Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
RoboCop

Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja RoboCop »


Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

RoboCop kirjoitti:Jatkoa ketjusta: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... start=1635 T. Mode
Mitenkään kummemmin spoilaamatta, tv-sarjassa American Horror Story (fiktiivinen kauhusarja, joka alkoi pyörimään viime vuonna Jenkeissä) on useassa jaksossa monia viittauksia Columbineen, nimeä mainitsematta toki, mutta muuten ihan puhtaasti Columbinesta kopioituna. Spoiler: Ainakin jaksoissa 1, 5 ja erityisesti jaksossa 6 on melkein yksi yhteen-toimintaa.

Muutenkin ihan hyvä sarja, suosittelen.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


NapalmLolita
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2011 4:25 am

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja NapalmLolita »

Naurahdin jokin aika sitten kun jossakin leffassa jota vilaukselta näin oli jotkut kaksoset nimeltään Eric ja Dylan. En muista kyllä yhtään leffan nimeä. Ei ollut siis mikään kauhu/väkivaltaleffa kyseessä, joten kuinkahan moni katsojista edes tajusi mistä nimet oli otettu.
Aseet eivät tapa, eivätkä myöskään ihmiset aseiden takana. Yhteiskunta ihmisten takana tappaa.

Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.

Valtio on yksilöä varten, EI KOSKAAN TOISINPÄIN.

oohlala

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja oohlala »

En tiedä oletteko nähneet aikaisemmin
Kuva

Isompi versio: http://i44.tinypic.com/2euoaok.jpg

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

^Tuttu kuva.

Mielenkiintoinen huomio: Poikani Kevin-elokuva (kertoo kouluammuskelusta) tulee elokuvateatteriin 20.4. - Columbinen vuosipäivänä siis. Tuo ensi-iltapvämäärä Suomessa, tämän viikon perjantaina siis. En oikein jaksa uskoa, että sattumaa?

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


Salapolliisi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 8:04 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Salapolliisi »

Eiköhän lie suunniteltu juttu. Tuo pitää ehdottomasti katsoa.
God is not available right now, so how can I help you?

zatulee
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2008 6:51 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja zatulee »

Pari linkkiä herättämään lisäkeskustelua, sen enempää kantaa ottamatta;

http://www.youtube.com/watch?v=O1ZdO7s6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=cElTe8tTqR8
-Tuuli käy heidän ylitseen...

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Katson ja kommentoin tässä samalla koko ajan katsomaani.

Ensimmäisenä hyökätään KMFDM:n kimppuun. Totta hitossa teinipojan kotisivuilta löytyy pätkiä sellaisen yhtyeen musiikista josta hän pitää ja josta tuntee saavansa voimaa. KMFDM on todella hyvä yhtye sellaiseen, itse käytän kyseistä yhtyettä useinkin silloin, kun pitää saada kohotettua tietynlaista fiilistä (ja tästähän sanomisesta nyt luetaan sitten vaikka mitä ja kuvitellaan fiiliksien olevan jotain tappofiiliksiä. Just. ) KMFDM tekee mielestäni energisoivaa musiikkia. Jos ei ole koskaan eksynyt heidän keikalleen, niin suosittelen. Olen heidät nähnyt kahdesti livenä (Suomessa ja Saksassa) ja se tunnelma oli ihan omaa luokkaansa molemmissa, vaikka esiintymissalien koko vaihteli Suomen pikkuruisesta Saksan isompaan. Toki monestakin heidän kappaleestaan saa väännettyä vaikka mitä jos heittää demononointi-lasit silmilleen, mutta sen nyt periaatteessa voi tehdä mistä vain, jos ei asiasta tiedä hittojakaan. Kuten Rammsteinin kohdalla, johon pääsemmekin sitten videossakin seuraavana.

Tuossa ollaan päätelty, että Weißes Fleisch-kappale kertoo kouluammuskelusta. No eihän se kerro, vaan se kertoo pedofiliasta, joka taas on ihan aihe erikseen. Toki sanat saa vaikka väkisellä tungettua kouluammuskelumuottiin halutessaan, mutta kun totuus on, että kappaleessa lauletaan koulun pihamaalla seisovasta (pikku)tytöstä jota laulaja himoitsee (ja jonka lopulta raiskaa ja tappaa). Ei ehkä ihan terve aihe sekään, mutta Rammstein nyt onkin vähän Rammstein. Vai mitenkä muuten tunkee kouluammuskeluksi jos kappaleessa sanotaan:

Dein weißes Fleisch erregt mich so
ich bin doch nur ein Gigolo
dein weißes Fleisch erleuchtet mich

(eli käännettynä:

Valkoinen ihosi kiihottaa minua,
mutta olen vain gigolo
sinun valkoinen ihosi valaisee minua.)

