Suomen ensimmäinen lentokonekaappaus 30.9.1978

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
susse
Poliisikoira Rex
Viestit: 255
Liittynyt: La Marras 10, 2007 5:04 pm
Paikkakunta: turku

Re: Kommentoin vain tähän väliin lyhyesti...

Viesti Kirjoittaja susse »

Komentaja kirjoitti: Sellaista piti tulemani sanomaan Teille, että mielestäni olette kommentoineet tuota Markku Järvenpään suorittamaa ilma-aluksen luvatonta haltuunottoa v.1986 aika provokatiiviseti minun persoonaani ajatellen, koskapa minulla ei kyseíseen tekoon ole juurikaan muita yhtymäkohtia kuin se, että Markku sattui olemaan tuttavani.

Nyt sitten suurelle yleisölle jää sellainen harhakuva asiasta, että minäkin muka olisin ollut oikeasti kongreettisesti kaappaamassa tätä lentokonetta Oulunsalon lentoasemalla. Ja tämähän on niin suuri vääryys, että se on oikaistava heti.

Minulla mokomat vanhat Alibit ovat menneet hukkaan jo yli kymmenen vuotta sitten, mutta eräs tuttavani aikoi kyllä skannata nimenomaa tuon vuoden 1986 Alibin minulle, joten parhaan osaamiseni ja kykyni mukaan linkitän tai copy/pastaan sen sitten tänne, ettei niiltä osin ainakaan jää mitään väärinkäsityksiä.

Tämä kaiki lähinnä siksi, ettei lähde mitään ylimääräisiä, jonninjoutavia huhja liikkeelle ja ensi vuonnahan on taas vaalitkin... :lol: :!:
heh!!terve kaitsu!tulit sitten tännekin :wink: hyvä hyvä,ettei ihmisten tartte haukkua ihan selän takana :P

Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Tämän ketjun piti käsittelemän AARNO LAMMINPARTAAN suorittamaa lentokonekaappausta...
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...

Komentaja
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 29, 2007 2:45 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Komentaja »

Kylli kirjoitti:Tämän ketjun piti käsittelemän AARNO LAMMINPARTAAN suorittamaa lentokonekaappausta...
- joo, mutta käsittelikin sitten lopulta menestyvän kansallismielisen poliitikon hypnootismagneettisia katseita...onko moderaattori puusilmä?
Todellinen Kai Mikael Aalto

Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Komentaja kirjoitti:
Kylli kirjoitti:Tämän ketjun piti käsittelemän AARNO LAMMINPARTAAN suorittamaa lentokonekaappausta...
- joo, mutta käsittelikin sitten lopulta menestyvän kansallismielisen poliitikon hypnootismagneettisia katseita...onko moderaattori puusilmä?
:D (Sori, nyt oli pakko vaan hymiöllä vastata).

white_trash
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2007 2:20 pm

Viesti Kirjoittaja white_trash »

Tattoo kirjoitti:Hohohoh!!! ... Mäikhöl Aalto, Oulun fuhrer, oi voi...näin aamuntunteina aiheuttaa tahattomia naurun remahduksia kyseinen henkilö ja henkilön toilailut.

Muistaks kukaan sitä kaljua hemmoa joka oli sen "henkivartija"?
Voi äitienpäivä että mulla olis kerrottavana sellaisia juttuja nuoruuden törmäyskursseista noidenkin hyypiöiden kanssa, ihan silmistä vedet valuu, kun niin hauskaa :lol:
"sika mika" vai mikäs se oli?

tais olla kaketsun amiksessa joskus ja myöhemmin kasvatti tukan ja liikkui punkkarien sun muiden kans? vai miten se meni?

jotenkin hämärästi muistan tilanteen kun itse olin kävelemässä juhlinnan jälkeen kotiin baarista vuosia sitten ja joku mies juoksee lumihangessa ja huusin että mitä vittua teet ja vastaus kuului mee armeijaan mää tetsaan. vähän aikaa olin että wtf ja kaveri juoksi hangesta paikalle ja tuumas että terve tiedänki sut lähdetäänkö pelaan pleikkaria hänen luo tai mitä vitun nintendoa :D ei tullut lähettyä. ja kyseessä oli just tämä millä luki korvan päällä white power ja toisella puolella skins? vai mitä se oli.
"Ei uskoon tulo anna sulle mitään anteeksi, haulikko suuhun, syö pillereitä tarpeeksi"

white_trash
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2007 2:20 pm

Re: Kommentoin vain tähän väliin lyhyesti...

