Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja vivy »

smith kirjoitti:yksi teoria monesti tullut mieleen näistä laiva jutuissa, tyrmäystippoja etc hyttiin. ja huumattuna talutettu autokannelle autoon kun laiva tullut satamaan. Kukaan kiinnitä huomiota moiseen jos yks laivalta lähtiä vähän heikossa hapessa. Tämän jälkeen kaiffari myyty elinkauppiaille munuaiset,maksa, sydän, keuhkot,sarveiskalvot .... melko kallista kauppatavaraa. Yhden raadon arvo vähintään 100000e tai yli, jos miettii että paljonko ihmiset olisivat valmiita maksaa uudesta munuaisesta tai maksasta jollei uutta luovuttajaa ole saatavilla ja ilman vaihtoo edessä olisi varma kuolema.
Ja kaikki ovat onnistuneet, eikä ikinä ole jääty kiinni? Valvontakameroissa ei ole näkynyt, kun kadonnutta tyyppiä talutetaan autokannelle, eivätkä tuttavat ole koskaan sattumalta tulleet missään vastaan?

Laivalta päätyy mereen ihmisiä samanlailla kun Turussa Aurajokeen. Silti en usko kummassakaan tapauksessa olevan mitään mystistä, vaan että suurimmassa osassa omasta tahdosta sieltä kaiteen yli on menty.

OT: Ainiin, mutta onhan tämä elinkauppajuttu tapahtunut Tallinnassa eräälle turistille, joka oli sattumalta itseasiassa tutun tuttuni! Hän heräsi kostean illan jälkeen aamulla kylpyammeesta, jossa oli jäitä, vierellään lappu "Jos haluat jäädä henkiin, soita 112, sillä toinen munuaisesi on viety.". :lol:
smith
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 6:52 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja smith »

vivy kirjoitti: OT: Ainiin, mutta onhan tämä elinkauppajuttu tapahtunut Tallinnassa eräälle turistille, joka oli sattumalta itseasiassa tutun tuttuni! Hän heräsi kostean illan jälkeen aamulla kylpyammeesta, jossa oli jäitä, vierellään lappu "Jos haluat jäädä henkiin, soita 112, sillä toinen munuaisesi on viety.". :lol:
joo joku tommoinen juttu oli.

Katoin joskus semmoisen brittileffan, jossa laittomilta siirtolaisille munuaista vastaa elinkauppias hommas paperit. Lähinnä tää mieleen tuli siinä niku patrosen jutussa kun aasialaiset naiset hävis kun pieru saharaan että jos noi asian babes olis ollut houkutuslintuja. No joo oli taas teorioiden äiti.

Suurin osa porukasta kuitenkin mennyt laidanyli itse tai kevyellä avustuksella.
tyyppi85
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 2:37 am
Paikkakunta: Turku

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja tyyppi85 »

juu ei laivoilla mitään murhaajia liiku,lähes kaikki ovat tahallisia mereen hyppäämisiä.eli edelleen uskaltaa kulkea laivoilla,ei huolta :D
pienikin hetki on arvokas
Ördög
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:49 pm
Paikkakunta: Nordsjö

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Ördög »

Jos tähän juttuun on uskomista, vuosina 1975-77 Helsinki-Tukholma-reitillä katosi ainakin seitsemän henkilöä. Tietääkö kukaan lisää?

Teksti on peräisin vuonna 1980 ilmestyneestä Truly Bizarre-nimisestä kirjasta (Signet Book-pokkari, New York), kirjoittajana Harold E. Priestley. Suomalaisena jää tietenkin kaipaamaan lisätietoa, esimerkiksi laivan nimeä. Valitettavasti mitään lähteitä ei ole mainittu, ja moinen puute saa minut heti epäilemään. Frank Edwards, Erich von Däniken, Charles Berlitz ja muut selittämättömistä ilmiöistä kirjoittaneet ovat tavan takaa "parantaneet" faktojaan tai sitten aivan härskisti keksineet outoja juttuja ihan omasta päästään! Ettei vain Priestley (joka kirjan mukaan on Ph.D. Lontoon yliopistosta) kuulu samaan porukkaan...

