20-vuotias Laura Selin - kadonnut 6.6.1983 Helsinki

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Avatar
Scarlett
Sofia Karppi
Viestit: 419
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 10:42 pm

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Scarlett »

Tuo lääkikseen pyrkiminen ei kaikille ole niin helppoa. Useilla lääkäreillä on taustana se, että vanhemmat ovat halunneet heistä lääkäreitä. Ehkä Laura oli väsynyt lukemaan pääsykokeisiin, pelkäsi epäonnistumista ja ajatteli, ettei elämä ole omissa käsissä. En todellakaan halua leimata ja syyllistää hänen vanhempiaan hirviöiksi vaan koti on ollut ehkä aika kunnianhimoinen ja kiltti tyttö kokenut suorituspaineita. Mä vähän luulen, että hän on tehnyt itse ratkaisun päättää päivänsä.

Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Jotain samanlaista minä olen myös kirjoitellut ja ajatellut.
Eivät vanhemmat tahallaan ole hirviöitä, he ajattelevat lastensa parasta ja toivovat heille hyvää ja helppoa elämää.
Kilttinä tyttönä Laura on ajatellut tehdä, kuten he toivovat, mutta ikävä kyllä, on voinut käydä noin, kuten kirjoitit.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.

jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Scarlett kirjoitti:Tuo lääkikseen pyrkiminen ei kaikille ole niin helppoa. Useilla lääkäreillä on taustana se, että vanhemmat ovat halunneet heistä lääkäreitä. Ehkä Laura oli väsynyt lukemaan pääsykokeisiin, pelkäsi epäonnistumista ja ajatteli, ettei elämä ole omissa käsissä. En todellakaan halua leimata ja syyllistää hänen vanhempiaan hirviöiksi vaan koti on ollut ehkä aika kunnianhimoinen ja kiltti tyttö kokenut suorituspaineita. Mä vähän luulen, että hän on tehnyt itse ratkaisun päättää päivänsä.
Siinä tapauksessa ajatuksen ja toteutuksen on täytynyt syntyä yhtenä ryöppynä tosi nopeasti hänen ollessaan paikassa, josta kukaan ei vielä ole osannut häntä etsiä. Perusteluna sille esitän itsemurhaviestin puuttumisen, aiemmpien jakasmisen loppumisesta kertovien ennakkomerkkien puuttumisen sekä hänen olemisen edelleenkin täydellisesti kateissa.
Olikohan Lauralla taipumusta vapaalla ollessaan hävitä aina toisinaan johonkin tavoittamattomiin enintään muutamaksi tunniksi kerrallaan, joka saattaisi mahdollisesti olla eräs merkki siitä, että Laura on tehnyt tutustumista alueeseen vähän syvemmin kelputtamatta ketään mukaan. Tällaisella "retkellä", jos hän niitä edes on tehnyt, hän on voinut löytää paikan jota kukaan muu ei vielä tiedä, ja jossa hän sitten on mahdolliseen omaan surulliseen ratkaisuunsa päätynyt.

nomad
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Syys 27, 2013 9:21 am

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja nomad »

Huhuni kuolemastani ovat vahvasti liioitellut, terveisiä vaan nimimerkki mooseleinille, joka lienet luokkatoverini Hämeenlinnan Yhteiskoulusta lukuvuodelta 1974-1975. Se on nimittäin ainoa vuosi jolloin siellä opiskelin. Perheemme muutti Tampereelle 22.7.1975- koko porukka. Ikävä jäi ihanaa Pinellan huvilaa, joka oli kotimme Hämeenlinnassa.

Serkkuani Laura Seliniä kohtaan osoittamanne kiinnostus on hämmentävää. Voin vakuuttaa teille kaikille, että perhettämme ei olisi voinut suurempi suru kohdata. Valitettavasti se mitä tiedämme on aika tavalla sama asia, joka IS:n jutussa poliisi kertoo. Perhesuhteiden selventämiseksi vielä mooseleinin isälle terveisiä, että Selinien kolme veljestä ovat menneet sulavasti sekaisin. Niin, onhan Hämeenlinnassa vielä sellaisiakin Selinejä joilla ei ole mitään sukulaisuusuhdetta keskenään.

