestani sen mukaan miten ne ylittävät teltta-alueen. Erotus on sen mukaan 20 astetta. Aivan tarkkoja arvoja on tietysti vaikea saavuttaa, mutta lähelle oikeita kyllä.

http://www.salixa.info/bdkan/u-kuva-kuv ... aikkaC.jpg

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja awa »

Xerxes kirjoitti:Kaarnakuvio on sikäli epätarkka suurin piirtein samassa suunnassa olevista valokuvaajista, että sillä ei ole suurta todistusarvoa. Eikä ole takeita, etteikö pyöriä ole liikuteltu siinä välissä.


No - kaarnakuvio on ja pysyy ja pyöriä ei ole ollut mitään syytä liikutella. Se ei kuulunut sen aikaisen poliisin "tehtäviin".

Uhrikuvassa polku jatkuu heti telttapaikalta vasemmalle ja kaartuu poliisien jalkojen jälkeen oikealle. Olisoiko se siinä?!

Lavastuskuvassa polku menee vasemmalle!!

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Laitan kommentit heti tuonne väliin, jotta osuu oikeaan:
awa kirjoitti:
Xerxes kirjoitti:Kaarnakuvio on sikäli epätarkka suurin piirtein samassa suunnassa olevista valokuvaajista, että sillä ei ole suurta todistusarvoa. Eikä ole takeita, etteikö pyöriä ole liikuteltu siinä välissä.
No - kaarnakuvio on ja pysyy ja pyöriä ei ole ollut mitään syytä liikutella. Se ei kuulunut sen aikaisen poliisin "tehtäviin".

Niin minäkin oletan. Kuvaajien paikat voidaan siis melko tarkasti määritellä kuvista "kujalan neuvomalla tekniikalla" jos tunnetaan parissa pisteessä kohteen mitat ja niiden välineiden etäisyys. Olen tehnyt ja määritellyt kuvaajien paikat. Lavastuskuvan ottaja on seissyt oletuksen mukaan siellä männyn edessä olevalla kivellä. Se suunta sopii hyvin. Kun kuvauslinja sitten ohittaa koivun n. 140 cm:n etäisyydeltä, on selvää, että kuvauslinja osuu polun oikealle puolelle. Suunta oli oikea, mutta kuvaaja seisoi lähempänä kohdetta, jopa niin, että kuva-alasta jäi teltan vasen nurkka pois kuvasta, teltan oikealla puolella oli tilaa enemmän. Käytännössä kuvaaja seisoi siis sen männyn suunnassa, mutta lähempänä, ei aivan siellä kivellä männyn edessä. Uhrikuvan ottaja sen sijaan seisoi männyn kohdalla, ja männysta ehkä 1,5 m länteen siis keskipolulle (jatkeelle) päin. Lisäksi hänen kuvauslinjansa ohitti koivun vain noin 15 cm:n etäisyydeltä. Siis hän seisoi lännenpänä, mutta kuvauslinja meni idemmäksi paljon lähemmäs koivua eli enemmän vasemmalle. Tuo näkökulman ero on kuitenkin niin pieni, että kaarnakuvioista sitä on vaikea havaita. Mieleeni tuli ajatus verrata moottoripyörän lamppua. Vinommasta katsoen lampun pitäisi näkyä kapeampana. Siis lampun korkeuden ja leveyden suhde on erilainen kun katsotaan sivummalta. Vertailin siis lampun korkeuden ja leveyden suhteita kummassakin kuvassa. Tulos oli yllättävä. Käytin kuvan suurennoksia.

Lavastuskuva: Korkeus 94mm, leveys 91mm
Uhrikuva: Korkeus 95mm, leveys 86mm

Siis uhrikuvassa lamppu näytti kapeammalta, vaikka silmällä sitä eroa ei havainnut. Se tarkoittaa sitä, että kuvaaja katseli lamppua enemmän vinosta asemasta. Siis kuvaajan paikka oli lännenpänä kuin lavastuskuvan ottajalla. Uhrikuvan ottaja seisoi suunnilleen polun keskellä, kun taas lavastuskuvan ottaja seisoi lähempänä, mutta myös kokonaan polun itäpuolella. Tämä oli odotettu tulos, se vahvisti teorian oikkeaksi. Tämä oli minullekin yllätys, näin selvä ero.


Uhrikuvassa polku jatkuu heti telttapaikalta vasemmalle ja kaartuu poliisien jalkojen jälkeen oikealle. Olisiko se siinä?!