Oli mitä oli, oletteko kuulleet tällaisesta katoamissarjasta aiemmin?
The Mystery of the Stockholm Ferry

It was May, 1977, and the 9,000-ton ferry from Helsinki, filled with truckloads of furniture, had docked at Stockholm at the end of its twelve-hour night journey.

There had been 250 vehicles and 700 passengers on board, and now all had been unloaded and had left the dock except for one lorry whose owner had not appeared to drive it off. The owner was one Juho Heino, a Finnish road hauler, well known to the officers, and he could not be found, nor had he been seen since he had gone to his cabin at midnight.

How had he come to disappear? He was in good health and in apparent good spirits when last seen. His business was flourishing and his family circumstances were happy. He was making the crossing to bring the load of furniture to a daughter who is married to a Swede and resident in Stockholm.

What worried and baffled the authorities was that he was the seventh person to vanish completely at sea on that ferry service in the past two years. Three of them had been Swedes, four Finns, and all had disappered on the same Helsinki-Stockholm run. Not a single body had been recovered, nor had any been washed up on shore.

What could have happened to Mr. Heino and the other six passengers? Suicide, at least in his case, was ruled out, and in any event, it would be too much of a coincidence that seven people should commit suicide one after the other on the same boat. And they had certainly not all fallen overboard.

The only conclusion the police could reach was that they had been killed and their bodies disposed of in some mysterious way. “We must assume,” said te inspector, “that a crime of some kind has been committed. If we can get to the bottom of Mr. Heino's disappearance, we may find an explanation for the other six.”

There were two breaks and only two in the pattern. One of the seven had been a woman, and only one of the seven had been found missing while the ferry was still at sea. The disappearance of the others was discovered when the ship was in dock.

Detectives were sent on board for future trips in case of further events of the same kind—a fit job for Leslie Charteris' Saint.
Nie wird so viel gelogen wie nach der Jagd, im Krieg und vor Wahlen. (Otto von Bismarck)
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Huomasin erään seikan Niku Patrosen ja Timo Suikkasen Kadonneet-ohjelmasarjoissa.

1. Niku Patrosen katoamisen aikaan v. 2006 auto kantta ei taltioitu (Viking Linen Isabellalla) -kaikille korjatakseni: ulkokamerat olivat huollossa, mutta sisällä valvontakamerat antoivat kuvaa

2. Timo Suikkasen tapauksessa (Viking Line Gabriella) v. 1998 ei ollut käytössä valvontakameroita muuta kuin autokannella

Eli laivat eroavat toisistaa autokannen taltioinnissa? :shock: Toisissa laivoissa on siis valvontakamera autokannella ja toisissa ei?

Niku Patronen: http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 706&a=6033
Timo Suikkanen: http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 706&a=9324
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Florence86
Poliisikoira Rex
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 6:14 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Florence86 »

Mikko82 kirjoitti:Eli laivat eroavat toisistaa autokannen taltioinnissa? :shock: Toisissa laivoissa on siis valvontakamera autokannella ja toisissa ei?
Vastaukseni Niku Patrosen ketjusta:
1990-luvulla laivojen kamerajärjestelmä oli vielä varsin alkeellisella tasolla (Suikkanen katosi 1998). 2000-luvulla kameroita lisättiin myös laivan sisätiloihin.. ja Niku Patrosen tapauksessa oli vaan huonoa tuuria, että autokannen kamerat olivat tilapäisesti poissa käytöstä. Vaikka eihän sitä tiedä olisiko niille edes tallentunut mitään ratkaisevaa, mutta silti..
Clear water has no fish.
Rocket
Harjunpää
Viestit: 319
Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:15 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja Rocket »

Doctor Lecter kirjoitti:^Kenties tämä...

Nuori mies katosi laivalla
Poliisi pyytää Sally Albatross -laivalla viime viikon lauantaina matkustaneilta tietoja 19-vuotiaan Petri Tapani Koivusalon katoamisen selvittämiseksi. Hän katosi lauantain vastaisena yönä klo 2.00-9.00 välisenä aikana, jolloin laiva oli Tallinnan edustalla. Kadonnut on 165-170 senttiä pitkä ja vartaloltaan normaali. Hänellä on siisti vaalea tukka.


