Ainakin linja 801 kulkee tuosta.Bonafides kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 8:35 pm Bussilla tuskin on ollut mikään kiire, koska risteyksen yli ei toriparkkityömaan erityisjärjestelyjen vuoksi kai tällä hetkellä aja kuin kolmonen. Kolmonen on palvelulinjan tapainen linja, jolla on melko rauhallinen ja lyhyt reitti. Korjatkaa jos olen väärässä ja jos tuolla osuudella risteyksen yli kulkee muitakin.
Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
-
- Remington Steele
- Viestit: 225
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 8:05 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Siihen en osaa ottaa kantaa. Korjasin ainoastaan virheellisen väittämän.trubaduuri kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 9:24 pmNo perkules! Vieläköhän suojatiellä ehti sanoa "Olimpas oikeassa"Kalapaliikki kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 6:26 pmKyllä siellä pyörätie jatkuu. Puolillakaan viestiketjun kirjoittajista ei ole mitään käsitystä onnettomuuspaikan liikennejärjestelyistä, mutta tarinaa tulee silti kuin tykinsuusta.
-
- Axel Foley
- Viestit: 2438
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Kyllä täällä (Turuus) tänäänkin nuoret kaahasivat sähkölaudoilla niin lujaa kuin pääsivät, kaksi laudan päällä ja kaksi lautaa peräkkäin, joen rantatiellä, kaikille vaaraa aiheuttivat. Ei ole ainakaan tuo eilinen kuolemantapaus menoa hidastanut eikä varoituksena toiminut.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
-
- Nikke Knakkertton
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 10:20 am
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Tähän tapaukseen asialla ei ole merkitystä, mutta lainsäätäjä on tehnyt potkulaudoista autonkuljettajien kannalta aika hankalia tapauksia.
Jos lauta kulkee max. 25km/h, se rinnastetaan polkupyörään. Jos kyseessä on hitaampi, 12 km/h kulkeva vehje, se on lelu ja kuski on jalankulkija. Kun autoilija lähestyy liikennevalotonta suojatietä eikä ole kääntymässä mihinkään, ja samaan aikaan suojatielle on tulossa potkulauta, autoilijan pitäisi jostain osata päätellä kumpaan ryhmään lauta kuuluu tietääkseen mikä on oikea ajojärjestys. Jalankulkijaan rinnastettavalla laudalla on etuajo-oikeus, fillariin rinnastettavalla ei.
Tietysti väistämisvelvollisen pitäisi itse osoittaa väistämisvelvollisuutensa hidastamalla ajoissa ja antamalla tietä, mutta säännöt tuntevat ja niistä piittaavat lautailijat saattavat olla aika vähissä.
Jos lauta kulkee max. 25km/h, se rinnastetaan polkupyörään. Jos kyseessä on hitaampi, 12 km/h kulkeva vehje, se on lelu ja kuski on jalankulkija. Kun autoilija lähestyy liikennevalotonta suojatietä eikä ole kääntymässä mihinkään, ja samaan aikaan suojatielle on tulossa potkulauta, autoilijan pitäisi jostain osata päätellä kumpaan ryhmään lauta kuuluu tietääkseen mikä on oikea ajojärjestys. Jalankulkijaan rinnastettavalla laudalla on etuajo-oikeus, fillariin rinnastettavalla ei.
Tietysti väistämisvelvollisen pitäisi itse osoittaa väistämisvelvollisuutensa hidastamalla ajoissa ja antamalla tietä, mutta säännöt tuntevat ja niistä piittaavat lautailijat saattavat olla aika vähissä.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Mikä muutos? Pyöräilijän suhteen asia on ennallaan, pyörää on kuljetettava niin lähellä oikeaa reunaa kuin mahdollista. Jalankulkijoista vanha tieliikennelaki taas sanoi vain, että pyörätiellä on "yleensä käytettävä sen reunaa". Laki ei itsessään ottanut kantaa kumpaa reunaa eikä ota vieläkään, oikealla kävely oli ainoastaan yleinen tapa.Smirre kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 12:32 pm
Tässä tapauksessa, jos uhrilla on ollut kuulokkeet korvilla, on se erittäin suuresti riskitekijä. Näitä näkee, kun on keskitytty keskusteluun tai jonkun muun kuunteluun. Tavan vuoksi vilkaistaan risteyksessä, mutta ei reagoida kuitenkaan. Juuri hetki sitten meni noin 30v jalankulkija päin punaisia katse kännykässä ja luurit korvilla. Eipä paljon ympäristöä huomioinut. Oli hiljaisempi hetki risteyksessä kyllä, mutta silti.
