Krister Allan Teräsvuori: Kadonnut v. 1984

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
peikkonen
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: To Kesä 30, 2016 12:51 am

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja peikkonen »

Tää kaveri kun ois pysynyt tolkuissaan niin ois lusukin ollut helisemässä reviirinsä kanssa..

NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1578
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Kadonnut on ilmeisesti Krister Teräsvuori, eikä Kristian?

Wikipediasta löytyy myös ihan hyvä tiivistelmä.

tutkijax
Agentti Scully
Viestit: 664
Liittynyt: To Heinä 14, 2016 1:47 pm

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja tutkijax »

Mihinköhän tämä tytär kuoli?

Rikospoliisi
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: To Touko 10, 2012 3:49 pm

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Rikospoliisi »

tutkijax kirjoitti:Mihinköhän tämä tytär kuoli?
Katsoin Rööperileffan ja aloin jälleen tutkimaa asiaa uudelleen ja sama nousi mieleeni. Elokuvassa (kuitenkin jokseenkin fiktiivisessä) tyttären kuvataan olevan Kristianin bisnesten tavoittamattomissa asuen äitinsä kanssa Hyvinkäällä.

Nessit
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 6:27 pm

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Nessit »

peikkonen kirjoitti:Tää kaveri kun ois pysynyt tolkuissaan niin ois lusukin ollut helisemässä reviirinsä kanssa..
Totta näin. Vaikka oli vähän pehmeämpi luonteeltaan ja pahat tavat oppinut, oli välkky kaveri.

Katosi tosiaan kun tuhka tuuleen, kukaan ei tuntunut tietävän mitään. Juottolan ovella oli käynyt ennen katoamista, mutta mitä sinne jätti tai siellä jutteli on sitten toinen tarina mikä on muuttunut kertojasta riippuen useasti.

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Ailar »

tutkijax kirjoitti:Mihinköhän tämä tytär kuoli?
Tytöllä oli joku synnynnäinen sairaus. Rööperi-kirjassa Tom Sjöberg kertoo, että tyttö teki asioita jotenkin takaperin. Tyttö kuoli parikymppisenä.

Yfx

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Yfx »

Uutta kirjaa ja uutta infoa pukkaa:
Crisu Teräsvuori ja Tom Sjöberg vanhassa kuvassa.
Crisu Teräsvuori ja Tom Sjöberg vanhassa kuvassa.
Rööperi.jpg (32.55 KiB) Katsottu 11322 kertaa
Kuva lisätty
-NILS-
Ruumis edelleen kateissa
JULKAISTU 03.10.2017 14:01

http://www.jannetorikka.fi
Uuden Rööperin rikoksista kertovan kirjan mukaan 1984 kadonnut Crisu Teräsvuori tapettiin 60 000 markan huumevelan takia. Teräsvuoren ampui Urho Ugi Kukkamaa.

Rööperi – Lestinheittäjät, gangsterit ja kovanaamat on Tom Sjöbergin ja Harri Nykäsen toinen kirja Rööperin rikoksista. Osittain kyse on päivityksestä vuonna 2005 ilmestyneeseen Rööperi-kirjaan.

Uudessa äänen saavat monet jo kuolleet rikolliset ja poliisit, jotka kertovat tapahtumista omilla äänillään. Sjöberg on aikanaan nauhoittanut ja tehnyt muistiinpanoja avomielistä keskusteluista.

Teräsvuoren katoaminen jäi aikanaan poliiseilta selvittämättä ja siitä on muodostunut ensimmäisen kirjan pohjalta tehdyn Rööperi-elokuvan kauttakin yksi rikosmysteereistä.

Huumekauppaa Ruotsissa
Sjöberg ja Teräsvuori olivat tuttuja nuoruudestaan. He tekivät yhdessä viinakauppaa Tukholmassakin. Teräsvuori oli 1967 siirtynyt amfetamiinikauppaan.

Suomalaisten huumekauppa laajeni ja Tukholmassa pyöritettiin isoa huumekauppaa.

Tom Sjöberg kertoo kirjassa:

”Sillä aikaa kun mä olin Rööperissä, suomalaiset pyöritti Ruotsissa isoa huumebisnestä. Kartiokari toi Italiasta viissataa kiloa amfetamiinia. Kun sitä sai Suomessa tonniviidelläsadalla kilon, makso se Ruotsissa viistoista tonnia.

