CSI:t ovatko totuudenmukaisia?

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Violet57
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 5:58 pm
Paikkakunta: Helsinki

CSI:t ovatko totuudenmukaisia?

Viesti Kirjoittaja Violet57 »

En tiedä onko tämä oikea foorumi, mutta aloitan kuitenkin aiheen. :idea:

Innokaana CSI- fanina olen usein ihmetellyt noita kaikkia konsteja miten hyvin pystyvät selvittämään pienetkin yksityiskohdat. Ovatko siis täyttä puppua? Esim. suttuiset valvontakameran kuvat---> pari näpäytystä ja kas kummaa, tekijän naamahan on ihan selkeä.

*Onko Jenkeissä tekniikka jo siis niin paljon meitä edellä?
En kyllä varauksetta kaikkea usko, mutta kaipa se rikostekniikkakin koko ajan kehittyy! :?
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: CSI:t ovatko totuudenmukaisia?

Viesti Kirjoittaja skoone »

Violet57 kirjoitti:En tiedä onko tämä oikea foorumi, mutta aloitan kuitenkin aiheen. :idea:

Innokaana CSI- fanina olen usein ihmetellyt noita kaikkia konsteja miten hyvin pystyvät selvittämään pienetkin yksityiskohdat. Ovatko siis täyttä puppua? Esim. suttuiset valvontakameran kuvat---> pari näpäytystä ja kas kummaa, tekijän naamahan on ihan selkeä.

*Onko Jenkeissä tekniikka jo siis niin paljon meitä edellä?
En kyllä varauksetta kaikkea usko, mutta kaipa se rikostekniikkakin koko ajan kehittyy! :?
CSIhan on hupisarja :roll:
sqeeze
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: To Touko 17, 2007 12:10 am

Viesti Kirjoittaja sqeeze »

Siinä on muuten maailman paras esimerkki kuinka ehkä yhdestä kaikkien aikojen tylsimmästä työstä on Jerry Bruckheimer pystynyt tekemään mediaseksikkään. Ei taida olla ihan samaa oikeassa elämässä. Siitähän tuli joskus joku dokumentti missä näytettiin mitä se työ oikeasti on.

Mutta kyllä siinä sarjassa käytetään konsultteina oikeita CSI tyyppejä ja tekniikka jota sarjassa käytetään on oikeasti olemasssa. Se kuinka sillä tekniikalla tosta noin vaan selvitetään kaikki tapaukset ei sitten taidakkaan vastata totuutta. Ensimmäiset kaudet kaiketi olivat lähempänä totuutta mitä työ oikeasti on.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am
B.Hill
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:46 pm

Viesti Kirjoittaja B.Hill »

Juu kattelin joskus jonkin laista dokkaria oikeista csi hemmoista niin nauratti kun tv:n csi:ssä on laihoja kauniita nuoria ihmisiä ja oikeat csi hemmot oli tukevia keskiikäisiä parta suita...
Mutta eikös csi tv sarja saanut aikaiseksi hirveät hakija määrät alalle töihin tahtovia...
kattinen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2007 3:59 am

Viesti Kirjoittaja kattinen »

Pöh teijän kanssanne...Pilasitte juuri mun fantasiat :twisted: :lol:
"Pimeys luo turvaa,valoisassa kaikki vain paljastuu.Aikuiset pitävät pimeästä.Siksi että,pimeässä kukaan ei näe mitä oikeasti teet"-Deis
C-Bane
Lauri Hanhivaara
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 3:31 pm

Viesti Kirjoittaja C-Bane »

Muistaako kukaan Hesarissa (alunperin juttu julkaistu jossain amerikkalaisessa lehdessä) ollutta juttua miten rikolliset saavat vinkkejä ja suoranaisia ohjeita poliisin tutkintamenetelmistä?

