Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Lamosalali
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 94
Liittynyt: Su Kesä 05, 2016 11:46 am

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja Lamosalali »

L.G.W.Persson kirjoitti:
Kaito Kid kirjoitti:
Toinen outo "rypäs" ovat nuo Turussa kadonneet (ja hukkuneet). Suomessa on vettä ja humalaisia joka puolella, ja monen kaupungin läpi virtaa joki. Onko Aurajoki todellakin niin ratkaisevasti kohtalokkaampi paikka joesta poispääsemisen kannalta, vai ovatko Turun katoamiset ja hukkumiset saaneet vain muita suuremman huomion? Toisaalta ainakin viime vuosina on kyllä uutisoitu melko paljon myös sellaisista tapauksista, joissa Aurajokeen on jouduttu, ja sieltä tultu (autettuna) myös pois, ja tämä kaikki todistajien läsnäollessa. Eli taitaa se olla niin(kin), että sinne Aurajokeen vaan putoillaan tiuhaan ihan "luonnollisella" tavalla. Niissä tapauksissa, joissa putoamista ei nähdä eikä joesta päästä pois, jää tilaa mielikuvitukselle ja tarinoille mystisestä jokeenheittäjästä, riippumatta siitä löytyykö ruumista. Toisaalta, tarjoaako tämä asetelma juuri ihanteelliset olosuhteet sarjamurhaajalle...no, tästäkin on oma ketjunsa.
Aurajoesta on erittäin vaikeaa ellei mahdotonta päästä pois. Rappuja ylös on harvakseltaan ja niistäkin taitaa olla vielä jonkinmoinen pudotus veteen. Muissa kohdissa on vastassa pelkkä suora seinämä.

Lisäksi ihan joen reunassa kulkee jalkakäytävä ilman minkäänlaisia kaiteita. Etenkin nuoriso viettää jokirannassa aikaa ihan joen vieressä. Eipä tarvitse kuin kompastua tai jonkun tönäistä niin siellä olet.

ANDYROM
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

Mitä kiehtovaa katoamisessa on, tuskallista omaisille, työpaikka jää tyhjäksi? Olipa mauton topikin otsikko!

Toteemipaalu
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: To Kesä 16, 2016 7:39 pm

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja Toteemipaalu »

Pitihän sitä tännekin rekisteröityä, kun on tullut lueskeltua yksi jos toinenkin tarina läpi tässä parin päivän aikana.

En nyt tiedä voiko katoamistapuksissa puhua mielenkiintoisimmista sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta mieleen jäi mm. case Saku Inomaa jo ihan senkin takia, että olen asunut Janakkalassa pitkään ja edelleen käyn siellä joka viikko.

Aili Sarpion tapaus on myös erikoinen, pienessä ajassa täysin kadoksiin.

Parhaiten (vai pahiten..) mieleen jäi kuitenkin tämä 6-vuotias Anja, jonka katoamisen myötä VaPePa ilmeisesti sai alkunsa.

On siinä tullut pikkutytöllä kilometrejä talsittavaksi ja taisteltavaksi. Vaikka minkäänlaista kosketuspintaa tapahtumaan ei luonnollisestikaan ole, niin tällaisena "herkkiksenä" (ei varmaan pitäisi edes lukea, mutta joku ihme pakkomielle näihin on. Tämä taas on toisen ketjun kamaa) kun kuvittelee koko tapahtuman, niin omalla tavallaan laittaa hieman harmittamaan, kun kaikesta päätellen löytyminen on kuitenkin ollut kohtuu lähellä.

- Etsijä kuullut ääniä, mutta loukkasi polvensa eikä pystynyt tavoittamaan Anjaa.

- Tämä perheenisä, joka yöllä oli kuullut lapsen itkua sai kieltämättä hieman aikaan kylmiäväreitä. Löytöpaikan perusteella lienee suht todennäköistä, että ääni nimenomaan oli Anjan, eikä yksi kolmesta lapsesta älissyt unissaan.

"Onneksi" tuosta sentään seurasi jotain hyvää, jonka avulla monta kadonnutta on löytynyt.