Sopivasti oli jätetty itse videosta tuo kohta pois ja laitettu tilanteeseen sopivia kohtia vain. Jenkit.... Ottaisivat edes asioista selvää. Muistaakseni Harris ja Klebold eivät kuunnelleet Rammsteinia (tai sitten se oli että vain toinen kuunteli?) eivätkä ainakaan Mansonia, joka mainitaan seuraavana syntilistalla. Hienosti on uponnut kristittyihin riemuidioottijenkkeihin se, että Mansonia pitää syyttää kaikesta, eikä kellään ole ilmeisesti tullut mieleen, että hahmo jonka Manson on luonut edustamaan musiikkiaan ja musiikkityyliään on vain kuvitteellinen hahmo, jonka takana on ihminen joka sitä esittää. Totta hemmetissä Manson saa huomiota jos julistaa olevansa kristinuskon lopettaja ja kehoittaa ihmisiä poikkeamaan tieltä niin, ettei pääsyä taivaaseen enää olisi. Se tehoaa, varsinkin maassa jossa jokainen tuntuu vielä lapsenuskoisesti seisovan kristityn kengissä. Minulla ei ole mitään uskontoja ja kristittyjä vastaan, mutta tapa jolla sitä Jenkeissä harrastetaan, on hirvittävä. Skandinaaviset kristityt ovat useimmiten hillitympiä ja järkevämpää kansaa, jotka eivät käy ihan jokaisen kurkkuun samalla sekunnilla. Samasta syystä meillä voi päästä Euroviisuihin joku Lordi paholaisjuttuineen, kun porukka ajattelee omilla aivoillaan ja tietää näyttelemisen ja totuuden rajan. Hemmetti, täällä lapsetkin kuuntelevat Lordia, kun Jenkeissä Mansonia ei saisi kuunnella ilmeisesti kukaan alle 18-vuotias. :D

Edelleen ensimmäisessä videossa vedotaan siihen, että vähän tiedetty fakta on, että Harris ja Klebold metsästivät kristittyjä. Repeilen jo valmiiksi ja odotan, isketäänkö "do you believe in God"-kortti pöytään. Harrisin ja Kleboldin tarkoitus oli räjäyttää koko koulu kaikkine opettajineen ja oppilaineen pommien avulla ruokalassa. Luuleeko videon tehnyt porukka oikeasti, että se pommi olisi jotenkin kiertänyt epäjumalaisen voiman tavoin ne, jotka eivät ole kristittyjä ja jättäneet heidät henkiin? (Jaha, nythän se believe-kortti sitten heitettiinkin jo. Scottin perhe itse teki tyttärestään marttyyrin kristinuskon nimissä. Nyt puhutaan ihmisistä jotka kirjoittivat kirjankin tyttärestään ihan vain sen varjolla, että voivat todistella tyttärensä kuolleen aatteensa vuoksi. Sääli vain, että tuota kysymystä ei ymmärtääkseni koskaan kuitenkaan esitetty Scottille, vaan toiselle oppilaalle. Joku eloon jäänyt kuuli tämän keskustelun ja jostain syystä sitten Scottin perhe nappasi tämän itselleen ja päätteli, että oli pakostakin ollut kyse juuri heidän tyttärestään.) Tokihan tämä kaikki pitää sitten kuorruttaa jenkkien tapaan tyypillisellä muka-koskettavalla musiikilla lopuksi, jotta saadaan uskottavuutta omalle asialleen. Huh huh.

