Danuta Kankaanpää (Helsinki,Kallio,Pengerkatu/1991)

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Joo kiitti! Sen verran kysyn, kun olen varustettu vain lyhyellä oppimäärällä:
kun mä klikkaan noita omia kuvia, ne suurenee vähintäänkin samaan kokoon (siis tuosta minfon sivulta). Eikö ne siis muilla suurene? Vai siis ...öh...miten tää homma nyt menee?

Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

^No heh, niinhän se tietysti on. Mä nyt vaan olin iltamyöhällä niin innostunut tuosta linkittämisestä... :oops:
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

maija turjukka kirjoitti:Kiitos, Ailar :D Näkyisiköhän nuo kuvat hieman suurempana näistä linkeistä...

http://img300.imageshack.us/img300/3978 ... 203rn0.jpg

http://img222.imageshack.us/img222/9560 ... 204mi8.jpg

On tää jännää tää uusien asioiden opettelu, eikö vaan :wink:
Oppia ikä kaikki! :D Kiitos kuvista. Hiukan rakeisia, mutta tunnistettavissa kyllä. Danutakin on (tai siis oli! :() pyöreäposkisempi, kuin muistelin, mutta ihan sievä kyllä. Myönnän olevani ulkonäkörasisti sikäli, että vaikka ihmisen tappaminen on aina väärin, niin kauniin naisen tappaminen on aivan erityisen väärin! :evil:

Klaara
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 3:57 pm
Paikkakunta: Helsinki Rock City

Viesti Kirjoittaja Klaara »

EuroJR kirjoitti:Minulla löytyy kylllä kuvia vanhoissa lehdissä. En kyllä ole vielä scanneria käyttänyt :lol: Täytyy varmaan opetella, kun sellainen tossa kuitenkin on. Koitan joulukuun aikana saada skannattua kuvia.
No, EuroJR, onko skannerin käyttöä jo harjoiteltu? :wink: Onko sulla Rikosposti 5/91? Sain joululahjaksi läjän vanhoja Alibeja ja Rikosposteja ja tuolla on iso juttu kuvineen (eri kuva ku nuo kaksi) tästä tapauksesta. Voi ottaa dikikameralla kuvia, mutta skanneroidut olis kyllä parempia, kun on niin kiiltävää tuo paperi.

EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Klaara kirjoitti:
EuroJR kirjoitti:Minulla löytyy kylllä kuvia vanhoissa lehdissä. En kyllä ole vielä scanneria käyttänyt :lol: Täytyy varmaan opetella, kun sellainen tossa kuitenkin on. Koitan joulukuun aikana saada skannattua kuvia.
No, EuroJR, onko skannerin käyttöä jo harjoiteltu? :wink: Onko sulla Rikosposti 5/91? Sain joululahjaksi läjän vanhoja Alibeja ja Rikosposteja ja tuolla on iso juttu kuvineen (eri kuva ku nuo kaksi) tästä tapauksesta. Voi ottaa dikikameralla kuvia, mutta skanneroidut olis kyllä parempia, kun on niin kiiltävää tuo paperi.
Eipäs nyt hättäillä :) Juuri sain työhuoneen järjestettyä ja kirjat hyllyihin. Lehdet on vielä pinkoissa ja skanneri paketissa. Joo ja sit pitäisi uusi muuntaja hoitaa, kun edellisen piuhat on vääntyneet rikki. Ja ajurit skanneriin jne. Kyllä tämä tästä, jahka kerkeän. Ensiksi ajattelin huomenna suomentaa tuohon Green Riverin tapaukseen juttua.

Danuta oli kyllä (veret) seisauttavan kauniin näköinen. Ansaitsee kyllä tulla skannatuksi nettimaailmaankin.

Klaara
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 3:57 pm
Paikkakunta: Helsinki Rock City

Viesti Kirjoittaja Klaara »

Jeesjees, ei hätää. Mutta onko sulla toi sama Rikosposti kun mulla? Jos on, niin jäämme odottelemaan skannausta.

EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Klaara kirjoitti:Jeesjees, ei hätää. Mutta onko sulla toi sama Rikosposti kun mulla? Jos on, niin jäämme odottelemaan skannausta.
Pengon tässä seuraavaksi epäjärjestyksessä olevia satoja rikoslehtiä. Sitä odotellessa vapaa referointi Hannes Markkulan kirjasta "Murha rikostoimittajan silmin"

----------------------

Kun ilotyttö surmattiin


Jotkut suomalaiset miehet olivat 1980 -luvun alussa hankkineet naisia tänne ulkomailta - muka onnellisen avioliiton aikeissa. Osa näistä kotirouvista työskenteli kuitenkin prostituoituna samalla kun lypsivät miehiltään rahaa ja muodikkaita vaatteita ja koruja. Ilotyttötoiminnasta saatuja varoja ei kumppanille näytetty.

Aivan vailla seurauksia nämäkään asiat eivät sujuneet. Yksi esimerkki on puolalaisen kaunottaren Danuta Kankaanpään kolkko kohtalo helmikuulta 1991.

Danuta oli sikäli harvinainen poikkeus ilotyttöjen joukossa, että hän oli asunut Suomessa ennen kuolemaansa jo kymmenen vuotta. Hän toimi samanaikaisesti sekä prostituoituna että aviovaimona.

Eräänä aamuna Pengerkatu 25:ssa sijaitsevasta asunnosta löytyi kuristettuna, muovipussi päähän sidottuna tuo puolalaissyntyinen nainen. Tiedettiin, että hän oli harrastanut miesten viihdyttämistä rahasta. Kaunotar oli tuttu hahmo Helsingin hotelleissa ja ravintoloissa. Sanomalehtien ja muille kontaktipalstoille Danuta vastaili innokkaasti. Hän etsi koko ajan uusia asiakkaita.

Danutan asunnolla oli ollut pieni tulipalokin, mutta se oli sammunut itsestään. Myöhemmin selvisi, ettei paloa ollut sytytetty rikoksen peittämiseksi. Haaveri vain johtui tupakan ja kynttilän huolimattomasta käsittelystä.

Poliisitutkimuksissa selvisi nopeasti se seikka, että Danuta oli avioliitossa suomalaisen miehen kanssa. Puoliso ei kuitenkaan ollut arkipäivisin kotona, sillä hän työskenteli toisella paikkakunnalla. Miehellä oli alibi. Hän oli lisäksi hyvin selvillä vaimonsa kaksoiselämästä, josta ei edes "niuhottanut".

Tutkijoita askarrutti pitkään, kuinka surmaaja oli päässyt Danutan asuntoon, jossa veriteko tapahtui. Naisella oli näet ollut sellainen periaate, että "hommat" hoidetaan yleensä muualla kuin kotona.

Medialla oli osuutensa rikoksen selvittämiseen. Valokuvia tietyistä koruista pantiin julkisuuteen. Moni nainen tajusi vasta silloin, että esineet eivät olleetkaan erään 25-vuotiaan - tulevan paljastettavan murhaajan - rakennusmiehen omaisuutta, vaan surmatun naisen. Näitä tämä mies ehtinyt jakaa jonkin verran sinne tänne.

Rakennusmiehen entinen vaimo otti yhteyttä poliisiin ja esitti epäilyksensä Näin poliisi pääsi suomalaismiehen jäljille. Hän sopi muutenkin poliisin keräämiin tuntomerkkeihin ja etsintäkuulutukseen.

Miksi 25-vuotias mies oli sitten päässyt ilotytön kotiin? Hän oli naisen entinen, pitkäaikainen asiakas. Ilmeisesti heidän välilleen oli syntynyt jossain vaiheessa jonkinlainen tunneside. Viimeinen yhteinen ilta oli aluksi sujunut hyvin, kunnes mies anasti rakastelujen välillä naisen rahoja noin tuhannen markan edestä. Danuta kuitenkin havaitsi varkauden. Syntyi käsirysy, jonka yhteydessä haavoja saanut mies alkoi kuristaa ilotyttöä. Tämän jälkeen mies täydensi tekoaan kietomalla muovipussin Danutan kaulaan.

Paetessaan asunnolta surmaaja vei mukanaan kassillisen tavaroita. Muun muassa koruja ja rahaa kertyi 12 100 markan arvosta. Seurasi huikea pako maakuntaan - muiden naisten luo. Osa heistä sai Danutalta varastettuja koruja muka yllätyslahjoina.

Hovi vahvisti alioikeuden tuomion ja surmaaja sai lähes yksitoista vuotta vankeutta taposta, törkeästä ryöstöstä ja petoksesta.

