Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Ande kirjoitti:
L'amourha kirjoitti:...
Ketjun juttujen mukaan Merja tuntui olevan aika kokenut lifti-hommissa, sen mukaan luulis että olis tiennyt saumansa liftin saamisen mahdollisuuteen. Muistanko väärin että sille olis tarjottu kyytiä "talon puolesta", ilmeisesti joku talon vartijoista? Tää ei ollut kuitenkaan maistunut Merjalle, mun mielestä se on aika ihmeellistä. Kotiin pääsyn nyt kuvittelis olevan ekana mielessä valvotun yön jäljiltä. Oliko kyydin tarjoajassa Merjan mielestä jotain vikaa, aiempaa ehdottelua tai ahdistelua ehkä?
Toi mahdollisuus ettei Merja olis työpaikaltaan edes poistunut, omin voimin siis, on yks ihan varteenotettava vaihtoehto. Havaintojakaan Merjasta ei kuitenkaan ole kuin se yksi ja sekin on kyllä aika hutera mun mielestä.

Tosta poliisi-hommasta, kuinkahan hyvää pataa tää vartiointifirman omistaja on ollut pollarien kaa, oisko poliisin negatiivisuus siitä lähtöisin että joku on syyllistänyt hyvää kaveria?
Tietääkseni vartiointiliikkeen yöpäivystäjä saattoi hyvinkin nukkua välillä eikä hänen tarvinnut valvoa koko yötä. Tämä käsitys perustuu siihen, että 1970-luvun lopulla muuan kämppikseni oli vartiointiliikkeen yöpäivystäjänä, mutta silti hän ei nukkunut päiväunia ainakaan kovin pitkään, koska opiskeli ihan täysipäiväisesti ja silloin oli tavalliset oppitunnit kahdeksasta neljään, satunnaisia hyppytunteja lukuunottamatta.

Rovaniemi on pieni paikkakunta ja tuolloin oli vielä pienempi. Todennäköisesti vartiointiliike ja poliiisit olivat toisinaan keskenään tekemisissä muutenkin kuin pelkissä työasioissa.

Jos Merja tosiaan olisi ollut aamulla tuohon aikaan liikkeellä, pitäisin todennäköisempänä sitä, että Joku tarjosi hänelle kyytiä eikä tarvinnut liftata. Ehkä hän tiesi mennä jo odottamaan sopivaan paikkaan, jossa tiesi Jonkun kulkevan.
Tossa mielessä Merjalla olis voinut riittää virtaa odotellakin satunnaista kyytiä jos yö ei ole ollut tapahtumarikas.
Mä tossa aiemmin pohdinkin tuota mahdollisuutta että Merjalla olis voinut olla joku "vakikyyditsijä". Tällaista ei kai ole ilmi tullut mutta ei Merja siitä varmaan olis kertoillutkaan kun poikaystäväkin oli olemassa. Se vois myös selittää sen työkaverin tarjouksesta kieltäytymisen, ettei olis nähty tätä kyyditsijää.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

L'amourha kirjoitti:...

Tossa mielessä Merjalla olis voinut riittää virtaa odotellakin satunnaista kyytiä jos yö ei ole ollut tapahtumarikas.
Mä tossa aiemmin pohdinkin tuota mahdollisuutta että Merjalla olis voinut olla joku "vakikyyditsijä". Tällaista ei kai ole ilmi tullut mutta ei Merja siitä varmaan olis kertoillutkaan kun poikaystäväkin oli olemassa. Se vois myös selittää sen työkaverin tarjouksesta kieltäytymisen, ettei olis nähty tätä kyyditsijää.
Sellaistakin olisi voinut sattua, että tämä vakikyyditsijä olisi ollut varattu mies. Ammattiaan en ala spekuloimaan...
Muista lähdekritiikki!
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

skoone kirjoitti:
L'amourha kirjoitti:...