Annukka
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: To Helmi 18, 2016 1:14 am

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja Annukka »

Aika samoilla mennään kuin edelliset. Laivakatoamiset, Ismo Kumpulainen, Aulis Käkelä, Tauno Perälä, Kimmo Ojala, Maarit Haantie ja Järvenpään juttu kokonaisuudessaan. Niin ja se kun pariskunta oli auton kanssa lähteneet mökiltä, eikä sen jälkeen ole nähty. :shock:

Myrskylintu
Sofia Karppi
Viestit: 405
Liittynyt: Su Huhti 12, 2009 12:56 pm

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja Myrskylintu »

Annukka kirjoitti: Niin ja se kun pariskunta oli auton kanssa lähteneet mökiltä, eikä sen jälkeen ole nähty. :shock:
Mikä tapaus tämä oli? Kuulostaa kiinnostavalta.
Tuo Laura Selin on aika jännä, niin totaalinen häippäsy. Muistuttaa kyllä hieman viime kesäistä Saglenovan tapausta. Matkustanut jonnekin ja mennyt metsään. 80-luvulla ei ollut kameroita juuri missään eikä kännykän paikannustietoja.
Saku Inomaa on myös merkillinen tapaus. Omasta tahdostaan todennäköisesti katosi, tai kuoli, mutta noin yhtäkkiä bussista ulos ryntäämällä moottoritielle ilman mitään suunnitelmaa, jotain muutakin siinä on.

Annukka
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: To Helmi 18, 2016 1:14 am

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja Annukka »

Myrskylintu kirjoitti:
Annukka kirjoitti: Niin ja se kun pariskunta oli auton kanssa lähteneet mökiltä, eikä sen jälkeen ole nähty. :shock:
Mikä tapaus tämä oli? Kuulostaa kiinnostavalta.
.
Anteeksi, nyt tuli moka.. Mies onkin löydetty kuolleena, vaimo vielä kadoksissa. Olis pitänyt varmistaa ennen kirjoittamista. :oops: Mutta tätä tapausta tarkoitin http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=7&t=379

tutkijax
Agentti Scully
Viestit: 664
Liittynyt: To Heinä 14, 2016 1:47 pm

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja tutkijax »

Minua kiehtoo Antin, Piian ja Raisan katoamiset koska niihin liittyy jotain todella hämärää..

Naskali
Armas Tammelin
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2016 11:02 am

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja Naskali »

Pekka Tuukkanen, Jussi Peltola, Aulis Käkelä, Teemu Puumala, Olga Roo, Aili ja Birgitta S. ovat mua eniten jääneet mietityttämään.

Birgitan katoamisesta tulee tänään vuosi, toivon kovasti että lehtiin tulisi uudelleen hänestä juttuja ja esim.poliisin haastattelu, jos vaikka kuulisimme edes pienen pieniä uusia vihjeitä. Lapsuuden ystävän haastattelu olisi toinen jota toivoisin, niin Åkerman yhteyden voisi kuopata.

Täältä nousi pari mulle vierasta nimeä esiin, täytyykin käydä lueskelemassa niistä enemmän..

Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

J.Maybrick kirjoitti:Marja-Terttu Saaraisen ja Veli Soukan katoaminen (ks.viestiketju minfossa). Tapauksesta on suht.vähän varmaa tietoa, ja koko heidän Lapin-reissunsa vaikutti jotenkin salaperäiseltä, mutta koska tapaus on niin vanha, nykyisiin Lapin katoamisiin liitetyt villit teoriat eivät Saaraisen ja Soukan osalta voi olla uskottavia.
Haluaisinpa vielä jonakin päivänä saada selvät faktat pöytään heidän kohtalostaan.

Sitä odotellessa alan lukea täältä minfosta uudelleen heidän katoamistaan koskevan ketjun. :shock:
Hyvä May, olen täysin samaa mieltä kanssasi! Tosin samaan hengenvetoon on todettava, että tämän keskusteluketjun aloitusotsikko (kiehtovimmat..) pitää sisällään tietynlaista problematiikkaa..Jos paneudumme asioihin ikäänkuin kadonneitten omaisten näkökulmasta käsin, niin en ole lainkaan vakuuttunut siitä,kuinka "kiehtovina" he ovat pitäneet näitä katoamistapauksia.

