Tauno Pasanen: Pihtipudas 1969 ja Riihimäki 1996

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Tauno Pasanen: Pihtipudas 1969 ja Riihimäki 1996

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Moni on varmasti nähnyt Mikko Niskasen elokuvan "Kahdeksan surmanluotia". Elokuva kertoo Pihtiputaalla maaliskuussa 1969 sattuneesta tapauksesta. Pienviljelijä Tauno Pasanen ampui humalassa neljä häntä pidättämään tullutta poliisia, Veikko Riihimäen, Pentti Turpeisen, Mauno Poikkimäen ja Onni Saastamoisen.

Pasanen tuomittiin neljästä tahallisesta taposta (eli murhista) elinkautiseen kuritushuonerangaistukseen. Hänet armahdettiin vuonna 1982, jolloin hän oli ollut kalterien takana vasta 13-vuotta ja muutti Riihimäelle vaimonsa Liisan kanssa.

Tauno ja Liisa erosivat 1990-luvun alussa, mutta tapailivat toisiaan edelleen.
Elokuussa 1996 Tauno kuristi vahvassa humalatilassa Liisan hengiltä. Tuomioksi tuli seitsemän vuotta täyttä ymmärrystä vailla olevana tehdystä taposta. Pasanen kärsi tuomiostaan kaksi kolmasosaa ja vapautui.

Tietääkseni Tauno Pasanen asuu edelleen Riihimäellä.

EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Olisi mielenkiintoista nähdä tuo Niskasen leffa taas monen vuoden jälkeen. Nythän on niiin, että elokuvaa syytettiin tarpeettomastakin syyllisen ymmärtämisestä ja uhrien vähättelystä. Täytyy ottaa myös huomioon elokuvan tekovuosi, tuolloinhan vasemmistolaishumanismi oli enemminkin sääntö kuin poikkeus tämän taiteen alalla.

Oli kuinka oli, täytyykin hankkia tuo elokuva kokoelmiin.

tietäjä
Alibin satunnaislukija
Viestit: 62
Liittynyt: La Touko 26, 2007 5:10 am

Viesti Kirjoittaja tietäjä »

Oli kuinka oli, täytyykin hankkia tuo elokuva kokoelmiin.
Ainakin se TV-versio on DVD:llä julkaistu. Ihan OK pätkä vaikka kyllähän se pitkä on..

Itse en ole noihin aikoihin elänyt, joten todenperäisyys on minulle hämärän peitossa. Helppo Niskasen roolihahmoon on sinänsä samaistua.

Mutta viinahan siinä miestä vie, ei sitä oikeastaan siinä kaunistella, mitä nyt vähän suomalaisromanttisesti ehkä.

hopo-66
Armas Tammelin
Viestit: 78
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 9:05 pm
Paikkakunta: ilmajoki

Viesti Kirjoittaja hopo-66 »

ja nyt joku joka tietää tarkalleeen osoitteen tuonne pihtiputaan korppisten kylälle niin ilmoittakoon minulle,olen sitä mestaa etsinyt moneen kertaan.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Vasta pari kuukautta sitten tuli tuo tv-versio yle teemalta. Taas kun katsoin, niin muistin kuinka sairas perhehelvetti voikaan olla. On se viinan mahti uskomaton.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Agathon
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 2:10 am

Viesti Kirjoittaja Agathon »

hopo-66 kirjoitti:ja nyt joku joka tietää tarkalleeen osoitteen tuonne pihtiputaan korppisten kylälle niin ilmoittakoon minulle,olen sitä mestaa etsinyt moneen kertaan.
En tiedä, mutta tuossa topikissa:http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... hamysteeri
Sanotaan, että ainakaan taloa ei enää ole.

hopo-66
Armas Tammelin
Viestit: 78
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 9:05 pm
Paikkakunta: ilmajoki

Viesti Kirjoittaja hopo-66 »

joo,se on tiedossa että taloa ei enää ole,muutakuin luhistunut savuiippu.mutta joskus olis kiva kävästä paikalla

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

hopo-66 kirjoitti:joo,se on tiedossa että taloa ei enää ole,muutakuin luhistunut savuiippu.mutta joskus olis kiva kävästä paikalla
Ei sitten jäänyt kukaan pojista jatkamaan tilanpitoa (huokaus).
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Viesti Kirjoittaja teppo »

Doctor Lecter kirjoitti: Ei sitten jäänyt kukaan pojista jatkamaan tilanpitoa (huokaus).
Onneksi ei. Tv-sarjan katsovalle tulee aika selkeä kuva, miksi pienviljely Putaalla 70-luvun alussa ei enää ole ykkösoptio. Ei sieltä ihan ilman syytä etelään ja Ruotsiin muutettu.

Tekoaikana jotkut moittivat, että Niskanen ymmärsi Pasia ja hänen alkoholismiaan liikaa. Vasemmistolaisessa kritiikissä taas valiteltiin, että surmaajan asemaa kapitalistisessa prosessissa ei analysoitu tarpeeksi eikä nostatettu luokkatietoisuutta. Liikaa syytettiin viinanjuontia. Vasemmisto olikin menettänyt asemiaan eduskunnassa, jossa istui peräti 18 vennamolaista.

