Timo "Timpe" Salonen

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
DooM
Lauri Hanhivaara
Viestit: 136
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 3:24 am

Viesti Kirjoittaja DooM »

En kyllä edes lähtisi vertailemaan täysi-ikäisen (tokikin nuoren sellaisen) mahdollista raiskausta jonkun "coolin" teinimimmejen suosiossa olevan radiojuontajan sekaantumisiin ala-ikäisiin faneihinsa, joita hän selvästi on hyväksikäyttänyt oman statuksensa varjolla.

Rahastus-teoriakin ontuu mielestäni. Eipä nuo korvaus-summat nyt täällä Suomessa näytä niin päätähuimaavia olevan ja sitäpaitsi niiden takaisin periminenkin riippunee syytetyn varallisuudesta?
ts. kukaan ei peri rahoja puolestasi, jos olet uhri??? (mutu)
Oikeusprosessin kuulusteluineen veikkaisin myös olevan parin tonnin "tienisteihin" nähden aika raskasta hoitaa läpi?

Siinä en myöskään näe mitään ihmeellistä, että teini-iässä oleva poppari-mimmi ei ymmärrä tuollaisen teon luonnetta kun vasta muutaman vuoden kuluttua vähän viisastuttuaan ja saadessaan perspektiiviä tapahtumaan.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

ABC kirjoitti:13-15-vuotiaat ovat vielä ihan penskoja, ja iän puolesta Timpe olisi voinut olla heidän isänsä.
Jos Wikipediaan on luottamista niin:

"Teot olivat tapahtuneet pääosin 90-luvun lopulla Salosen ollessa 25–27-vuotias ja asianomistajien teini-ikäisiä"

Iällisesti tuossa nyt ei ollut ihan niin valtavaa eroa, että Timpe olisi noitten penskojen isä voinut olla. Enkä siis mitenkään puolustele Timpeä, vaikka kyllä hieman ihmetyttää miksi nämä tytöt tekivät rikosilmoituksen vasta vuosien jälkeen. Jos kärsimys oli niin valtava, olisi se kannattanut tehdä heti. Taisi vaan kiilua euron kuvat tyttöjen silmissä, kun tajusivat Timpen aseman suosittuna radiopersoonana.

On muuten aika huvittavaa kun tietää, että Espanjassa suojaikäraja on 13 vuotta. Siellä Timo Salosen kaltaiset ihmiset ovat siis aivan tavallisia ihmisiä.

Onko kukaan sattunut lukea Hymy 2/2005 lehteä (http://www.hymy.fi/lehti.php?id=16)? Siellä on Timpestä tälläinen haastattelu:

"Nyt puhuu lapsiseksistä epäilty kohujuontaja Timpe Salonen: ”Tapaustani on vääristelty”
Suosittu radiojuontaja Timo "Timpe" Salonen on elämänsä suurimmassa kurimuksessa. Häntä epäillään jo toistamiseen lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Hymyn toimittaja sai Timpen puhelimen päähän ennen kuin mies vietiin tutkintavankeuteen."

Olen vaan utelias tietämään, mikä on Timpen näkemys asiasta. Itse lehteä kun en ole lukenut.
Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

Ellen ihan väärin muista, niin Timpe meinasi, että tytöt ovat valehdelleet ikänsä. Että Timpe on siis luullut tyttöjä jos ei täysi-ikäisiksi, niin ainakin suojaikärajan ylittäneiksi.

Minullakin on tullut mieleen, että kuulostaa lähinnä rahanahneudelta tuo homma. Kun ovat huomanneet Timpen saaneen julkisuutta, ovat pistäneet ilmoituksen menemään rahan toivossa. 13-vuotias nyt on jo melkoisen nuori, mutta monet 15-vuotiaat menevät helposti itseään vanhemmista. Siksipä minua vähän säälittääkin tuo Timpen saama pedofiilin leima. On se nyt ihan eri asia panna kolmevuotiasta, kuin 15-vuotiasta. Raiskauksestakaan kun ei ollut kyse, eli tytöt on ihan itse olleet jutussa mukana...
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Merope kirjoitti:Siksipä minua vähän säälittääkin tuo Timpen saama pedofiilin leima. On se nyt ihan eri asia panna kolmevuotiasta, kuin 15-vuotiasta. Raiskauksestakaan kun ei ollut kyse, eli tytöt on ihan itse olleet jutussa mukana...
Samaa mieltä. Ihan huuhaa juttu mun mielestä. Eri asia, jos kyseessä olisi raiskaus.
DooM
Lauri Hanhivaara
Viestit: 136
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 3:24 am

Viesti Kirjoittaja DooM »