2.6. 1959 katosi kotoaan helsinkiläinen kemianopiskelija Esko Johannes Väisänen,jota etsittiin Interpolinkin kautta.Minulla ei ole tietoa,löydettiinkö hänet myöhemmin.Joka tapauksessa hänen nimensä oli kadonneitten listalla ainakin vielä alkuvuodesta 1961.

31-vuotias Väisänen tunnettiin rauhallisena henkilönä, joka tuli erittäin hyvin toimeen niin vanhempiensa, kuin kaikkien muidenkin ihmisten kanssa.Taloudellisia vaikeuksia hänellä ei ollut, sillä äveriäs isä rahoitti hänen opintonsa,joiden päämäärä oli diplomi-insinöörin tutkinto.Kesäkuun toisen päivän aamuna Väisänen poistui kotoaan,ja katosi jäljettömiin.Samana päivänä hän oli lähettänyt isälleen kortin, jossa hän ilmoitti matkustavansa joko pohjoiseen tai länteen.Lisäksi hän oli pyytänyt, ettei häntä etsittäisi,koska siitä saattaisi koitua hänelle välitön hengenvaara.

Väisäsen vanhemmat vaikenivat aluksi koko katoamistapauksesta, mutta myöhemmin poliisi sai siitä ilmoituksen.Salaperäisesti kadonnutta kemianopiskelijaa etsiskeltiin kaikkialta,myös sanomalehtien ja radion kautta.

Kuvakin löytyy, mutta en ehdi sitä tänne skannata.Huom. joulukiireet!
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty

kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8171
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Tuo ajanjakso milloin Väisänen "katosi" antaa ison mahdollisuuden sille että tyyppi painui kesäloman koettaessa Ruotsiin duuniin. Ei ollut tuohon aikakauteen kummoinenkaan juttu lähteä sinne duuniin perheen tietämättä mitään. Omastakin suvusta on kaksi tehnyt saman tempun.
Toinen ei ole ollut missään yhteydessä tänne lähtönsä jälkeen, muuten kuin oli laittanut vanhemmilleen kortin vuosi "katoamisen" jälkeen, että on Volvolla Göteborgissa töissä.

Toinen oli ilmestynyt pari vuotta "katoamisensa" jälkeen Saabilla kotikylälleen pörräämään kravatti ojossa.

Nää kumpikin tapaus saatui meidän suvun kohdilla 50 luvun lopulla, kun Ruotsi näytti Amerikalta.
Piilohomot on in.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja Blues »

50- ja 60-luvulla on kadonnut paljonkin ihmisiä, joiden nykyisestä statuksesta ei ole tietoa.
Minulla oli ihan juuri tässä pöydälläni lista ihmisistä, jotka olivat vuonna 1961 olleet kateissa pidemmän ajan. Sanomalehdistä käsin kopsattu. Uutisista, joissa etsittiin pitkään kateissa olleita.
Osan tiedot löysin, jotkut olivat ihan vaan löytyneet kuolleina, osasta en löytänyt mitään tietoa myöhemmiltä ajoilta. Liekö jääneet kadoksiin, vai löytyneet myöhemmin.
Ehkä löydän sen listankin vielä.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8171
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Ois kiva jos löytäsit sen listan niin vois kurkata et onko nää mun sukulaiset olleet, tai ovatko vielä listoilla. Kummatkin on aikanaan ilmoitettu kadonneeksi, vaikkakin turhan takia, kuten myöhemmin oli ilmennyt.
Piilohomot on in.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja Blues »

Yritän löytää tuon listan. Jossain täällä pöydän kätköissä se varmasti on.
Palaan mahdollisimman pian.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

OscM
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja OscM »

Entäs jos haluaisi löytää tietoja jostain vieläkin vanhemmista katoamisista - onkohan esim. 40-luvun poliisin arkistot jo vapaasti luettavissa...? Sikäli mikäli katoamisia silloin edes koottiin mitenkään yhteen.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kiehtovimmat katoamistapaukset Suomessa

Viesti Kirjoittaja Blues »

40-luvulla katosi ihmisiä aika taajaan vielä Jatkosodan vuoksi. Jos kysymys on mahdollisesti sodassa kadonneista, niin tietokanta löytyy kansallisarkistosta. Jos taas muusta katoamisesta on kysymys, niin kirjaston arkistoja pläräämällä voi löytyä tietoa.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Vastaa Viestiin