Ei se aivan niin mene. Riukukuusi on 14 m teltalta. Se mutka on niin kaukana, ei noiden poliisien jalkojen tienoilla. Riukukuusen kohdalla polun keskilinja on ehkä siirtynyt noin 40 cm suorasta linjasta vasemmalle. Se on vähän. Sen jälkeen polku kääntyy vastaavan määrän oikealle, siis äärimmäisen pienen määrän. Polku on verrattain suora koko 70 m:n matkan niemen alueella. Siellä alempana jo niemen tyven alapuolella polku kääntyy selvästi vasemmalle, mutta vasta siellä. Kuvan ottaminen polun suuntaan liioittelee noita minimaalisia mutkia. Polku on melko suora.

Lavastuskuvassa polku menee vasemmalle!!

Se on totta! Mutta uhrikuvassa polku menee oikealle. Sekin on totta. Lavastuskuvassakaan polku ei mene sinne koivun ja sen oikealla puolella olevan kuusen välistä, vaan sinne lavastuskuvan yläreunan keskiosaan ja kuvan alareunassa se oikeassa alareunassa oleva laukku on hyvä polun kiintopiste kuvan alareunassa. Kun ne pisteet yhdistää saadaan polun yleissuunta. On hieman naurettavaa toistaa, että vain paikalla käyneet tietävät polun suunnan. Kyllä polun suunnan tietävät kaikki, kun se näkyy kuvistakin. Sen sijaan on aivan eri asia, miten polku sijoittuu kuvissa 1)Uhrikuva ja 2) Lavastuskuva. Sitä ei näe siellä kävelemällä, vaan se selviää kuvia tutkimalla. ;-)
Minä olen tullut tällaisiin tuloksiin.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja awa »

Kuva


Ei millään pahalla Xerxes, mutta tässä Teemun mallissa polku on aikalailla oikein!

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Ei millään pahalla, mutta en voi olla samaa mieltä kanssasi!

Niin kyllä. Tottakai polku on paikallaan, koska tämä on valokuva polusta. Sensijaan teltta-alue on liitetty väärin taustakuvaan. Polun viiva yläosaltaan on oikein koivuun saakka, mutta tänne katsojaan päin polun toinen haara tulee katsojaa kohti kulkien ison männyn vierestä. Jos piirretään se polun toinen haara näkyviin, niin koko matkalla polku on myös Teemun mukaan melko suora ja näkyy yhtenäisenä aukkona sinne 50-60 m:n päähän. Nuo koivusta eteenpäin olevat mutkat ovat hyvin loivia, koska välimatka on pitkä ja kuva on otettu polun suuntaan. Myös tuo teltan kehikko on piirretty epätarkasti. Vasemmalla olevan laukun oikeassa kulmassa on oikea kulmatappi. . Myös teltan pohjoinen sivu on piirretty väärin. Teltan oikea alalieve on käännetty sen makoilijan päälle. Teltan luoteinen kulmatappi on ollut siinä oikeanpuoleisen laukun pohjan alla. Laukku ei ole alkuperäisellä paikallaan, vaan sen on puuhastelija siirtänyt siihen. Katso missä asennossa sen makoilijan jalat ovat todellisuudessa. Hän makaa alkuperäisen teltan sivun suuntaisesti. Jos katsotaan tuota siirroskuvaa, eli teltta-aluetta, niin "todellisen polun" suunta pitäisi olla oikealla olevan laukun vasemmasta alareunasata sinne polulla seisovien kahden miehen jalkojen väliin. Ne miehet nimenomaan markkeeraavat polun suuntaa niin lavastuskuvassa kuin uhrikuvassakin. Polku menee sinne. Näin minusta näyttää selvältä, että kuvat on väärin yhdistetty, eikä polun pitäisi näkyä uhrikuvan kuvaussuunnan suunnassa. Teemu on tehnyt tarkkoja mittauksia, mutta kaarnakuvioista ei näe riittävän tarkasti ja tämä yhdistelmäkuva on väärin yhdistetty. Taustakuva on valittu väärin, jos ajatellaan tuon uhrikuvan kannalta. Susi mikä susi. ;-)

Tässä vielä kesäinen kuva samaan suuntaan kuin tuo Teemun taustavalokuva.
http://www.salixa.info/bdkan/suora-polku.jpg

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja awa »

