Oletko ollut vankilassa?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Oletko ollut vankilassa?

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen

Unhola
Sofia Karppi
Viestit: 434
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 7:50 pm

Re: Oletko ollut vankilassa?

Viesti Kirjoittaja Unhola »

Olen käynyt joskus, mutta en ole suorittanut vapausrangaistusta.

Rudy
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 6:34 pm
Paikkakunta: Susiraja

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja Rudy »

Minua on aina kiinnostaneet aikansa lusineet ihmiset. Ilman turhaa romantisointia eikä ajatustakaan lähetellä rakkauskirjeitä kiven sisään, vaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Lueskelin kesällä Jalutsin kirjan joka vastausten sijasta antoi lisää kysymyksiä. Ihmisenä, joka ei ole koskaan ollutkaan samanlaisissa olosuhteissa, on hyvin vaikeaa (väittäisin jopa mahdotonta) ymmärtää mitä linnassa oleminen oikeasti on. Miten se vaikuttaa psyykkeeseen, miten sen kaiken jaksaa käydä läpi? Oletuksena se että teet asian X vaikkapa kännissä, et ole päihderiippuvainen, kadut tekoasi helvetisti ja haluat olla joutumatta laitoskierteeseen. Veikkaisin että Penasta, joka kännipäissään löi kaveriaan Arttua yhden kerran liian lujaa, voi se linnareissu tuntua vähän erilaiselle kuin Jaskasta, joka aloitti elämän lain tuolla puolen jo alaikäisenä ja on viimeiset 20v ravannut enemmän tai vähemmän vankilasta toiseen, vetää kaiken paskan mitä käsiinsä saa eikä ole haluakaan päästä kiinni "normaalielämään". En ihannoi vankeja enkä rikollista elämää, haluaisin vain kuulla ihmisten itsensä kertomia tarinoita. Olisi hienoa päästä juttelemaan kahvikupin äärelle sellaisen ihmisen kanssa, joka on onnistunut löytämään itsestään sen halun päästä irti tuosta kierteestä, saanut elämänsä raiteilleen ja on sinut itsensä ja menneisyytensä kanssa. Mulla olis aika paljon kyseltävää :lol:

Minua ei myöskään kiinnosta tilastot, tutkijoiden tekemät havainnot/lausunnot/tutkimukset/you name it, minua kiinnostaa ihan ihmisen itsensä kerronta omasta näkökulmastaan, ilman turhia korulauseita. Joskus ala-asteella meillä kävi luennoimassa ex-vanki jonka nimeä en kuollaksenikaan muista, kylläkin Klinu herättää jonkinlaisen muiston. Googlen mukaan Klinu teki keikkoja muihin vankiloihin ja venäälle, kouluista ei mainita pikaisen selaamisen jälkeen mitään. Voin muistaa väärinkin. Sen muistan, että hän näytti kyynärtaipeensa ja se näky muistuu pikku-Rudyn mieleen vieläkin kohtuu hyvin, ihme jos niissä käsivarsissa enää veri kiersi mitenkään. Mukanaan hänellä oli myös ne nilkkakorut, en muista paljonko painoivat mutta sanoi että on luvannut suuren summan rahaa sille joka ne jalassaan juoksee satasen aidat. Rautoja sai halutessaan kokeilla ja muistan vieläkin miltä ne hilut tuntui noin puolen minuutin ajan.
When God created a man, She was only kidding.

DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

kyösti erkinkorpi kiersi ainakin joskus 1990-1995 koulukodeissa,en tiedä kävikö normikouluissakin.

kirjan sekin teki (Rundi) googlellä löytyy videoita ym.

jos jalutsi kovin kiinnostaa,niin kysy fb kaveriksi,ota kuppi kahvia ja avaa chatti jannen kans :D
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen

Ruoja
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 12:46 pm

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Hyvä topicci,kyllä vaan. Nyt vaan vasta törmäsin tähän. Mutta paree myöhää ku ei ollenkaa.

Itsellä ei ole asiantuntemusta taloista,muutama putkareissu vaan ja niistäkin jo jonnii aikaa. Muutamalta kaverilta ja yhdeltä erittäin hyvältä ystävältä olen isompia ja pienempiä linnakokemuksia kuullut,ja mielenkiinnolla kuunnellutkin. Lisää tarinoita vanhoilta "venkuloilta" olisi mukava lukea. Tai mukava ja mukava...ymmärrätte varmaan mitä meinaan.

