Mistä löytäisin vastauksen? Syytön vai syyllinen?

Testit ja kokeilut ja kysymykset tekniikasta. Voit myös hakea muuta tietoa esim. vanhoista uutisista tms.

Valvoja: Moderaattorit

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Mistä löytäisin vastauksen? Syytön vai syyllinen?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Eli "ongelmani" olisi seuraavanlainen, josko löytyisi joku, joka osaisi auttaa minua?

Itselleni asia on selvä mutta en yrityksistä huolimatta löytänyt netistä mitään virallista (laki-)tekstiä, jonka voisin näyttää todistuksena eräälle henkilölle, joka ei asiaa usko eikä ilmeisesti ymmärrä. Osaisiko joku siis linkata minulle tällaisen virallisen tiedon tai kertoa mistä löytäisin sellaisen?

Eli lyhyesti: henkilö X on hiljattain tuomittu käräjäoikeudessa rikokse(/i)sta Y, tuomioon Z.
X aikoo ilmeisesti valittaa tuomiostaan. Kysymys: onko hän tällä hetkellä virallisesti syyllinen? Vai ns. syytön kunnes toisin todistetaan? Ja tarkoitan nyt virallista statusta, en mielipidettä...


Korostan vielä, että en itse liity ko. rikokseen tai henkilöihin millään tavoin. Kysyn tätä ihan mielenkiinnosta.
Kiitos!
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Hattivatti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: La Huhti 26, 2014 10:14 pm

Re: Mistä löytäisin vastauksen? Syytön vai syyllinen?

Viesti Kirjoittaja Hattivatti »

Hmm. En ihan ymmärrä mikä on epäselvää. Ilmeisesti tuomittu on sitä mieltä ettei ole syyllinen koska ei ole viimeisessä oikeusasteessa todettu vielä syyllisyyttä. Käsittääkseni kuitenkin tuomittu syylliseksi käräjäoikeudessa, koska eihän sieltä muuten oikein tuomiota voi saada :roll: Ts. on käräjäoikeuden mielestä syyllinen.

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Mistä löytäisin vastauksen? Syytön vai syyllinen?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Hattivatti kirjoitti:Hmm. En ihan ymmärrä mikä on epäselvää. Ilmeisesti tuomittu on sitä mieltä ettei ole syyllinen koska ei ole viimeisessä oikeusasteessa todettu vielä syyllisyyttä. Käsittääkseni kuitenkin tuomittu syylliseksi käräjäoikeudessa, koska eihän sieltä muuten oikein tuomiota voi saada :roll: Ts. on käräjäoikeuden mielestä syyllinen.
Niin minulle tämä asia on ihan selvä. Eräs tuttuni (kutsun häntä nyt A:ksi) ei vaan tahdo uskoa, että tämä tuomittu henkilö X on virallisesti syyllinen. A:n mielestä koko prosessi pitää ensin katsoa loppuun (hovioikeuden päätös valituksen jälkeen jne) ennen kun X on virallisesti syyllinen mihinkään...


Ja siis tällaista tietoa ja tekstiä olen tässä koettanut löytää. Eli voisi näyttää toiselle ihan "mustaa valkoisella". Pelkästään minun puheita hän ei usko.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3070
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Mistä löytäisin vastauksen? Syytön vai syyllinen?

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

A:han tuossa on ihan oikeassa.

muoks, katso netistä vaikkapa "tuomion lainvoimaisuus". Se on mun mielestä lähinnä tätä termiä "virallisesti syyllinen".
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Mistä löytäisin vastauksen? Syytön vai syyllinen?

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

L'amourha kirjoitti:A:han tuossa on ihan oikeassa.

muoks, katso netistä vaikkapa "tuomion lainvoimaisuus". Se on mun mielestä lähinnä tätä termiä "virallisesti syyllinen".
Kiitos vastauksestasi ja tuosta "hakusanasta"; nyt löysin tarvitsemani tiedon!
Olen siis itse ollut aivan väärässä :oops: . Olen ollut siinä uskossa (pahoittelen nyt näitä epäammattimaisia termejäni!), että käräjäoikeuden tuomio on jotenkin "virallinen" ja lainvoimainen huolimatta siitä voiko tuomiosta valittaa. Ja hovioikeudessa sitten tavallaan yritetään "kumota" tämä tuomio, jos sinne valittaa käräjäoikeuden tuomiosta.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3070
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Mistä löytäisin vastauksen? Syytön vai syyllinen?

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Tuossa valitustiessä ei aina välttämättä ole kyseessä tuomion kumoaminenkaan, joskus saatetaan hakea tarkistusta esim. tuomittuihin korvauksiin eikä pääsyytteeseen kajota ollenkaan.
Esim. Jammu-sedän tekemistä Myllypuron murhista hovi päätyi samaan rangaistukseen kuin käräjäoikeus, korkein oikeus antoi valitusluvan korvauksista ja pakkolaitokseen eristämisestä mutta rajasi henkirikostuomion pois valituksesta.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä

Vastaa Viestiin