Terveisin, Jaana Selin s.-63
kadonneen Laura Selinin serkku

Mooselein
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:17 am

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mooselein »

Olen siis levittänyt (tahattomasti) väärää tietoa, pyydän anteeksi. Samoin pyydän anteeksi sinulta asian rpepottelua. Itselle etäinen tapahtuma saa unohtamaan, miltä asianosaisista tuntuu.

-Nixu-
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 4:08 pm

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja -Nixu- »

Mites tämä nimenmuutto Jaana / Laura istuu tähän? Serkku Jaana, myöskin syntynyt 1963 ja kuitenkin väestörekisteri tuntee vain yhden Jaana Selinin (synt 1963) joka on julistettu kuolleeksi 1.1.1994. (Eli 10v Lauran katoamisesta + seuraavan vuoden alku). Miksi molemmilla serkuksilla oli alunperin sama nimi? Ja mihin sitten toinen katosi, kun toinen on julistettu kuolleeksi? Ja miksi Laura / Jaana vaihtoi nimensä muutettuaan Helsinkiin / Tampereelle?
Voiko olla, että tässä on joku suvun sisäinen kupru, joka on selvitetty suvun ja virkavallan toimesta vähin äänin ja siksi tästä ei ole julkisuudessa paljoakaan lätisty?

Voisiko ollut että Laura/ Jaana on lähtenyt omille teilleen, ja palannut sitten joskus 1.1.1994 jälkeen läheisten luo, ja kun on jo julistettu kuolleeksi, niin on nykyään eri nimellä keskuudessamme.

Ja mitä noihin stadista katoamisiin tulee, niin eikö tässä joku aika sitten (2010) ollut juuri joku case jossa kadonnut hemmo löyty purettavasta teollisuustilan savupiipusta. Oli ollu kateissa 20v.
-= Nixu =-

Herra Hattu
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 11:52 am

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Herra Hattu »

Kun tuli tämäkin kahlattua läpi, niin mieluusti jokunen sana.

-Mitä tapahtui?
Veikkaan rikosta. Itsemurha ja katoaminen mielestäni mahdottomia faktojen valossa. Sopiihan nuori nainen sentään henkirikoksen kohteeksi. Onnettomuus varmaankin mahdollisuuksien rajoissa, mutta se on sama asia eli rikos, kun ruumis on kätketty.

-Miksi ei julkisuutta?
Minusta tästä on liian vähän tietoa. En itsekään oikein syttynyt tapaukselle, koska legoja on liian vähän kunnon tarinan rakentamiselle.

-Muuta?
Monet ketjussa rakennetut teoriat, joissa posti tuo superkirjeen plus muut vastaavat ovat itselleni liian monimutkaisia. Tunnustan mieluummin, että en tiedä enkä osaa arvella kuin rikosta.

Tuohon vaateasiaan on minusta kiinnitetty liikaa huomiota. Eihän kadonneen vaatetusta voi varmasti naulata. Etenkin, kun viimeisiä liikkeitä ei ole todistettu. Eiköhän villapaitakuvaukset ja muut oli todettu joko puuttuvien vaatteiden tai tyypillisen asustuksen kautta eli todennäköisimmän mukaan.

Itse en usko, että tämä ratkeaa koskaan.
Egoism is the very essence of a noble soul.
- Friedrich Nietzsche -

Chikatilo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1517
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 12:06 am

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Chikatilo »

-Nixu- kirjoitti:Mites tämä nimenmuutto Jaana / Laura istuu tähän? Serkku Jaana, myöskin syntynyt 1963 ja kuitenkin väestörekisteri tuntee vain yhden Jaana Selinin (synt 1963) joka on julistettu kuolleeksi 1.1.1994. (Eli 10v Lauran katoamisesta + seuraavan vuoden alku).
No shit, Sherlock... 8)

Ehkäpä kyseessä on kuitenkin tilanne, jossa ensimmäinen etunimi ei ole kutsumanimi: esimerkiksi "Jaana Laura S" ja "Merja Jaana S". Kaikkien tietoja et myöskään saa väestötietojärjestelmästä...