Pakko ottaa kantaa tohon stereotypiaan,että minkälainen on perusvanki. Onko valtaosalla kansalaisista todella se kuva,että kaikki rikolliset ovat automatic narkkareita,tai viina/lääkekoukussa? Tai niitä kaikkia. Onko se oletusarvo lusimaan lähtijän kohdalla? Ilmeisesti. Onhan kama varmasti nykypäivänä vitusti yleisempää kun vaikkapa 80-luvulla,mutta silti,vääränlaista mielikuvaa mielestäni.
Erittäin hyvin kyllä topicin aloittaja ja joku muukin ketjussa asiaa oikoi,bojot siitä!

Asiasta kolmanteen,onko nykyään Suomen vankiloissa kuinka "tärkeää" johonkin tiettyyn jengiin kuuluminen? Tätä kysyn ihan silkasta mielenkiinnosta eri jengikulttuureihin.

Vielä kerran ketjun aloittajalle hatun nosto,hyvää ja asiallista juttua.
Eniten minä rakastan torsoja. Ne on jotenkin niin vitun säälittäviä.

DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

Ruoja kirjoitti:Asiasta kolmanteen,onko nykyään Suomen vankiloissa kuinka "tärkeää" johonkin tiettyyn jengiin kuuluminen? Tätä kysyn ihan silkasta mielenkiinnosta eri jengikulttuureihin.

Vielä kerran ketjun aloittajalle hatun nosto,hyvää ja asiallista juttua.
ei todellakaan. jokainen lusii omaa tuomiota. jengin alutkin hajotetaan hyvin nopeaa,mitään rekvisiittaa ei ole saanut olla vusikymmeniin vai onko koskaan saanutkaan olla
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen

Harmaa Eminenssi
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Marras 23, 2011 6:47 pm

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja Harmaa Eminenssi »

Vähän settiä entisen VHL:n työntekijän näkökulmasta. For the record, en ollut pamppu, vaan mukana KKS-toiminnassa...

---

Ketjun alussa oli puhetta vankien työllistymisestä ennen ja jälkeen tuomion. Itse olin mukana vankien työtoiminnassa ja pyrin valitsemaan pajalle vankeja, joilla oli jotain työkokemusta. Itselläni oli komennossa lentokapteenista lähtien niin toimitusjohtajaa kuin muuraria, rekkakuskeista kallioporarien kautta hevosmiehiin. Koko työelämän kirjo oli edustettuna ja kun elämä alkaa miestä heitellä, se ei katso ammattia. Tiedän, että osa entisistä alaisistani on päässyt samoihin hommiin vapauduttuaan ja heillä menee oikein hyvin. Paljon on kiinni siitä, onko kaverilla ollut ennen tuomiota päihdeongelma ja onko tukiverkko valmiiksi viritettynä, kun vapaus koittaa ja portti aukeaa. Ensimmäiset 15 minuuttia vapautumisen jälkeen ovat ne kaikkein ratkaisevimmat. Jos portilla on vastassa vanha jengi ja ekat töötit vedetään takapenkillä ennenkuin ollaan edes saatu auto käyntiin, on tulevaisuus aika lailla paketissa. Jos taas vastassa on vaimo ja lapset ja vanha työpaikkakin toivottaa kaverin tervetulleeksi, on ennuste hyvä.

---

Kuten tuossa jo joku spekuloikin, aika monella rosvolla on jonkin tason päihdeongelma ja rikokset tehty päihteissä tai päihteiden vuoksi. Päihdeongelma ei välttämättä seuraa miestä vankilaan, koska monille tuntuu olevan helpompaa olla irti esim. piristä vankilaympäristössä. Saatavuus on kuitenkin ratkaisevasti huonompaa kuin siviilissä, joten houkutus pysyy kurissa. Kyllä mulle yksi pirinisti sanoi, että "jos tuossa pöydällä piripussi olisi ja selkäsi kääntäisit niin se olisi kadonnut." Sama kaveri ei kuitenkaan ole valmis ostamaan velaksi, joten "saunareissun" voi lusia ilman käyttöäkin. Alkoholin kaipuu on monella vahva ja viinanhimoissaan rosvot osoittivat melkoista kekseliäisyyttä kiljupanoksen piilottamisessa. Valitettavasti kiljun haju on vain sen verran läpitunkeva, että virkaintoinen mestari kyllä etsii kiljun, jos sellaisen haistaa. Ja varmasti haistaa. Vaikka kiljuja ratsaava mestari vaikuttaakin tosikolta, asiassa on myös toinen puoli. Muuan vanki kertoili kerran juoneensa 15 vuoden aikana vain kaksi kertaa "jäykkää viinaa": ensimmäisellä kerralla siitä seurasi 10 vuotta vankeutta ja toisella kerralla 5 vuotta lisää ja 3 vuoden jämät edellisestä tuomiosta. Liekö siis ihme, jos minä tosikkona haluan suitsia kyseisen vangin alkoholinkäyttöä? Kyllä vain kiljustakin pään saa sekaisin, ja varsinkin jos vielä ottaa vähän ryynejä kyytipojaksi...