Ja nykyään tuntuu porukka kulkevan jalkakäytävillä ym kevyen liikenteen väylillä muutenkin kuin mokadishussa, sikin sokin siellä täällä. Se oli kaikkein typerin sääntömuutos, että kevyen liikenteen väylillä voi kulkea kumpaa puolta haluaa. Kun aiemmin kuljettiin oikeaa puolta. Eikä nuo liikennemerkein jalankulkijan ja pyöräilijän paikkaa väylällä osoittavat läpyskät paljon huomiota saa, ainakaan täällä. Selkeä asia laitettiin vituralleen.
-
- Poliisikoira Rex
- Viestit: 288
- Liittynyt: To Loka 22, 2015 6:50 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Itsekin miettinyt edellä viitattua nykyistä suositusta. Tuolla joku on kysynyt asiaa liikenneturvalta.
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymyk ... atiella-ja
Toisaalta, käytännössähän kaikki menee miten sattuu ja nenät kiinni puhelimissa ja spandexit painaa ohi lujempaa kuin mopot, joilta ajaminen on kielletty (mutta spandexeilta ei).
-
- Susikoski
- Viestit: 32
- Liittynyt: To Syys 19, 2019 8:30 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Ainoa järkevä kirjoitus tässä ketjussa. Kyseessä kuitenkin onnettomuus. Aikanaan selviää syyllinen ja saa siitä mitä saa, Jokainen voi omalta kohdalta miettiä aiheuttaa omalla liikenne käyttäytymiselään lisää kiirettä/painetta paikallisbusseille. Nämä kuitenkin tekevät työtään ja aika tärkeetä sellaista.Smirre kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 12:32 pm Jos busseilla on kiire ottaa aikataulua kiinni, tai edes yrittää pysytellä aikataulussa, ei se ole kuljettajan vika. He ovat töissä, ja työnantaja määrittelee tehtävät ja aikataulut. Kansalaiset taas marisevat, jos busseja kulkee "liian harvoin". Jos vaadittaisi hieman vähemmän, ei ole pakko päästä paikasta toiseen just heti ja välittömästi. Harvemmalla elämässä niin kiire. Kuitenkin sitten on aikaa töllötintä katsella ja netissä roikkua ja somettaa.
Tässä tapauksessa, jos uhrilla on ollut kuulokkeet korvilla, on se erittäin suuresti riskitekijä. Näitä näkee, kun on keskitytty keskusteluun tai jonkun muun kuunteluun. Tavan vuoksi vilkaistaan risteyksessä, mutta ei reagoida kuitenkaan. Juuri hetki sitten meni noin 30v jalankulkija päin punaisia katse kännykässä ja luurit korvilla. Eipä paljon ympäristöä huomioinut. Oli hiljaisempi hetki risteyksessä kyllä, mutta silti.
Ja nykyään tuntuu porukka kulkevan jalkakäytävillä ym kevyen liikenteen väylillä muutenkin kuin mokadishussa, sikin sokin siellä täällä. Se oli kaikkein typerin sääntömuutos, että kevyen liikenteen väylillä voi kulkea kumpaa puolta haluaa. Kun aiemmin kuljettiin oikeaa puolta. Eikä nuo liikennemerkein jalankulkijan ja pyöräilijän paikkaa väylällä osoittavat läpyskät paljon huomiota saa, ainakaan täällä. Selkeä asia laitettiin vituralleen.
Oikein käytettynä sähköpotkulauta on kätevä. Mutta todellakin sillä liikutaan usein liian suurella nopeudella. Ja äkkinäisessä ja yllättävässä tilanteessa se on aika heppoinen kalu.Tasapainotaito pitää olla tosi hyvä yllätyksissäkin, ja silti joku tilanne voi laittaa pasmat sekaisin.