"Joka saatanan jätkä otti kilon pussin matkaan, kun meni Ruotsiin. Teräsvuoren Crisun vaimolla oli siihen aikaan pesula ja pesujauhobisnes. Kytät teki ratsian sinne ja siellä oli ollut kilokaupalla Crisun amfetamiinia, mutta kytät luuli sitä pesupulveriksi.”

Teräsvuori jäi Suomessa kiinni huumeista. Hänellä oli pankissa tallelokero, josta löytyi puolitoista kiloa amfetamiinia. Mies käytti aineita itsekin.

Poliisit: Pätevimpiä alamaailman miehiä
Huumepoliisin nyt jo edesmennyt päällikkö Torsti Koskinen kertoo Crisusta kirjassa:

”Crisu oli laskelmoiva ja yksi pätevimpiä alamaailman miehiä. Mä otaksuin, että hän laski hyvin tarkkaan kaiken. Hän oli aina erittäin hyvin puettu. Hänestä tiedettiin hirveen vähän, edes tiedottajilta ei tullut mitään Crisusta. Se, että Crisu tuli hakemaan ne huumeet pankin tallelokerosta oli meille täysi yllätys.”

Kesällä 2017 kuollut huumepoliisi Risto ”Nortti” Nordman kertoo:

”Crisu oli ihmisenä paljon fiksumpi kuin moni muista rosvoista. Se ei ollut väkivaltainen tyyppi, eikä se uhkaillut. Huumekauppiaana se oli kohtalaisen iso tekijä, mutta sekin myi Kartiokarin kamoja kuten myös melkein kaikki muut.”

Tom Sjöbergin mukaan huumet sekoittivat Teräsvuoren. Crisu oli hyvä varottava esimerkki huumeista.

Rahat loppuivat
Ongelmat alkoivat, kun Teräsvuoren rahat loppuivat. Tytär kuoli kesällä 1983 ja Teräsvuori joutui yllätyshyökkäyksen kohteeksi. Itse hän väitti kaatuneensa polkupyörällä.

Kymmenisen vuotta sitten kuollut huumekauppias Jouko ”Dolo” Tolonen kertoo kirjassa:

”Mä luulen, että yksi tuttu huumemies järjesti Crisun hakkaamisen, sen kun siltä meni hampaat. Crisu ajo pyörällä, kun joku tuli puun takaa ja löi sitä naamaan. Tää huumemies oli etsintäkuulutettu Kesälahden huumevalmistusjutusta, koska se oli vuokrannut Kesälahden kämpän Kosti Kustaa Kartiokarin kanssa."

"Ugi maksoi sen karkumatkan Andalusiaan Espanjaan. Kun se palasi sieltä Ruotsiin, se perusti siivousfirman Tukholmaan. Sitten se törmäsi Crisuun, joka pyöri silloin Tukholmassa. Pian sen jälkeen se otettiin kiinni. Se uskoi, että Crisu poltti sen, koska kukaan muu ei ollut nähnyt sitä kuin Crisu.”

"Katoamisen taustalla velka"
Tom Sjöberg kertoo katoamisen taustalla olleen Urho ”Ugi Kukkamäen ja Ervo ”Snobi” Jokisen. Molemmat ovat jo kuolleita.

Useita kassakaappimurtoja tehneen Ugin epäiltiin tappaneen lukuisia ihmisiä uransa aikana, mutta yhdestäkään henkirikoksesta häntä ei tuomittu.

Snobi oli väkivaltainen huumerikollinen, joka tuli tunnetuksi Villingin piirityksessä. Mies ammuskeli poliiseja rynnäkkökiväärillä ja talttui vasta kun poliisi ampui häntä haulikolla olkapäähän.

Ugi ja Snobi olivat tehneet huumekauppaa.

Tom Sjöberg kertoo taustasta.

”Crisun katoamisessa oli kyse piristä ja siitä, että Crisu oli Ugille ja Snobille velkaa kuuskyttuhatta. Mä näin kun Ugi ja Snobi pyöri tässä ja haki sitä. Kun ne oli yhdessä, siihen tuli vaarallinen elementti: toinen on dorga, Snobi, se ei ollut niin fiksu kuin Ugi, joka oli niin saatanan terävä, että se oli hullu.”

