HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kuolema »

"joo se lähti" on sellainen ihan normaalin kuuloinen lapsen äänellä sanottu toteamus. Se ei ainakaan minun korvaan kuulosta mitenkään itkuiselle, kauhistuneelle, riemastuneelle, tai mitään muutakaan.
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Tähän häke-tallenne keskusteluunkin vaikuttaa tosi paljon se miksi tytön asema oletetaan. Perinteisesti on ajateltu, että tyttö on uhri joka ei tiedä tapahtumista mitään. Mutta kuvio muuttuu aika tavalla jos tyttö oletetaan aktiiviseksi toimijaksi, joka edes jossain määrin on selvillä tilanteesta.
annijatta
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja annijatta »

Teleksi kirjoitti:Tähän häke-tallenne keskusteluunkin vaikuttaa tosi paljon se miksi tytön asema oletetaan. Perinteisesti on ajateltu, että tyttö on uhri joka ei tiedä tapahtumista mitään. Mutta kuvio muuttuu aika tavalla jos tyttö oletetaan aktiiviseksi toimijaksi, joka edes jossain määrin on selvillä tilanteesta.
Juuri näin. Syyttäjällä on todisteita että murhaa on suunniteltu. Syyttäjällä on todisteita että tyttö ei ole kertonut alunperin kaikkea mitä tietää. Syyttäjällä on todisteita että tyttö on ollut jossakin määrin osallisena.
Korkein oikeus on tämän punninnut ja ottanut asian käsittelyyn. Turha on kieltää tytön osallisuutta.
Erittäin murheellista on se, että on olemassa niin julma äiti joka voi lapselleen tehdä näin.
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

kuolema kirjoitti:"joo se lähti" on sellainen ihan normaalin kuuloinen lapsen äänellä sanottu toteamus. Se ei ainakaan minun korvaan kuulosta mitenkään itkuiselle, kauhistuneelle, riemastuneelle, tai mitään muutakaan.
Samat sanat. Jotenkin pliisu on se vastaus 'joo se lähti' on (vai onko se 'ei, se lähti' = vastaus kysymykseen Oliks se viel siel?), siihen tilanteeseen nähden vaisu.

Alle 30 sekuntia aikaisemmin oli kuulunut se kauhea rääkäisy, eli rääkäisy, sen voima, ei ole suhteessa vastaukseen. Sen takia välillä kävi mielessä tuliko se parkaisukin nauhalta, ja heräsi myös kysymys miksi myös se taustalta kuulununut itku rääkäisyn jälkeen oli jotenkin vaimeaa..

Lapsen ja äidin repliikit ei stemmaa tilanteen dramaattisuuteen nähden. Jokin mättää. En saa tolkkua tähän(kään) kohtaan nauhaa.

PS: Löysin paremman ilmauksen kuvaamaan tytön vastauksen sävyä: Hieman kitisevä, pieni ääni: yyy (= joo tai ei) se lähti. Ainakaan mitään helpottuneisuutta en minäkään vastauksessa kuullut. Kun tähän laittaa jatkoksi vielä tosiasian, että ensimmäisissä kuulusteluissaan 2006 Auer sanoi, ettei muista mitä lapsi vastasi hänen kysymykseensä, niin ihmetykseni vain kasvaa..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

^ Mielenkiintoista tämä Taran näkemys kuullusta. Hitsi aina vaan kaipailen nauhaa kuultavaksi.
Tilanteen tulisi olla lähes kaaottinen eli ei kuulosta luonnolliselta tapahtumalta. Jos annelin tämän episodin jälkeistä mielentilaa on kuvattu rauhalliseksi ja pidetty sitä aivan normaalina shokin kohdanneen ihmisen käyttäytymisenä, niin miten voidaan selittää hädän hetken käyttäytymistä lähes samoin tulkinnoin. Tässä viittaan annelin sanomaan- ei se meille tahtonut mitään pahaa.
Edwin
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Edwin »

Kannattaa ehkä bongata, että 8-vuotiaan tytön surmajutussa keskustellaan myös häkepuhelun taustaäänistä. Soittajahan selitteli, että eukko yrittää parhaillaan elvyttää lasta. Poliisista taustaäänet kuulostivat pikemminkin siltä, että eukko piilotteli rikoksentekovälineitä (mm. IS tänään).
Tara
Horatio Caine

Edwin kirjoitti:Kannattaa ehkä bongata, että 8-vuotiaan tytön surmajutussa keskustellaan myös häkepuhelun taustaäänistä. Soittajahan selitteli, että eukko yrittää parhaillaan elvyttää lasta. Poliisista taustaäänet kuulostivat pikemminkin siltä, että eukko piilotteli rikoksentekovälineitä (mm. IS tänään).
Paperilehdessä varmaan?

