Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
feverlag
Scooby-Doo
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2024 5:23 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja feverlag »

Eikös nää löytyny, tai ne jäänteet, jostain melkein 100 kilometrin päästä, niin se nyt on varma että kahestaan ne ei tuollasta matkaa kävelis vaan eteenpäin. ei ne nyt niin sekasin oo voinu olla.
Eikö siä oo paikallisilla mitään tietoa että minkälaista porukkaa siä metsissä saattaa liikkua. Jossain kolumbiassa kun on niitä rikollisjoukkioita mettät täynnä, ja jotkut harvat onnenkantamoisena päässeet pakenemaan niiden kynsistä ja kertomaan vankinaolotarinansa.
Paitsi eihän tuollaseen tarvita kun yksi korkeintaan kaksi miestä kun ase mukana ja sanoo että nyt kävelette eteenpäin.

Todennäköisesti joku on edesauttanut tyttöjen kuolemassa ja tää joku(tai ne) on voinu olla kans yhen sortin turbokalluja joiden tekemisissä ei oo ollu mitään johdonmukaisuutta, suunnitelmaa, eikä järjen häivää, niin siks nää tulokset ja johtolangatkin on enemmän kun sekavia.
Avatar
K9Wifey
Martin Beck
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Loka 02, 2020 11:20 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

Foxie kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 2:14 am Yksi - erittäin karmiva ja yököttävä - teoria mulla on toisesta muistikortista. Kenties se on ollut Lisannen sisällä? Turha tähän on sen enempää takertua, mutta esitän nyt yhden mahdollisuuden. Olisihan Lisanne voinut nielaista arkaluontoisimmista arkaluontoisimman muistikortin. Hän oli ollut jo useamman vuorokauden syömättä, joten vatsalaukun ja suoliston sisältö oli melko varmasti tyhjentynyt jo aikoja sitten. Jos pelastuspartiot saapuisivat ajoissa paikalle, muistikortti tulisi ulos luonnollisella tavalla hetkellä, jolloin on yksityisyyttä. Jos apu ei saapuisikaan ajoissa paikalle, Lisanne oletti pelastuspartioiden löytävän kuitenkin heidän kalmonsa. Tällöin muistikortti tulisi esille ruumiinavauksessa - heidän kuolemiensa jälkeen. Pitäkää mielenne avoimina kuinka rationaaliset ja järjestelmälliset ihmiset voivat toimia.
No itse kuitenkin tunkisin muistikortin mieluummin jompaan kumpaan alareikään. Helpostihan tuollainen kortti sujahtaisi 'ineen', varsinkin, jos saisi jtn plastiikkia ympärille. Kehon nesteetkäätkään eivät niin paljon turmelisi.

Katsoin tosi pitkän dokkarin tästä, ja lopputulos oli 'natural death', vaikka tämä outo juddu onkin.

Mutta tämä vain kommenttina loppusijoituspaikasta. Ja kyllä, outoa, että siinä kuvassa SD oli otettu pois kamerasta (ilmeisesti).
Sipi
Theo Kojak
Viestit: 1116
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 10:58 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Kuuntelin uudelleen tuon Tilda Laaksosen Jäljillä -podin jakson aiheesta (julkaistu 18. lokakuuta -19) ja pidän sitä erinomaisena taustatyön suhteen. Vetää hyvin yhteen monia teorioita ja mahdollisuuksia. Ilmaiseksi Spotifyssa.
Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 445
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Foxie »

Sipi kirjoitti: Ke Touko 15, 2024 6:26 pm Kuuntelin uudelleen tuon Tilda Laaksosen Jäljillä -podin jakson aiheesta (julkaistu 18. lokakuuta -19) ja pidän sitä erinomaisena taustatyön suhteen. Vetää hyvin yhteen monia teorioita ja mahdollisuuksia. Ilmaiseksi Spotifyssa.
Kiitos! Tätä en ole ennen kuunnellutkaan.

Sen verran mä olen itse tätä juttua tutkinut, että tunnistan melko nopeasti muiden nojatuolitutkijoiden virheet.

Podcastin taustatyöstä voidaan olla montaa mieltä. Mä olen nyt kuunnellut jaksoa alle seitsemän minuuttia eli itse tarinaa on kerrottu viitisen minuuttia. Jo tässä ajassa on tullut valtava määrä asiavirheitä. Osa virheistä on todennäköisesti melko mitättömiä, mutta kertovat mielestäni taustatyön tasokkuudesta. Osa virheistä alkaa olla jo koko tapauksenkin kannalta merkittäviä.