Nuissa sarjoissa huvittavaa katsella kun DNA tulokset tulevat parissa tunnissa , miten ihminen lentää tyyliin pari metriä kun sitä ammutaan käsiaseella jne. Wahhoissa 007 bondeissahan "paloi kumi" jopa jäätikölläkin. :lol:
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

C-Bane kirjoitti:Muistaako kukaan Hesarissa (alunperin juttu julkaistu jossain amerikkalaisessa lehdessä) ollutta juttua miten rikolliset saavat vinkkejä ja suoranaisia ohjeita poliisin tutkintamenetelmistä?
Joo rikolliset on oppineet esimerkiksi ottamaan polttamansa tupakantumpit mukaansa tai joku oli jopa tuonut baarista nyysimiään tököjä tekopaikalle---polliisi sitten ihmeissään kun omakotitalosta ryöstömurhan jälkeen löytyi kahdeksan eri ihmisen polttamia natsoja. Mitä helvettiä, pariskunta tapettiin vähintään kahdeksan ihmisen voimin ja pantiin sitten tupakiksi. No parin tökön DNA oli poliisin rekisterissä ja saatiin yhdistäväksi tekijäksi tekoiltana samassa kuppilassa oleilu. Valvontanauhat syyniin ja NAPS ryöstömurhaaja olikin liian ovela jopa itselleen (african-american male) ja taisi kuolemantuomio/100 vuotta linnaa ilman mahista ehdonalaiseen nasahtaa...

Olen kuullut että Suomessa olisi autovarkaus (vai mikälie luvaton käyttöönotto?) selvinnyt tuhkakuppiin jätetystä natsasta. Epäilen käyttääkö poliisi kuitenkaan kalliita DNA-tutkimuksia moisten pikkurikosten tutkimiseen. Oliskohan ko. varastettua autoa käytetty johonkin pankkikeikkaan, en muista mutta haiskahtaa urbaanilegendalta...10 vuoden päästä kenties aivan arkitodelisuutta?? :?: :?: :?:
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

se on kyllä aika huvittavaa, että dna:t ja sormenjäljet tietokannasta, tulee aina muutamassa tunnissa ja kaikki huumeseulat hiuksista yms, kudoksista valmistuu muutamassa tunnissa. sitten saa ihan väärän käsityksen siitä miten oikeassa elämässä menetellään ja myönnän, että kyllä se telkkarista katsottuna näyttää varsin "seksikkäältä" samoin kuin teho-osastossa, mutta onneksi tiedän teho-osaston olevan myös draamaa, totuuus on huomattavasti karumpi ja HUOMATTAVASTI raskaampi, eikä diagnoosit selviä kädenkäänteessä, eikä tavarat ole ikinä käden ulottuvilla, eikä lääkärit tee potilaaseen kohdistuvaa hoitotyötä (pyyhi kasvoja, teippaa kanyyleita, käännä kylkeä, anna lääkkeitä ym.) itse ollenkaan, jollei ole ihan välttämätön pakko ja usein eivät osaakaan.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Kalessin kirjoitti:se on kyllä aika huvittavaa, että dna:t ja sormenjäljet tietokannasta, tulee aina muutamassa tunnissa ja kaikki huumeseulat hiuksista yms, kudoksista valmistuu muutamassa tunnissa. sitten saa ihan väärän käsityksen siitä miten oikeassa elämässä menetellään ja myönnän, että kyllä se telkkarista katsottuna näyttää varsin "seksikkäältä" samoin kuin teho-osastossa, mutta onneksi tiedän teho-osaston olevan myös draamaa, totuuus on huomattavasti karumpi ja HUOMATTAVASTI raskaampi, eikä diagnoosit selviä kädenkäänteessä, eikä tavarat ole ikinä käden ulottuvilla, eikä lääkärit tee potilaaseen kohdistuvaa hoitotyötä (pyyhi kasvoja, teippaa kanyyleita, käännä kylkeä, anna lääkkeitä ym.) itse ollenkaan, jollei ole ihan välttämätön pakko ja usein eivät osaakaan.
Puhut NIIN totta. Paras lääkäri on mielestäni hoitajataustalta lääkäriksi lukenut, enkä nyt tarkoita vain näitä pikakoulutettuja Hoitaja-Lääkäreitä. Heitä käy sääliksi, hoitajat kadehtivat ja "oikeet" lääkärit ylenkatsovat...:roll:

Ylipäänsä osa lääkäreistä kuuluu mielestäni tutkijankammioon eikä praktiikkaan ollenkaan mut Helsingissä on jo etu jos TK-lääkäri puhuu ja ymmärtää suomea :evil:
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

joo, hauskimpia on mielestäni kirurgit, jotka ylenkatsovat hoitajia ja pitävät meitä ihan tolloina, mutta sitten, kun mennään kierrolle eivät osaa nostaa potilaan peittoa itse, että voisi niitä suoliääniä kuunnella. ja jos hätä tulee käteen, eli potilas vaikka pyörtyy käytävälle, on turha pyytää siltä riuskalta nuorelta lääkärisedältä nostoapua, kun se on hoitajien hommaa. haavalappujakaan eivät osaa itse ottaa haavan päältä pois vaan sekin pitää hoitajan ensiksi tehdä, että pääsevät katsomaan haavaa..ziisus...papereihin pitää kynä sauhuten kirjoittaa hoito-ohjeita, kun ei ole kuulemma lääkäreiden tehtävä kirjoittaa potilaspapereihin hoitajalle kuuluvia asioita. ihan uskomatonta!!!!

