8-vuotiaan Eerikan murha, Helsinki 2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
Scarlett
Sofia Karppi
Viestit: 419
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 10:42 pm

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Scarlett »

Murhasta Tuli Totta kirjoitti:Tunsin tämän Tarkin. Äärimmäisen reppana ihminen on, vaikka en silti mitenkään kiistä hänen osallistumistaan murhaan.

Olen pelannut hänen parinaan Aliasta joskus illanvietossa eikä hän ollut ollenkaan niin jälkeenjäänyt tai tyhmä, kuten hänestä helposti saa kuvan. Päinvastoin, pesimme muut neljä joukkuetta mennen tullen. Joten itselle jää kysymys oliko hän todella niin idiootti kuin muussa kanssakäymisessä saa kuvan vai onnistuiko todellakin esittämään tyhmempää kuin kukaan olisi osannut arvata.Aliaksessa hän oli sananvalmis, fiksu,nopea ajatuksenjuokdussaan ja valpas.
Koska siis tunsit tämän Tarkin? Ymmärtääkseni oli päihteiden takia vähän latvasta laho. Saattoi olla nuorempana skarpimpi. Enkä usko, että esitti tyhmää vaan havaintoja hitaudesta oli jo aiemmin. Jopa rehtori sanoi, että tavatessa tämän Tarkin ennen Erikan koulun alkamista mietti, että mies on vähän hitaalla käyvä.

Vieno neito
Harjunpää
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Elo 04, 2008 3:02 am

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Vieno neito »

Tässä videossa rekonstruktio rikoksesta. Videon perusteella rikosnimikkeeksi tuli murha:

Tämä video voi järkyttää: Vilja Eerikan kuolema muuttui murhatutkinnaksi, kun isä ja äitipuoli näyttivät, miten tappoivat tytön
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tam ... on/7262244
Rikospaikka-ohjelman toimittajat Pekka Lehtinen ja Jarkko Sipilä kertovat MTV Uutisten ennakkolähetyksessä, mitä äitienpäivän 2012 jälkeen on tapahtunut. Lähetyksen juontaa Teresa Meriläinen-Aho.

Isä ja äitipuoli olivat kiusanneet, nöyryyttäneet, kiduttaneet ja pahoinpidelleet 8-vuotiasta Vilja Eerikaa pitkään ja lopulta murhasivat hänet julmasti äitienpäivänä 2012.

Murhasta Tuli Totta
Poliisikoira Rex
Viestit: 268
Liittynyt: Ke Loka 17, 2018 2:33 am

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Murhasta Tuli Totta »

Scarlett kirjoitti:
Murhasta Tuli Totta kirjoitti:Tunsin tämän Tarkin. Äärimmäisen reppana ihminen on, vaikka en silti mitenkään kiistä hänen osallistumistaan murhaan.

Olen pelannut hänen parinaan Aliasta joskus illanvietossa eikä hän ollut ollenkaan niin jälkeenjäänyt tai tyhmä, kuten hänestä helposti saa kuvan. Päinvastoin, pesimme muut neljä joukkuetta mennen tullen. Joten itselle jää kysymys oliko hän todella niin idiootti kuin muussa kanssakäymisessä saa kuvan vai onnistuiko todellakin esittämään tyhmempää kuin kukaan olisi osannut arvata.Aliaksessa hän oli sananvalmis, fiksu,nopea ajatuksenjuokdussaan ja valpas.
Koska siis tunsit tämän Tarkin? Ymmärtääkseni oli päihteiden takia vähän latvasta laho. Saattoi olla nuorempana skarpimpi. Enkä usko, että esitti tyhmää vaan havaintoja hitaudesta oli jo aiemmin. Jopa rehtori sanoi, että tavatessa tämän Tarkin ennen Erikan koulun alkamista mietti, että mies on vähän hitaalla käyvä.
Sehän siinä jäikin mietityttämään, kun itse olin saanut todella vajaan ja tyhmän kuvan hänestä ja sitten tuon peli-ilta toi hänestä ihan uuden puolen esiin. Olen miettinyt sitä paljon, sitä suurta ristiriitaa, että toisaalta uskoi "Nadian" olleen 2,5v raskaana ja saaneen sinä aikana muka 2 x kuolleet neloset ja sitten olikin hups taas neloset mahassa! Eli äärimmäisen uunon kuvanhan hänestä saa! Vitutti taannoin, kun sain arvassa Tarkin alias-parikseni, olisin voinut lyödä vetoa, että häviämme ja rankasti. Siksi ihmetykseni oli mitä suurin, kun hän yllättäen oli pelissä tosi sukkela ja hyvä. Mahtoiko sitten olla jotain autismia tms hänellä?