Poimintoja ensimmäiseltä viideltä minuutilta:

15.03.2014 - 28.03.2014 - Bocas del Toro
"Ensimmäisen parin viikon aikana he kiertelivät maassa melko laajasti."
- Kris ja Lisanne pysyttelivät kaksi ensimmäistä viikkoa Bocas del Torossa.

"He eivät osallistuneet millekään vaativille retkille tai vaelluksille, mutta kävivät kuitenkin jonkun verran tutustumassa myös viidakoihin."
- Bocas del Torossa? Mihin hiivatin viidakoihin Kris ja Lisanne kävivät tutustumassa kyseisellä saarirykelmällä - paratiisilomakohteessa? Sitä vastoin ranta- ja yöelämä tulivat hyvinkin tutuiksi. Opastettua veneretkeä en laskisi varsinaiseksi "viidakkoon tutustumiseksi".

29.03.2014 - 01.04.2014 - Boquete
"Lisanne ja Kris päättivät myös lähteä vaeltamaan viidakkoon ja he sopivatkin ajan paikallisen retkioppaan kanssa. Tämän vaelluksen oli määrä tapahtua toinen päivä huhtikuuta."
- Keskiviikolle 02.04.2014 Feliciano Gonzalezin (sekä kielikoulun saksalaisen työntekijän Eileen Witekin) kanssa oli sovittu tutustuminen kahviplantaasille - EI mitään viidakkovaellusta.

"Itse vaellusreitille naiset lähtivät noin yhdentoista aikaan ja he ottivat mukaansa host-perheen koiran nimeltä Blue."
- Ensinnäkin... koiran nimi on (oli) Azul. Koira oli Il Pianista -ravintolan omistajan Giovanni (ja Doris) Santoron - EI host-perheen. Vaellusreitti lähtee käytännössä Il Pianista -ravintolan takapihalta. Host-perheen luo on matkaa linnuntietäkin kahdeksan kilometriä - tietä pitkin kymmenisen kilometriä. Azulilla oli tapana seurata El Pianista -reitille lähteviä turisteja. Turistit eivät "ottaneet koiraa mukaan". Tämäkin oli vain etsintöjen alkupäivinä ilmoille heitetty olettamus, että mahdollisesti Azul olisi lähtenyt Krisin ja Lisannen mukaan. Nyt se on jo näemmä muuttunut "totuudeksi".

"Lisanne ja Kris lähtivät kuitenkin reitille hyvin kevyissä varusteissa. - - - Heillä oli mukanaan vain yksi pullo vettä."
- Vain yksi vesipullo löydettiin repusta. Kuvien perusteella heillä oli mukanaan ainakin kaksi vesipulloa.

"Myöhemmin samana päivänä eli ensimmäinen päivä huhtikuuta naisten host-perhe huomasi, että heidän koiransa Blue oli palannut takaisin kotiin, mutta Lisannea tai Krisiä ei näkynyt missään. Host-perheen mielestä tämä oli hieman outoa, mutta he ajattelivat, että naiset olivat saattaneet jatkaa vaelluksen jälkeen esimerkiksi kaupungille."
- Täyttä paskaa! Host-perheen emäntä Myriam kertoi vasta toinen päivä huhtikuuta opas Felicianolle, että Kris ja Lisanne eivät tulleet edellisenä päivänä perheen yhteiselle illalliselle. Tällöin hän ajatteli heidän jääneen kaupungille.

Äh... mitä enemmän näitä listaa sitä turhemmalta tuntuu jatkaa kuuntelua. Samoja virheitä toistetaan videoista ja podcasteista toiseen. Osaan jo melkein aavistaa minkälaisia teorioita otetaan esille sekä sen, kuinka nämä teoriat perustellaan. Samaa jankutusta, diiba-daaba. Noh, ehkä mä kuitenkin annan tälle Tilda Laaksoselle vielä mahdollisuuden.
Sipi
Theo Kojak
Viestit: 1116
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 10:58 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Foxie kirjoitti: Pe Touko 17, 2024 1:39 am
Äh... mitä enemmän näitä listaa sitä turhemmalta tuntuu jatkaa kuuntelua. Samoja virheitä toistetaan videoista ja podcasteista toiseen. Osaan jo melkein aavistaa minkälaisia teorioita otetaan esille sekä sen, kuinka nämä teoriat perustellaan. Samaa jankutusta, diiba-daaba. Noh, ehkä mä kuitenkin annan tälle Tilda Laaksoselle vielä mahdollisuuden.
Laaksosella on listattuna käytetyt lähteet. Jos oot tosiharrastaja, eli tämän casen suhteen hyvin kartalla, näet varmaan jo sitten käytetyistä lähteistä onko niissä mitään uutta sulle. Itse en oo tähän juttuun perehtynyt mutta lukaisin läpi, muistui hämärästi että oon kuunnellut tästä meileenpainuvan jakson jotain podia ja siksi kaivoin sen esille.

