Yllätystodistajat Virpi ja muut...

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Raataja
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 108
Liittynyt: To Elo 16, 2007 7:22 pm

Viesti Kirjoittaja Raataja »

Silloin kun Nisse oli pidätettynä niin yhdellä radiokanavalla sai avautua ja kertoa että uskooko siihen että syyllinen on nyt pidätetty. Mun mielestä paras kommentti oli "neljä nuorta käveli metsään ja yksi tuli takaisin"

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Ajatellaanpa tilannetta, että NG olisi tosiaan muutamassa tilaisuudessa puhunut noista Bodomin tapahtumista, vaikkapa "mun kolme ystävää kuoli" tai "oon mä tappanutkin", niin mitä siitä voitaisiin päätellä?

Ensinnäkin, että tuo asia on painanut hänen mieltään läpi koko elämän. On hyvin mahdollista, että hän tosiaan ei muista siitä itse tapauksesta mitään, ja epäilee itsekin ajoittain, että hän itse olisi teon suorittaja. Tällöin etenkin humalassa, hän saattaa sanoa mm. nuo yllä mainitut lauseet. Eli olisi tilanne, että NG on muiden ihmisten kanssa siinä suhteessa samalla puolella, että ei tiedä kuka teon suoritti ja epäilee itseäänkin. Ja asia on vaivannut häntä jatkuvasti. Ja kuitenkaan tuo ei todista, että hän olisi se oikea tekijä. Asia olisi myös hänen omasta mielestään avoin. On hyvin mahdollista, että asia on juuri näin. Näidenkään tapahtumien perusteella ei voida päätellä, mikä on se oikea totuus. Kummalliselta tuntuu, että mitään todellista edes pikkuseikkaa ei ole löytynyt, joka viittaisi NG:n syyllisyyteen. Kaikki oli myös syyttäjällä pelkän olettamuksen varassa. Siltä se näyttää. Kummallista on, että mikään yksityiskohta ei selvästi viittaa NG:n syyllisyyteen. Luulisi, että tarkassa tutkimuksessa olisi edes jotain löytynyt. Se veritutkimuskin osoittautui vesiperäksi, vaikka tutkimuksen johtaja oli pannut siihen kaiken toivonsa. Ainakin minulle tapaus on myös avoin, mutta epäilen kyllä eniten tiettyä ulkopuolista tahoa, joka olisi onnistunut näyttelemään syytöntä, ja jäänyt näin vakavampien epäilysten ulkopuolelle. Ja mahdollisesti elelee edelleenkin väärän alibin takana.

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Sariola kirjoitti:
Ensinnäkin, että tuo asia on painanut hänen mieltään läpi koko elämän. On hyvin mahdollista, että hän tosiaan ei muista siitä itse tapauksesta mitään, ja epäilee itsekin ajoittain, että hän itse olisi teon suorittaja. Tällöin etenkin humalassa, hän saattaa sanoa mm. nuo yllä mainitut lauseet. Eli olisi tilanne, että NG on muiden ihmisten kanssa siinä suhteessa samalla puolella, että ei tiedä kuka teon suoritti ja epäilee itseäänkin. Ja asia on vaivannut häntä jatkuvasti. Ja kuitenkaan tuo ei todista, että hän olisi se oikea tekijä. Asia olisi myös hänen omasta mielestään avoin. On hyvin mahdollista, että asia on juuri näin.
Samoilla linjoilla olen, sariola. En usko sitten millään että Nilssi muistaa onko tekijä vai ei.
Se askarruttaa häntä ja ilmenee vielä parissa kolmessa seikassa:

Nilssi kävi kertomansa mukaan - kertoi Saloniukselle, eikä ole mitään syytä epäillä että olisi tälle satuillut - kävi siis Oton kanssa niemessä ainakin parina kolmena helluntaina tapahtuman jälkeen, eikä oikein muuta syytä tule mieleen kuin se että koetti saada muistikuvia selviksi.

Tuskin oletti nappaavansa murhaajan, vai mitä?
No niin löytyy kohta joku lässyttäjä joka sanoo että rikollinen palaa rikospaikalle blaa blaa blaa.

Toinen juttu on se " Tehty mikä tehty, viistoista vuotta tuli " siinäkin ilmenee jotenkin se että " niin kai sitten, en minä tiedä "

Kolmas juttu on Birgitin huuto taustalla kun Nils puhui pidätyksen jälkeen tyttärensä kanssa osapuilleen näin

" Sä et ole mikään murhaaja, muista se! " Mielestäni tämä kertoo siitä, että avioparin , joka vihittiin vuodenvaihteessa 61-62 on vuosien varrella ollut keskusteluja murhista, Nilssi on voinut aprikoida Birgitille että josko sittenkin hän olisi syyllinen.