Tossa mielessä Merjalla olis voinut riittää virtaa odotellakin satunnaista kyytiä jos yö ei ole ollut tapahtumarikas.
Mä tossa aiemmin pohdinkin tuota mahdollisuutta että Merjalla olis voinut olla joku "vakikyyditsijä". Tällaista ei kai ole ilmi tullut mutta ei Merja siitä varmaan olis kertoillutkaan kun poikaystäväkin oli olemassa. Se vois myös selittää sen työkaverin tarjouksesta kieltäytymisen, ettei olis nähty tätä kyyditsijää.
Sellaistakin olisi voinut sattua, että tämä vakikyyditsijä olisi ollut varattu mies. Ammattiaan en ala spekuloimaan...
Oonkohan mä ihan hakoteillä jos spekuloin kylmästi että vakikyyditsijän rooliin voisi sopia Merjan työnantaja. Olihan tuo Merjan ottanut kyytiin jo ennen työsuhdettakin.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Iroquis
Nikke Knakkertton
Viestit: 198
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2015 7:45 pm
Paikkakunta: Helsingistä 960 km pohjoiseen

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Iroquis »

Yksinkertasin ratkasu se yleensä se paras juuri onkin,eli et ole minun mielestä lainkaan hakoteillä.
:mrgreen:
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Iroquis kirjoitti:Yksinkertasin ratkasu se yleensä se paras juuri onkin,eli et ole minun mielestä lainkaan hakoteillä.
Tän työnantajan mahdollista osuutta ei taidettu pahemmin tutkia, aiemmin oli juttua että taisi olla ainakin jossain määrin poliisin suosiossa.
Muistanko väärin että täällä oli juttua että joku, ilmeisesti talon vartija, olis polttanut päreensä näistä epäilyksistä?
Vaimohan tällä muistaakseni oli talossa mutta eipä olis ollut ainutlaatuista jos puoliso olis antanut väärän alibin.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

Täällä on ollut keskustelua Merjan omasta taustasta. Olen myös tästä lukenut täältä joskus muutama vuosi sitten, mutta en enää minäkään muista kaikkia yksityiskohtia. Sen muistan, että tämä porukka, jossa Merja pyöri edellisessä asuinpaikassaan, oli kait myöhemmin sekaantunut huumeisiin, mutta Merjan aikana ei kai vielä ollut huumeita kuvioissa.

Minulla on sellainen käsitys, että Merja oli ehtinyt asumaan Jaatilassa kaksi vuotta ennen, kuin hän katosi. Eli olisi käynyt viimeisen vuoden peruskoulua ja ensimmäisen vuoden kauppista tuolla Jaatilassa asuessaan.
Jaatilassa asuessa oli kuvioihin tullut sitten tämä itseä 10 vuotta vanhempi poikaystävä, joka oli istunut vankilassa ja, jolla oli ilmeisesti myös seksuaalirikostaustaa.

Jos Merjan omaa profiilia miettii, niin liftaaminen sopii tähän profiiliin erittäin hyvin. Siis Merjalla oli yleisellä tasolla tällaista riskikäyttäytymistä, millaiseksi liftaaminenkin, etenkin yksin liftaaminen voidaan laskea.
Ilmeisesti useampikin vartiointifirman työntekijä olisi tarjoutunut kyytimään Merjaa, mutta Merja oli kieltäytynyt näistä tarjouksista. Mielestäni tämä kieltäytyminen ja halu liftata, sopivat hyvin yhteen Merjan yleisen riskikäyttäytymisen kanssa.

Noihin kysymyksiin siitä, että kuinka pitkään Merja oli ollut Kalottivartioinnissa töissä, uskon tietäväni vastauksen ja vastaus on, että kolmas työviikko oli lopuillaan.
Merja oli ilmeisesti liftannut työmatkat joka kerta tuon kolmen viikon aikana. Näin ollen siis liftaamaan meneminen ajankohdasta riippumatta oli hänelle tavallisen tuntuinen ratkaisu. Ja näin oli siis Merja myös äidilleen sanonut puhelimessa katoamisaamuna, että liftaamaan hän on menossa.