Jakso vaikutti asiantuntevalta ja yksityiskohtaiselta, mutta siihen en tosiaan osaa ottaa kantaa onko juuri tämä kyseinen jakso sitten tämän casen kohdalla pätevä vai ei.
feverlag
Scooby-Doo
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2024 5:23 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja feverlag »

Foxie kirjoitti: Pe Touko 17, 2024 1:39 am
Sipi kirjoitti: Ke Touko 15, 2024 6:26 pm Kuuntelin uudelleen tuon Tilda Laaksosen Jäljillä -podin jakson aiheesta (julkaistu 18. lokakuuta -19) ja pidän sitä erinomaisena taustatyön suhteen. Vetää hyvin yhteen monia teorioita ja mahdollisuuksia. Ilmaiseksi Spotifyssa.
Kiitos! Tätä en ole ennen kuunnellutkaan.

Sen verran mä olen itse tätä juttua tutkinut, että tunnistan melko nopeasti muiden nojatuolitutkijoiden virheet.

Podcastin taustatyöstä voidaan olla montaa mieltä. Mä olen nyt kuunnellut jaksoa alle seitsemän minuuttia eli itse tarinaa on kerrottu viitisen minuuttia. Jo tässä ajassa on tullut valtava määrä asiavirheitä. Osa virheistä on todennäköisesti melko mitättömiä, mutta kertovat mielestäni taustatyön tasokkuudesta. Osa virheistä alkaa olla jo koko tapauksenkin kannalta merkittäviä.

Poimintoja ensimmäiseltä viideltä minuutilta:

15.03.2014 - 28.03.2014 - Bocas del Toro
"Ensimmäisen parin viikon aikana he kiertelivät maassa melko laajasti."
- Kris ja Lisanne pysyttelivät kaksi ensimmäistä viikkoa Bocas del Torossa.

"He eivät osallistuneet millekään vaativille retkille tai vaelluksille, mutta kävivät kuitenkin jonkun verran tutustumassa myös viidakoihin."
- Bocas del Torossa? Mihin hiivatin viidakoihin Kris ja Lisanne kävivät tutustumassa kyseisellä saarirykelmällä - paratiisilomakohteessa? Sitä vastoin ranta- ja yöelämä tulivat hyvinkin tutuiksi. Opastettua veneretkeä en laskisi varsinaiseksi "viidakkoon tutustumiseksi".

29.03.2014 - 01.04.2014 - Boquete
"Lisanne ja Kris päättivät myös lähteä vaeltamaan viidakkoon ja he sopivatkin ajan paikallisen retkioppaan kanssa. Tämän vaelluksen oli määrä tapahtua toinen päivä huhtikuuta."
- Keskiviikolle 02.04.2014 Feliciano Gonzalezin (sekä kielikoulun saksalaisen työntekijän Eileen Witekin) kanssa oli sovittu tutustuminen kahviplantaasille - EI mitään viidakkovaellusta.

"Itse vaellusreitille naiset lähtivät noin yhdentoista aikaan ja he ottivat mukaansa host-perheen koiran nimeltä Blue."
- Ensinnäkin... koiran nimi on (oli) Azul. Koira oli Il Pianista -ravintolan omistajan Giovanni (ja Doris) Santoron - EI host-perheen. Vaellusreitti lähtee käytännössä Il Pianista -ravintolan takapihalta. Host-perheen luo on matkaa linnuntietäkin kahdeksan kilometriä - tietä pitkin kymmenisen kilometriä. Azulilla oli tapana seurata El Pianista -reitille lähteviä turisteja. Turistit eivät "ottaneet koiraa mukaan". Tämäkin oli vain etsintöjen alkupäivinä ilmoille heitetty olettamus, että mahdollisesti Azul olisi lähtenyt Krisin ja Lisannen mukaan. Nyt se on jo näemmä muuttunut "totuudeksi".

"Lisanne ja Kris lähtivät kuitenkin reitille hyvin kevyissä varusteissa. - - - Heillä oli mukanaan vain yksi pullo vettä."
- Vain yksi vesipullo löydettiin repusta. Kuvien perusteella heillä oli mukanaan ainakin kaksi vesipulloa.

