InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

MrDarcy
Lauri Hanhivaara
Viestit: 125
Liittynyt: To Loka 16, 2014 12:27 am

InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja MrDarcy »

https://yle.fi/uutiset/3-10605406
Intercityjunan vaunu "rytkähti" oudosti oikoradalla – muutamille matkustajille niskan ja selän retkahduskipuja

VR ja viranomaiset selvittävät, mikä aiheutti intercityjunan rikkoutumisen tänään Lahden oikoradalla.

VR:n mukaan yhdestä junanvaunusta oli kuulunut kova ääni ja tömähdys oli tuntunut matkustajille asti. Vaunuun tuli vika, ja juna joutui jäämään Lahden asemalle, VR kertoo.

VR ja Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) tutkivat junaa ja rataa selvittääkseen, mikä ongelman aiheutti. Otkesin mukaan tömähdys tuntui vaunussa numero kuusi, joka oli junassa ensimmäinen vaunu veturin jälkeen.

OTKES
@OTKES_SIAF
Onnettomuustutkintakeskus tekee alustavaa turvallisuustutkintaa InterCity65-junan tapahtumista tänään Lahden oikoradalla. Ensimmäisessä vaunussa olleet matkustajat kuulivat voimakkaan kolahduksen sekä tunsivat rytkähdyksen pituussuunnassa vaunussa. #raideliikenne
– Ensitietojen perusteella junassa on kuultu voimakas kolahdus ja vaunu on rytkähtänyt ilmeisen voimallisesti pituussuunnassa, kertoo Otkesin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala.

Laurialan mukaan muutamat matkustajat olivat valitelleet niskan ja selän retkahduskipuja.

– Muutamien junanistuimien selkänojat olivat retkahtaneet alaspäin tapahtuneen voimasta. Se on todennäköisesti johtanut näihin retkahdusvaivoihin, Lauriala sanoo.

Myös rata tutkitaan
Otkesilla ei vielä tiedetä, mikä junan vauhti oli tömähdyksen aikoihin tai kuinka monta ihmistä kuutosvaunussa oli tapahtumahetkellä.

Kaksi keskuksen tutkijaa teki tänään alustavaa paikkatutkintaa. Huomenna tutkijat pääsevät tarkemmin tutkimaan veturin ja vaunun rakenteita.

– Sekä veturi, vaunu että rata tutkitaan. Onko radalla esimerkiksi ollut jotain sinne kuulumatonta esinettä tai vastaavaa, Lauriala pohtii.

VR:n mukaan asian selvittäminen ei vaikuta muuhun junaliikenteeseen oikoradalla.

Intercityjuna lähti Helsingistä klo 11.19, ja se oli matkalla Helsingistä Kouvolan ja Kuopion kautta Ouluun. VR:n mukaan junan matkustajat pääsivät jatkamaan matkaansa toisella junalla noin puolitoista tuntia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.
Tämä ei ole rikos eikä varsinainen onnettomuuskaan, niin laitoin tänne vapaaseen keskusteluun. Mutta selittäkääs, miten voi pelkästään yksi vaunu rytkähtää noin voimakkaasti, että penkit kaatuu ja rakenteet hajoaa, mutta veturissa tai muissa vaunuissa ei tapahdu mitään?
Avatar
CharlesBronson
Jessica Fletcher
Viestit: 3122
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

MrDarcy kirjoitti: Mutta selittäkääs, miten voi pelkästään yksi vaunu rytkähtää noin voimakkaasti, että penkit kaatuu ja rakenteet hajoaa, mutta veturissa tai muissa vaunuissa ei tapahdu mitään?
Se vaunu elää puskimien välissä fysiikan lakien mukaan.
it's my car !
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

https://www.is.fi/kotimaa/art-200000597 ... ml?ref=rss
Kuvat paljastavat: Intercity-junan mystisestä pamauksesta jäi jäljet vaunun pohjaan
Kuva
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) tutkii sunnuntaina rikkoutuneen Oulun-junan veturia ja junarunkoa tänään uudelleen. Tutkimuksissa on tänään paljastunut, että junan pohjarakenteisiin osui tuntematon esine.