Erittäin ikävää, kun väärä henkilö joutui spekuloinnin kohteeksi. Onneksi rohkeni oikaista asian itse ja kertoa omat tietonsa tapahtumasta,
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.

janskuliini
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: To Marras 05, 2015 11:31 am

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja janskuliini »

Tämä tapaus on erityisesti jäänyt mieleeni. Olin juuri Lauran katoamisen aikaan paikallisessa kaupassa töissä ja poliisi kävi "kuulustelemassa" minuakin. Poliisi näytti muistaakseni 5-6 kuvaa eri miehistä. Yksi kuvien miehistä oli tuttu, mutten kyllä pystynyt häntä Lauraan yhdistämään.
Surullinen juttu, Laura vaikutti tosi kiltiltä ja mukavalta tytöltä.
Tähänkään juttuun ei varmaan ole tullut lisätietoa?

Avatar
Scarlett
Sofia Karppi
Viestit: 419
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 10:42 pm

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Scarlett »

No, sen verran täytyy korjata, että tuo Lauran serkku ei ole koskaan ollut kateissa. En itse häntä tiedä, mutta siippa tietää hänet 70-luvulta lähtien Pirkanmaalta. Eli ei kannata rakentaa mitään Laura=Jaana -teoriaa. Kaksi eri ihmistä.

Avatar
Pumpuliunelma
Nikke Knakkertton
Viestit: 187
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2016 9:42 pm

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pumpuliunelma »

Tämä on kyllä mielenkiintoinen tapaus ja sijainnin takia aika lähellä itseäni niin lienee senkin vuoksi kiinnostusta herättävä.

Ei tässä itsekään vielä ole 50 täyttänyt, joten en nyt kovin "vanhalta" ikäperspektiiviltä asiaa siis käsittele.
80-luvulla ei nopeaan ja vaikka jo ennalta sovittuun tapaamiseen menty itseruskettavien, kynsihoitojen, irtoripsien ym. no joo..... kautta vaan ihan vaatetus ajalleen oli hänellä käypä nähdä joku ensi kertaa.
Silloin ei ollut kännyköitä ja tapaamiset saatettiin hyvinkin sopia tyyliin "mennäänkö ajeleen ja jutellaan". Ei niistä huudeltu vaan kerrottiin sitten, jos oli kertomista.

Kerrostalojen pitkät kellaritilat oli myös tapaamispaikkoina ( ainakin meidän talossa nuorille oli oma kerhohuonetilakin niissä rappuja toiseen yhdistävissä bunkkereissa pyykkituvan, pyörähuoneen ja niine muine tiloineen. Niihin tehtiin ekoja treffejä tai mentiin baari-illan jälkeen vielä aikaa viettämään. Tein itsekin niin ja olen luokiteltu aina kiltiksi ja kunnon tytöksi silloin ( vieläkin :)).

No koulumaailmassa opiskeluihin pyrittäessä niin voineen olla joku lähestyneen Lauraa verukkeella; minulla olisi sinulle hyvää materiaalia ja Laura lähtee helposti mukaan niitä noutamaan auton kyydissä. Tuntematta seutua niin on oiva uhri kuljetettavaksi minne vain.

Ja taas se pahin skenaario, että oisiko kouluun hakijoissa on ollut se joku sekopäinen, jotka treenaa anatomiaa ihmisillä. Aika "monesti" on ollut jossain kuolleena löydetyissä, että tekijä on tuntenut ihmisen tai ison eläimen anatomiaa.

Tämä on erikoinen katoaminen ja toivon, että joskus vielä selviäisi.