HS arkisto (19.12.1992)

Tuo "viime viikon lauantaina" tarkoittaa 12. joulukuuta. Silloin oli lauantai.
Nostatellaas vanhaa aihetta. Onko kenelläkään tähän lisätietoa? Pepe oli myös itselleni puolituttu, joten on jäänyt hiukan kaivelemaan. Sen tiedän että tapaus ei ole selvinnyt, mutta onko edes mitään tiedonmurusia, mitä ei tässä ole jo esille tullut?
SidoMinut
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: La Touko 08, 2010 2:15 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja SidoMinut »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Ei taida juuri milloinkaan laivat jäädä satamaan, tulipalo tai haveri ovat pakollisia poikkeuksia.
En tiedä miten tuon lauseen oikein tarkoitit (tai mikä oli sen pointti) ?
Ainakin Viking Linen laivoilla (kaikilla niillä) on keväällä ja syksyllä huoltopäivät, jotka kestävät 1-5 vuorokautta. Tällöin laiva on satamassa tai telakalla. Laivaa huolletaan, kaikkia laitteita huolletaan, siivotaan, korjataan, remontoidaan jne.

Käy vilkaisemassa
http://www.vikingline.fi/aikataulut/aik ... hv_tuk.asp ja täältä ihan sivun alaosaa. Otsikkona "Poikkeukset / peruutetut lähdöt".
Tämän taivaan alla tuuli puhaltaa.
SidoMinut
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: La Touko 08, 2010 2:15 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja SidoMinut »

Kinsey Malone kirjoitti:Eiköhän tuo sarjamurhaajateoria ole ihan varteenotettava, kaikilla muilla paitsi poliiseilla.
Onkohan poliisi tutkinut työntekijöiden taustoja , olisi aika karmeaa huomata että sama tyyppi on ollut töissä jokaisella risteilyllä, vai mitä?

Ihan liikaa katoaa tuolla ihmisiä jäljettömiin, mun makuun.
Kummiskin kun aatellaan ettei siitä laidan yli niin vaan vahingossa lipsahda vaikka kurkottelis.
No kerran ollut laivalla ja senkinajan makaisin kipeenä hytissä, jäävi sanomaan.

Itse liputan vahavasti sarjamurhaajateoria ja syyllinen löytyy miehistöstä, sanokaa mun sanonee.

Laivalle pääsee ihan kuka tahansa tekemään töitä. Laittaa vain hyvän hakemuksen ja perustelee että osaako kantaa lautasia tai onko reipas show -ihminen vai sopiiko hyvin lasten leikittäjäksi. Extratyöntekijäksi pääsee kerran, ja jos on hyvä, niin toisenkin kerran.
Ja jos töppää kerran, saatetaan antaa anteeksi, mutta jos tekee kunnon töppäyksen, niin työsopimus puretaan. Simppeli homma. Laivalla nämä oikeat kunnon merimiehet kyllä pitävät huolen siitä, että noviisia koulutetaan talon tavoille ja vähän rankemmallakin kädellä. Sitä duunia ei moni kestä eikä jaksa. Jos oot jotenkin ärsyttävä tai epämiellyttävä tai liian omituinen tyyppi tai yhteistyökyvytön, niin vakituinen henkilökunta vie viestiä sellaiselle, joka sitten päättää, että sulle ei löydy täällä enää duunia. Raaka peli, ei voi mitään!
Tämän taivaan alla tuuli puhaltaa.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Poliisilla näkyy olevan teille asiaa. :wink:
Iltalehti kirjoitti:Mysteerit merellä
Perjantai 17.12.2010 klo 05.51

Poliisikin on usein voimaton tutkiessaan ruotsinlaivoilla tapahtuneita katoamisia. Itämerellä seilaavassa ruotsinlaivassa saattaa olla jopa tuhansia ihmisiä, heistä energisimmät ovat valveilla yölläkin. Silti jotkut katoavat mystisesti kenenkään huomaamatta.

Helsingin poliisilaitoksen väkivaltarikosyksikön rikoskomisario Juha Rautaheimo toppuuttelee sarjamurhaajasta spekuloivia nettisalapoliiseja.