Xerxes kirjoitti: Jos katsotaan tuota siirroskuvaa, eli teltta-aluetta, niin "todellisen polun" suunta pitäisi olla oikealla olevan laukun vasemmasta alareunasata sinne polulla seisovien kahden miehen jalkojen väliin. Ne miehet nimenomaan markkeeraavat polun suuntaa niin lavastuskuvassa kuin uhrikuvassakin. Polku menee sinne. Näin minusta näyttää selvältä, että kuvat on väärin yhdistetty, eikä polun pitäisi näkyä uhrikuvan kuvaussuunnan suunnassa.
Vaikea tuosta Teemun kuvasta on virhettä löytää, parhaiten sen voi todeta paikan päällä katsomalla. Viimeksi tänään olen murhaniemellä käynyt ja asian todennut. On minulla joskus ollut kuvakin mukana ja olen sitä siellä verrannut. Että silleen . .

Tehdään niin, että käy Xerxes ottamassa omat kuvat ja yhdistä se uhrikuvaan ja liitä tänne, niin katsotaan oletko oikeassa vai et. Voi olla, että sinun täytyy omassa versiossasi irrottaa motskari kuvasta omaksi elementiksi, sillä koivu ei taida osua oikeaan kohtaan sinun versiossasi? Koivu on siellä edelleen tukevasti ihan samalla paikalla.

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Misri »

awa kirjoitti:
Xerxes kirjoitti: Jos katsotaan tuota siirroskuvaa, eli teltta-aluetta, niin "todellisen polun" suunta pitäisi olla oikealla olevan laukun vasemmasta alareunasata sinne polulla seisovien kahden miehen jalkojen väliin. Ne miehet nimenomaan markkeeraavat polun suuntaa niin lavastuskuvassa kuin uhrikuvassakin. Polku menee sinne. Näin minusta näyttää selvältä, että kuvat on väärin yhdistetty, eikä polun pitäisi näkyä uhrikuvan kuvaussuunnan suunnassa.
Vaikea tuosta Teemun kuvasta on virhettä löytää, parhaiten sen voi todeta paikan päällä katsomalla. Viimeksi tänään olen murhaniemellä käynyt ja asian todennut. On minulla joskus ollut kuvakin mukana ja olen sitä siellä verrannut. Että silleen . .

Tehdään niin, että käy Xerxes ottamassa omat kuvat ja yhdistä se uhrikuvaan ja liitä tänne, niin katsotaan oletko oikeassa vai et. Voi olla, että sinun täytyy omassa versiossasi irrottaa motskari kuvasta omaksi elementiksi, sillä koivu ei taida osua oikeaan kohtaan sinun versiossasi? Koivu on siellä edelleen tukevasti ihan samalla paikalla.
Täysin samat ajatukset polkumallinnuksesta, jaan kanssasi awa. Itseäni ei juurikaan kiinnosta osallistua tämän ketjun aiheeseen, nuo Xerxesin loputtomat mallinnus piirrokset vievät tyystin kirjoitusinnon. Minulle on täysin selvä asia se, mitä lintupojat ovat voineet nähdä kuvaamastaan havaintopaikasta, mytyssä olevasta teltasta. He näkivät telttamytystä pilkottavat jalat, jotka he mielsivät miehen jaloiksi. Gustafssonin jaloiksi he eivät ole näkemäänsä koskaan mieltäneet, kuten Xerxes täällä esittää. On päiväselvää, että jos Gustafssoni olisi maannut siinä mytyssä olevan teltan päällä, niin silloin lintupojat olisivat nähneet "kokonaisen" miehen makaamassa teltanpäällä. NGn vuotoverta oli teltan nelosivun kakkos-osiossa, eli verijälkiensä mukaan hänen löytöhetken sijaintinsa vastasivat hänen verijälkiään. Kun ajatellaan NGn vuotoverijäkeä teltan päällä, niin verijälki sijoittuu teltan pystyssä olessa nelosivun kakkososioon. Teltan mytyssä ollessa verijälki taas sijoittuu lähemmäksi teltan nelosivun ja takapäädyn kulman aluetta. Eli jos NG olisi maannut siinä verijälkiensänsä vastaavassa sijainnissaan teltanpäällä silloin kun lintupojat ovat sieltä riukukuusen luota niitä havaintojaan teltta mytystä tehneet, niin he olisivat jalkojen lisäsi nähneet myös makoilijan koko ylävartalon...

Vastaa Viestiin