---

Joku kyseli, että koulutetaanko pedofiileja kongeilla? Kyllä ja ei. Itselläni oli alaisena useampikin kaveri, jolla oli seksuaalirikos rikosrekisterissä. Jos tämä asia oli muiden vankien tiedossa, siitä saattoi tulla ongelma, mutta asia ei välttämättä ole niin yksinkertainen. Löin kerran yhden vartijan kanssa vetoa siitä kuinka kauan yksi iäkäs lapsenraiskaaja pystyi olemaan mukana päivittäisissä toiminnoissa muiden vankien kanssa. Hämmästyksekseni pappa lusi koko tuomionsa normaalilla selliosastolla ja kävi päivisin töissä >khrm<-osastolla. Kenellekään ei kai tullut mieleen tivata kaverilta kaplaa tai sitten hepulla oli vain niin hyvä tarina. Toisaalta sitten taas eräs ulkomaalainen raiskaaja viihtyi pajallamme vain tunnin verran. Kaveri oli varma siitä, ettei mitään ongelmaa tule, kun otin hänet vastaan ja ihmettelin, kuinka hän uskoo pärjäävänsä seksuaalirikollisena muiden vankien joukossa. Kuulemma sitä vaaraa ei ollut että muut tietäisivät. Tunti siinä meni ja jo sainkin saattaa kaverin pelkääjäosastolle. Niin paljon poikaa pelotti, ettei uskaltanut ilman saattajaa (minua) lähteä muiden vankien mukana lounaalle ja sitä kautta kerroksille. Täytyy myöntää, että silloin nauratti vaikken missään nimessä "vasikoinut" kaverin tekosia muille vangeille. Ehkä sen teki joku kollega..? ;-) Sivuhuomautuksena todettakoon, että pelkkä ulkomaalaisuus ei tuntunut olevan esteenä tavallisella selliosastolla asumiselle, joten tuskinpa kyseistä miestä irakilaisuutensa vuoksi pois savustettiin...

---

Pitää jatkaa paremmalla ajalla, jos jotakuta kiinnostaa.

Kivireki
Sofia Karppi
Viestit: 410
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 3:13 pm
Paikkakunta: Mierontie 666, Hunninko 420247

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja Kivireki »

Harmaa Eminenssi kirjoitti:Kyllä mulle yksi pirinisti sanoi, että "jos tuossa pöydällä piripussi olisi ja selkäsi kääntäisit niin se olisi kadonnut."
Mä en ole vuosiin napannut virtaa enkä ole edes kysellyt, mut hävinnyt se olis munkin kohdalla.
Harmaa Eminenssi kirjoitti:Kyllä vain kiljustakin pään saa sekaisin, ja varsinkin jos vielä ottaa vähän ryynejä kyytipojaksi...
Ja ilman ryynejä. Itse sain niin hirveät harhat pikahiivakiljusta etten enää ole koskenut mihinkään epäilyttävään...
Harmaa Eminenssi kirjoitti:Täytyy myöntää, että silloin nauratti vaikken missään nimessä "vasikoinut" kaverin tekosia muille vangeille. Ehkä sen teki joku kollega..? ;-) Sivuhuomautuksena todettakoon, että pelkkä ulkomaalaisuus ei tuntunut olevan esteenä tavallisella selliosastolla asumiselle, joten tuskinpa kyseistä miestä irakilaisuutensa vuoksi pois savustettiin...
Jos kyseessä eräs noin vuoden takainen tapaus Turun seudulta niin se tieto taisi tulla ulkopuolelta.
bibo ergo sum

Jimt
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: La Elo 08, 2009 7:40 pm

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja Jimt »