”Elementti oli siinä, että niille tuli näytön paikka, että meille ei perkele tehdä tällaisia temppuja. Ugi oli äärettömän vaarallinen jätkä. Crisu sano mulle, että Ugi oli teilannut Ruotsissa kolme jätkää ja että se oli nähnyt niiden veriset vaatteet Ugin kämpässä. Ugi oli kiinnikin siitä, mutta se pääsi vapaaksi kun sitä vastaan ei saatu näyttöä.”

Öinen puhelu Sjöballe
Sjöberg kertoo oudosta öisestä puhelusta.

”Siihen aikaan kun Crisu katosi, mä asuin Lauttasaaressa. Samana yönä kun mä näin Crisun viimeisen kerran, puhelin soi puoli neljän aikaan yöllä. Soittaja oli Kukkamaan Ugi.

”Crisu lähti Ruotsiin, Tomi”, se sano.

”Miten se tähän aikaan voi lähteä Ruotsiin?”

”No tiedoks vaan, Crisu lähti Ruotsiin.”

Mä kysyin, miks sä soitat tähän aikaan mulle. Se löi luurin korvaan. Sen jälkeen Crisusta ei kuulunut mitään.

Kun Ugi pääsi linnasta lusimasta Paajasen kultaliikkeen juttua, mulla oli konttori Albertinkatu 12:ssa. Ugi dallasi yhtenä päivänä sisään ja sano:

”Tomi.”

Se sano yleensä Tomi, tai sitten se sano Boss. Sitä vitutti, kun mä olin vetänyt sitä turpaan muutaman kerran. Se pyysi mua ulos.

”Muista Tomi, jos kytät joskus kysyy, älä koskaan sano että mä soitin sulle silloin yöllä Crisusta.”

Ugi oli sen verran vaarallinen ja arvaamaton tyyppi, ettei kannattanut paljon puhella sellaisesta asiasta.”

Tunnustus naisystävälle
Kirjassa Crisun naisystävä kertoo Ugin tunnustaneen teon hänelle.

”Mentiin Ugin kanssa kerran katsomaan erästä asuntoa Pikku Huopalahteen. Ugi omisti siitä osan ja olisi järjestänyt mulle sieltä oman huoneen. Siellä oli joitakin muitakin. Jossain vaiheessa Ugi sanoi, että mennään tonne toiseen huoneeseen. Mentiin ja se kysyi: Haluat sä tietää mitä Crisulle tapahtui. Mä sanoin joo.

”Mä ammuin Crisun,” Ugi sanoi.

Ugi oli vakava. Se ei ikinä jauhanut paskaa ja sen sana painoi.”

Nainen ei tunnustuksesta kertonut kuin nyt jo kuolleelle aviomiehelleen ja vähän aikaa sitten Tom Sjöbergille.

Nessit
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 6:27 pm

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Nessit »

Tämä Ukin ja Jokisen osallisuus tohon on ollut kestosuosikki kulmapöytien tarinoissa. Ja totta on, että minä väistin aina molemmat. Vaikka ei kovin normaalia ollutkaan, että yhdessä kiersivät niin silloin olivat itse piruja. Ei se mikään huono vaihtoehto ole loppuratkaisuksi, paljon todennäköisempi kun moni muu. Varsinkin hameväki jakoi auliisti vaihtoehdoksi oman käden ratkaisua tai poistumista muille maille koska Krisun kunto oli aika surkea ja tyttö kuollut, mitä se suri kyllä ihan avoimesti. Krisu oli naisten suosiossa olihan se komea kundi ja siksi kai oli sellaista romanttista tuhlaajapoika juttua sen katoamisen aikaan.
Täytyypä lukaista laiturin nokassa tuo Sjöberin muistikirja, sen jutuissa on vain tupannut olemaan vähän sävyjä enemmän kun kuvanotto hetkellä oikeasti oli. Näitä "kertoi vain mulle" tyyppien juttuja on ollut aikaisemminkin, mutta toisaalta totta aina toinen puoli.

joona.linna
Poliisikoira Rex
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 6:53 pm

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja joona.linna »

Tuli mieleen tuo lause "Krisu lähti Ruotsiin",paljastiko Ugi Kukkamaa Sjöballe koskaan mihin mies katosi tai mihin ruumis kätkettiin surman jälkeen ?Ehkä Krisu jäi siihen välille.

