Tekijän profilointi?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Profilointi-ketjua en löytänyt mistään ja olen hieman yllättynyt ettei tällaista ole vielä avattu.

FBI on jo "maailman sivu" käyttänyt henkirikosten ratkaisemissa apunaan tekijän profilointia. Tämä on ollut varsin tehokas apu joka on toiminut sarjamurhaajien jäljittämisessä suorastaan erinomaisesti. Profiloinnin ideanahan on yrittää päästä jollain tapaa käsiksi murhaajan aivoituksiin ja sitä kautta rajata näitä murhaepäiltyjä.

Tuolta voi lukea kaiken olennaisen profiloinnista: http://www.poliisi.fi/poliisi/poliisile ... ent&Click=

Suomessa profilointia on käytetty apuna mm. Kyllikki Saaren henkirikoksessa - tosin vasta vuonna 2000. Profiloinnin teki psykologi Pekka Santtila ja voin vakuuttaa, että se osui täydellisesti nappiin poliisin epäilyksien kanssa. http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=146&vl=

Bodomista profilointia ei ole tietääkseni koskaan tehty. Olisikohan jo korkea aika? Toiveissa olisi, jos FBI:n saisi jotenkin tekemään tuon profiloinnin. FBI:stä voisi löytyä korvaamaton apu myös muiden vanhojen henkirikosten selvittämiseen, kuten case Ulvila jo osoitti.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Arskan profilointi voisi auttaa useiden naissurmien tutkintaa Suomessa samoin kuin Bodomin tapauksessa.
En yllättyisi, jos se auttaisi myös ns. Zodiac-surmien selvitystyötä, käsiala kun on sama ja Arska oleskeli Kaliforniassa 1960-luvulta alkaen jonnekin 70-luvulle saakka, jolloin palasi 'vaihto-oppilaana' Suomeen.

8)

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja awa »

Poliisi on profiloinnit tehnyt ja niiden perusteella tekijää epäillyt.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja teemu »

Areenassa ohjelma profiloinnista Suomessa:
https://areena.yle.fi/1-4092057

Keskustelua Bodom-foorumilla:
https://murha.info/phpbb2/viewtopic.php ... 92#p860059

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja dazu »

Bodominjärven murhat on Kyllikki Saaren -tapauksen ohella se tunnetuin suomalainen selvittämätön henkirikostapaus, mutta silti yhtään käyttäjien tekemää profilointia ei näistä keskusteluista löydy, eikä mistään löydy myöskään ammattilaisten tekemiä profilointeja.

Olen koittanut aiemmin profiloida joitain muita tapauksia, kuten Järvenpään sarjamurhaajaa ja mielestäni olen jotain siitä saanut irtikin, joten kirjoitanpa nyt Bodomistakin pienen profiloinnin.
Olen Bodomia profiloinut jo vuonna 2012, joten nyt voisi olla aika vihdoin tuoda näitä ajatuksia esiin.

Ensimmäinen asia, mikä minulle tulee tästä teosta mieleen, on, että tekijällä ei ollut minkäänlaista yhteyttä näihin uhreihin. Hän ei ollut koskaan tavannut uhreja aikaisemmin, eikä häntä oltu koskaan nähty uhrien seurassa.
Teko on ollut tällainen blitz-tyyppinen hyökkäys, jossa ruumiit on jätetty tekopaikalle, eikä niitä ole yritetty sen enempää peitellä, eikä teon jälkiä peitellä tms. Peittelemättömyys johtuu siitä, että tekijällä ei ollut mitään syytä peitellä jälkiä, koska häntä ei voinut yhdistää uhreihin. Tekijä on pyrkinyt estämään itsensä yhdistämisen tekoon ainoastaan poistumalla paikalta heti teon jälkeen, koska ainoa asia, mikä hänet olisi voinut yhdistää tekoon, on se, että hänet olisi tavattu tekopaikalta.

Uskon, että tekijä on seuraillut näitä nuoria jonkin aikaa ennen, kuin hän on tämän hyökkäyksensä tehnyt. Hän on luultavasti nähnyt nuorten viettävän iltaa, katsellut näitä tyttöjä pimeydessä ja nuorten hiljennyttyä ja alettua nukkumaan mies on hyökännyt...