Ruoja kirjoitti: Pakko ottaa kantaa tohon stereotypiaan,että minkälainen on perusvanki. Onko valtaosalla kansalaisista todella se kuva,että kaikki rikolliset ovat automatic narkkareita,tai viina/lääkekoukussa? Tai niitä kaikkia. Onko se oletusarvo lusimaan lähtijän kohdalla? Ilmeisesti.
Mielikuva on tuollainen, koska noin uutisissa kerrotaan: "Kaikilla vankiryhmillä todettiin tutkimuksessa paljon ruumiillisia sairauksia ja mielenterveyden häiriöitä. Persoonallisuushäiriö diagnosoitiin noin kahdella kolmasosalla. Noin puolella tutkittavista oli alkoholiriippuvuus ja kahdella kolmasosalla jokin muu päihteidenkäyttödiagnoosi."

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Jopa ... 5241198499
http://yle.fi/alueet/tampere/2010/08/la ... 82730.html

DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

Harmaa Eminenssi kirjoitti:1.Jos taas vastassa on vaimo ja lapset ja vanha työpaikkakin toivottaa kaverin tervetulleeksi, on ennuste hyvä.

---
2.Kenellekään ei kai tullut mieleen tivata kaverilta kaplaa tai sitten hepulla oli vain niin hyvä tarina. Toisaalta sitten taas eräs ulkomaalainen raiskaaja viihtyi pajallamme vain tunnin verran. Kaveri oli varma siitä, ettei mitään ongelmaa tule, kun otin hänet vastaan ja ihmettelin, kuinka hän uskoo pärjäävänsä seksuaalirikollisena muiden vankien joukossa. Kuulemma sitä vaaraa ei ollut että muut tietäisivät. Tunti siinä meni ja jo sainkin saattaa kaverin pelkääjäosastolle. Niin paljon poikaa pelotti, ettei uskaltanut ilman saattajaa (minua) lähteä muiden vankien mukana lounaalle ja sitä kautta kerroksille. Täytyy myöntää, että silloin nauratti vaikken missään nimessä "vasikoinut" kaverin tekosia muille vangeille. Ehkä sen teki joku kollega..? ;-) Sivuhuomautuksena todettakoon, että pelkkä ulkomaalaisuus ei tuntunut olevan esteenä tavallisella selliosastolla asumiselle, joten tuskinpa kyseistä miestä irakilaisuutensa vuoksi pois savustettiin...
1. ei pidä "hyvä ennuste" paikkansa.terv. 7 vankilareissua.5 lasta.ei ikinä päihdeongelmia.rikoksia kyllä.koskaan ei ole kaverit tulleet vastaan linnasta päästyä.saman tarinan vahvistaa sadat muut kaltaiseni.

2.kaplalapussa ei lue kuin vapautumispäivä,se ei kerro mitään tuomiosta.vangilla ei ole mitään dokumenttia siitä että mistä se on tuomittu jos ei itse vartavasten hanki semmoista ja kaikkia raiskaajia/pedoja ei "tunneta" ja taloissa ei ole tapana udella toisten tuomioista,utelijat saa heti nenillensä. olen nähnyt kymmeniä tapauksia kun eka kertalainen on kysellyt muilta ,että kuinka pitkä tuomio jne. niin on hyvin lähellä että nenä katkeaa.niistä ei kysellä jos toinen ei ota puheeksi itse.
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen

Outo Enkeli
Sabrina Duncan
Viestit: 362
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 12:21 pm

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja Outo Enkeli »

DollariExpress kirjoitti:
Harmaa Eminenssi kirjoitti:1.Jos taas vastassa on vaimo ja lapset ja vanha työpaikkakin toivottaa kaverin tervetulleeksi, on ennuste hyvä.

