Hypnoosi

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Hypnoosi

Viesti Kirjoittaja Misri »

Kuviotapetti kirjoitti:Olen ajatellut siitä lähtien, kun täällä aloin kirjoittamaan, että Nils ei muista tarkoituksella mitä ei halua, ja antoi hypnoosissa muunneltuja tietoja, kuten uskon sen olevan mahdollista.Ja ei myöskään halua muistaa sitä, että on ollut itse se yksi, joka on todennäköisimmin murhat tehnyt.Jos näin, on, niin, hän haluaa unohtaa epämieluisan muiston tietoisesti, sekä hypnoosissa.Lisäksi tätä halua lisää se, että jos hän haluaisi muistaa, niin, se tarkottaisi, että hän muistaisi oman osuutensa tapahtumiin, joka johtaisi siihen, että joutuisi ottamaan vastuun, teoistaan.Sehän ei käy päinsä, kun on pitkän elämän elänyt vapaalla jalalla, murhien jälkeen.Tämä on minun henkinen pohdinta näkökulma, siitä miten ihminen saattaa kokea elämänsä, kun ei halua kantaa vastuuta, ja ei halua myöntää itselleenkään ehkä totuutta tapahtumista.Ei murhista ja sen murhayön tapahtumista, eikä halua teoistaan kärsimään vankeuteen ja häpeään siitä, että olisi syyllinen.Olen tavannut joitakin kertoja nuoria ihmisiä elämäni aikana, ja tuntui, kun he kertoivat joitain asioita itsestään, että, he valehtelivat itsestään minulle asioita, että saisivat asiat näyttämään siltä, miltä halusivat minun niiden näyttävän.Kun tätä jatkuu tarpeeksi pitkään, he alkavat itsekkin uskomaan, itse muuntelemaansa totuuteen.Heidän uskonsa joihinkin asioihin on valheellisesti muuttunut, totuudesta valheeksi, kun se valhe on se, mihin he lopulta haluavat uskoa, ja se edellyttää sitä, että, he puhuvat sitä, mitä olettavat kuulijan haluavan kuulla.Näin myös Nils, erittäin todennäköisesti.!
^ Kuten Lauermakin totesi, ihminen muistaa yleensä erittäin hyvin traumaattisen tapahtuman. Psykogeenista muistamattomuutta taas esiintyy jos joku asia, teko tuottaa vaikkapa liian suurta häpeää ( psyyken sietoraja ylittyy). Muistamatonta voi myöskin esittää jos sen avulla saavutetaan jotain etua itselle ja näin voidaan välttyä myöskin tekoon liittyvältä vastuulta.
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4083
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Hypnoosi

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Gustafssonin täytyy olla luonteeltaan erittäin itsevarma tyyppi, kun suostui hypnoosiin, jos oli murhaaja. Hänenhän ei olisi ollut pakko suostua.

Itse hypnoosiin tieteellisenä, tai pseudotieteellisenä menetelmänä en ota kantaa, kun en asiasta tarpeeksi tiedä.
Mutta tuntuu epätodennäköiseltä, että Gustafssonkaan olisi tiennyt.

Mielestäni nämäkin seikat tukevat hänen syyttömyyttään, siis jollain tarkemmin määrittelemättömällä tasolla.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4083
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Hypnoosi

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

LexVeritas kirjoitti: Ti Marras 02, 2021 12:43 pm Gustafssonin täytyy olla luonteeltaan erittäin itsevarma tyyppi, kun suostui hypnoosiin, jos oli murhaaja. Hänenhän ei olisi ollut pakko suostua.

Itse hypnoosiin tieteellisenä, tai pseudotieteellisenä menetelmänä en ota kantaa, kun en asiasta tarpeeksi tiedä.
Mutta tuntuu epätodennäköiseltä, että Gustafssonkaan olisi tiennyt.

Mielestäni nämäkin seikat tukevat hänen syyttömyyttään, siis jollain tarkemmin määrittelemättömällä tasolla.
Lainaan itse itseäni, koska piti minun vielä lisätä, että on olemassa ristiriita kyökkipsykologisin perustein tulkittujen Gustafssonin kuulusteluelekielten ja sen tosiasian välillä, että hän todellakin suostui hypnoosiin vapaaehtoisesti.

Noni, hajaantukaa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4083
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Hypnoosi

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Käsitykseni mukaan Asser Stenbäck antoi hypnoosi-istunnon lopussa Gustafssonille käskyn unohtaa kaiken kertomansa mutta tunnistaa hypnoosissa kuvailemansa miehen, mikäli hänet joskus kohtaa.

Mieleen muistuu oikeusistunnon tauolla ilmennyt tarve kohtaamiseen.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Huopa
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 90
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2020 10:44 pm

Re: Hypnoosi

Viesti Kirjoittaja Huopa »

LexVeritas kirjoitti: Ti Marras 02, 2021 12:43 pm Gustafssonin täytyy olla luonteeltaan erittäin itsevarma tyyppi, kun suostui hypnoosiin, jos oli murhaaja. Hänenhän ei olisi ollut pakko suostua.

Itse hypnoosiin tieteellisenä, tai pseudotieteellisenä menetelmänä en ota kantaa, kun en asiasta tarpeeksi tiedä.
Mutta tuntuu epätodennäköiseltä, että Gustafssonkaan olisi tiennyt.

Mielestäni nämäkin seikat tukevat hänen syyttömyyttään, siis jollain tarkemmin määrittelemättömällä tasolla.
Sanoisin olevani samaa mieltä. Gustafssonhan tuskin tiesi, mitä hypnoosi käytännössä tarkoittaa ja kuinka paljon siinä olisi mahdollista satuilla ilman kiinnijäämistä. Olisiko hän tekijänä suostunut hypnoosiin jos ei ollut varma, että pystyisi jakamaan juuri "oman tarinansa" tapahtuneesta?
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4083
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Hypnoosi

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Gustafssonilta hypnoosi-istunnossa kuultu tapahtumakuvaus sopii erittäin hyvin ellei jopa täydellisesti yhteen teltan verijälkitutkimustulosten sekä mm. Gustafssonin vammojen kanssa. Hyökkäys oli tapahtunut ensin teltan ulkopuolelta astalolla nuijimalla, sitten oli tehty telttakankaan viillot/aukot ja siirrytty murhailemaan niiden kautta käsin. Gustafssonin ollessa kohottautumassa, häntä oli lyöty päähän ns. vastapalloon, jolloin hän putosi tajuttomana nukkumapaikalleen vertaan vuodattamaan.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Vastaa Viestiin