Entäs tämä tyyli, minusta siinä on jotain tuttua:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012090 ... 4_uu.shtml

Tavarat piilossa

Yhtään sitomiseen käytettyä tarviketta ei ollut näkösällä viranomaisten saapuessa asuntoon....Myöhemmin pressu, lakana, nippusiteet, teipit, naru ja muut välineet löytyivät muovipussista parvekkeen oven edestä. Sidontavälineitä ja lapsen vaatteita löytyi roskakorista ja muualta asunnosta. Myös käyttämättömiä nippusiteitä ja teippiä löytyi runsaasti.

- Mielestäni jatkoin elvytystä ambulanssin tuloon asti, äitipuoli väitti kuulusteluissa.

Poliisi ihmetteli, miten naiselle tuli mieleen pakata sidontavälineet pusseihin, kun tyttö oli eloton.

- En ole aivan varma, missä vaiheessa pussitin nuo jutut. Tein sen omasta aloitteesta, mutta en nyt osaa sanoa syytä tähän toimintaan.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Edwin
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Edwin »

Tara kirjoitti:
Edwin kirjoitti:Kannattaa ehkä bongata, että 8-vuotiaan tytön surmajutussa keskustellaan myös häkepuhelun taustaäänistä. Soittajahan selitteli, että eukko yrittää parhaillaan elvyttää lasta. Poliisista taustaäänet kuulostivat pikemminkin siltä, että eukko piilotteli rikoksentekovälineitä (mm. IS tänään).
Paperilehdessä varmaan?

Entäs tämä tyyli, minusta siinä on jotain tuttua:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012090 ... 4_uu.shtml

Tavarat piilossa

Yhtään sitomiseen käytettyä tarviketta ei ollut näkösällä viranomaisten saapuessa asuntoon....Myöhemmin pressu, lakana, nippusiteet, teipit, naru ja muut välineet löytyivät muovipussista parvekkeen oven edestä. Sidontavälineitä ja lapsen vaatteita löytyi roskakorista ja muualta asunnosta. Myös käyttämättömiä nippusiteitä ja teippiä löytyi runsaasti.

- Mielestäni jatkoin elvytystä ambulanssin tuloon asti, äitipuoli väitti kuulusteluissa.

Poliisi ihmetteli, miten naiselle tuli mieleen pakata sidontavälineet pusseihin, kun tyttö oli eloton.

- En ole aivan varma, missä vaiheessa pussitin nuo jutut. Tein sen omasta aloitteesta, mutta en nyt osaa sanoa syytä tähän toimintaan.

Juu, paperilehdessä oli.

Tyyli vaikuttaa tosiaan tutulta; olisiko AA saanut opetuslapsia!
Bou
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Bou »

minua on mm kiusannut, että tyttö oli siinä keittiössä luuri korvalla ja Annelin kertoman mukaan kohta huppis lähti juoksemaan hänen peräänsä. jaah. minne? Kun ei näy tytölle, joka pitelee luuria. vai onko joku ottanu tähän kantaa ja onko tälle joku järkeenkäypä selitys?
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Bou kirjoitti:minua on mm kiusannut, että tyttö oli siinä keittiössä luuri korvalla ja Annelin kertoman mukaan kohta huppis lähti juoksemaan hänen peräänsä. jaah. minne? Kun ei näy tytölle, joka pitelee luuria. vai onko joku ottanu tähän kantaa ja onko tälle joku järkeenkäypä selitys?

No, tilannehan oli seuraavan kaltainen:
Kuvissa Anneli on juuri juossut pakoon ohittaen puhelimen läheltä.
Huppis teki vain uhkaavan peräänlähtöeleen ja pysähtyy takkahuoneen/olohuoneen rajalle (jossa verinen kengän liukumajälki).

Mikäli lapsi olisi katsonut juuri sillä hetkellä olohuoneen perälle (katse tosin kiinnittyi äidin juoksuun),
niin hän ei olisi kuitenkaan nähnyt huppista koska huppis pysähtyi th/oh rajalle ja jää tytön näkökentän ulkopuolelle.

Ekassa kuvassa kyseinen tilanne ylhäältä kuvattuna ja jälkimmäinen samasta tilanteesta kuvattuna tytön päänpäältä olohuoneeseen päin.

Kuva

Kuva

-
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Ja arvatkaapa mihin perustuu paikka mihin turre sijoittaa tytön ( puhelimessa on johto ) tai mihin turre sijoittaa hupparin. Sokeaan uskoon Annelin syyttömyydestä.