Murhasta Tuli Totta
Poliisikoira Rex
Viestit: 268
Liittynyt: Ke Loka 17, 2018 2:33 am

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Murhasta Tuli Totta »

Ja tämä sirpanadiahan oli lopulta oikeastikin raskaana lähes 5-kymppisenä. Hän synnytti tutkintavankeudessa ja lapsi otettiin heti huostaan. Tragikoomista kaikkien niiden puheiden jälkeen. Hän oli 2 aikuisen pojan äiti, jotka olivat laittaneet äitiinsä välit poikki. Lisäksi oli vääntänyt nuorempana vauvoja maailmaan antaen ne heti adoptioon, hyvä niin.

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Vaikka sanotaan, että olisi hyvä tuntea "juurensa", niin tässä tapauksessa varmaan ei.
Toivottavasti lapsi saa kasvaa tietämättä ketkä on vanhempansa.
Luulen, että olisi parempi niin. :?

Gladys
David Starsky
Viestit: 4507
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Vieno neito kirjoitti:Tässä videossa rekonstruktio rikoksesta. Videon perusteella rikosnimikkeeksi tuli murha
Tuo video on järkyttävää katsottavaa. Laama siinä reippain ottein ja kirkkain äänin demonstroi miten he murhasivat Vilja Eerikan. Ihan kuin siinä esittelisi ohimennen vaikkapa astiapesukoneen täyttämistä: "ensin näin, ja sitten näin, ja sitten vielä tällä tavalla niin johan toimii".

Ja se Tarkki.... huhheijaa...

Sairasta. Kuvottavaa. :shock:
All is pretty.
- Andy Warhol

MissYou
Lauri Hanhivaara
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2018 1:44 pm

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja MissYou »

Kylmät väreet tuli, kun tuon videon katsoi. Hyi helv*tti!!! Miten noin sairaita ihmisiä voi olla tässä maailmassa?! Ja toiset ei saa millään lapsia, vaikka kuinka haluaisi :cry:

Gladys
David Starsky
Viestit: 4507
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Kyseessä oleva video rekonstruktiosta löytyy kokonaisuudessaan siis Rikospaikka- ohjelman jaksosta, joka puolestaan löytyy maikkarin Katsomosta. Tuossa täällä aiemmin jaetussa linkissä taisi näkyä rekonstruktiosta vain pieniä pätkiä.
All is pretty.
- Andy Warhol

Päätös
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Syys 20, 2013 6:31 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Päätös »

Kirjotin pitkät pätkät tosta rikospaikkaohjelmasta, mutta se hävis jonnekin? Eli sanonpa vaan faktat: hyi helvetti mitä sairaita hulluja edelleen.

aumari
Vic Mackey
Viestit: 1976
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja aumari »

Katsoin äsken Rikospaikka -jakson, jossa näytettiin tuo rekonstruktio. Ei voi kuin ihmetellä ja kauhistella! Tyttö ei suostunut olemaan hiljaa, vaikka pistettiin tiukkaan pakettiin ja sidottiin vielä sänkyyn kiinni! Loppui se ääntely kun käärittiin teippiä muutaman kerran pään ympärille! Huomasihan noista molemmista, ettei kumpikaan käy täysillä.

tötterö
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:11 am

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Miten niin sairasta?
Kapaloonhan nuo sen lapsen yritti laittaa.
Hyvää hyvyyttään turvaisaan paikkaan.
Suun eteen on hyvä laittaa teippiä niin lapsi ei herää omaan parkuunsa vaan saa rauhassa nukkua.
Ehkä nuo olivat vain niin vajakkeja että eivät huomioineet sitä että hengittäminen siinä vähän vaikeutuu?
Vuoden vanhempain mitalithan nuo olis ansainneet.
Säästivät itseään, lastaan ja naapureita kun parku päättyi.
Lopputulos oli vain ei toivottu vahinko.
Onko tämä huomioitu tutkinnassa?