Otkes esittelee Twitterissä junan vaunun pohjassa näkyviä vaurioita. Jälkiä on useita pitkin pohjaa.
Kuva
Otkesin johtaja, dosentti Veli-Pekka Nurmi kertoo, että aiemmassa tarkastuksessa mitään jälkiä ei löydetty. Veturinkuljettajakaan ei nähnyt raiteilla mitään.

Sunnuntainen pamaus oli erikoinen myös siksi, että rysäys tuntui kuudennessa vaunussa. Pamaus oli niin voimakas, että esimerkiksi penkin selkänoja vääntyi taakse ja osalla matkustajista epäiltiin niskan retkahdusta.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Fox
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Syys 23, 2016 9:43 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja Fox »

Erikoinen juttu. Vaurioita ei ole veturissa lainkaan vaan ainoastaan yhdessä vaunussa ja kuvaillaan, että tömäys oli kuin olisi isolla lekalla isketty vaunua alhaalta päin. Väkisin hiipii pommin mahdollisuus mieleen.. Luulisi, että raiteet on tutkittu tapahtumapaikalla ja moisen jysäyksen jäljiltä paikalle jotain jää, mikä sitten aiheuttaja olikaan. Onko nyt niin, että meille ei kerrota aivan kaikkea?
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Siltähän tuo alkaa vaikuttamaan vaikka luulisi jälkien olevan hieman erilaisia,omituista. :?
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
MrDarcy
Lauri Hanhivaara
Viestit: 125
Liittynyt: To Loka 16, 2014 12:27 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja MrDarcy »

No niin! Lisätietoa tuli oikein kuvien kanssa. Pohjaan on siis selvästi osunut jokin. Mahdollisesti puskimet joustaa niin paljon, ettei viereisiin vaunuihin tai veturiin tuntunut mitään. Mutta on kyllä hämärä tapaus.

Onkohan tuo pohjaosuman saanut vaunu samanlainen kuin muut vaunut... Todennäköisesti kyllä. Mutta jos oletetaan, että ei ole. Ja jos vielä oletetaan, että maavara olisi pienempi, niin se selittäisi mahdollisen osuman kiveen tai muuhun radalla (lumen peitossa) olleeseen kovaan kappaleeseen. Toinen mahdollisuus voi olla se, että junan ilmavirta on nostanut jotakin kappaletta siten, että se on kyseisen vaunun kohdalla osunut pohjaan.

Lisäys: Joissakin lähteissä puhutaan junan kuudennesta vaunusta ja toisissa junan ensimmäisestä vaunusta. Vaunujen numerot menee niin, että 1 on lähes aina Helsingin päässä. Jos junan kulkusuunta on Helsingistä poispäin, vaunu 1 on junan viimeinen vaunu. Nyt vaurioita kärsinyt vaunu oli ilmeisesti vaunu nro 6, joka oli junan kulkusuunnassa ensimmäinen vaunu heti veturin jälkeen. Veturi on mennyt esteen yli ilman osumaa, mutta ensimmäiseen vaunuun on osunut. Osumien seurauksena kappale on hajonnut ja/tai lentänyt radan varteen. Mielenkiinnolla odotellaan mitä sieltä löytyy.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja CSI »

No tuossahan se mahdollinen selitys jysäykselle on, jos se oli eka vaunu heti veturin jälkeen.

Veturissa on isompi maavara kuin näissä moderneissa kaksikerrosvaunuissa.

Esine ilmeisesti hajosi ekan vaunun antamasta käsittelystä senverran, että muut vaunut menivät yli. Tai lensi raiteilta pois.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
Misantrooppi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 30, 2018 8:21 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja Misantrooppi »

Al-Qaida jakoi oppaassaan jokin aika sitten ohjeita junien raiteilta suistamiseksi. Jos minä haluaisin tappaa ison määrän ihmisiä, etsisin sopivan kohdan rataverkosta Helsingin ja Seinäjoen väliltä. Odottaisin hiihtoloman alkua. Asettelisin betoniporsaita ison kasan lumen alle ja katselisin itse turvallisen välimatkan päästä miten käy. Toinen vaihtoehto olisi räjähdepanos. Asetoniperoksidia on ilmeisesti helppo valmistaa? sopivasti iskuherkkääkin. Tarpeellinen määrä molemmille kiskoille. Ja miksi ei tuohon betoniporsasviritelmääkin voisi sekaan eksyä muutama nestekaasupullo. En tiedä miten reagoisi, jos sekaan laittaisi happipullojakin pari?