Tästä kuvasta näkee hieman eri etäisyydet / johdon pituudet sekä sitä kautta muuttuvat sektorit ja mitä tyttö näin näkee.

Kuva

Kuva on turren tänne postaama johon linjat on lisätty. Poliisin pohjakuva ei myöskään ole mittatarkka vaan poliisikin tarkisti näkyvyyden videolta ja totesi puhelimen paikalta näkyvän terassin ulko-oven.
Tara
Horatio Caine

Pitihän se arvata.. :lol:

Kuva

Turumurre:

Ihan vähän siirsit puhelimen paikkaa taaemmaksi, ja tyttöä sitä mukaa, pienensit tyttöä myös (ja tuskin tiedät minkä pituinen tyttö oli), kasvatit kamaröykkiötä senkin päällä, lyhensit huppua tai panit hänelle polvet koukkuun.. niin tottakai. Aivan vastaavasti kuin naulasit Annelin seisomaan kasvot kaappiin päin mahdollismman kaukana puhelimen tasosta, ja kun vielä unohdit, että keittiön oviaukolta, jonne puhelimen johto kohtuudella ylsi, on esteetön näkyvyys terassin ovelle, niin onnisttuhan se.

Sitähän tyttökin toisteli 2009, kun oli äidiltään ihan ilmeisesti kuullut, että kun äiti juoksi karkuun, niin ei se seurannut sitä kauaa -mm etp 643, 16.9.2009. Useaan kartaan samaa asiaa selitti, kun eivät puhuttajat millään saaneet selkoa mitä oikeastaan oli tapahtunut silloin kun ne (Annelin) juoksuaskeleet olivat kuuluneet nauhalla lapsen ollessa puhelimessa. Tytön mukaan, tällä kertaa, äiti olisi pysähtynyt puhelimen luo (Anneli itse kertoi juosseensa ulos asti tai ainakin tuulikaappiin, ..ihan sama).

Vähän lisää etp:tä. 644:

K: Kun sun äiti juoksi tuolta totanoin sitä murhaajaa pakoon niin näiks sää sen perässä?
V: En Mää luulen et murhaaja pysähty niinku se ei niinku kauaa seurannu äitii-
K: Mihin se perustuu et miks sä uskot niin?
V: No jos se olis jahdannu äitii pitempää niin kai se olis jahdannu tänne asti niin mää olisin nähnyt senki mut ei se sit kauaa jahdannu. Koska mää en nähny sitä mää näin vaan ??? (kysymymerkit tark. ilm. epäselvää sanaa, Tara)
K: Tosta ei oo kovin pitkä matka juosta (6-7m on Anneli kertonut)
K: Mistä sää Axx sait tommosen ajatuksen et se murhaaja jahtas äitii?
V. No ku äiti oli välii tullu puolustamaa iskää nii sit se oli tota se oli pistäny äitii sit ja ku oli sanotiin et oli kuulunu sitä ääntä ja oli juostu no en mää tiiä se vaan tuli. Mää luulen et se
K: Se vaan tuli.
V: Nii
K: Tarkottaak se oot sää miettinut viimekerran jälkeen näitä?
V: Vähän
K: Tapahtumia
V: Vähä
K: Nii viel siit murhaajasta ku kun se viimeks jo kävi ilmi että meil ei oikeastaan oikee oo semmost havaintoo mistään hänest meil ei oo toistaseks vähän semmonen semmonen et kuka kuka hän on ja sen takia varmaa tietoo että ooksää oikeesti nähny et hän on juossu äidin perässä
V: Mä en oo nähnyt mitää, tiiän et se juoksi äitin peräs.
K: Mistä sää tiiät sen Axx.
V: No no mää en tiä mist mä tiiän mut mä tiiän sen
K: Onks äiti kertonu?
V: O mut silti äiti on kertonut mut silti mä tiiän sen.
K: Millon äiti kerto sen?
V: ÖÖ aika lähel sen jälkeen ku se oli tapahtunut siis sit ku kaikki oli tai siis en mää muis mut mut niinku aika lähel ku se tapahtu.
K: Kuulik sää et joku juoksi sun äidin perässä ku sä olit puhelimessa?
V: No no
K: Nyt pitää olla tarkkana
V: Mä luulen et mä kuulin mut ku mää no ku siin kuulu niin kovaa mä luulen et se mä luulen et se juoksi äitin peräs mut kuitenkaan se ei juossu yhtää pitkäl

(lievästi referoiden: jatkossa l selittää, että jos se murhaaja halus vaan pelottaa äidin pois koska se olisi voinut ihan hyvin tappaa äitinki mutta ei se sitten tappanut se olis yht hyvin pistää äitiä sydämeen mut ei se pistänyt.. jne.. Lapselta kysyttiin miksi äiti käski lasta menemään katsomaan kun se murhaaja oli vielä paikalla. V: Äiti oli ollut ihan hädissään, että elääkö isä vielä, että äiti ei niinku ajatellu tai sii ei äiti varmaan ajattelee et se olisi ite se murhaaja.. jne..)..puuh.. ei jaksa, eikä näillä ole väliä. Lapsi kertoo ihan samoja selitteleviä juttuja joita on äidiltään kuullut.