Viesti Kirjoittaja white_trash »

Komentaja kirjoitti: Sellaista piti tulemani sanomaan Teille, että mielestäni olette kommentoineet tuota Markku Järvenpään suorittamaa ilma-aluksen luvatonta haltuunottoa v.1986 aika provokatiiviseti minun persoonaani ajatellen, koskapa minulla ei kyseíseen tekoon ole juurikaan muita yhtymäkohtia kuin se, että Markku sattui olemaan tuttavani.

Nyt sitten suurelle yleisölle jää sellainen harhakuva asiasta, että minäkin muka olisin ollut oikeasti kongreettisesti kaappaamassa tätä lentokonetta Oulunsalon lentoasemalla. Ja tämähän on niin suuri vääryys, että se on oikaistava heti.

Minulla mokomat vanhat Alibit ovat menneet hukkaan jo yli kymmenen vuotta sitten, mutta eräs tuttavani aikoi kyllä skannata nimenomaa tuon vuoden 1986 Alibin minulle, joten parhaan osaamiseni ja kykyni mukaan linkitän tai copy/pastaan sen sitten tänne, ettei niiltä osin ainakaan jää mitään väärinkäsityksiä.

Tämä kaiki lähinnä siksi, ettei lähde mitään ylimääräisiä, jonninjoutavia huhja liikkeelle ja ensi vuonnahan on taas vaalitkin... :lol: :!:
Minun vanhat alibit ei ole hukkuneet, näistä kyllä saa käsityksen että olet ollut mukana.

Kuva
"Ei uskoon tulo anna sulle mitään anteeksi, haulikko suuhun, syö pillereitä tarpeeksi"

Komentaja
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 29, 2007 2:45 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Mutta peuslähtökohta, että Järvenpää suoritti varsinaisen ..

Viesti Kirjoittaja Komentaja »

Siis Järvenpäähän kuitenkin suoritti varsinaisen epäonnistuneen kaappauksen täysin yksin. Tilanne on vähän samanlainen,kuin että tuntisin Matti Nykäsen,mutta enhän minä voisi hänen mäkihypyistään ottaa kunniaa itselleni! :) Ja noinkaan vakavan rikoksen suunnittelu ei vielä vuonna 1986 ollut rikoslaissa sanktioitu. JOten ilma-aluksen luvattomasta käyttöönotosta minua ei tuomittu silloin,eikä ole tuomittu muulloinkaan.Tämä on peruslähtökohta.
Todellinen Kai Mikael Aalto

white_trash
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2007 2:20 pm

Viesti Kirjoittaja white_trash »

"Koko lentokoneen kaappausajatuskin oli minun keksintöä, houkuttelin markun siihen mukaan, aloittaa kai aalto juttutuokiomme Oulun Pateniemessä."

Ja jutussa annat käsittää että olisit ollut toteuttamassa tätä mutta olit poliiseilla tallessa juuri sillon ilmapistoolin varkausyrityksestä.

Miten lie nykypäivänä.. kai tuosta sais suunnittelija ja yllyttäjäkin jonkin tuomion?
"Ei uskoon tulo anna sulle mitään anteeksi, haulikko suuhun, syö pillereitä tarpeeksi"

Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2643
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eri ukko

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

EuroJR kirjoitti:
Agathon kirjoitti:Oliko tämä se sama mies jonka piti puheidensa mukaan hypnoottisella katseella ottaa kone haltuunsa? Taisi olla edesmenneen Pekka Siitoimen tuttava, ellen väärin muista.
Sekoitat nyt parivaljakkoon Markku Järvenpää & Kai Aalto. Oulaiskaksikko. Parikymmiset kaverit suunnittelivat 1986 lentokonekaappauksen Oulunsuun sairaalassa, missä olivat hoidossa yhtä aikaa. Kaappauksen tarkoitus oli hankkia rahaa Aallon perustamalle fasistijärjestölle Suomen Kansallishumanistinen Puolue.

He harjoittelivat "hypnoottis-magneettisia katseita", joilla piti olla ihmisiä lamauttava vaikutus. Aalto toimi tuolloin myös Pekka Siitoimen propagandapäällikkönä.