Birgit on pönkittänyt sitten uskoa syyttömyyteen, joka ilmeisesti on askarruttanut.

Vielä neljäs kohta tulee mieleen : " Olen syytön ja sillä sipuli "

Näin on siis mielessä päätetty, vaikkei tiedetäkään varmasti. Se on omalle mielenrauhalle ainoa tie, muuten sekoaa. Näin arvelen. :shock:

Avatar
Baretta
Hetty Wainthropp
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 7:49 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Baretta »

Tuo sama yhteenveto Nissen omakohtaiseen epäilyyn selittäisi mielestäni nämä "tunnustukset" täysin. Jos nyt lähdetään siitä että nämä kertomukset pitävät osiltaankaan paikkaansa.
Tunnustus ventovieraalle heikkona (tai valittuna) hetkenä, halu puhua asiasta jonkun asiasta tietämättömän kanssa, ei siis ennalta tutun.
Olen vahvasti sitä mieltä että kaltainen tapahtuma täytyy heijastua ihmisessä läpi koko elämän. Oli ko. henkilöllä tapahtumassa mikä rooli hyvänsä.


Tähän ajatteluun/toimintaan pitääkin vielä palata jonkinmoisen psygologisen analyysin avulla. Tuo analyysi täytyykin rakentaa kolmeen osaan:
syytön / syyllinen / syyllisharha

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Ravintola Bella Rosa, Porvoo.

Kaisa Leupoldin kuulustelu 5.8.2005.

Mielenkiintoista on ainakin Leupoldin kertomus Irmelin mustelmista ym. kouluajoilta.


1 2 3


Lähde KRP/ETP

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Joo Baretta, voi olla jotain sellaista, että kokeilee kepilä jäätä, ventovieraiden kanssa.

Näissä kapakkajutuissa on mukana viina , ainakin niin voi olettaa.

Joten ventovieras hevosmies voisi poiketa juttelemaan Nilsin kanssa, aluksi hevosista, sittten menneistä, takakontissa pari lekkeriä taikajuomaa.

Mitä sitä sitten seuraisi? Ehkä kuhmu Birgitin heiluttamasta harjanvarresta. Tai sitten ei. :lol:

Avatar
Baretta
Hetty Wainthropp
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 7:49 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Baretta »

papillon kirjoitti:^ Joo Baretta, voi olla jotain sellaista, että kokeilee kepilä jäätä, ventovieraiden kanssa.

Näissä kapakkajutuissa on mukana viina , ainakin niin voi olettaa.

Joten ventovieras hevosmies voisi poiketa juttelemaan Nilsin kanssa, aluksi hevosista, sittten menneistä, takakontissa pari lekkeriä taikajuomaa.

Mitä sitä sitten seuraisi? Ehkä kuhmu Birgitin heiluttamasta harjanvarresta. Tai sitten ei. :lol:
:lol: Tuo hevosmies pitäisi tässä tapauksessa ehdottomasti ollakkin hevostyttö...

:o)

Viesti Kirjoittaja :o) »

papillon kirjoitti:Ravintola Bella Rosa, Porvoo.

Kaisa Leupoldin kuulustelu 5.8.2005.

Mielenkiintoista on ainakin Leupoldin kertomus Irmelin mustelmista ym. kouluajoilta.


1 2 3


Lähde KRP/ETP
Kiitokset Papillonille siitä, että laittoi luettavaksi tuonkin kuulustelun.