Tallessani oli tietoa ( jotka hukkasin) että syksystä 1979 Suomen KRP ja Ruotsin poliisi seurasivat anfetamiinin valmistusta ja diilereitä ahkerasti, iskivät Helsinkiin anfetamiini laboratoorin maaliskuun lopulla -80 ja pidättivät henkilöitä yhtä aikaisesti Tukholmassa!

Tuloksena oli että pidätyksiä tehtiin paljonkin molenmin puolin

Viisi päivää myöhemmin nähtiin elossa olevaa suomalainen Sven Erik Försti "Piku". joka oli sekaantunut Tukholman huumemailmaan tuolloin.Mielenkiintoista olisi tietää. olivatko Kukkamaa,Teräsvuori,Kartiokari,Jokinen mukana tässä valmistus keississä.Försti "Piku" eliminoitin kuulemani mukaan kun veti välistä laimentamalla aineita,itse tulin ajatelleeksi oliko syynä vasikointi kun iso pidätysoperaatio oli noin lähellä.

Försti oli Lahdessa syntynyt ja vaikutti Kokkolan alan piireissä pitkäänkin,Förstin runneltu ruumis nousi pintaan myöhemmin Tukholman satamassa, toisin kuin Krisu Teräsvuoren kävi ,oltiinko sitten otettu opiksi että toistamiseen ei tapahdu "työtapaturmaa" ja Teräsvuori sai terästä tonnin mukaansa viimeiseen leposijaan.?

" Ugi oli äärettömän vaarallinen jätkä. Crisu sano mulle, että Ugi oli teilannut Ruotsissa kolme jätkää ja että se oli nähnyt niiden veriset vaatteet Ugin kämpässä. Ugi oli kiinnikin siitä, mutta se pääsi vapaaksi kun sitä vastaan ei saatu näyttöä.”

Tuohon aikaan Tukholman murharyhmässä (päälikkönä) oli monessa liemessä keitetty G.W.Persson, joka elää edelleen,Persson teki ohjelmasarjan Sommarmordet, joka on mielestäni erittäin hyvin tehty, yksi jakso käsitteli "kaimani" Kaj Linnan tapausta.

Förstin tapaus alla joka on vastauksia vaille,tosin YV;n kautta on palautetta tullut !
https://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=23413

Kirja kaupoille tästä on mentävä !
Vainajat eivät vaikene

Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Vaikka tää keissi kimpoilee vähän joka suuntaan niin käy silti kokoajan kiinnostavammaksi! Lisää vaan "faktaa" pöytään, pliis.
"If you aim for a king, you better not miss"

kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8172
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Ugi oli kiinni Ruotsissa kuulusteluissa joistakin henkirikoksista mistä näyttö ei riittänyt oikeuteen.
Olikohan kahden tapetun nimikirjaimet mahdollisesti A T ja A R?
Muistaakseni näiden ruumiit löydettiin jotakin kuukauden välein jostakin.
Muistin varaisesti ketään ei ainakaan heti saatu syytettyjen penkille.
Lähtivät valloittamaan Ruotsia 70 luvulla, ja sotkivat itsensä huumemaailmaan, ja tulivat tapetuiksi kasariluvun alkupuolella.
Nämähän touhusivat Södertäljessä sekä Tukholmassa amfetamiinin parissa, ja varmaan monen muunkin eineksen.
Piilohomot on in.

Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Onkohan kellään laittaa kuvaa tänne "Snobi" Jokisesta tai ylipäätän jotain kuvia mitkä liittyy tähän caseen?
"If you aim for a king, you better not miss"

Nessit
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 6:27 pm

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Nessit »

kakkosurpo kirjoitti:Ugi oli kiinni Ruotsissa kuulusteluissa joistakin henkirikoksista mistä näyttö ei riittänyt oikeuteen.
Olikohan kahden tapetun nimikirjaimet mahdollisesti A T ja A R?
Muistaakseni näiden ruumiit löydettiin jotakin kuukauden välein jostakin.
Muistin varaisesti ketään ei ainakaan heti saatu syytettyjen penkille.
Lähtivät valloittamaan Ruotsia 70 luvulla, ja sotkivat itsensä huumemaailmaan, ja tulivat tapetuiksi kasariluvun alkupuolella.
Nämähän touhusivat Södertäljessä sekä Tukholmassa amfetamiinin parissa, ja varmaan monen muunkin eineksen.
Ugi oli parikin kertaa kiinni Ruotsin puolella, ainakin yhden valitettavan onnettomuuden vuoksi jossa menetettiin ihmishenki sekä ainakin kerran sitä jututettiin pulveriin liittyen.