- Harvemmin laivakatoamisiin on liitetty rikosepäilyjä. Kuitenkin ne ovat hankalia tapauksia tutkittaviksi. Ei ole silminnäkijöitä, ei välttämättä mitään viestiä, eikä kadonneen käytöksessäkään mitään omituista tai erityistä, joka antaisi ymmärtää henkilökohtaisen ratkaisun todennäköisyydestä, Rautaheimo selvittää.

- Silloin ratkaisut jäävät auki. Ja ne jäytävät omaisia hautaan asti. On vain epäselvyyksiä. Se on hirveää.

Enemmän kameroita

Jos vainajaa ei löydy, ovat poliisitutkimuksetkin poikki.

Turvallisuustilanne Itämerellä on kuitenkin parantunut vuosien saatossa. Aluksi vain autokantta valvoneet kamerat ovat yleistyneet myös yläkansilla.

- Meillä on mahdollisuus saada tallenteita aivan eri tavalla kuin aiemmin.

Laivamatkustajakin voi olla hetken täysin yksin tuhansista kanssaristeilijöistä huolimatta.

- Jos joku ihminen yöllä poistuu hytistä ja menee kannelle, ei sitä juuri kukaan näe.

Itsemurha estettiin

Kannella tapahtuva väkivallanteko ei Rautaheimon mukaan ole tekijöille mikään helppo juttu.

- Ihmisen heittäminen laivan reelingin yli väkisin on vaikea suoritus. Sama jos seisoisit kerrostalon parvekkeella ja joku yrittäisi työntää sinua alas. Tappelisit vastaan henkeen ja vereen, kokenut poliisimies vertaa.

Tämän vuoden katoamisista Rautaheimo muistaa yhden tapauksen, jossa poliisi ehti hätiin ennen vakavimpia seuraamuksia.

- Teimme katoamisilmoituksen henkilöstä, joka tiedettiin itsetuhoiseksi. Epäilimme hänen lähteneen laivalle. Onnistuimme löytämään hänet ja yhteydenottomme perusteella hänet otettiin laivalla kiinni ja toimitettiin hoitoon.

- Henkilö kertoi, että jos näin ei olisi tehty, olisi hän hypännyt laivasta.

Mitä tapahtui Niku Patroselle, Markus Leväniemelle, Timo Suikkaselle, Niko Arkkelle ja Tuomo Spetsille?
Lue perjantain (17.12.) Iltalehdestä viiden mystisesti kadonneen miehen tarinat.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1578
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Löysin myös tällaisen keskustelun, jossa on kattavasti tietoa kadonneista.
Ördög
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:49 pm
Paikkakunta: Nordsjö

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Ördög »

Jatketaanpa 1970-luvulla tapahtuneiden laivakatoamisten selvittämistä. Apu julkaisi tammikuussa 1976 katoamisista kolmen sivun jutun.
Jäljennän tähän jutun ensimmäisen osan kokonaisuudessaan, ja teen loppuosasta tiivistelmän.

---------------------------------------------

Mikä on laivoilta kadonneiden kohtalo? (Apu 4/76 sivut 4-6)

Juhani Lehtisalo / Martti Brandt

Ruotsinlaivoilta on vajaan kahden vuoden aikana kadonnut jäljettömiin kymmenkunta ihmistä, heistä viisi viime lokakuun 10. ja tämän tammikuun 3. päivän välillä.
Katoamiset ovat käynnistäneet huhut yksinäisestä murhaajasta, joka vaanii laivoilla ja heittää humalaisia mereen. Onpa hänelle jo olemassa tuntomerkitkin.
Mutta poliisi ja pitävät
[sic] monien katoamisten oudoista piirteistä huolimatta itsemurhaa todennäköisimpänä syynä.