ja sitten, kaikki vastoinkäymiset on aina automaattisesti hoitajan syytä, koska ei ole lääkärille kerrottu. jos haava vuotaa ja soitat yöllä päivystäjälle (joka on nukkumassa), saat vastauksen, että laita sitten enemmän tuppoa päälle, jos et soita saat aamulla haukut, kun ei ole infottu päivystäjää ja olisi voinut olla potilaan henki kyseessä. jos lääkitset potilaan kivuttomaksi rutistaan että nyt ei tiedetä onko mahassa jokin pahasti vialla, kun ei tunne kipua, jos lääkitset liian vähän rutistaan siitä, että potilas on kipushokissa ja olet huono hoitaja kun et ole tajunnut.v*ttu!!!!! :evil:
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
groot
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1494
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Dublin Ireland the funny country

Viesti Kirjoittaja groot »

Kalessin kirjoitti:joo, hauskimpia on mielestäni kirurgit, jotka ylenkatsovat hoitajia ja pitävät meitä ihan tolloina, mutta sitten, kun mennään kierrolle eivät osaa nostaa potilaan peittoa itse, että voisi niitä suoliääniä kuunnella. ja jos hätä tulee käteen, eli potilas vaikka pyörtyy käytävälle, on turha pyytää siltä riuskalta nuorelta lääkärisedältä nostoapua, kun se on hoitajien hommaa. haavalappujakaan eivät osaa itse ottaa haavan päältä pois vaan sekin pitää hoitajan ensiksi tehdä, että pääsevät katsomaan haavaa..ziisus...papereihin pitää kynä sauhuten kirjoittaa hoito-ohjeita, kun ei ole kuulemma lääkäreiden tehtävä kirjoittaa potilaspapereihin hoitajalle kuuluvia asioita. ihan uskomatonta!!!!

:evil:
Sorry pitkasta lainauksesta. Tuossa on kyse monesta asiasta.

1. Auktoriteetin otto
2. Tyon roolijako
3. Korkeasti koulutetun ylimielisyys.

Aivan kuin opettajan ja oppilaan valilla: ei kannata alkaa kaveraamaan oppilaidensa kanssa. Kokemusta on.
Viimeksi muokannut groot, Ti Heinä 31, 2007 2:47 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---------
Allekirjoitus.
Lihava
Lauri Hanhivaara
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 11:58 pm
Paikkakunta: Paska Kaupunni

Viesti Kirjoittaja Lihava »

CSI:n ja todellisuuden välistä rajaa voisi kuvailla lainaamalla vapaasti Raidia:

"Elokuvissa joka jätkä osaa murtaa tietokoneen salasanan ja lentää hävittäjällä, ja mä en saatana pääse tän koneen sisään edes poralla"
ucci99
Alibin satunnaislukija
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:50 pm

Viesti Kirjoittaja ucci99 »

Jossain lehdessä krp joku tutkija katto jakson CSI:tä ja kommentoi sitten "On se kumma kun tulee rikospaikalle ja vetää hanskat käteen niin heti alkaa todisteita löytyä".
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

Lihava kirjoitti:CSI:n ja todellisuuden välistä rajaa voisi kuvailla lainaamalla vapaasti Raidia:

"Elokuvissa joka jätkä osaa murtaa tietokoneen salasanan ja lentää hävittäjällä, ja mä en saatana pääse tän koneen sisään edes poralla"
hehehee...näin on, ei voisi paremmin sanoa :lol:
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

justiinsa katselin netissä (tv-links.co.uk) csi-sarjaa, joka tosin on sieltä poistettu viimeaikoina niin, sitä alkoi jotenkin elää niin tiukasti siinä niiden todellisuudessa, et huomasi hyvin miten pyöritteli silmiään suomen poliisien muka-hitaudelle. sitten joutui kyllä ihan ajattelemaan asian uusiksi, et onko se nyt niin totta vai ei. :oops: :lol:
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Vastaa Viestiin