Avatar
Pumpuliunelma
Nikke Knakkertton
Viestit: 187
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2016 9:42 pm

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pumpuliunelma »

janskuliini kirjoitti:Tämä tapaus on erityisesti jäänyt mieleeni. Olin juuri Lauran katoamisen aikaan paikallisessa kaupassa töissä ja poliisi kävi "kuulustelemassa" minuakin. Poliisi näytti muistaakseni 5-6 kuvaa eri miehistä. Yksi kuvien miehistä oli tuttu, mutten kyllä pystynyt häntä Lauraan yhdistämään.
Surullinen juttu, Laura vaikutti tosi kiltiltä ja mukavalta tytöltä.
Tähänkään juttuun ei varmaan ole tullut lisätietoa?
Toivon Janskuliini, että tämä tapaus nostettaisiin myös julkisuudessa niihin kadonneisiin, joita edelleen etsittäisiin myös mediassa. Joku tietää kenties jotain, kun itse en usko omaehtoiseen, tarkoituksenmukaiseen katoamiseen kaikkien tulevaisuudensuunnitelmien viitteillä ja sivulla mainittuihin viemärikatoamisiin vielä vähemmän.

peteme
Neuvoja-Jack
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 7:10 pm

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja peteme »

Tässäkin on kimppa asunto ja ikä yhdistävänä tekijänä kadonneille. Vaikka on kyllä reilu kymmenen vuotta välissä. Onkohan vielä sama vuokra isäntä..

Avatar
Pumpuliunelma
Nikke Knakkertton
Viestit: 187
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2016 9:42 pm

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pumpuliunelma »

peteme kirjoitti:Tässäkin on kimppa asunto ja ikä yhdistävänä tekijänä kadonneille. Vaikka on kyllä reilu kymmenen vuotta välissä. Onkohan vielä sama vuokra isäntä..
Olipa hyvä huomio Peteme tämä vuokraisäntä asia!
Itse soitin muuten kasarin lopussa yhteen vuokrailmoitukseen lehdessä ( Hesarissa ) ja puhelinkioskista, kun näin sen töissä ja soitin jo matkalta enne kotiin pääsyä, missä asuin vielä lapsuuskodissa.

Tämä puhelimeen vastannut vuokraisäntä kertoi asunnossa olevan päällä pikku remontin ja voisin saada sinne juuri sellaiset materiaalit ja kalusteet, kun haluaisin jos hän voisi välillä vierailla kylässä. Kysyin, mitä hän tarkoittaa niin jätti siihen vastaamatta ja minä kiitin puhelusta ja lopetin sen siihen.

Koskaan en vanhemmilleni tästä puhelusta kertonut, mutta ystävälleni kyllä.

Eli hyvä huomio, joka ei tullut edes mieleen ja ainahan oven avaa vuokraisännälle.

Roly
Sabrina Duncan
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 1:05 pm

Re: 20-vuotias Laura Selin, kadonnut 6.6. 1983 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roly »

Huh. Näitä vanhoja 'tuhka tuuleen' katoamistapauksiahan alkaa tulla esille pilvin pimein. Vuokraisäntä on hyvä pointti mutta tulee varmaan poliisinkin mieleen ja kuulustellaan ilman muuta. Toinen voisi olla taksikuski. Suurin osa naisista ja tytöistä uskaltautuisi kiltiltä vaikuttavan taksikuskin kyytiin, joka lupaisi ottaa ilmaiseksi 'paluumatkan' kyytiin (tosin senkin pitäisi olla maksullinen tietenkin). Olisi helppo kuljettaa naiset pois näkyviltä ja sitten lopuksi vaikka hukuttaa. Itsemurhaa tarjotaan usein syyksi, kun kadonnut löytyy hukkuneena mutta hukuttaminen on maailman yksinkertaisin tapa tehdä tappo ilman, että siitä jää välttämättä mitään jälkiä. Surullista kuinka paljon näitä tapauksia on. Niinpä nyt, kun valvontakameroita alkaa olla joka kadunkulmassa, niin pitäisi säätää laki, joka velvoittaa säilyttämään otokset vähintään kuukauden. Tällöin hitaasti katoamisiin reagoiva poliisikin pääsisi vielä tapahtuman jäljille.

Vastaa Viestiin