Tuorein katoamistapaus sattui tammikuun 3. päivänä tänä vuonna. Matti Nikkilä, 28, oli ollut viettämässä joulua kotona Suomessa ja ajoi tuon päivän iltana autonsa Ruotsin lautalle Turussa palatakseen Gislavediin, missä hän oli työssä kumitehtaalla. Hän oli matkalla yhdessä erään työtoverinsa kanssa.
Laivaan tultuaan kaverukset söivät yhdessä ja lähtivät sitten kumpikin taholleen. Aluksella oli runsaasti väkeä, huvielämä täydessä menossa eikä Matin toveri nähnyt tätä koko yönä.
Laivan saapuessa aamulla Tukholmaan Matti ei ilmestynytkään autokannelle, jolloin hänen toverinsa juoksi ympäri laivaa häntä etsimässä. Odeotettuaan laivassa kolme tuntia Matin matkatoveri otti auton, ajoi sen Gislavediin ja soitti kaikille tuntemilleen Matin ystäville. Mutta kukaan heistä ei tiennyt tästä mitään. Silloin matkatoveri meni poliisin luo ja teki katoamisilmoituksen.
Tapaus on tyypillinen esimerkki niistä salaperäisistä katoamisista, joita Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivillä laivoilla on sattunut kymmenkunta viimeksi kuluneiden vajaan parin vuoden aikana. Ihminen vain katoaa yön aikana eikä hänestä sen jälkeen löydetä jälkeäkään.

Ensimmäinen näistä viime aikojen katoamisista sattui kesäkuun 19. päivänä 1974. Insinööri Kalervo Elsilä, 31, matkusti Fenniala Turusta Tukholmaan 10-vuotiaan tyttärensä kanssa. Aamulla tytär heräsi hytissä eikä isästä löytynyt jälkeäkään - hän oli kadonnut lopullisesti.

Vajaata kuukautta myöhemmin, 13. 7. 1974, tapahtui kenties mystisin näistä mystisistä katoamisista. Espoolainen Markku Hatakka, 18, oli yhdessä morsiamensa sekä tämän vanhempien ja sisarusten kanssa matkalla Helsingistä Tukholmaan Svea Reginalla. Laivan diskossa heidän pöydässään istui kaksi suomalaisnuorukaista, jotka käyttäytyivät hävyttömästi - mm. joivat toisten laseista. Markku yritti sovitella ja pyysi poikia käyttäytymään kunnolla, jolloin nämä riidanhaluisesti käskivät hänen pitää suunsa kiinni.
Pian tämän jälkeen seurue lähti hyttiinsä, ja morsian perheineen kertoi jälkeenpäin että kaikki tunsivat olonsa omituisen väsyneeksi, ikään kuin heidät olisi huumattu. Nukkumaan valmistauduttaessa Markku sanoi vielä käyvänsä ulkona ja otti hytin avaimen mukaansa. Yksi perheen pojista oli jonkin ajan kuluttua kuullut käytävältä sumenkileistä puhetta ja oli erottavinaan myös Markun äänen joka sanoi: - Älä nyt viitsi.
Kun Markku muiden herätessä ei ollutkaan hytissä, häntä ryhdyttiin etsimään - turhaan. Laivan järjestysmies ei suhtautunut asiaan vakavasti, vaan naureskeli, että kyllä poika jostain hytistä aikanaan ilmaantuu. Näin laiva ennätti tyhjentyä ennen kuin henkilökunta alkoi suhtautua asiaan tosissaan.
Muu seurue kieltäytyi ehdottomasti uskomasta, että Markku olisi vapaaehtoisesti hypännyt mereen tai luikkinut muilta salaa maihin - vaikka hänet väitettiinkin nähdyn myöhemmin Tukholmassa. Tiedon paikkansapitävyys oli tosin kyseenalainen.
Morsian ja hänen perheensä olivat vahvasti sitä mieltä, että hänet oli huumattu ja viety maihin jossakin autossa.
Mutta miksi?

Seuraava kadonnut oli Södertäljen läheltä Nykvarnista kotoisin ollut Matias Pajunen, 18. Hän oli marraskuun 17. päivänä (1974) muutamien tovereittensa kanssa matkalla Maarianhaminaan m/s Achilleuksella.

Viime vuoden (1975) keväällä, 14. 5, katosi Svea Jarlilta 30-vuotias ruotsalaisnainen Ylva.

Perjantaina, lokakuun 10. päivänä viime vuonna (1975) lähti joukko Örebron seudulta olevia nuoria Achilleuksella Tukholmasta Maarianhaminaan. Joukossa oli 18-vuotias Sven-Erik Ness. Syötyään pojat hajaantuivat ympäri laivaa pitämään hauskaa kukin tahollaan. Kolmen aikaan yöllä yksi Sven-Erikin tovereista näki hänet viimeisen kerran - tämä jutteli baarissa jonkun tytön kanssa. Sen jälkeen Sven-Erikiä ei ole nähty.