Uskon, että Bodominjärven uimaranta ja sen lähialueet, sekä muu Bodominjärven ympäristö ovat olleet tekijälle tuttuja. Tekijä on mahdollisesti viettänyt paikalla iltaa ja öitä aikaisemminkin. Hän on tuntenut, että voi tehdä teon turvallisesti tuolloin varhain aamulla ilman, että hän tulee havaituksi muiden toimesta.
Uskon, että tekijä on seuraillut nuoria illanviettäjiä alueella aikaisemminkin...

Tekijällä ei yleisesti ottaen ole ollut elämässään mitään kontakteja uhrien ikäisiin ihmisiin. Hänen lähipiirissään ei ole ollut uhrien ikäisiä ihmisiä ja on melko selvää, että tekijä on ollut uhreja selvästi vanhempi, puhutaan yli 25-vuotiaasta, luultavimmin yli 30-vuotiaasta henkilöstä.

Tekotapa ja tämä hyökkäys, missä on hyökätty yöllä puukon ja tylpän esineen kanssa useita teltassa nukkuvia henkilöitä vastaan, kertoo sellaisesta tekijästä, joka ei ole ollut ns. ensi kertaa pappia kyydissä. Tekijällä on ollut kokemusta vastaavanlaisesta lähitaistelusta. Hänellä on ollut tietty luottamus sen suhteen, että hän pystyy päihittämään neljä taltassa nukkuvaa teiniä.
Se, että on hyökätty yöllä teltassa nukkuvia vastaan, saattaa viitata siihen, että kyseessä on ollut sotaveteraani, jolla on ollut kokemuksia vastaavanlaisesta toiminnasta sodan ajoilta. Teltan narujen katkaiseminen ja iskut telttakankaan läpi viittaavat henkilöön, joka tiesi ennalta, mitä hän tekee. Tällainen henkilö on voinut kärsiä vakavasta sodasta saadusta posttraumaattisesta stressioireyhtymästä.

Teko on ollut luonteeltaan osittain seksuaalinen. Tästä kertoo Björklundiin osuneet useat puukoniskut. Tarpeettoman, yliampuvan teräaseella aiheutetun väkivallan kohdistaminen Björklundiin kertoo seksualisoituneesta väkivallasta ja piquerismista.
Tällä henkilöllä on ollut sisällään naisiin kohdistunutta raivoa. Uskon tekijän olleen sukupuolisesti kokematon ja kokeneen hylkäämistä naisten taholta etenkin nuorempana ja näin uhrit ovat luultavasti symboloineet näitä tyttöjä ja naisia, jotka hänen nuoruudessaan hylkäsivät hänet.

Uskon, että tekijä on päättänyt toteuttaa teon sen jälkeen, kun hän on seuraillut nuorten touhuja rannalla. Nuorten kuhertelu on ärsyttänyt häntä ja tekoon on yhdistynyt kostoa siitä, kun hän itse on tullut hylätyksi tyttöjen ja naisten toimesta.

Takin varastaminen voi kertoa siitä, että takilla on ollut tekijälle taloudellista arvoa. Hän on ehkä ollut huono-osainen ja pitänyt takkia arvokkaana. On myös mahdollista, että tekijä on ollut pragmaattinen ja käyttänyt takkia peittämään päälleen tulleet verijäljet.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Oikein hyvin ajateltua, Dazu! Kuulostaa varsin loogiselle. Täytyy myös todeta, että en muista Bodomin yksityiskohtia.
Olen kuitenkin ihmetellyt itsekseni, että vaatii jonkun verran pokkaa hyökätä neljän nuoren hyväkuntoisen ihmisen kimppuun.
Jos ei olisi uhreja seuraillut, niin se vasta pokkaa vaatisikin, että tekisi telttaiskun tietämättä ketä siellä nukkuu - sodankäynnin (ja Bodomjärven...) kokemukset ovat vaikuttaneet siihen, että pv kouluttaa tietyissä tehtävissä nukkumaan puukko käyttövalmiina menemään telttakankaasta läpi. Tämä toki auttaa myös muunlaisissa hyökkäyksissä.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Arska vielä Helluntaina 1994: "Kun minä otan maasta kiven ja lyön sillä päähän
niin siitä ei enään kukaan nouse". Tapot oli tunnustanut jo 1991 kesällä.
Epäili sitä, että kukaan olisi jäänyt eloon.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja dazu »