Nähdäkseni Merjan käyttäytyminen, Merjan omat puheet ja Merjan profiili tukevat sitä teoriaa, että Merja todella olisi tuonne tien viereen mennyt liftaamaan.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

dazu kirjoitti:Täällä on ollut keskustelua Merjan omasta taustasta. Olen myös tästä lukenut täältä joskus muutama vuosi sitten, mutta en enää minäkään muista kaikkia yksityiskohtia. Sen muistan, että tämä porukka, jossa Merja pyöri edellisessä asuinpaikassaan, oli kait myöhemmin sekaantunut huumeisiin, mutta Merjan aikana ei kai vielä ollut huumeita kuvioissa.
Lainausta lyhennetty
-NILS-


Mihin nuo käsityksesi perustuvat?
Minun käsittääkseni tuohonkin aikaan oli voimassa laki, että alaikäiset eivät saaneet tehdä yötyötä. Oleknko väärässä tässä asiassa? Se on ainakin varma tieto, että ylitöitä ei saanut tehdä - paitsi jos itse suostui, eikä kukaan mitään kysellyt.
Mihin perustuu käsityksesi, että oli tuossa työssä kolme viikkoa? Montako työvuoroa siihen sisältyi?
Ehkä näihin ketjuihin sisältyy vastaukset näihin kysymyksiin, mutta kukapa niitä kaikkia muistaa.
Liftaamista ajatellen, menkää joskus itse aamulla ennen kuutta sunnuntaina ihan mihin tahansa tien varteen liftaamaan. Jos sillä tiellä ei kulje maitoauto, postinjakaja tai joku muu säännöllinen kulkija, liikennettä on vielä tälläkin vuosisadalla hyvin vähän.
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

dazu kirjoitti: Nähdäkseni Merjan käyttäytyminen, Merjan omat puheet ja Merjan profiili tukevat sitä teoriaa, että Merja todella olisi tuonne tien viereen mennyt liftaamaan.
Merjahan, fooruminkin tekstien mukaan, lifasi aina töihin ja kotiin, eli en usko että tämmöinen asia tässä on että joku kyytiin ottaja olisi Merjan surmannut. Kesällä on valoisaa eli ei kukaan uskalla ryhtyä surmahommiin.

Olen nähnyt toisaalla tekstin jossa isän työkaveri olisi teon takana ja että tämä tekijä on jo kuollut.
Alida
Sofia Karppi
Viestit: 421
Liittynyt: Su Touko 14, 2017 10:04 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Alida »

Lapin kansassa 4.6.2004 on lyhyt juttu Merjasta toista selvittämätöntä tapausta käsittelevän jutun yhteydessä. Siinä on toinen kuva Merjasta. Nätin näköinen on siinäkin, mutta katse on uhmakkaan näköinen, ja siinä kuvassa enemmän näyttää siltä, että on saattanutkin kulkea kovassa seurassa, vaikka olemus onkin siisti.

Jutuissa on luetteloitu kaikki artikkelit päivämäärineen, mitä Lapin kansa on Merjasta siihen mennessä julkaissut. Lisäksi Merjan veli Jukka Vaara sanoo siinä, että on hyvä, että Merjan tapausta käsitellään julkisuudessa, vaikka katoamisesta on jo pitkä aika.

Lapin kansan mikrofilmit saa tilattua Kansalliskirjastoon Kansallisarkistosta, niin niistä jos joku viitsisi tänne laittaa juttuja, niin saataisiin ehkä jotain lisätietoa asiaan. Tosin se vaatisi kaksi käyntiä, kun ensin pitäisi lainata kesäkuun 2004 filmi, jotta tietää, missä filmeissä loput jutut on. Silti tästä on muuten niin vähän tietoa, että noita juttuja olisi hyvä saada tänne.