Äkkiseltään ajateltuna kaasuräjähdyksessä purkaantuu melkoinen määrä voimaa, mutta en tiedä miten se ulkoilmassa toimisi. Nestekaasulla pystyy räjäyttämään rakennuksia liitoksistaan, kun kaasuräjähdys luo paineen, mutta pystyisikö esim. 100 kg nestekaasua junan alla nostamaan sen raiteiltaan? joka tapauksessa juna, joka kulkee noin 180km/h nopeudella tuollaiseen betoniporsasrykelmään, jossa on seassa nestakaasupulloja, on varmasti upea näky.
Jokainen ihminen on luodin arvoinen
Avatar
CharlesBronson
Jessica Fletcher
Viestit: 3122
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

Misantrooppi kirjoitti:Al-Qaida jakoi oppaassaan jokin aika sitten ohjeita junien raiteilta suistamiseksi. Jos minä haluaisin tappaa ison määrän ihmisiä, etsisin sopivan kohdan rataverkosta Helsingin ja Seinäjoen väliltä. Odottaisin hiihtoloman alkua. Asettelisin betoniporsaita ison kasan lumen alle ja katselisin itse turvallisen välimatkan päästä miten käy. Toinen vaihtoehto olisi räjähdepanos. Asetoniperoksidia on ilmeisesti helppo valmistaa? sopivasti iskuherkkääkin. Tarpeellinen määrä molemmille kiskoille. Ja miksi ei tuohon betoniporsasviritelmääkin voisi sekaan eksyä muutama nestekaasupullo. En tiedä miten reagoisi, jos sekaan laittaisi happipullojakin pari?

Äkkiseltään ajateltuna kaasuräjähdyksessä purkaantuu melkoinen määrä voimaa, mutta en tiedä miten se ulkoilmassa toimisi. Nestekaasulla pystyy räjäyttämään rakennuksia liitoksistaan, kun kaasuräjähdys luo paineen, mutta pystyisikö esim. 100 kg nestekaasua junan alla nostamaan sen raiteiltaan? joka tapauksessa juna, joka kulkee noin 180km/h nopeudella tuollaiseen betoniporsasrykelmään, jossa on seassa nestakaasupulloja, on varmasti upea näky.
TATP on helppoa valmistaa isojakin määriä, jos sattuu nykypäivänä enää löytämään sopivalla konsentraatiolla olevia liemiä, ja itsesuojeluvaisto pitää tietenkin olla lamautettuna kristallimetalla.

Kaasuräjähdyksen tärkein pointti on se, että kaasun pitää olla sekoittuneena oikeaan määrään happea(air fuel ratio), jotta se voi edes syttyä, saati sitten "räjähtää" optimaalisella teholla.
it's my car !
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10654
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja damfin »

Tänään uutisoitiin että jäljistä päätellen vaunun pohjaan on osunut jotain metallista... onkohan tuolla seuduilla yhtään moottorikelkkailijaa kateissa? :mrgreen:
Avatar
Rorschach
Hetty Wainthropp
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 9:29 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

Pelkkä räjähde tuskin saa tuollaisia jälkiä aikaan, joten ne spekulaatiot kannattaa jättää väliin. Itse väittäisin jäljistä päätellen, että pohjaan on tökännyt metallilevy. Toinen pää on sitten tökännyt maahan. Silloin voisi syntyä tuollaiset jäljet ja metallilevy jytkäyttää vaunua varmasti tuntuvasti.

metallilevy on voinut irrota junasta ja pudota raiteille tai se on voitu asetella raiteille valmiiksi. Kun juna ajaa yli, ilmavirta voi nostaa levyn toisen pään ilmaan ja jos ilmassa oleva pää on junan perän suunnassa, se tökkää pohjaan, rytkäyttää ja lopuksi painava juna taittaa levyn jolloin se katkeaa tai taittuu, pinta-ala pienenee eikä ilmavirta enää liikuta sitä.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja CSI »

CharlesBronson kirjoitti:
Misantrooppi kirjoitti:Al-Qaida jakoi oppaassaan jokin aika sitten ohjeita junien raiteilta suistamiseksi. Jos minä haluaisin tappaa ison määrän ihmisiä, etsisin sopivan kohdan rataverkosta Helsingin ja Seinäjoen väliltä. Odottaisin hiihtoloman alkua. Asettelisin betoniporsaita ison kasan lumen alle ja katselisin itse turvallisen välimatkan päästä miten käy. Toinen vaihtoehto olisi räjähdepanos. Asetoniperoksidia on ilmeisesti helppo valmistaa? sopivasti iskuherkkääkin. Tarpeellinen määrä molemmille kiskoille. Ja miksi ei tuohon betoniporsasviritelmääkin voisi sekaan eksyä muutama nestekaasupullo. En tiedä miten reagoisi, jos sekaan laittaisi happipullojakin pari?