Minulle jäi kyllä sen luettuani sellainen tunne, että kyseessä on todellakin ollut Gustafsson. Kenelläkään ei ole niin mieletöntä pätemisen tarvetta, että virallisessa kuulustelussa menisi tuon tapaista valehtelemaan.
Kuvaan sopii hyvin se, että äijä liukeni heti maisemista, kun kuulija - joka paljastuikin murhatun luokkatoveriksi - älysikin vihjaista, että kas kun sinä selvisit omituisesti paikalta hengissä... aivan liian paljon tietävä kuulija sattuikin tällä kertaa samaan pöytään. :wink:
Sen lisäksi se käy liian paljon yksiin sen kanssa, mitä Gustafsson kertoi bussiinsa kutsumalle tytölle...
Purkautumisen tarve, kertominen vaarattomaksi luokitelluille kuulijoille, mahdollisuus aina kiistää koko juttu todistajien puutteen vuoksi, ja kaikesta läpi paistava usko siitä, että juttu on jo juridisesti vanhentunut, joten kielenkantoja voi jo vähän löysätä kodin ulkopuolellakin.
Lisäksi vielä se pienessä kännissä annettu, viskipullopalkkiollinen haastattelu Alibille ja lopputyötä tekevälle opiskelijalle...
Vielä se, että tuo bussiin kutsuttu kertoi siitä mikkeliläiselle tuttavalleen kauan ennen jutun julkisuuteen tuloa...
Ei hele-vetti, poijat ja tytöt, aivan liian paljon yhdensuuntaisia kertomuksia ollakseen tilastollisesti mitenkään mahdollista.
Mutta todistaminen onkin sitten jo toinen juttu...
Ja vielä se viina-asia noissa kapakkatapaamisissa - on vanha sanonta: lasten ja humalaisten suusta se totuus kuullaan!
Kyllä viina kielenkannat irrottaa, kuten tässäkin jutussa nähtiin.
Mistäpä tiedämme, miten monella suunnalla Gustafsson on asiasta mölötellyt, mutta tullut kuitattua sikunassa leuhkivana vaarina, murhatapaustahan monet eivät edes enää muistaneetkaan ennen sen uutta käännettä...

Oulunmies
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 5:27 am

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Moni rikos on paljastunut juuri kännissä möläyttelemällä. Lisäksi keskiverto henkirikoksen tekijällä lienee on luontainen tarve jossain vaihetta elämäänsä puhua tekosistaan jollekin. Hyvinkin uskottava tarina tuo porvoon juttu, tietty melkoinen sattuma, että kyseessä on vielä yhden uhreista koulukaveri.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

^ Niinpä, melkoinen sattuma, että tuo tyttö olikin uhrin ystävä - ehkä sen johdosta tarina ei jatkunutkaan, kuten esimerkiksi Virpin tarinassaa.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Avatar
Baretta
Hetty Wainthropp
Viestit: 450
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 7:49 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Baretta »

Tämän Porvoon tapauksen luettuani tulee taas fiilis että tuosta Irmelistä tietäisi mielellään enemmän. Viitteitä ankaraan kasvatukseen löytyy ja luonteestakin myös... Saan käsityksen että Irmeli on teini-iässään muuttunut kovastikkin niistä yhteisistä kouluajoista joista kuulusteltava hänet tuntee. Ehkäpä juuri ankarien kotiolojen takia?

Irmelistä pitäisi saada lisätietoja. Mielestäni saattaa liittyä tarinaan enemmän kuin pelkkänä uhrina.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Mielestäni näistä "yllätystodistajista" pitäisi tietää enemmän.

Pitääkö tarinat paikkansa vai ei, kenelle niistä on kerrottu ja milloin jne.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

awa kirjoitti:Mielestäni näistä "yllätystodistajista" pitäisi tietää enemmän.
Pitääkö tarinat paikkansa vai ei, kenelle niistä on kerrottu ja milloin jne.
- hymm -
Sehän on älykäs havainto, että tarinoista pitäisi tietää niiden suhde tosiasioihin !
Esitä tuo teoria poliisille, niin saatat saada ylikomisarion vakanssin.
Suomessa.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Oulunmies
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 5:27 am

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Baretta kirjoitti:Tämän Porvoon tapauksen luettuani tulee taas fiilis että tuosta Irmelistä tietäisi mielellään enemmän. Viitteitä ankaraan kasvatukseen löytyy ja luonteestakin myös... Saan käsityksen että Irmeli on teini-iässään muuttunut kovastikkin niistä yhteisistä kouluajoista joista kuulusteltava hänet tuntee. Ehkäpä juuri ankarien kotiolojen takia?

Irmelistä pitäisi saada lisätietoja. Mielestäni saattaa liittyä tarinaan enemmän kuin pelkkänä uhrina.
Ainakin siellä klak palstalla nimimerkki "joku" sanoi Irmelin olleen tyttö joka haastoi riitaa ja oli kova sanomaan.

Mistä ne klak jutut muuten löytyykään? Jossain täällä oli linkki ja ohje mutten löydä enää.

Sataako Patelassa muuten lunta? 8)

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Wagner kirjoitti: ..... suhde tosiasioihin !
Esitä tuo teoria poliisille, niin saatat saada ylikomisarion vakanssin.
Suomessa.
8)
Turhaa tässä poliisia yrität halveerata.

Suhdetta tosiasioihin tutkitaan ja poliisi tekee parhaansa ja siihen ei minun teorioitani kaivata. Tämä sinulle Wagner tiedoksi.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Vastaa Viestiin