Vieno neito
Harjunpää
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Elo 04, 2008 3:02 am

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Vieno neito »

Nyt ääneen pääsee murhatun Eerikan (onko oikea nimi Eerika niin kuin Ilta-Sanomien jutussa vai Erika niin kuin murha.infon ketjun otsikossa?) äiti. Oliko muuten Eerika tukehduttamisen lisäksi murjottu pahoin, niin kuin jutussa annetaan ymmärtää?:

8-vuotiaana surmatun Eerikan äiti jäi yksin ja ilman apua – ”Eerika sanoi minulle: äiti, en minä pääse ikinä kotiin enää” - Kotimaa - Ilta-Sanomat
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005986052.html
– Minua ei uskottu. Tyttäreni eli viimeisen vuotensa kidutuskammiossa, häneltä vietiin kaikki ja lopulta koko elämäkin, äiti sanoo ja katsoo ulos. Vedet nousevat silmiin.
...
Lastensuojeluviranomaiset palauttivat Eerikan isän ja äitipuolen luo, vaikka tytöstä oli tehty useita lastensuojeluilmoituksia. Äitikin teki lastensuojeluilmoituksen jo elokuussa 2010, kun hänellä oli hirveän suuri hätä Eerikasta, tytön voinnista ja kasvuolosuhteista.

Äiti oli useita kertoja yhteydessä lastensuojeluun ja kertoi huolensa äitipuolesta ja tämän vaikutuksesta Eerikaan.

Syyskuussa 2011 hän oli jälleen yhteydessä lastensuojeluun, kun järkyttyi nähdessään tyttärensä.

Tapaamisella tytöltä puuttui hiuksia, päässä oli kaljuja kohtia ja pitkistä hiuksista puuttui noin puolet. Äiti kertoi tapaamisen valvojalle kyyneleet silmissään havainnoistaan.

Hän myös soitti vielä erikseen ja pyysi, että Eerikan luo olisi tehty tarkistusluonteinen kotikäynti. Äidille kerrottiin, ettei sosiaalipäivystys sellaisia viikonloppuisin tee mutta että tilannetta selviteltäisiin seuraavalla viikolla.

Muutamaa päivää myöhemmin äiti soitti uudelleen ja kysyi, miten hiustenlähtöä on selvitetty. Äitiä kehotettiin ottamaan yhteyttä omaan sosiaalityöntekijään. Äiti soitti uudelleen jälleen parin päivän päästä ja nyt hänelle kerrottiin, että asiaa selvitetään terveydenhoidon kanssa.

– Eerikaa käytettiin vaikka missä tutkimuksissa, ihmiset vaihtuivat eikä kukaan ottanut vastuuta. Ihmettelin, kuinka Eerika, pieni tyttö, joutui kävelemään yli kolmen kilometrin koulumatkoja. Eerika myöhästyi sen takia koulusta. Eerika kertoi, että kävelyttäminen oli rangaistus, äiti suree.
...
Huhtikuun lopulla Eerikan koulustakin oltiin yhteydessä lastensuojeluun, kun tytön poskessa oli kämmenen kokoinen mustelma. Tyttö oli voinut hyvin koulussa silloin, kun hän oli sijoitettuna Meripihassa. Isän ja äitipuolen luona asuessaan tyttö oli koulussa väsyneempi, ilottomampi ja hänellä oli mustelmia ja naarmuja ympäri kehoa.

Eerikasta tehtiin vain paria päivää ennen hänen kuolemaansa vielä lastensuojeluilmoitus. Sen teki koulun kuraattori. Eerika oli kertonut, että hänellä on huono olo. Samalla huomattiin, että tytön vatsassa oli mustelma.
...
Äiti kävi hyvästelemässä Eerikan kahteen kertaan.

– En saanut nähdä Eerikasta muuta kuin jalkapohjat. Hän oli niin pahasti murjottu, ettei muuta voitu näyttää. Minä mittailin niitä jalkapohjia ja mietin, ovatko ne todella minun tyttäreni. Ne tuntuivat niin pieniltä. Istuin, rukoilin ja mietin, onko Eerika varmasti siinä.

– Tilanne oli niin järkyttävä, etten olisi halunnut sitä uskoa. Minulle oli kuitenkin tärkeää, että sain hyvästellä tyttäreni. Jalkapohjiin en uskaltanut koskea, kun pelkäsin hänen särkyvän.
...
Naapurit auttoivat ja toivat kaupasta äidille välttämättömät tavarat.

– Olen heille kiitollinen. Arjen apua olisin kaivannut kotiinikin. Kun akuutti vaihe oli ohi, minä jäin aivan yksin. Lähimmäiset auttoivat tietysti kaikin tavoin, mutta he olivat itsekin sokissa. Henkistä apua sain, mutta työntekijät vaihtuivat enkä jaksaisi näin raskaan taakan kanssa aloittaa aina kaikkea uudestaan uuden työntekijän kanssa.

– Toipumista vaikeutti, että jouduin taistelemaan Kelan kanssa. Kelan mielestä asumme liian kalliissa vuokra-asunnossa. Minulla ei riitä voimavarat muuttoon kodista, jossa olemme asuneet poikani kanssa kohta 15 vuotta.