---
2.Kenellekään ei kai tullut mieleen tivata kaverilta kaplaa tai sitten hepulla oli vain niin hyvä tarina. Toisaalta sitten taas eräs ulkomaalainen raiskaaja viihtyi pajallamme vain tunnin verran. Kaveri oli varma siitä, ettei mitään ongelmaa tule, kun otin hänet vastaan ja ihmettelin, kuinka hän uskoo pärjäävänsä seksuaalirikollisena muiden vankien joukossa. Kuulemma sitä vaaraa ei ollut että muut tietäisivät. Tunti siinä meni ja jo sainkin saattaa kaverin pelkääjäosastolle. Niin paljon poikaa pelotti, ettei uskaltanut ilman saattajaa (minua) lähteä muiden vankien mukana lounaalle ja sitä kautta kerroksille. Täytyy myöntää, että silloin nauratti vaikken missään nimessä "vasikoinut" kaverin tekosia muille vangeille. Ehkä sen teki joku kollega..? ;-) Sivuhuomautuksena todettakoon, että pelkkä ulkomaalaisuus ei tuntunut olevan esteenä tavallisella selliosastolla asumiselle, joten tuskinpa kyseistä miestä irakilaisuutensa vuoksi pois savustettiin...
1. ei pidä "hyvä ennuste" paikkansa.terv. 7 vankilareissua.5 lasta.ei ikinä päihdeongelmia.rikoksia kyllä.koskaan ei ole kaverit tulleet vastaan linnasta päästyä.saman tarinan vahvistaa sadat muut kaltaiseni.

2.kaplalapussa ei lue kuin vapautumispäivä,se ei kerro mitään tuomiosta.vangilla ei ole mitään dokumenttia siitä että mistä se on tuomittu jos ei itse vartavasten hanki semmoista ja kaikkia raiskaajia/pedoja ei "tunneta" ja taloissa ei ole tapana udella toisten tuomioista,utelijat saa heti nenillensä. olen nähnyt kymmeniä tapauksia kun eka kertalainen on kysellyt muilta ,että kuinka pitkä tuomio jne. niin on hyvin lähellä että nenä katkeaa.niistä ei kysellä jos toinen ei ota puheeksi itse.

Tuo on täysin totta Dollarin Expressin kommentti vapautumisesta on täysin totta. Kun vapautuu, niin moni luulee, että kavereita on portilla vastassa ja alkaa juhlat tms... Harvalla on vastassa ketään. Toisaalta kun ajattelee näin, että itsensä sinne on ihan itse hankkinut, niin miksi pitäisi olla ketään vastassa. Jos on hankkinut vankilassa ollessaan jotain tukiverkostoa(esim.uskoon tulemisen takia tms.), niin vastassa voi olla tukihenkilö. Ainakin ennen niin oli. Kuulin aikoinaan tälläisista tapauksista, mutta itsellä ei kokemusta. On tullut osattua pois itse ja pidettyä oman elämänsä kasassa, nyt viimeiset kuusi vuotta. Yleensä itsellä on ollut saunareissua pidempi kakku(en pidä tätä minään ylpeyden aiheena), niin tavaraa on saattanut kertyä vankilassa. Esimerkkinä TV, pleikkari ja vaatetta, niin silloin on ollut vastassa eräs ystäväni, jonka kyydissä on sitten saanut kamat kotiin. Yleensä kyllä jo viimeisillä lomilla vie rompetta pois ja on tullut annettua TV ja muut isommat kamat "peruina" jollekkin kaverille/kavereille.

Myös tuossa jälkimmäisessä komppaan DE:tä täysin. Talossa ei kysellä tuomiosta ja muustakaan, ellei toinen osapuoli itse ota asiaa aiheeksi. Joskus joku nuori tai ensikertalainen, joka on esim. tutkintavankina ja odottaa käräjiä, niin monesti on tullut kysymään, mitä hänen tekosista seuraa. Pidempään olleet yleensä "osaavat laskea" suunnilleen mitä käräjiltä on odotettavissa jne... Kun ei ole salattavaa, niin monesti on annettu esitutkinta pöytäkirjat käteen ja kysytty mitä suunnilleen on odotettavissa.