Kuka uskoo, että äiti laittoi lapsen katsomaan elääkö isä vielä vai jatkaako se murhaaja iskän tappamista vielä :mrgreen: ??

Erittäin kookas kuva olohuoneesta, IL, otetaanpa talteen jos joku haluaa katsoa tarkemmin yksityiskohtia:
Kuva
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010042 ... 7_uu.shtml
Ensimmäisenä surmapaikalla - Ulvilan surmatalossa poliisit kohtasivat rauhallisen vaimon, raa'asti murhatun miehen ja sotkuisen kodin. 28.4.2010

tää on niin tätä
Kuva
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Valhalla kirjoitti:Ja arvatkaapa mihin perustuu paikka mihin turre sijoittaa tytön ( puhelimessa on johto ) tai mihin turre sijoittaa hupparin. Sokeaan uskoon Annelin syyttömyydestä.

Nooh, sanoisin tuohon sokeaan uskoon sellattii et; Alun alkaen olin sitä mieltä että Anneli on syyllinen...
Minun uskoni perustuu eri ihmisten kuulusteluista esiin tulleisiin seikkoihin, ja todisteisiin joihin myös Hovioikeuden pätevä kannanotto. Ja koska kerran kukaan teistä ei ole (ei syyttäjäkään) pystynyt pätevämpää tähän mennessä esittämään, niin se on silloin oikeampi totuus.

Tästä kuvasta näkee hieman eri etäisyydet / johdon pituudet sekä sitä kautta muuttuvat sektorit ja mitä tyttö näin näkee.

Kuva on turren tänne postaama johon linjat on lisätty. Poliisin pohjakuva ei myöskään ole mittatarkka vaan poliisikin tarkisti näkyvyyden videolta ja totesi puhelimen paikalta näkyvän terassin ulko-oven.

Tytön kuulusteluissa on selvinnyt että hän on ollut keittiössä.
Ja tapansa mukaan Valhalla vääristelee totuutta; Poliisin mukaan puhelimen johto venytettynä riitti tuulikaapin kulmaan, josta myös poliisin kuvat.

ps. Mitä Tara taas tärisee.. Tyttö 3D-mallissani seisoo tarkkaan siinä kohtaa missä lukee/näkyy puhelin Valhallan ed. postaamassa pohjapirroksessa.
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

spekulations:
Tarinassa on puhuttu fikkarista. Lamppu on aika iso ja aika erikoisessa paikassa, hanskat vieressään.
Kummatkin on laitettu piirongin päälle viimeiseksi.
Tästä kertoo lampun alle taittunut kirjeen kulma, joka muuten on oman kasansa päällimmäinen.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

turumurre kirjoitti
Tytön kuulusteluissa on selvinnyt että hän on ollut keittiössä.
Tarkoittanet siis noita vuoden 2009 yleisesti halveksuttuja itketyskuulusteluja, joista hovikin totesi, ettei niista ajan kulun ja ulkopuolisten vaikutusmahdollisuuksien vuoksi voinut olettaa saatavan mitaan luotettavaa selvitysta surmayon tapahtumista? Niita, joihin kuitenkin jatkuvasti vetoat ikaankuin ne painaisivat todisteena jotain?

Ei tarvitse vastata ( i.e. ma muistan sun vakiovirren kylla.)

Alpo -- ma olen pitkaan ehdottanut, etta hanskat ja fikkari ovat poliisin. Jatti ne siihen kun rupesi napsimaan kuvia.

P.S. Se on kylla janna tuo puhelimen normipaikan kunnioitus tuossa Lahtien talossa. Paitsi etta Anneli oli paikalleen naulittuna, katse seinaan pain aina puhelimessa ollessaan, myos muuten rohkea ja utelias tytto--joka pomppii useamman kerran takkahuoneella tilannetta tarkistamassa--ei sitten kuitenkaan puhelimeen tultuaan vahingossakaan yhtaan venyta puhelimen kierrejohtoa/ota yhtaan askelelta takkahuoneen suuntaan nahdakseen mita aiti touhuaa ympari taloa juoksennellessaan.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Vastaa Viestiin