Loka kirjoitti:
Merope kirjoitti:Siksipä minua vähän säälittääkin tuo Timpen saama pedofiilin leima. On se nyt ihan eri asia panna kolmevuotiasta, kuin 15-vuotiasta. Raiskauksestakaan kun ei ollut kyse, eli tytöt on ihan itse olleet jutussa mukana...
Samaa mieltä. Ihan huuhaa juttu mun mielestä. Eri asia, jos kyseessä olisi raiskaus.
Minun mielestäni taas on aivan selvää, että nuoria mimmejä on viety kun litran mittaa teini-idolin toimesta. Onhan se nyt kova juttu teini-ikäiselle kun kuumimpia hittejä soittava radio DJ osoittaa kiinnostusta.

Tuomiossa oli muistaakseni otettu huomioonkin hänen asemaansa perustuva manipulaatio tyttöjä kohtaan.

Edit: ja miten ihmeessä se on huuhaata jos selkeästi rikkoo lakia yhtymällä ALA-IKÄISIIN ja saa siitä tuomion?
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Kyllä idolin tai muuten auktoriteettiasemassa olevan pitää osata hillitä oma käyttäytymisensä. Jos ei erota sakkolihaa aikuisesta, on jotakin pielessä.
Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

Sinäänsä aivan totta, tuo aseman väärinkäyttö. Mietin vain, kun 90-luvun lopusta puhuttiin ainakin osassa tapauksista, oliko Timpe jo silloin kuuluisa?
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Niin että ei kyllä minusta voi Timpeä "pedofiiliksi" kutsua, ei hän ketään ole mihinkään pakottanut tai pikkulapsia jönkkinyt. Mutta kyllä tuomio pitää saada kun lakia rikkoo. Tyttöjen arvelen olevan rahanahneita.
I am an African!
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

No ei kyllä minustakaan ole pedofiili, paha alkaa arvostelemaan sen tarkemmin tekoa, kun ei tiedä taustoja tarkalleen, lakiahan kyllä Timbe jokatapauksessa rikkoi ja tuomio oli oikea.

Eikä välttämättä tosiaan voi tunnistaa 15vuotiasta->18vuotiaasta (saatikka 16vuotiaasta). Hyvä esimerkki oli tuttavani joka iski baarista aikoinaan likan ja heilasteli sen kanssa sitten aikansa, kunnes tyttö itku silmässä paljastaa, että on 15vee ja toivoo, että ei kaveri jättäisi. Kaveria kohtaan ei nostettu syytettä mutta mitenhän olisi käynyt jos olisi nostettu, eihän kaveri voinut mitenkään tietää tytön oikeaa ikää kun baarista iskee ja tytöllä muistaakseni oli vielä väärät/toisen henkilön paperit.
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Niinpä, on itsekkin sattunut kohdalle että tietämiäni 16-vuotiaita on baarissa nähty. Ja kun meikkiä laitta vähän sinne ja hiuslakkaa tänne niin voi jopa 14v näyttää joskus täysi-ikäiseltä, varsinkin jos on kookas.
I am an African!
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

DooM kirjoitti:
Loka kirjoitti:
Merope kirjoitti:Siksipä minua vähän säälittääkin tuo Timpen saama pedofiilin leima. On se nyt ihan eri asia panna kolmevuotiasta, kuin 15-vuotiasta. Raiskauksestakaan kun ei ollut kyse, eli tytöt on ihan itse olleet jutussa mukana...
Samaa mieltä. Ihan huuhaa juttu mun mielestä. Eri asia, jos kyseessä olisi raiskaus.
Minun mielestäni taas on aivan selvää, että nuoria mimmejä on viety kun litran mittaa teini-idolin toimesta. Onhan se nyt kova juttu teini-ikäiselle kun kuumimpia hittejä soittava radio DJ osoittaa kiinnostusta.

Tuomiossa oli muistaakseni otettu huomioonkin hänen asemaansa perustuva manipulaatio tyttöjä kohtaan.

Edit: ja miten ihmeessä se on huuhaata jos selkeästi rikkoo lakia yhtymällä ALA-IKÄISIIN ja saa siitä tuomion?
Noh noh. Totta kai mäkin tuomitsen ala-ikäisiin sekaantumisen, en vaan lähtisi pedofiiliksi timpeä haukkumaan. Siitä sanonta, huuhaata koko juttu vuosia eteenpäin nostettuna. Tuomio oli lakiin perustuen oikea, tätähän ei yksilökohtaisesti voida soveltaa.
DooM
Lauri Hanhivaara
Viestit: 136
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 3:24 am

Viesti Kirjoittaja DooM »