Minulla ei ole MITÄÄN sitä vastaan, että tehdään videoita aiheesta, kerrotaan uhreista tai esitetään koko homma tekijöiden vastaisesti ja ollaan uhrien puolella. Mutta väkisinkin alkaa aina suututtamaan siinä vaiheessa kun faktat ovat ihan hukassa ja demonisoidaan väärien todistusten turvin ei vain tekijöitä, mutta myös täysin ulkopuolisia ihmisiä/yhtyeitä. Varsinkin kun nyt puhutaan faktoista, jotka eivät ole edes ihan tolkuttoman vaikeita saada käsiinsä asiaa hieman tutkimalla. Jos täällä jossain kaukaisessa pohjolassakin asiasta kiinnostuneet ihmiset tietävät, miten asiat ovat, niin miten voidaan maassa jossa asia on tapahtunut, olla noin kujalla? Vai onko tässä taas taustavaikuttajana - kuten tuntui olevan aika pitkälti - se kristinusko, joka antaa näemmä jälleen kerran vapauden vääristää totuutta jumalaisen valonsa voimin?

Jos tarvitsee adrenaliiniärsykettä, niin suosittelen katsomaan tuon ensimmäisen videon. :D Toisessa videossa näkyy olevan lyhyt pätkä hätäpuhelusta kirjastosta. Taustalla kuuluu keskustelua/huutoa ja ammuskelua.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


zatulee
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2008 6:51 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja zatulee »

Mietin vaan sitä, että onko ensimmäisessä videossa kuullut Dylanin ja Ericin keskustelupätkät aitoja, ja peräisin niistä "Basement tapesta?" Mä en ainakaan aikaisemmin ole törmännyt vastaaviin. Samoin videon loppupäässä, jossa on juttua Rachelista, näkyy kuinka poliisit raahaavat ruumista nurmikolla? Ainakin videon mukaan kyseessä taitaa olla Rachel. Miksi hänet siirrettin ko. tilanteessa? Kohtaus näyttää jotenkin brutaalilta mutta varmaan siihen on syynsä.

Olen monta kertaa ihmetellyt miksi Scottin perhe taitaa vissiin edelleenkin tuoda ilmi sitä, että heidän tyttäreltään kysyttiin se kuuluisa "Do you belive in God -kysymys." Eräässä videossa Mr. Scott kertoo, että hänen Oman näkemyksensä (?) mukaan Eric ampui kaksi kertaa Rachelia, jonka jälkeen kului MUUTAMIA minuutteja ennen hiuksiin tarttumista, pään nostamista, sitä kysymystä ja viimeistä kohtalokasta laukausta. Tätä he tuovat myös esille Rachelia koskevassa kirjassa, tässä lyhyessä ohjelma pätkässä; http://www.godtube.com/watch/?v=K6LGPNNX, sekä Untold stories of Columbinessa.

Dave Cullen teki hyvin perusteellista työtä tutkiessaan Columbinea ja kirjoitti siitä hyvän kirjan. Itse ainakin uskon että tuo tieto on perusteellista faktaa. Tässä videossa Dave kertoo kirjastaan:
http://www.c-spanvideo.org/program/285490-6
Ja kumoaa niitä kuuluisia myyttejä Columbinesta.
-Tuuli käy heidän ylitseen...

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

zatulee kirjoitti:Mietin vaan sitä, että onko ensimmäisessä videossa kuullut Dylanin ja Ericin keskustelupätkät aitoja, ja peräisin niistä "Basement tapesta?" Mä en ainakaan aikaisemmin ole törmännyt vastaaviin.


Basement tapeseista on muistaakseni ääninauhaa julkaistu jossain vaiheessa (ja itseasiassa itse videotkin on näytetty kertaalleen, taisi olla joku tosi yksityinen tilaisuus tosin, johon pääsi sisälle vain jos oli omainen/joku muu syy). Ja kyllähän ainakin olen itse Dylanin äänen tunnistavinani (Harriskin kuulostaa itseltään), tai sitten tosiaan on etsitty tosi saman kuuloiset tyypit tuohon.

Rachelista en osaa sanoa, miksi häntä siirreltiin. Olen ymmärtänyt, että Rachel kuoli siellä koulun pihalla jo, mutta joissakin lähteissä on puhuttu, että kuolikin vasta sairaalassa. Kuuntelin (ja katselin) aika puolihuolimattomasti tuon Godtuben videon, ihan kuin siellä olisi myös mainittu se sairaalaosuus. Eli jos Rachel olikin elossa, poliisit varmaan raahasivat hänet äkkiä turvaan havaitessaan tämän. Siinä vaiheessa se on ihan sama retuuttaako miten, kunhan sekä poliisit että uhri ovat turvassa - olkoonkin, että tällä voidaan saada kyllä vain lisävammoja aikaiseksi. Rachelin tapauksessa tällä ei kuitenkaan ollut väliä, kun kuolema tuli joka tapauksessa.