Äkkiseltään ajateltuna kaasuräjähdyksessä purkaantuu melkoinen määrä voimaa, mutta en tiedä miten se ulkoilmassa toimisi. Nestekaasulla pystyy räjäyttämään rakennuksia liitoksistaan, kun kaasuräjähdys luo paineen, mutta pystyisikö esim. 100 kg nestekaasua junan alla nostamaan sen raiteiltaan? joka tapauksessa juna, joka kulkee noin 180km/h nopeudella tuollaiseen betoniporsasrykelmään, jossa on seassa nestakaasupulloja, on varmasti upea näky.
TATP on helppoa valmistaa isojakin määriä, jos sattuu nykypäivänä enää löytämään sopivalla konsentraatiolla olevia liemiä, ja itsesuojeluvaisto pitää tietenkin olla lamautettuna kristallimetalla.

Kaasuräjähdyksen tärkein pointti on se, että kaasun pitää olla sekoittuneena oikeaan määrään happea(air fuel ratio), jotta se voi edes syttyä, saati sitten "räjähtää" optimaalisella teholla.

Juuri noin. Nestekaasu itseasiassa on mitä sattuu, se on vain yleisnimi jollekin (kuten bensiinistä voi sanoa että polttoaine, samoin kuin diiselistä ja jopa koivuhalosta...)

Pitäisi tietää mitä nestekaasu on.

Mutta jos se on näitä tavanomaisia: propaani, butaani, isobutaani jne. niin silloin räjähdysikkuna on aika laimealla seoksella, jotain 2-10% luokkaa. Eli tarvitaan paljon ilmaa ennenkuin ollaan räjähtävän seoksen ikkunassa.

Mitä tulee raiteiltasuistamiseen niin ei siihen välttämättä räjähdysaineita tarvita mutta en rupea täällä antamaan mitään ohjeita terroristeille.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
MrDarcy
Lauri Hanhivaara
Viestit: 125
Liittynyt: To Loka 16, 2014 12:27 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja MrDarcy »

Rautatieaiheisella keskustelufoorumilla esille tullut huhu:
Tänään kuulin eräältä Ilmalan mieheltä että olivat huomanneet kyseisen rungon yhden vaunun päässä olevan 1500V muuntajalaatikon suojan, joka on 3-4 millistä plootua, olleen kadoksissa. Jälki vaunun pohjassa sopisi kyllä tämän aiheuttamaksi. Kyseistä suojaa ei ole kuitenkaan löydetty radalta eikä sen läheisyydestä. Saas nähdä löytyykö keväällä.
http://vaunut.org/keskustelut/index.php ... 89.25.html

Ja tänään julkaistu Iltalehden uutinen
Mystisen junatömähdyksen aiheuttaja löytynyt? ”Kun saamme varmuuden, tulemme julkisuuteen”

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo, että sunnuntaisen Intercity-tapauksen tutkinta on edennyt.

Viime sunnuntaina Intercity-junan matkustajille jopa niskan retkahtamisia aiheuttaneen tömähdyksen aiheuttaja on selviämässä.

– Tutkinnassa on hiukan edetty, mutta vielä ei uskalla ottaa ulospäin kantaa, Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, dosentti Veli-Pekka Nurmi kertoi Iltalehdelle perjantaina hieman kello 13 jälkeen.

Iltalehti kertoi tiistaina, että Väylävirasto on etsinyt tömähdyksen aiheuttamaa ”isoa asiaa” maastosta. Etsintäalue oli kymmenien kilometrien kokoinen.

Nurmi ei suostu ottamaan suoraan kantaa siihen, onko tämä asia nyt löytynyt.