Jatkan vielä profilointia... Uskon, että tekijä on ollut 36-45-vuotias sotaveteraani. Hän on ennen sotaanlähtöä mahdollisesti ollut tyttöjen pilkanteon kohteena. Sodassa hän on ollut pitkään rintamalla jossain Laatokan pohjoispuolisilla alueilla, tai Vienan Karjalassa. Hän on traumatisoitunut sodassa ja hänelle on kehittynyt posttraumaattinen stressioireyhtymä ja sodasta palattuaan hän on jälleen tullut tyttöjen torjumaksi. On todennäköistä, että hänellä on ollut erityinen ihastuksen kohde, joka on jättänyt hänet toisen miehen vuoksi.
Myöhemmässä elämässään ennen Bodomin tapausta mies on ollut vankilassa väkivalta- ja omaisuusrikosten vuoksi.
Ennen Bodomin kolmoismurhaa mies on useaan kertaan seuraillut, tirkistellyt telttailemassa olevia, tai muutoin ulkosalla kuhertelevia nuoria pareja.
Mies ei ole ollut parisuhteessa ennen Bodomin kolmoismurhaa.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Kunto Kalpa
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 1:17 pm

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja Kunto Kalpa »

Olen hivenen nihkeä profilointeihin sikäli, että ne eivät uuseinkaan auta tekijän löytämisessä. Varsinkin ns. pehmeät muuttujat ovat vain kuriositeetteja. Jos nimittäin lähdetään esim. etsimään traumaattisen äitisuhteen kokenutta miestä, joka ei kykene kestävään parisuhteeseen, niin eipä se tee hullua hurskaammaksi. Lisäksi on huomattava, että näissä pitemmissä profiililistauksissa melkein aina jokin menee pieleen.

EAR-tapausta aikanaan pähkäillessäni vedin sen johtopäätöksen, että tekijällä on jokin yhteys autojen rekisteröintiin. Lisäksi uskoin, että hänellä oli aiemmin ollut tekemistä Visaliassa. Nyt sitten paljastui, että tekijä oli ollut Visalian viereisessä kaupungissa töissä. Lisäksi pidin jonkinlaista voimistelu- tai vastaavaa taustaa todennäköisenä.

Bodomin tapauksen profiloinnissa mielenkiintoista on se, että vuosikymmenten ajan tekijän uskottiin olleen seksuaalirikollinen. Sitten tuli Suomen Columbo ja kertoi, että kyse oli kaverirähinästä.

Pharnamoh
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 7:42 pm

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja Pharnamoh »

Profilointi on hyvä työkalu poliisille. Mutta kun se ei aina johda oikeille jäljille se voi rajata syyllisen pois tutkimuksesta. Klassikkotapauksissa Isojoki-Bodom-Heinävesi voidaan saada profiloimalla esiin vielä uusiakin tekijäehdokkaita.
En tietenkään tiedä ketkä ovat syyllisiä IBH-tapauksiin, mutta olen kohtuullisen varma heistä. Tapaukset voivat vielä ratketa kun dna-tutkimus kehittyy. Näinhän kävi Viiltäjä-Jackin tapauksessa 126 vuoden jälkeen. :wink:
"I'm a plain man; rum and bacon and eggs is what I want, and that head up there for to watch ships off."

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Mikä sulkee sen pois, että tekijöitä olisi kaksi? Kaksi asetta, kaksi tekijää. Toisella kalapuukko, toisella kivi. Sujuisi helpommin kuin yhdeltä. Kivellä ei ole lyöty niin paljon kuin puukolla = eri tekijä/tyyli? Puukolla hakattu silmittömästi, kivellä ei niinkään. En nyt kyllä ulkoa muista noita vammoja.
Puhettakin kuului surman jälkeen, yksikseenkö puheli? Hävinneet kamat: kaksi kantaa enemmän.

Motiivia on kyllä vaikeampi keksiä jollekin parivaljakolle.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Kunto Kalpa
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 1:17 pm

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja Kunto Kalpa »

Kuolemannaakka kirjoitti:Mikä sulkee sen pois, että tekijöitä olisi kaksi? Kaksi asetta, kaksi tekijää. Toisella kalapuukko, toisella kivi. Sujuisi helpommin kuin yhdeltä. Kivellä ei ole lyöty niin paljon kuin puukolla = eri tekijä/tyyli? Puukolla hakattu silmittömästi, kivellä ei niinkään. En nyt kyllä ulkoa muista noita vammoja.
Puhettakin kuului surman jälkeen, yksikseenkö puheli? Hävinneet kamat: kaksi kantaa enemmän.