Tuohon aikaan maailma oli oikeasti köyhä ja mustavalkoinen ja räntää satoi koko ajan. Isot pojat ovat kertoneet, että Niskanen kuvaa pontikankeittoa uskottavasti ja traktoriremontissakin vika löytyy siitä missä se tuossa mallissa yleensä löytyy.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

teppo kirjoitti:
Doctor Lecter kirjoitti: Ei sitten jäänyt kukaan pojista jatkamaan tilanpitoa (huokaus).
Onneksi ei. Tv-sarjan katsovalle tulee aika selkeä kuva, miksi pienviljely Putaalla 70-luvun alussa ei enää ole ykkösoptio. Ei sieltä ihan ilman syytä etelään ja Ruotsiin muutettu.

Tuohon aikaan maailma oli oikeasti köyhä ja mustavalkoinen ja räntää satoi koko ajan. Isot pojat ovat kertoneet, että Niskanen kuvaa pontikankeittoa uskottavasti ja traktoriremontissakin vika löytyy siitä missä se tuossa mallissa yleensä löytyy.
Silloin, eikä vielä pitkään aikaan ollut pientilalla muutakaan vaihtoehtoa kuin lopettaa. Nythän tuo tila voisi menestyä majoituksella ja historiallaan. Eiköhän sinne joku murha.infon lukija lähtisi yöksi... :shock:

Itse nuorena mietin miksi eivät muuta vaikka kerrostaloon vuokralle jos kerta noin vaikeata on siellä metsässä elää. Pontikankeitossa oli ihan selvästi tekemisen makua ja rutkasti tietoa. Elokuva tehtiin kait Putaalla päin, mutta missä ja ovatko ne rakennukset vielä olemassa?

Tästä elokuvasta riittäisi juteltavaa vaikka kuinka.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

McAbre
Sabrina Duncan
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Väli-Suomi

Viesti Kirjoittaja McAbre »

Doctor Lecter kirjoitti: Elokuva tehtiin kait Putaalla päin, mutta missä ja ovatko ne rakennukset vielä olemassa?
Siellä päin sitä ymmärtääkseni on filmattu. Niskanenhan oli kotoisin itsekin pohjoisesta Keski-Suomesta ja Surmanluodeissa näytteli myös pientä roolia joku tuntemansa paikallinen kansanmies. Ajolähtöäkin kuvattiin esim Saarijärvellä ja Viitasaarella.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

McAbre kirjoitti:
Doctor Lecter kirjoitti: Elokuva tehtiin kait Putaalla päin, mutta missä ja ovatko ne rakennukset vielä olemassa?
Siellä päin sitä ymmärtääkseni on filmattu. Niskanenhan oli kotoisin itsekin pohjoisesta Keski-Suomesta ja Surmanluodeissa näytteli myös pientä roolia joku tuntemansa paikallinen kansanmies. Ajolähtöäkin kuvattiin esim Saarijärvellä ja Viitasaarella.
Niskasen tuntema oli muistaakseni se hemmo, joka kyttäsi kaupassa sitä pontikkatarpeiden ostoa. Maalaamo V.Liehusen lippis päässä. "Tolla on sitten helevetinmoinen kyttäämisen vimma tolla äijällä".
Viimeksi muokannut Doctor Lecter, Ke Marras 07, 2007 10:30 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Agathon kirjoitti:
hopo-66 kirjoitti:ja nyt joku joka tietää tarkalleeen osoitteen tuonne pihtiputaan korppisten kylälle niin ilmoittakoon minulle,olen sitä mestaa etsinyt moneen kertaan.
En tiedä, mutta tuossa topikissa:http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... hamysteeri
Sanotaan, että ainakaan taloa ei enää ole.
Alibissa 3/89 on Tauno Pasasen haastattelu ja hän kävi yhdessä toimittajan kanssa vanhalla kotitilallaan. "Pasasten entinen koti oli purettu. Vain savupiippu ja uuni törröttivät paikoillaan (miten monet Liisa-äidin leivät ja pullat siinä olivatkaan paistuneet tuoden kotiin sitä niin käsin kosketeltavaa lämpöä, Dr. L:n huom!). Saunan lauteet olivat lahonneet ja riihen katto romahtanut. Silti maisema oli tuttu".

Tauno tokaisi, että "onpa pelto ojittunut, tuossa oli kauraa ja tuolla perunaa. Pihakuuset on näköjään kaadettu..."

Jutusta kävi myös ilmi, että itse UKK avusti Pasasen perhettä taloudellisesti kaksi kertaa omista varoistaan.

Sen verran vielä oikaisen "toveri Azerin" aloitusta, että perhe muutti surmatöiden jälkeen Riihimäelle, jotta voisivat olla lähempänä isäänsä

"Azer": Hänet armahdettiin vuonna 1982, jolloin hän oli ollut kalterien takana vasta 13-vuotta ja muutti Riihimäelle vaimonsa Liisan kanssa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Taikaviitta
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 10:15 pm
Paikkakunta: JKLMLK

Viesti Kirjoittaja Taikaviitta »

Elokuva aiheesta on kyllä todella hieno. Ehdottamasti suomalaisen elokuvan virstanpylväitä.
Vähän tosin ainakin itseäni hämmensi aikanaan kun tuli tieto Pasasen uudesta linnareissusta (kuristusjuttu). Jotenkin sitä olisi halunnut uskoa onnelliseen loppuun eli että hän olisi vapauduttuaan elänyt hiljaisuudessa Liisansa kanssa.
Mutta niinhän siinä kävi kuten leffassakin => viina vie ja heikko luonne vikisee.

Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Hiljaiseloa juu...

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Niin, Pasanenhan sitten tappoi seuraavaksi Liisan. Sitä odottaa 13 vuotta ja näin siinä sitten käy :?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tauno_Pasanen

Vastaa Viestiin