Hiljennetään vähän, keskitytään siihen hetkeen enemmän, ja otetaan ne aivot sieltä narikasta kun lähdetään liikenteeseen. Jäisi monta itkua vanhemmiltakin pois. Paljon nuoria kuollut tänä kesänä.
Jaksamista tämänkin menehtyneen läheisille.
Ehkä päättäjien olisi syytä herätä selkeyttämään lainsäädäntöä sähkö potkulaudoista ja muista härpäkeistä. Eikä nuo polkupyörien väistämissäännöt taida ihan selkeimmestä päästä olla. Olisiko poliisinkin syytä keskittyä enemmän liikennevalvonnassa kaupunkien risteys alueisiin ja suojateihin, kun olla vakio sakkopaikoilla kyttäämässä yhden kilometrin ylinopeuksia?
-
- Hercule Poirot
- Viestit: 7526
- Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Mitenkään yllättävänä en pidä sähköpotkulautaonnettomuuksia. Ne kulkevat 20-30km/h vauhtia, mutta ohjattavuus on huonompi kuin monissa muissa kulkuvälineissä. Veikkaan että onnettomuuksia tulee tapahtumaan jatkossa paljon enemmän.
Todennäköisesti sähköpotkulaudat yleistyvät vielä merkittävästi enemmän, koska ne mahtuvat pieneen tilaan ja kulkevat kätevästi mukana ja nopeus on kohtuu hyvä. Akkujen parantuminen ja hintojen aleneminen tuo sähköpotkulaudan yhä suuremmalle väestölle.
Kouluissa voitaisiin opettaa niin sähköpotkulautojen kuin pyöräilyn säännöt.
Todennäköisesti sähköpotkulaudat yleistyvät vielä merkittävästi enemmän, koska ne mahtuvat pieneen tilaan ja kulkevat kätevästi mukana ja nopeus on kohtuu hyvä. Akkujen parantuminen ja hintojen aleneminen tuo sähköpotkulaudan yhä suuremmalle väestölle.
Kouluissa voitaisiin opettaa niin sähköpotkulautojen kuin pyöräilyn säännöt.
-
- Hercule Poirot
- Viestit: 7526
- Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Päättäjien pitäisi herätä näiden yleistymiseen liikenteessä. Poliisikin voisi infota asiasta.ruudinkeksiä kirjoitti: ↑Pe Elo 06, 2021 5:31 am Ehkä päättäjien olisi syytä herätä selkeyttämään lainsäädäntöä sähkö potkulaudoista ja muista härpäkeistä. Eikä nuo polkupyörien väistämissäännöt taida ihan selkeimmestä päästä olla. Olisiko poliisinkin syytä keskittyä enemmän liikennevalvonnassa kaupunkien risteys alueisiin ja suojateihin, kun olla vakio sakkopaikoilla kyttäämässä yhden kilometrin ylinopeuksia?
-
- Hercule Poirot
- Viestit: 7526
- Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Aina pitäisi korostaa, että oman hengen takia kannattaa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja sähköpotkulaudalla liikkujien katsoa autoliikennettä valoista piittaamatta. Virheitä voi sattua kaikille, mutta kolaritilanteessa huonoiten käy edellä mainituille ryhmille.Joosua kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 11:39 amTuokin on mahdollista.terssi kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 11:01 am Ja bussi on saattanut mennä vihreillä valojen ohi, mutta risteysalueella on kestänyt syystä tai toisesta niin pitkään, että risteävällä liikenteellä vaihtui valo vihreäksi ennen kuin bussi pääsi tukkimasta risteystä. Tällöin kumpikaan osapuoli ei varsinaisesti aja päin punaisia. No ehkä 4kk päästä ei tartte enää spekuloida.
Kannattaa opetella liikkumaan niin että katsoo mihin on menossa, eikä pelkästään mitä valoja palaa.
Itsellä on ollut onnea jo nuorena jolloin olin vähällä jäädä punaisia päin ajavan auton alle. Toisella kerralla vihreiden vaihduttua en ajanut risteykseen pienellä autollani kun pitkillä punaisilla kovaa ajava maastoauto olisi tullut kylkeen. Oppi katsomaan mitä tapahtuu.