Vain vuorokautta myöhemmin katosi m/s Prinsessalta 33-vuotias Laila Wannemark. Myös hän oli matkalla Tukholmasta Maarianhaminaan. Mukana oli myös ystävätär ja kaksi miestuttavaa. Seurue piti hauskaa ja vasta aamulla Lailaa alettiin kaivata. Kadonneeksi hänet ilmoitti kuitenkin vasta 11 vuorokautta myöhemmin äiti.

20. 10. katosi m/s Marellalta 15-vuotias Lars. Laiva oli matkalla Norrtäljeen.

Viimeinen viime vuoden (1975) puolella kadonnut oli asentaja Jan-Olov Rehn, joka 14. 12. oli matkalla Tukholmasta Turkuun. Seurueessa johon hän kuului oli 30 henkeä. Rehniä ruvettiin kaipaamaan vasta aamulla laivan lähestyessä satamaa, mutta etsintöjen tulos oli yhtä laiha kuin ennenkin: myös hän oli kadonnut jäljettömiin.



Jatkuu ...
Nie wird so viel gelogen wie nach der Jagd, im Krieg und vor Wahlen. (Otto von Bismarck)
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Mä toppuuttelen omalta osaltani sarjamurhaajateorian kannattajia seuraavilla argumenteilla.
1.
Mikä on uhrien valintaperuste ?
2.
Mikä on ollut teon laukaiseva ärsyke (humalassa tuskin kukaan kykenee sarjamurhaamaan) ?
3.
xx.xx.xxxx jälkeen on pitänyt olla matkustajaluettelot. Jos yksi ja sama nimi olisi esiintynyt useampaan katoamiseen johtaneella risteilyllä, olisi se jo sen xx.xx.xxxx päivämäärän jälkeen noussut esille, ja hänet oltaisiin jo tutkittu ellei lian vanha tai sairas murhaajaksi.
Skorpioni
Poliisikoira Rex
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 12:25 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Skorpioni »

Vastauksena edelliselle.
1 Sopivasti yksin sopivassa paikassa.
2 osittain sama kuin edellinen vastaus lisättynä halulla tappaa.
3 Uskoisin että nykyäänkin on mahdollista mennä väärällänimellä laivaan ainakin 2000-luvun alkupuolella olisi varmasti onnistunut.
Ördög
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:49 pm
Paikkakunta: Nordsjö

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Ördög »

Tässä seuraa tiivistelmä jutun loppuosasta.

Selostettuaan nämä katoamistapaukset Avun reportteri jututtelee komisario Matti Virkkiä Turun rikospoliisista, Wellamon kapteenia Holger Hermanssonia, sekä Viking V:n kapteenia Lars Mäkeä ja purseri Claes-Henrik Johanssonia. He ovat enemmän tai vähemmän yhtä mieltä siitä, että katoamiset ovat joko itsemurhia tai onnettomuuksia.

Komisario Virkki kertoo, että Turun poliisilla on kortistossaan viimeisten 15 vuoden (1961-1976) ajalta seitsemän selvittämätöntä laivoista katoamista. Lukuun sisältyvät vain Turkuun matkalla olleista laivoista kadonneet. Virkki ei pidä kadonneiden määrää poikkeuksellisen suurena, kun otetaan huomioon miten paljon matkustajia laivoilla on ja miten paljon alkoholia niissä juodaan.

Hermansson, Mäki ja Johansson kertovat miten nuoret matkustajat usein riitaantuvat juotuaan alkoholia, ja tekevät harkitsemattomia asioita. Joskus mustasukkaisuusdraaman toinen osapuoli uhkaa hypätä mereen, ja silloin laivan miehistön on puututtava asiaan ja pistettävä tyyppi putkaan loppumatkan ajaksi. Lain mukaan aluksen päällikkö joutuu edesvastuuseen, jos hän kuulee tällaisesta tapauksesta eikä tee mitään sen estämiseksi.