Oikeudenkäynnin jälkeen äiti jäi ”aivan oman onnensa nojaan”.
...
NYT YLI KUUSI VUOTTA myöhemmin äiti tuntee olevansa yhä yksin. Viime aikoina hän on saanut apua Kriminaalihuollon tukisäätiön kahdelta työntekijältä, projektipäällikkö Arja Konttilalta ja projektisuunnittelija Riikka Hiitelältä. He ovat toimineet Sauma-hankkeessa, jossa vakavan rikoksen uhrilla tai omaisella on mahdollisuus käsitellä rikoksen aiheuttamia seurauksia ja tarvittaessa jopa tavata tekijä, mutta sellaista Eerikan äiti ei halua.
...
Konttilan ja Hiitelän mukaan omaisten rinnalla pitäisi kulkea paljon pitempi matka. Usein vasta rikostutkinnan ja oikeudenkäynnin jälkeen surutyö pääsee kunnolla alkuun.

– Omaisella voi olla lukuisia kysymyksiä, joihin hän ei saa vastausta eikä hän pääse ammattiavun kanssa traumastaan keskustelemaan, Konttila ja Hiitelä painottavat.

Heitä on koskettanut syvästi Eerikan äidin tilanne.

– Meillä pitäisi olla enemmän räätälöityjä palveluja, sellaisia, joissa otettaisiin huomioon kunkin omaisen tilanne. Ei voi toimia niin, että omaisille annetaan vain käteen lista puhelinnumeroita, joihin voi soittaa. On paljon ihmisiä, jotka tarvitsivat apua kotiin siten, että aloite avusta tulisi avun tarjoajalta. Erilaisia terapiapalveluita pitäisi tuoda suoraan kotiin.

Sellaista apua Eerikan äitikin kaipaisi.

– Minulla on ongelmia terveyden kanssa. Minun on vaikea matkustaa toiselle puolen kaupunkia julkisilla liikennevälineillä. Kaipaisin ihan konkreettista tukea. Nyt ilmeisesti olen saamassa Suomen Punaisen Ristin ystäväpalvelun kautta apua. Tunnen yksinäisyyttä, turvattomuutta ja minun on vaikea saada asioita aikaiseksi. Rikoksen tekijöistä huolehditaan, mutta omaiset unohdetaan, äiti kertoo.
...
Äidin on vaikea ymmärtää, miten äitipuolen väärä henkilöllisyys meni viranomaisilta läpi, samoin puheet nelosraskaudesta, joka vain jatkui ja jatkui.

Eerikan kuoleman jälkeen viranomaiset laativat uusia toimintaohjeita. Äiti pelkää, että uusi Eerika-tapaus voi yhä olla mahdollinen.

Pizzaman
Sofia Karppi
Viestit: 433
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2016 8:49 am

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Pizzaman »

Scarlett kirjoitti:Koska siis tunsit tämän Tarkin? Ymmärtääkseni oli päihteiden takia vähän latvasta laho. Saattoi olla nuorempana skarpimpi. Enkä usko, että esitti tyhmää vaan havaintoja hitaudesta oli jo aiemmin. Jopa rehtori sanoi, että tavatessa tämän Tarkin ennen Erikan koulun alkamista mietti, että mies on vähän hitaalla käyvä.
Mä tunnen pari ihmistä, joita ensinäkemällä voisi pitää "hitaalla käyvinä". Molemmat ovat ujoja ja erittäin harkitsevia kommunikoinnissaan, mutta kun heidän kanssaan ehtii haastaa huomaa terävän älyn ja rutikuivan englantilaisen huumorin. Molemmat ovat muuten horoskooppimerkiltään kauriita mikä astrologian harrastajille tiedoksi.

MissYou
Lauri Hanhivaara
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2018 1:44 pm

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja MissYou »

Miks ihmeessä Vilja Eerika ei asunut äitinsä luona? Miten isä on saanut lapsen itselleen? En muista enää, enkä jaksa kahlata koko ketjua läpi. Älytöntä, että äiti ei ole vaatinut lasta itselleen jos on nähnyt, että kaikki ei ole hyvin :|

Pizzaman
Sofia Karppi
Viestit: 433
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2016 8:49 am

Re: 8-vuotiaan Erikan murha, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Pizzaman »

MissYou kirjoitti:Miks ihmeessä Vilja Eerika ei asunut äitinsä luona? Miten isä on saanut lapsen itselleen? En muista enää, enkä jaksa kahlata koko ketjua läpi. Älytöntä, että äiti ei ole vaatinut lasta itselleen jos on nähnyt, että kaikki ei ole hyvin :|
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bits ... htumat.pdf

Vastaa Viestiin