On onni ekakertalaiselle, jos samassa talossa on tuttu ulkopuolelta, joka "opastaa" omaehtoisesti noviisia hieman "talon tavoille". Itsellä esim. näin oli ja hänen neuvot pelasti, ettei näyttänyt täysin "idiootilta", jos niin voi asian ilmasta. Usein pidempään olleet, joille tavat on iskostuneet selkäytimeen, niin katsovat pitkillä "tyhmiä" kyselevään vankiin. Monet yksinkertaiset asiat on talossa täysin erilaisia, kuin siviilissä. Jotkut asiat taas on kuten siviilissä, vaikka niin ei ajattelisi olevan. Esimerkkinä mainitsen tämän, että sellin ovi on kiinni(siis vanki itse on laittanut), niin sinne ei mennä koputtamatta ja mielellään ollenkaan. Silloin vanki haluaa olla rauhassa. Jos ovi on auki, niin silloin selliin voi mennä, kun kopsauttaa karmiin ja kysyy etteihän häritse(täysin tuttu voi mennä sisään noin vain. Moni voisi ajatella, että vankilassa ei ole käytästapoja. Siellähän on "primitiivisiä" ihmisiä, jotka on "tyhmiä" jne... Mutta käytöstavat on taloissa hyvin tärkeät. On olemassa kirja nimeltään Lusijat. Sen kirjan minulle haki ensireissullani talon kirjastosta tuttuni, joka on hyväystäväni myös ns. ulkopuolelta. Siitä oppi asioita ja ei tarvinnut keneltäkään mitään kysellä. Kyseleminen vankilassa nimittäin herättää monissa epäluuloja. Ja on paljon "sääntöjä", joita ei välttämättä tiedä. On vain katsottava miten muut toimii ja käytettävä omaa "järkeään". Niin se vain on. Eipä tähän ole nyt muuta.
el músculo pierde su significado cuando la pólvora se inventó. Así que en lugar de hormonas, comprar un arma buena. por lo que no engañan a nadie que no comprende esto, pero al darse cuenta de esto debe ser un poco desordenado

Jaakos
Harjunpää
Viestit: 293
Liittynyt: Su Helmi 01, 2009 12:10 am

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja Jaakos »

http://areena-beta.yle.fi/ng/areena/tv/1353157/#/play

YLEltä tuli juuri dokumentti vankilaisistä. Suosittelen katsomaan.

jason666
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 12:52 pm

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja jason666 »

^ Tuli tosiaan katottua toi. Tosin en nähny ihan alusta asti mut Ihan ok dokkari se mitä näin.
Been there, done that, got the scars.

Fuzzface
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 09, 2008 10:55 pm

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja Fuzzface »

Ompas tullut pitkä rimpsu sen jälkeen kun en ole ennättänyt täällä poiketa. Mutta nyt tässä 2010 aloitettu projekti on tullut täyteen. Nimittäin kun tuolla aiemmin kertoilin toimivani vertaistukihenkilönä ja saaneena koulutustakin, olen nyt suorittanut hyvän pätkän humanistisia opintoja Jyväskylän yliopistossa. Pää aineena psykologia ja pedagogiikka. Tein muuten pro-seminaari työn vankilassa aloitetun koulutuksen ja sen jatkumisen siviilissä vapautumisen jälkeen, problematiikasta.

Olen keväästä työskennellyt kolmannen sektorin työpajaohjaajana sosiaalisessa yrityksessä. Otan vastaan myös erillaisista kuntoutumislaitoksista tulevia kavereita (päihteet) ja teen kotipaikkakunta kohtaisia jatkopolkuja heidän kanssaan ja valvon mm. Ilmoittautumisvelvollisuuden noudattamista. Teen siis sosiaalityötä.

Nyt voin siis 100% olla vaikuttamassa siihen, että joku jeppe ei päätyisi takaisin roitteen tielle. Lisäksi voin omasta puolestani todistaa, että vankilasta ja päihteistä voi vapautua, lopullisesti.
On aukko sivistyksessä jos ei ole kertaakaan lusinut. Jos on lusinut liian monta kertaa, aukko on liian suuri. (Tuntematon lusija)

The Stig
Lauri Hanhivaara
Viestit: 126
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 11:37 pm
Paikkakunta: Savo

Re: Linnassa olleet

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Ihan mielenkiintoinen ketju. Itselläni vain kokemus vankilasta vierailijana, kun läheinen lusi kakkuaan.

Särähti korvaan tuolla aikaisemmin, kun oli maininta, että "jotkut vaan syntyvät kultalusikka" suussa. Elämä on valintoja. Huono lapsuus, huono kaveripiiri yms. ovat vain osasyitä, mutta jokaisella yksilöllä on valinnanvapaus. Pakkoko niitä rikoksia on alkaa tehtailla. Ja jos viina ei sovi, niin pakkoko sitäkään on juoda. Itse olen kaidalla tiellä pysynyt (lukuunottamatta nuorena tehtyjä karkkinäpistyksiä tai viinan juontia alaikäisenä :lol: ), vaikka näin lapsuudessa hyvin paljon sellaista, mikä ei todellakaan kuulu lapsen elämään. Vaatii varmaan sitten jonkin verran luonnetta tai jotain :roll:
Kuolema kiehtoo

Vastaa Viestiin