-
- Axel Foley
- Viestit: 2445
- Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Kiitos tilannetta selventävistä kuvista. Nyt pitäisi tyhmimmillekin (itseni mukaan lukien) olla selvää, mistä suunnista ja miten onnettomuuden osalliset tulivat.
Ja toden totta; jompi kumpi ajoi päin punaisia, jos kumpikaan ei kerran kääntynyt vaan ajoi suoraan. Se tässä on se oleellisin seikka. Vaikeaa veikata kumpi; oliko bussikuskilla kiire vai ajoiko skuuttikuski ympäristöään huomioimatta vanhoilla vihreillä? Asia varmasti myöhemmin selviää, koska paikalla oli silminnäkijöitä.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Ihan pakko kommentoida. Ihmettelen että ei ole enempää näitä onnettomuuksia tullut. Työvuoroni loppuu klo 04 joka arkipäivä. Yhtenä aamuna töistä tullessani odotin liikennevaloissa että pääsen kääntymään, valo vaihtui, ja ONNEKSI reagoin parin sekunnin viiveellä, sillä editseni porhalsi sähköpotkulauta (päin punaisia) kaksi päällä, tyttö ja poika... jätti sydän muutaman lyönnin väliin, onneksi selvisin säikähdyksellä, näistä nuorista en tiedä ymmärsivätkö edes miten vaarallinen tilanne oli.
-
- Hercule Poirot
- Viestit: 7526
- Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Veikkaan aika harvan tajuavan tilannetta. Ajatellaan vain että "kyllä tästä ehtii".Rianda kirjoitti: ↑Pe Elo 06, 2021 7:22 am Ihan pakko kommentoida. Ihmettelen että ei ole enempää näitä onnettomuuksia tullut. Työvuoroni loppuu klo 04 joka arkipäivä. Yhtenä aamuna töistä tullessani odotin liikennevaloissa että pääsen kääntymään, valo vaihtui, ja ONNEKSI reagoin parin sekunnin viiveellä, sillä editseni porhalsi sähköpotkulauta (päin punaisia) kaksi päällä, tyttö ja poika... jätti sydän muutaman lyönnin väliin, onneksi selvisin säikähdyksellä, näistä nuorista en tiedä ymmärsivätkö edes miten vaarallinen tilanne oli.
-
- Poliisikoira Rex
- Viestit: 288
- Liittynyt: To Loka 22, 2015 6:50 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Sen verran pitkän näköinen risteys, että täytyisi tietää (tutkivat varmaan) kuinka nopeasti valot kenellekin vaihtuu. Eli bussi on voinut ajaa keltaisilla ja kun jalankulkijoiden valot on vaihtunut vihreäksi, pelkkiä valoja tuijottanut, kuulosuojattu ajaja on lähtenyt kuin tykin putkesta, nollasta täböihin kiihtyvällä laitteella ja ehtinyt bussin eteen. Kuolemahan tuskin tulee bussista tai sen renkaan alle jäämisestä, vaan kaatuessa asfalttiin lyödystä päästä.VastarannanKiiski kirjoitti: ↑Pe Elo 06, 2021 7:15 am Ja toden totta; jompi kumpi ajoi päin punaisia, jos kumpikaan ei kerran kääntynyt vaan ajoi suoraan. Se tässä on se oleellisin seikka. Vaikeaa veikata kumpi; oliko bussikuskilla kiire vai ajoiko skuuttikuski ympäristöään huomioimatta vanhoilla vihreillä? Asia varmasti myöhemmin selviää, koska paikalla oli silminnäkijöitä.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
lappeenrannassa näitten potkulautojen nopeuta rajoitettiin vkl öisin 15km/h, mut vois kyl rajottaa nopeudet pysyvästi tuohon 15 nopeuteen, kerran meinasin jäädä sähköskootterin alle ja kuski puhui kännykkään olin pyörällä liikkeellä ja vauhtia ol iitellä varmaan 10km/h, jos kännykkään puhuu niin ei voi jarruttaa kun jommallakummalla jarrulla