Järvenpää yritti sitten lentokonekaappausta yksinään kun Aalto kerkesi jäädä kiinni toisaalla epäonnistuneen asevarkauden (ilma-ase) jälkeen. Kaksi lehtimieheksi naamioitunutta poliisia taltutti Järvenpään kaappausyrityksessään. Järvenpää antoi julkilausuman myöhemmin jonka mukaan kaappaus oli omistettu "kaikille mielisairaaloiden suljettujen osastojen potilaille".
Uskomatonta tarinaa. Kuulostaa jonkun Speden farssin käsikirjoitukselta. Hyvänä täydennyksenä tuo Alibin kansikuvassa ollut "hypnoottis-magneettinen katse" :D :D :D
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"

Komentaja
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 29, 2007 2:45 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Komentaja »

white_trash kirjoitti:"Koko lentokoneen kaappausajatuskin oli minun keksintöä, houkuttelin markun siihen mukaan, aloittaa kai aalto juttutuokiomme Oulun Pateniemessä."

Ja jutussa annat käsittää että olisit ollut toteuttamassa tätä mutta olit poliiseilla tallessa juuri sillon ilmapistoolin varkausyrityksestä.

Miten lie nykypäivänä.. kai tuosta sais suunnittelija ja yllyttäjäkin jonkin tuomion?
-joopa joo; Alibin tyyli on ollut aina yliampuva ja vielä enemmän -86 ja kysymyksessähän oli vielä maksettu haastattelu yksinoikeudella (3500mk,silloin)! Mitään tuomiota yllytyksestä tai suunnittelusta ei kuitenkaan tullut ja esitutkinta oli hyvin tarkka :lol:
Todellinen Kai Mikael Aalto

mice
Lauri Hanhivaara
Viestit: 133
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 2:42 pm

Viesti Kirjoittaja mice »

Aarno Lamminparras asuu edelleen Ruotsissa.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1599762
Vantaalaisesta kerrostaloasunnosta muumioituneena löytynyt mies oli suomalaisen lentokonekaapparin sukulainen.

Poliisin mukaan kuolleella 64-vuotiaalla vantaalaismiehellä ei ollut lähiomaisia. Vainajan serkku, nykyään Ruotsissa asuva konekaappari, on läheisin tiedossa oleva sukulainen.

Kaappari ei halunnut kommentoida erakoituneena kuolleen sukulaisensa kohtaloa. Hän muisti miehen, vaikka he eivät olleetkaan tekemisissä. He olivat kotoisin samalta seudulta Pohjois-Suomesta.

rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Suomen ensimmäinen lentokonekaappaus

Viesti Kirjoittaja rapier »

Paskanen tukka

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Suomen ensimmäinen lentokonekaappaus

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2223451

Tätä tapausta seurasi koko Suomi: "Minulla naksahti päätös kaappauksesta"
11.07.2010 20:07

Helsinki-Vantaan lennonjohdolla piti olla 30. syyskuuta 1978 aivan tavallinen lauantai.

Tavallinen se olikin siihen asti, kunnes iltapäivällä hieman ennen neljää kuului kapteeni Tauno Rajakankaan hätkähdyttävä viesti:

"Meidät on ... kaapattu. Tällä hetkellä HK:n yläpuolella ja säilytämme FL 120:tä."Hieman aiemmin Finnairin kone Oulusta Helsinkiin oli ollut valmistautumassa laskuun.

Ohjaamoon tutustumassa ollut liikemies Aarno Lamminparras oli kuitenkin tempaissut povitaskustaan pistoolin ja poistanut varmistimen.

Toimittaja Lauri Puintila on kirjoittanut seikkaperäisen kirjan Kaappari Lamminparras (WSOY), jossa hän kertoo Suomen ensimmäisestä konekaappauksesta.

Mutta vähintään yhtä mielenkiintoinen on tarina siitä, mistä kirjoittaja sai kimmokkeen kirjan kirjoittamiseen.

Lamminparras muutti vankilan jälkeen Ruotsiin

Kirjan juuret ulottuvat syksyyn 2008, jolloin Vantaan Martinlaaksossa löydettiin kerrostalohuoneistosta muumioitunut ruumis. Väestötietojärjestelmän mukaan vuoden kuolleena asunnossa ollut mies oli 63-vuotias ja syntynyt Kemijärvellä.

Uutinen muumiosta julkaistiin monissa sanomalehdissä. Vuorokausi tämän jälkeen poliisiin otti yhteyttä mies, jonka mukaan Suomen ensimmäinen lentokonekaappari oli muumion serkku. Soittaja oli juuri tuo kaappari, Aarno Lamminparras.

Ruotsissa asuva Lamminparras (tosin hän on muuttanut nimensä) otti yhteyttä myös Ilta-Sanomien toimittajaan Lauri Puintilaan. He sopivat tapaavansa ruotsalaisella lentokentällä alkuvuonna 2009.