Godtuben pätkä oli kuitenkin kaiken kaikkiaan siedettävempi uskonnolliselta puolelta, olkoonkin, että unia oli nähty ja visioitu niin kovasti. Minusta Rachelin tekstit ja muut viittasivat pikemminkin vain ihan tavalliseen murrosikään ja sen angsteihin. Moniko meistä ei olisi murrosiässä kuvitellut kuolevansa nuorena ja silti muuttavansa maailmaa jollakin kieroutuneella tavalla? :D Tuollaisten itkevien silmien piirtely on myös käsittääkseni aika normaalia tytöillä. Minun silmääni Rachel oli ehkä jossain määrin aika epäkypsä; nuo murrosiän oireet alkoivat aika myöhään ja hänen uskonsa Jumalaan oli lapsenuskoa, sitä mikä opetetaan kotona jo pienestä pitäen. Välittäminen ja muu, mistä niin moni puhuu, on ollut kristinuskon kautta opeteltu tapa, joka ei ole huono tapa, mutta ei välttämättä kumpua siis ihmisestä itsestään suoranaisesti. Murkkuiän merkkien myötä Rachel alkoi sitten kyseenalaistamaan itseään ja maailmaa ympärillä, kuten sen ikäisellä normaalisti kuuluukin. Ei tässä ole mistään Jumalan lähettiläästä ja marttyyrista kyse, ainoastaan ihmisestä joka eli sinällänsä normaalia ikäluokkansa (tunne)elämää ja jolle sattui käymään köpelösti, kuten monelle muullekin tuona päivänä kävi. Jälkikäteen haetut visiot ja merkitykset ovat osa ihan hakemalla haettuja ja osa täysin normaaleja juttuja, vaikkakin on myönnettävä, että on siellä sattumaakin jonkun verran pelissä (esimerkiksi se viimeinen piirustus ja kauppamiehen (huijaus?)uni.)

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


zatulee
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2008 6:51 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja zatulee »

Jos VoDka tiedät lisää linkkejä joissa kuuluu otteita Basement tapeista niin laita tulemaan? Tai muita mielenkiintoisia linkkejä tms? :)

Youtubessa on taas käynyt suoranainen puhdistusaalto mitä tulee videoihin Eric & Dylan. Eräs käyttäjä laittoikin tubeen videon myötä palautetta asiasta.

http://www.youtube.com/watch?v=yUN5hqSGwOE

Ei varmaan kuitenkaan kauheasti hyötyä... :lol:
-Tuuli käy heidän ylitseen...

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Valitettavasti minun kiinnostukseni Columbineen alkoi jo vuonna 2007 ennen esimerkiksi Jokelan kouluammuskelua, jolloin Columbine-videot olivat Youtubessa vapaassa käytössä ja katseltavissa, ilman että kukaan niitä poisti sieltä ja jakoi banneja käyttäjille. Tuolloin oli myös paljon vapaampaa se, mitä latasit kanavallesi tai miltä kanava ulkonäöltään näytti. Jokelan ammuskelun jälkeen alkoi puhdistusaalto, joka yltyi Kauhajoen ammuskelujen jälkeen todella pahaksi. Videoita poistettiin, KRP haki suomalaisia Youtuben käyttäjiä kuultavaksi (allekirjoittanut mukaanlukien) ja alaikäisiä Columbinesta kiinnostuneita passitettiin pakkohoitoon. Minfoltakin muutama lähti tuolloin pakotettuna hoitoon, vaikka ainakin yhden heistä tiedän olleen varsin normaali kaveri ilman sen kummempia aikomuksia. Itse olin jo tuolloin reilusti yli-ikäinen, joten omalta kohdaltani kaikki päättyi varsin rauhallisesti.

Aiemmin tosiaan Youtubessa oli hätäpuhelun nauhoitteita, turvakameran kuvaa, yksittäisten ihmisten tekemiä koosteita, valokuvista tehtyjä koostevideoita, Harrisin ja Kleboldin tekemiä elokuvia ja toki myös niitä fanivideoita, mitä jotkut väsäsivät. Tänä päivänä sieltä on turha haaveilla löytävänsä oikein yhtään mitään tai jos löytääkin, katoaa se video muutamassa viikossa viimeistään.