Loka kirjoitti: Noh noh. Totta kai mäkin tuomitsen ala-ikäisiin sekaantumisen, en vaan lähtisi pedofiiliksi timpeä haukkumaan. Siitä sanonta, huuhaata koko juttu vuosia eteenpäin nostettuna. Tuomio oli lakiin perustuen oikea, tätähän ei yksilökohtaisesti voida soveltaa.
Mikä on pedofiili?
Jos jatkuva, työnsä puolesta tapahtuva itseään puolta nuorempien tyttöjen hyväksikäyttö ei sinun mielestäsi täytä pedofiilin tunnusmerkistöä niin sitten omaamme erilaisen katsontakannan aiheeseen.
Tokihan 3 ja 13 vuotiaassa on eroja, mutta ei se loppujenlopuksi asiaa miksikään muuta, vai tekeekö se, että vaikka 13-15 vuotiaan fysiikka kestää moisen paremmin kun 3 vuotiaan teosta jotenkin hyväksyttävämmän?
Minun mielestäni ei.
Ja tuo että asia tuli vasta muutaman vuoden viiveellä ilmi ei edelleenkään ole minun mielestäni mitenkään kummallista. Miksipä ei nuori musafani olisi innoissaan suosikki DJ:sä vankkumattomasta huomiosta ja tajuaisi koko kuviota vasta paljon myöhemmin?
Myös joihinkin meikkaaviin, vanhemmilta näyttäviin, ikänsä valehteleviin tyttöihin on jotenkin naurettavaa vedota. Baareihinhan moinen voi päästä ja sieltä jotain seuraa itselleen hommata, mutta ei kai nyt hyväntahtoisinkaan ymmärtäjä tai Timpe itse voi kuvitella, että täysi-ikäiset tytöt parveilisivat Kiss Fm:n toimituksella vuosikausia kiinnostuineina meiningeistä jne.
Nuo hyväksikäytöthän olivat tapahtuneet siellä työpaikalla.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

"Lääketieteellisesti pedofilian yksi määrittely on: (lähde: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 4th edition, Text Revision, American Psychiatric Association

* Ainut pääasiallinen lääketieteellinen määritelmä on että sairastavan henkilön seksuaalinen kiinnostus kohdistuu vain ja ainoastaan pikkulapsiin. Pedofiliasta puhutaan silloin kun lapsi joutuu jonkun muun kuin oman vanhempansa tai siihen rinnastettavan henkilön hyväksikäyttämäksi"

"Efebofilia eli hebefilia tarkoittaa kiinnostusta seksuaalisesti kypsyneisiin nuoruusikäisiin.

Varsinaiseksi efebofiliaksi luokitellaan yksinomainen kiinnostus nuoriin. Nuoriin kohdistuva seksuaalinen halu on tavallista aikuisilla, joskaan kyseessä ei ole tavallisesti ensisijaisesti nuoriin kohdistuva halu eli efebofilia. Efebofiliaa ei pidetä psykologien näkökulmasta sairautena.

Arkikielessä efebofilia usein sekoitetaan pedofiliaan, varsinkin jos kiinnostuksen kohteet ovat kyseisessä maassa vallitsevaa suojaikärajaa nuorempia tai osapuolten ikäero on suuri"

Jumalauta, tottakai on eroa siinä "paneeko" 3vuotiasta vaiko 13vuotiasta, sairasta ajatella, että siinä ei olisi varsinaisesti eroa.

EDIT: Tottakai Timbe toimi väärin, ei sillä.
Sara
Nikke Knakkertton
Viestit: 197
Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 7:01 am

Viesti Kirjoittaja Sara »

DooM kirjoitti:Siinä en myöskään näe mitään ihmeellistä, että teini-iässä oleva poppari-mimmi ei ymmärrä tuollaisen teon luonnetta kun vasta muutaman vuoden kuluttua vähän viisastuttuaan ja saadessaan perspektiiviä tapahtumaan.
Olen ihan samaa mieltä. Lisäksi häpeä on tuossa vaiheessa niin suuri, että kynnys kertoa tapahtuneesta kasvaa melkein kohtuuttomaksi. Varsinkin, kun se kertominen näinkin laajalti näköjään tulkitaan rahastukseksi, sitä saa mitä tilaa -mentaliteetilla... :(
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Monet nuoret luulevat olevansa kokemattomampia kuin kaverit ja tilaisuuden tullessa luulevat tekevänsä samaa kuin muutkin, vaikka muut eivät seksiä vielä harrastakaan. Halu kuulua porukkaan ja paine olla samanlainen tekevät tällaista. Todellakin nuorena aikuisena, kun alkaa yläpääkin toimia, varmaankin tulee sitten kaduttua tekosiaan.
Vastaa Viestiin