Kerrotaan, että eräs ensimmäistä kertaa prostituutiotutkimuksessa mukana ollut poliisi huokaisi silloin oikeuden käytävällä: "Danutan kohtaloksi tuli taistelu rahasta, koska hänen valitsemallaan tavalla joka markka oli raskasta tienata..."

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tässä nyt pikaisesti skannatut kuvat Danutasta ja rikospaikalta.
Skannattuna olisi kyllä kummankin lehden (Alibi 5 ja 6/91) artikkelit.


Danuta
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1682004.jpg


Rikospaikalta
*sisältää myös kuvan kuolleesta Danutasta*
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1682005.jpg
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Blues kirjoitti:Tässä nyt pikaisesti skannatut kuvat Danutasta ja rikospaikalta.
Skannattuna olisi kyllä kummankin lehden (Alibi 5 ja 6/91) artikkelit.
Kiitos. Et viitsisi niitä myös heittää tänne! :D
Muistuttaa aika lailla yhtä tuntemaani naista. Hän tosin on suomalainen ja tietääkseni edelleen ihan hyvissä sielun ja ruumiin voimissa.
Rikospaikalta
*sisältää myös kuvan kuolleesta Danutasta*
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1682005.jpg
Aika julma kuva, vaikkei kasvoja näykään. :( Onko tuo myös Alibista vai mistä lehdestä? Joskus tulee miettineeksi lehtien eettisiä koodeja. Joskus ollaan hyvinkin häveliäitä, joskus taas näytetään aika paljonkin. Onkohan tuossa ollut ajatuksena, että kun kyse oli ulkomaalaisesta, niin lukijoiden joukossa tuskin on paljon pahastuneita omaisia... :?

Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kylli »

^Vielä 90-luvun alkupuolella esim. Alibi esitti melko rankkaakin kuvamateriaalia sivuillaan. Liekö nykyisen päätoimittajan ansiota linjan siistiytyminen.

Kokonaan toinen asia sitten kylli on, mitä rikosaiheisessa julkaisussa olisi mahdollista ja jopa asiallista näyttää. Kuten jossakin toisessa ketjussa todettiin, niitten poliisiautojen tai rakennusten seinien kuvaaminen on jossain määrin tylsää.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Loput sivut saatte kyllä, mutta tällä "bitti viikossa"-yhteydellä kestää hetkisen.

Alibista on kuvat kyllä, ja kuten Kylli tuossa mainitsikin niin alusta tuohon 90-puolivälin paremmalle puolelle olivat kuvat tosiaan aika rankkoja.
Toisaalta pidän sitä hyvänä esimerkkinä siitä mitä voi saada aikaan ja se ei ole kaunista, sillä kuitenkin uskon että kyseistä julkaisua lukevat tietyntyyppiset ihmiset eikä poliisiauton tai poliisiaseman kuva oikein toimi.

Toisaalta on sitten se omaisten tuska asiaa riepotellessa.

*hups, tulipa toistoa Kyllin kanssa, mutta toistolla tulokseen.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Kiitos perusteellisesta työstä! :D Ja perusteellisia on näköjään oltu Alibissakin. Harvinaisen tarkkaan ja yksityiskohtaisesti kerrottu juttu. En ole Alibia lukenut aikoihin. Onkohan siellä vieläkin yhtä perusteellista kerrostaa? Jotenkin tuntuu, että sitten 90-luvun alun kuvausten tarkkuutta on kyllä vähennetty yksityisyydensuoja- ym. syiden vuoksi, mutta voin tosiaan olla väärässäkin, kun en aktiivisesti rikoslehdistöä ole seuraillut.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Ei ole Kööpenhamina, eikä rikosjournalismi niinkuin ennen.
Itse en ole myöskään kovin innostuneesti seurannut Alibin kehitystä enää 2000 -luvulla.

Danutasta oli aikanaan kovasti kuvia esillä, lienee hänen kauneutensa vuoksi, mutta uskoisin myös sellaisena "piilo varoittavana esimerkkinä", koskien hänen ammattiaan. Jota emme tietenkään väheksy.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Blues kirjoitti: Danutasta oli aikanaan kovasti kuvia esillä, lienee hänen kauneutensa vuoksi, mutta uskoisin myös sellaisena "piilo varoittavana esimerkkinä", koskien hänen ammattiaan. Jota emme tietenkään väheksy.
Hm, väheksy siis hänen ammattiaan vai varoittavaa esimerkkiä...?? :?

Vastaa Viestiin