Vastalauseen tehneellä kaverilla on tuhottomasti paljon hyviä pointteja. Niin sarjamurhaajista kuin muistakin. Menee ihan naurettavuuksiin sellainenkin, että esimerkiksi se autolla ajo-video poistettiin. Ainakin se minkä olen aikoinaan nähnyt, oli vain video missä taustalla soi autoradiossa soiva kappale (heikosti), Dylan istui ratissa ja vilkutti jossain vaiheessa kameralle. Ilmeisesti tämäkin oli kuitenkin liikaa Youtubelle.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


zatulee
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2008 6:51 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja zatulee »

Aika älytöntä toisaalta tuollainen yltiöpäinen sensuuri. En usko kenenkään lähtevän tekemään noin vakavia rikoksia videopätkien perusteella. Oli niissä sitten mitä tahansa. Ja hyvä pointti on siinäkin, että esim. sarjamurhaajista löytyy todella raflaavia videoita (joskin niitäkin on poistettu). Jos joku haluaa tehdä vakavan rikoksen, tekee hän sen joka tapauksessa ja syyt ovat todellakin syvemmällä.

Oma kiinnostukseni Columbineen, sekä myös muihin rikoksiin heräsi vasta muutama vuosi sitten. Olen kiinnostunut niistä nimenomaan ilmiöinä. En siksi että lähtisin itse rikolliselle polulle.

Otetaan esimerkiksi nyt vaikka sitten Dave Cullen, Columbinen kirjoittaja. Hän tutki tapausta ja kirjoitti kirjaa kymmenen vuoden ajan. Hän on kertonut, että kirjoittaessaan esim. Dylanista, hän kuunteli tämän kuuntelemaa musiikkia, luki tämän päiväkirjoja ja todellakin yritti päästä tämän pään sisälle. Mutta inspiroiko se lähtemään tekemään kouluammuskelua? No ei todellakaan. Hän kirjoitti siitä on kertonut että tehdessään em. juttua masentui myös itse. Mutta se oli osa prosessia.

Columbinen jälkeen syytettiin jos mitäkin videopeliä, leffaa ja artistia. Ei, kyllä näissä tapauksissa SEKÄ muissa rikoksissa syyt lähtevät rikoksen tekijästä itsestään. En usko, että vaikutteita poistamalla vähennentään rikoksia yhtään. Vain typerien konsevatiivien ja jeesustelioiden mielestä maailmanrauhaa edistetään esittämällä ihmiselle kuvia sateenkaarista ja hyppivistä poneista.

Ihminen näkee sen mitä hän haluaa nähdä. Näin myös rikosten tekijät. Etenkin ne jotka pitkäjänteisesti niitä suunnittelevat. He oikeuttavat tekonsa, koska itse kokevat ja näkevät sen oikeutetuksi tavalla, jota muut eivät näe.
-Tuuli käy heidän ylitseen...

kuutar
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: Su Touko 24, 2009 3:40 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kuutar »

Muistelisin,että Oprah tv-sarjassa käsiteltiin tätä tapausta ja toisen pojan äidin kirjoittamaa julkista kirjettä.En nyt vaan muista,että oliko kirjeen kirjoittana Ericin vai Dylanin äiti.Muistaako joku muu tällaista Oprahin jaksoa?Vai oliko kyseessä jokin muu tapaus?
"Elämän mittainen on äidin huoli kehto on hiljaa nyt ja keinutuoli
kuka voi tehdä äidin pikkuiselle pahaa?
"Pmmp kovemmat kädet

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Eric Harris & Dylan Klebold (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

^Kleboldin äiti. Harrisin vanhemmat ovat pysyneet muistaakseni aika hyvin poissa julkisuudesta, mutta Kleboldit ovat esiintyneet silloin tällöin lehtijutuissa ja haastatteluissa. Edellisessä ketjussa oli linkitettynäkin ehkä tämä, mutta laitetaan uudelleen (ei siitä haittaakaan ole):

http://www.oprah.com/world/Susan-Klebol ... r-Know-Why

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


Vastaa Viestiin