Vaikka henkilökunta myös tarkkailee laivojen kansia, heidän on mahdoton valvoa joka paikkaa koko ajan. Varsinkin talvella, kun ulkona on kylmä, valvonta on vaikeaa. Purseri Johansson kertoo läheltä piti-tilanteista, missä humalainen on horjunut pelastusveneen päällä tai roikkunut kaiteen ulkopuolella, kädet kiinni reelingissä.

Todennäköisintä on siis, että kadonneet ovat pudonneet mereen, joko vakain aikein, hetken mielenhäiriössä, tai vahingossa. Miksi ei sitten ruumiita ole löydetty? Komisario Virkin mukaan merivirrat voivat kuljettaa ruumiin kauas avomerelle ennen sen nousua pintaan. Ruumista ei ole helppo havaita, siitä näkyy pinnan yläpuolella vain pieni osa. Eikä se pysy pinnalla kauan, vaan painuu lopullisesti syvyyksiin.

Kaikesta huolimatta katoamisille on etsitty myös muita selityksiä. Joidenkin mukaan kadonneiden tarkoituksena on ollut häipyä entisestä ympäristöstään ja aloittaa uusi elämä. He poistuivat laivasta salaa, kenenkään huomaamatta. Mutta kaikissa edellä mainituissa tapauksissa kadonneella henkilöllä oli ollut mukanaan yksi tai useampia matkatovereita, jotka rupesivat kaipaamaan kadonnutta jo aamulla, ennen laivan tuloa satamaan. Siinä tilanteessa on lähes mahdoton livahtaa maihin salaa.

On myös huhuttu laivoissa liikkuvasta murhaajasta. Artikkelin mukaan Ruotsin lehdistä on voinut lukea kookkaasta ja tuuheakulmaisesta, noin 30-vuotiaasta miehestä, joka puhuu ruotsia ahvenanmaalaisittain ja joka heitteelee matkustajia mereen. Ainakin yksi ruotsalaispoika olisi kertonut sellaisen korston uhkailleen häntä. Mutta laivoilla matkustelleet Tukholman ja Maarianhaminan poliisit eivät ole nähneet sellaisesta miehestä vilaustakaan, ja kapteeni Hermansson pitää häntä mielikuvituksen tuotteena. Purseri Johansson ei pidä murhaajateoriaa täysin mahdottomana, mutta vaikka uhreina olisikin vain puolustuskyvyttömiä humalaisia, ilmitulemisen riski on huomattava.

Näin Apu. Onko yksikään näistä katoamistapauksista entuudestaan tuttu?
Silmäilin juuri ketjua alusta loppuun. Ainakin tämä tohtori Lecterin viisi vuotta sitten postittama juttu kertoo selvästi Kalervo Elsilän tapauksesta.
Doctor Lecter kirjoitti: HS - Kotimaa - 1.3.1996 -

Missä he ovat? 400 ihmistä on kateissa, heistä 30 ehkä surmattu.

31-vuotias suomalainen työnjohtaja matkusti laivalla Ruotsiin yhdessä 9-vuotiaan tyttärensä kanssa. Tytär oli eron jälkeen jäänyt hänen hoitoonsa. Tyttären mukaan isä oli matkalla käyttäytynyt normaalisti. Isä oli saattanut tyttären nukkumaan, mutta lähtenyt itse ravintolaan. Tytär muistaa isän käyneen hytissä kello 02 aikaan ja olleen silloin vähän humalassa. Isä oli sanonut menevänsä ottamaan vielä yhden kaljan. Tämän jälkeen kukaan ei ole nähnyt työnjohtajaa.

Voiko joku täsmentää ylläolevaa esim. kadonneen nimen muodossa? Jatketaanko kadonneissa vai pidetäänkö tämä kadonnut työnjohtaja tässä osiossa.
Itse olen käsitellyt tätä samaa Avun artikkelia Flashbackin foorumilla, tässä ketjussa.
https://www.flashback.org/t1293330

Flashbackissa on myös erillinen ketju Sven-Erik Nessin katoamisesta. https://www.flashback.org/t1142445

Muista kadonneista ei löydy verkosta juuri mitään tietoa.
Nie wird so viel gelogen wie nach der Jagd, im Krieg und vor Wahlen. (Otto von Bismarck)
Vastaa Viestiin