– En haluaisi sanoa sen kummempaa muuta kuin että edetty on. Kun saamme varmuuden, tulemme julkisuuteen, Nurmi sanoo.

Uskotteko siihen, että tämä ratkeaa?

– Kyllä.

Otatteko kantaa siihen, oliko tämä niin sanottu luonnollinen asia vai oliko tämä ihmisen aiheuttamaa?

– Ei näissä yleensä mitään mystistä ole. Vaikka ne näyttävät kummalliselta, kysymys on vain siitä, että pitää saada selville, mikä se oli. Kyllä se siltä näyttää, että ei tässäkään mitään ihmeellistä ole.

Näin kaikki tapahtui

Tömähdyksen kohdannut Intercity65-juna oli matkalla Helsingistä Kouvolan ja Kuopion kautta Ouluun. Kova tömähdys tuntui vaunussa numero 6 eli ensimmäisestä vaunusta veturista katsoen.

Tutkimuksissa paljastui, että vaunun pohjassa on pahoja vaurioita. Myös matkustajat kärsivät muun muassa niskan retkahtamisesta. Veturinkuljettajan käsityksen mukaan veturi ei törmännyt mihinkään. Jäljet tukevat tätä.

Nurmi muistutti tiistaina, että junan törmääminen esimerkiksi satoja kiloja painavaan hirveen ei aiheuta ensimmäiseenkään vaunuun vaurioita. Sunnuntaina vaurioita tuli, eivätkä sellaiset Nurmen mukaan tule ”ollenkaan helposti”: Muun muassa vaunun sisäkatossa oli vaurioita ja yläkerran vessaan tuli vesivuoto ja vesi pääsi valumaan alas.

– Aika paljon saa tapahtua, että tällaisia tulee vaunuun, Nurmi sanoi tiistaina.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4dfb ... cd70251899

Varmuuden saantia odotellessa.
Avatar
Rorschach
Hetty Wainthropp
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 9:29 am

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

Syy on selvinnyt. Tulipa arvattua aika lailla nappiin tuossa aiemmin eli junasta irronnut levy oli kiilautunut ratapölkkyjen ja vaunun pohjan väliin. Pommihysteriat osoittautuivat vähemmän yllättäen pelkäksi hysteriaksi.

https://yle.fi/uutiset/3-10617321
Yle 28.11.2019 kirjoitti:Helsinki–Oulu-junan tömähdyksen syy selvisi: vaunusta irtosi levy


Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on selvittänyt sunnuntaina 20.1. sattuneen IC-junan tömähdyksen syyn. Tutkinnassa on selvinnyt, että tömähdyksen ja vaunujen pohjaan tulleen vaurion on aiheuttanut vaunun päädystä irronnut luukun suojalevy.

Helsingistä Ouluun matkalla olleen junan matkustajat tunsivat voimakkaan rytkähdyksen ja kuulivat metallisen kolahdusäänen. Tömähdyksen voimasta muutama istuin retkahti taaksepäin, mistä aiheutui kahdelle matkustajalle niskakipua. Juna jäi seuraavalle asemalle tarkistettavaksi ja matkustajille järjestettiin korvaava kyyti perille.

Otkesin raportin mukaan suojalevy on vaunun alla pyöriessään kiilautunut vaunun pohjan ja ratapölkkyjen väliin ja aiheuttanut matkustajien tunteman rytkähdyksen sekä äänet.

Suojalevyn arvioidaan irronneen Korvensuon eteläpuolella. Levyn irtoamisen syy ei ole tiedossa, koska tarkkaa tapahtumapaikkaa ei ole pystytty määrittelemään. Yhtenä mahdollisuutena pidetään sitä, että vaunun ruuvikytkin olisi irronnut ripustuskoukustaan ja iskeytynyt suojalevyyn.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8134
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: InterCity-junan vaunun outo rytkähdys

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Ollut ilmeisesti muutenkin suojalevy jo niin heikoilla ruuvauksilla kiinni ettei kummoistakaan kolahdusta liene tarvittu että levyn lento päätyi sitten palstoille ihan pommispekulaatiohinkin asti. Yksi esimerkki mitä voi tapahtua kun kulkuneuvojenkaan kohdalla ei tehdä tarpeeksi huolellista ja toistuvaa tarkastusta ja huoltoa.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
Vastaa Viestiin