"Myöhemmin samana päivänä eli ensimmäinen päivä huhtikuuta naisten host-perhe huomasi, että heidän koiransa Blue oli palannut takaisin kotiin, mutta Lisannea tai Krisiä ei näkynyt missään. Host-perheen mielestä tämä oli hieman outoa, mutta he ajattelivat, että naiset olivat saattaneet jatkaa vaelluksen jälkeen esimerkiksi kaupungille."
- Täyttä paskaa! Host-perheen emäntä Myriam kertoi vasta toinen päivä huhtikuuta opas Felicianolle, että Kris ja Lisanne eivät tulleet edellisenä päivänä perheen yhteiselle illalliselle. Tällöin hän ajatteli heidän jääneen kaupungille.

Äh... mitä enemmän näitä listaa sitä turhemmalta tuntuu jatkaa kuuntelua. Samoja virheitä toistetaan videoista ja podcasteista toiseen. Osaan jo melkein aavistaa minkälaisia teorioita otetaan esille sekä sen, kuinka nämä teoriat perustellaan. Samaa jankutusta, diiba-daaba. Noh, ehkä mä kuitenkin annan tälle Tilda Laaksoselle vielä mahdollisuuden.

No ei nuo mitään pieniä virheitä ole. Eipä maksa vaivaa kuunnella tuollasta itse väritettyä sepustusta, missä kaikki on vähän sinnepäin tai ihan päin honkia.
Ihmisillä on tapana täyttää tyhjät aukot omilla tarinoillaan.
Tuo katoamista edeltävä aika on kuitenkin melko hyvin tiedossa ja tyttöjen liikkeet ja tekemiset, niin ei noissa nyt pitäisi mennä satuilemaan omiaan.
Inhottavaa näissä epäselvissä tapauksissa sekin että jos tyttöjen kuolema on ihmisten aiheuttama, niin tekijä(t) pääsee kuin koira veräjästä ja ketään ei tuomita, ja mitään oikeutta ei saada omaisillekkaan.
Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 445
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Foxie »

feverlag kirjoitti: Pe Touko 17, 2024 9:40 pm No ei nuo mitään pieniä virheitä ole. Eipä maksa vaivaa kuunnella tuollasta itse väritettyä sepustusta, missä kaikki on vähän sinnepäin tai ihan päin honkia.
Ihmisillä on tapana täyttää tyhjät aukot omilla tarinoillaan.
Juuri näin! Viimeisestä lainaamastani lauseesta en voisi olla enempää samaa mieltä.

Edellisyönä kuuntelin koko podcastin läpi ennen nukkumaanmenoa. Olin jo melkein puoliunessa, joten olen voinut kuulla jotain virheellisestikin. Eniten korvaani särähti se, kun kymmenisen viikkoa katoamisen jälkeen Lisannen reppu löytyi joesta. Podcastin mukaan reppu löytyi sadan (!!!) kilometrin päästä tyttöjen viimeiseksi tunnetusta paikasta. Öh... joo!

Toinen väittämä oli katoamispäivän aamupäivältä. Kris ja Lisanne söivät ennen vaellukselle lähtöä brunssia. Ravintolan nimeä Boqueten keskustassa en nyt tähän hätään muista, mutta sekin on tiedossa. Muistaakseni molempien tyttöjen puhelimet olivat olleet yhteydessä ravintolan wifi-verkkoon, josta ne irtautuivat n.10:30 aikoihin. Juuri sopiva aika siirtyä taksilla Il Pianista -ravintolan lähettyville eli vaellusreitin alkuun. Krisin iPhone otti ensimmäisen kerran yhteyttä Il Pianista -ravintolan lähettyvillä olevaan matkapuhelintolppaan 11:04. Ensimmäiset kuvat vaellukselle lähdöstä on otettu muistaakseni 11:08.

Podcastin mukaan tuolloin heidän seurassaan olisi ollut kaksi hollantilaista miestä, jotka he olivat tavanneet jo aiemmin. Tällä viitattiin selkeästi Bocas del Toron tuttavuuksiin: Edwin Cornelis ja Bas van Lieshout. Luonnollisesti poliisi sekä Panamassa että Hollannissa oli kiinnostunut heidän liikkeistään. Katoamispäivänä he olivat olleet Panama Cityssa, ja pari päivää myöhemmin jo takaisin Hollannissa. Hollannin poliisi puhutti heitä melko pian katoamisen jälkeen todeten täysin syyttömiksi. Muistelisin näin, että Kris ja Lisanne olivat todistettavasti kahdestaan katoamisaamupäivän brunssilla.

https://podme.com/fi/jaljilla/475074

Laitan vielä suoran linkin podcastiin, jos joku muukin haluaa bongata lisää virheitä.
Vastaa Viestiin