Lamminparras kertoi muuttaneensa Ruotsiin pian vankilasta vapautumisensa jälkeen 1980-luvun alussa. Muuton syynä oli paitsi työnhaku myös se, että hän koki Suomessa joutuneensa ihmisten silmätikuksi menneisyytensä takia.

Länsinaapurissa hän teki erilaisia hommia, kunnes perusti lopulta hyvin menestyneen siivousalan yrityksen. Sen hän myi viime vuonna ja ryhtyi eläkeläiseksi.

Julkkiksia matkustajien joukossa


Suomen ensimmäisen konekaappauksen tekijä oli 36-vuotias oululainen liikemies, joka oli ajautunut talous- ja parisuhdeongelmiin. Hänen vientiyrityksensä oli tehnyt konkurssin vuonna 1976. Alkoholikin maistui liian kanssa.

Sitten koitti tuo kohtalokas lauantai 30. syyskuuta 1978.

Kaapatussa koneessa oli viisi miehistön jäsentä ja 43 matkustajaa, joiden joukossa senaikaiset julkkikset säveltäjä Aarno Raninen ja laulaja Monica Aspelund. Aspelund oli edustanut Suomea vuoden 1977 Euroviisuissa Ranisen kappaleella Lapponia.

Lamminparras vapautti panttivankinsa parissa erässä niin, että lopulta koneessa oli hänen lisäkseen kapteeni, perämies ja yksi lentoemäntä. Kaappauksen aikana Lamminparras uhkasi itsemurhalla.

Finnairille esitetty lunnasvaatimus oli huimaava, 675000 silloista markkaa (noin 360000 euroa). Siitä puoli miljoonaa Lamminparras vaati annettavaksi perheelleen, 100000 markkaa Kaunialan sotavammasairaalalle ja 75000 SOS-lapsikylälle.

Epäluuloinen kaappari halusi liikenneministeri Veikko Saarrolta kirjallisen sopimuksen lunnasrahoista. Lamminparras halusi takeet siitä, ettei rahoja otettaisi pois hänen perheeltään.

Saarto antoikin tällaisen vakuutuksen Suomen valtion puolesta. Tämäkään ei riittänyt, vaan kaappaaja vaati sopimukseen vielä panttivankien ja lentoemännän allekirjoitukset.

Poliisikuulustelussa Lamminparras kertoi, että lentoemännän vaatiessa häntä poistumaan koneen ohjaamosta hänellä "naksahti päätös kaappauksesta."

STT/ Eeva Nikkilä-Kiipula

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: Suomen ensimmäinen lentokonekaappaus

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Iltalehti kirjoitti:Suomen ensimmäisestä lentokonekaappauksesta elokuva
Torstai 25.11.2010 klo 13.35

Finnairin koneen kaapannut Aarno Lamminparras ajelutti miehistöä vuorokauden verran Oulun, Helsingin ja Amsterdamin välillä, kertoo Helsingin Sanomat.
Vuonna 1978 tapahtunut lentokonekaappaus pysäytti koko Suomen. Tapahtumat saivat alkunsa, kun 36-vuotias liikemies Aarno Lamminparras kaappasi Oulusta Helsinkiin matkalla olleen Caravelle-lentokoneen aseella uhaten. Kyydissä oli 44 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä.
Lamminparras teki lukuisia lunnasvaatimuksia ja ajelutti konetta miehistöineen vuorokauden verran Oulun, Helsingin ja Amsterdamin välillä. Kaappaaja saatiin lopulta kiinni kotoaan Oulusta ja hänet tuomittiin seitsemäksi vuodeksi vankeuteen täyttä ymmärrystä vailla tehdystä kaappauksesta.
Nyt kaappausdraamasta on päätetty tehdä elokuva. Solar Films on ostanut elokuvan oikeudet ja ohjaajaksi on jo lupautunut Aleksi Mäkelä. Pääosaan on kiinnitetty Kari Hietalahti.
Elokuvan käsikirjoitus perustuu Lauri Puintilan aiheesta kirjoittamaan kirjaan, joka ilmestyi viime kesänä.
Oikea Lamminparras asuu nykyään Ruotsissa.

Lähde: Helsingin Sanomat
Lähteenä käytetty myös Salon Seudun Sanomia.
Nanika ga tooku matteiru to

DooM
Lauri Hanhivaara
Viestit: 136
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 3:24 am

Re: Suomen ensimmäinen lentokonekaappaus

Viesti Kirjoittaja DooM »

Uudessa Alibissa Lamminpartaan 2-osaisen haastattelun 1. osa!
Vähän kylmäksi kyllä jätti sisällöltään.

Vastaa Viestiin