Motiivia on kyllä vaikeampi keksiä jollekin parivaljakolle.
Tuo tekijöitten määrä on kyllä ikuinen mysteeri. Itse lähden siitä, että ei kai kahta raivohullua hevillä löydy samalle tontille. Mutta voihan tuota pohtia. Kaksi miestä viereisessä niemessä, toinen lähti juoksemaan toisen tultua. Siksikö, että toinen kertoi mitä oli tapahtunut? Entä ne viinapullon sormenjäljet? Olisiko rikospaikalla tullut kaveri siemaissut järkytykseen?

Itse en usko toisen aseen olleen kivi. Jos kivellä lyö hiusten läpi pään murskaksi, niin kivestä jää hiuksiin murskaantunutta kiviainesta ja pölyä, eikä sellaisesta ole missään raportoitu.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Kunto Kalpa kirjoitti:
Tuo tekijöitten määrä on kyllä ikuinen mysteeri. Itse lähden siitä, että ei kai kahta raivohullua hevillä löydy samalle tontille. Mutta voihan tuota pohtia. Kaksi miestä viereisessä niemessä, toinen lähti juoksemaan toisen tultua. Siksikö, että toinen kertoi mitä oli tapahtunut? Entä ne viinapullon sormenjäljet? Olisiko rikospaikalla tullut kaveri siemaissut järkytykseen?

Itse en usko toisen aseen olleen kivi. Jos kivellä lyö hiusten läpi pään murskaksi, niin kivestä jää hiuksiin murskaantunutta kiviainesta ja pölyä, eikä sellaisesta ole missään raportoitu.
Olen aina ajatellut, että kivellä olisi lyöty telttakankaan läpi. Mielestäni aika vaikeaa muuten hyökätä kiven kanssa kimppuun, kuin sortaa teltta ihmisten päälle ja lyödä kankaan läpi erottuvia päitä. Tosin, pitäisi kai nuo telttakankaasta hiertyminä ja verijälkinä erottaa, jos tarkasti on osattu tutkia.
Mielestäni yksi ihminen ei oikein voi muulla tavalla neljää ihmistä edes yllättää, ellei jotenkin heitä saa teltan sisään pussiin ja siinä hakkaa vastarinnan pois.

Tässä skenaariossa vaan tuntuu oudolta, että miten ja miksi vaihtoi asetta? Ei taistelun tiimellyksessä ainakaan pysty vaihtamaan ja jos toiset on puolikuoliaaksi saatu, niin miksi siltikään? Puukko voisi vääntyä ehkä (taisi tosin olla ihan kunnollinen tavallinen mora joka tuskin vääntyy tai katkeaa?) ja siksi pitäisi vaihtaa kiveen, ja viimeistellä puolikuoliaat sillä, mutta kivi kädessä en lähtisi hyökkäämään, jos puukkokin mukana on. Siksi kaksi surmaajaa sopisi tähän hyvin, toisella puukko, toisella kivi tai vastaava.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Erittäin epätodennäköistä, että kivi olisi ollut toinen murha-ase.

Olen puukon puuttuessa tappanut tai yrittänyt tappaa kaloja kivellä ja se on pahuksen huono tappoväline. Ja siinä tilanteessa on sentään jonkin verran aikaa etsiä käteen sopiva kivi, kun taas syyttäjän teoriassa NG olisi joutunut toimimaan salamannopeasti.

Kiven sijaan lyömäväline on ollut joku muu astalo.
Pasilan mies.

Kardemumma

Re: Tekijän profilointi?

Viesti Kirjoittaja Kardemumma »

Vesistöstä nostattu märkä kivi ei jätä minkäänlaista pölyä tai kivimurskaa, toisin kuin täällä yksi kommentoijista väittää. Kivenmurikalla on myös helppo kumauttaa tajuttomiksi kasaan menneen teltan sisällä olevia unisia ihmisiä. Itse suoriutuisin moisesta tehtävästä muutamassa sekunnissa. Sen jälkeen voisi aivan rauhassa tökkiä sillä puukolla telttakankaan lävitse jokaista. Teon motiivi on ollut halu tappaa toisia ihmisiä. Tuo halu saattaa olla peräisin tekijän elämässä tapahtuneesta negatiivisesta asiasta, jonka hänelle on aiheuttanut toinen ihminen.

Vastaa Viestiin