Epäilen itse, ettei Merja ole mistään Keski-Suomesta Rovaniemelle muuttanut jo ihan senkin takia, että Vaara on yksi Rovaniemen yleisimpiä sukunimiä. Eikä siitä mitään faktaa ole löytynytkään kuten ei myöskään siitä, että Merja olisi katoamisaamuna soittanut äidilleen.
Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Hyvä kuulla, että Merjalla on ollut ainakin veli olemassa. On jäänyt käsitys, ettei olisi ollut muita kuin äiti. Jo omaistenkin vuoksi pitäisi tutkia viimeisillä metodeilla, jos on vaikka dna-näytteitä johonkin verrattavissa, kun noita ei vielä 1980-luvun alussa taidettu pystyä tutkimaan.
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

matkaaja kirjoitti:
dazu kirjoitti: Nähdäkseni Merjan käyttäytyminen, Merjan omat puheet ja Merjan profiili tukevat sitä teoriaa, että Merja todella olisi tuonne tien viereen mennyt liftaamaan.
Merjahan, fooruminkin tekstien mukaan, lifasi aina töihin ja kotiin, eli en usko että tämmöinen asia tässä on että joku kyytiin ottaja olisi Merjan surmannut. Kesällä on valoisaa eli ei kukaan uskalla ryhtyä surmahommiin.

Olen nähnyt toisaalla tekstin jossa isän työkaveri olisi teon takana ja että tämä tekijä on jo kuollut.
Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä "aina"? Mistä minulle on tullut sellainen muistikuva, että hän ei ehtinyt olla tuossa työpaikassa kovin pitkään, eli ei useampana sunnuntaiaamuna ehtinyt liftata. Jos olisi, niin kyllä olisi selvinnyt totuus, ettei siihen aikaan ole kulkijoita paljonkaan liikkeelle. Tai ehkä hän tiesi, ettei ole muuta kuin "vakikyyti".
Pohjoisessa asuvat voinevat käydä lukemassa noita mikrofilmejä Rovaniemen kirjaston Lappiosastolla tai ehkä Lapinkansan toimituksessa Rovaniemellä - vai onko siellä enää sitä?
Smirre
Jack Bauer
Viestit: 929
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 11:16 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Poistettu murteella kirjoitettua sekavanoloista höpinää.

Kirjoittajilta ei vaadita oikeinkirjoituksen ja jäsentelyn taitoja, mutta edes auttava ja ymmärrettävä kirjoittaminen suomeksi on hyve.

-NILS-
Smirre
Jack Bauer
Viestit: 929
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 11:16 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Voitko nils laittaa mullen vaikka yv, mikä siinä viestissäni nii väärää ?
Tiiän että mullon tua lukihäiriö,mutta mitä oon väärää maininnu?
peteme
Neuvoja-Jack
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 7:10 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja peteme »

Tuli tälläinen tänään vastaan FB ryhmässä. Ajankohta saattaa heittää ~10v tapahtumien välillä, mutta ehkä tarkistamisen arvoinen juttu.
N:
Bussipysäkillä kokenut saman hieman alle 30v sitten Rovaniemellä..se tyyppi jatkoi matka ja kääntyi ympäri ja ajoi takaisin, pysäytti autonsa tien toiselle puolelle ja rupesi huutamaan hermostuneena, että pitäis mennä sinne heti..kunnes huomasi,että bussi tuli ja kaasutti pois. En tiedä, mitä olis tapahtunut, jos bussi ei ois tullut sillä hetkellä, kuin se tuli..enkä oikeastaan välitä tietääkään.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

^Tuo on aika epämääräinen havainto ja vissiin lähemmäs 10-vuotta Merja Vaaran katoamisen jälkeen. Itseäni ainakin kiinnostaisi ennemminkin sellaiset asiat, kuten naisten kaappaamiset ja kaappaamisyritykset Rovaniemen seudulla aikavälillä 1970-1990, sekä alueella tuona aikana tapahtuneet seksuaalirikokset.
Kaikista mielenkiintoisemman tyyppisiä tapauksia olisivat lähellä vuotta 1980 tapahtuneet autoon poimimiset, mitkä ovat johtaneet raiskaukseen. Ihan varmaa on, ettei tämä ollut tekijän ainoa teko, mutta koska mistään raiskaussumasta ei ole ollut juttua, niin on mahdollista, että tämä on ollut sen tyyppinen tekijä, joka on raiskannut vähän harvemmalla tahdilla ja tekojen välissä on todennäköisesti ollut useita kuukausia, tai jopa vuosien taukoja.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Vastaa Viestiin