Tarkoitatko Ari T:tä, tuota rehvakasta maailmanmiestä, oliko alun perin kotkasta stadiin valunut? Idässä kerrottiin, että on Göteborgissa tehtaalla föreman ja hommannut akat ja kaikki. Tosiasiassa pyöri stokiksessa ja siellä kuolikin väkivaltapainoisesti. Ei sen tapauksen jäljet kyllä Ugin suuntaan menneet, svedut sen katkoivat. Eikä tietääkseni Krisukaan sitä tuntenut, tiesi korkeintaan. Tämä ukko ei myöskään Södertäljessä paljoa pyörinyt, ei uskaltanut, kaikenlaisten kuprujen ja häntien vuoksi.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kristian "Allan" Teräsvuori kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Dope Boy kirjoitti:Onkohan kellään laittaa kuvaa tänne "Snobi" Jokisesta tai ylipäätän jotain kuvia mitkä liittyy tähän caseen?
Ervo Snobi Jokinen.jpg
Ervo Snobi Jokinen.jpg (98.22 KiB) Katsottu 9132 kertaa
Alla oleva uutinen ei liity tähän ketjun tapaukseen, mutta siinä korostetaan "Snobin" kasvottomuutta.
kasvoton_mies.jpg
kasvoton_mies.jpg (106.45 KiB) Katsottu 9132 kertaa
Kuvat Nyrkkiposti vuodelta 1974.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Krister "Allan" Teräsvuori; kadonnut v. 1984

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

"Liikemiehen" katoaminen noteerattiin myös Helsingin Sanomissa 12.1.1985:
Teräsvuori_HS.jpg
Teräsvuori_HS.jpg (113.95 KiB) Katsottu 8378 kertaa
Keskusrikospoliisin kirjassa Kadonneet henkilöt osuu tämä teksti kohdalleen:

Ilmoittajan avomies VV oli katoamispäivänään jäänyt aamulla kotiin ilmoittajan lähtiessä työhön. Tämän jälkeen ilmoittaja ei ole nähnyt avomiestään, joskin joku hänen kavereistaan oli nähnyt hänet saman päivän iltapäivänä raitiovaunun päätepysäkillä.

Kadonnut oli päässyt kaksi viikkoa aikaisemmin sairaalasta, jossa hänelle oli suoritettu päähän kohdistunut leikkaus. Kadonnut oli kaatunut polkupyörällä ja seurauksena oli ollut kallonmurtuma, aivoverenvuoto ja pitkällinen tajuttomuus. Sairaalasta päästyään VV oli valittanut ajoittaista muistamattomuutta. Kadotessaan VV:llä oli rahaa muutamia kymmeniä markkoja, sekä sairaalasta määrättyjä, ilmeisesti rauhoittavia lääkkeitä. Edelleen kadonneella saattoi olla mukanaan tennismaila, jota hän oli viime aikoina kuljetellut mukanaan.

Tapauksen tutkijan mukaan kadonnut VV oli aika korkealla huumepiireissä. Huhut kertovat hänen tehneen ison "oharin", joten on mahdollista, että hänet on surmattu ja ruumis on piilotettu.


Tämä ilmoittaja esiintyy uudemmassa Rööperi-kirjassa nimellä "Heidi":
"Syntyperäinen rööperiläinen. Seurusteli Crisun kanssa vuosia. Heidi ja Crisu asuivat yhdessä myös silloin kun Crisu katosi. Tunsi hyvin myös Ugin, Snobin ja monta muuta Rööperin kuuluisuutta".

"Olin niin rakastunut. Muutin pian Crisun luokse Pitkänsillanranta 7:een.
Pitkänsillanranta7.jpg
Pitkänsillanranta7.jpg (80.23 KiB) Katsottu 8378 kertaa
Crisulla oli asunnossa biljardihuone. Upea asunto, ylin seitsemäs kerros. Asuimme siellä pari vuotta. Sitten sain työsuhdeasunnon Vantaan Pähkinärinteestä ja muutimme ikävä kyllä sinne. Sieltä Crisu katosi vuonna 1984.[/i]
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Vastaa Viestiin