Olen törmännyt viime päivinä useisiin haastatteluihin, missä varoitetaan valeuutisista ja kerrotaan niiden lisääntyneen, huolissaan on ollut ainakin oikeusministeri Häkkänen(kok) ja Aalto-opiston professori ja monialainen huippuasiantuntija Lignell.
En viitsinyt paskoa varsinaista vaaliketjua tällä, joten perustin ketjun, johon valeuutiset voisi poimia ja pyrkiä yhdessä selvittämään motiivit yksittäisille uutisille sekä myös ihmiset uutisten ja "valeuutistalojen" takana sekä toki pohtia mikä motiivi heillä on toimia valeuutistuutteina. Onko siis tarkoituksena saada tietty yksilö/taho läpi, hämmentää ja haitata vai onko motiivi osittain taloudellinen?
Olen katsellut sillä silmällä ja kuunnellut korvat höröllään varoitteluja, mutta en ole törmännyt vielä valeuutisointiin vaaleja koskien siten kuin nämä huippumiehet ne ymmärtävät. Onkohan heidän mielestään se valeuutisointia, kun medialla on tapana nostattaa joitakin tahoja kirjoittamalla positiiviseen sävyyn ja polkea toisia kirjoittamalla negatiiviseen sävyyn ja jättää hyviä saavutuksia kertomatta?
Suomenmaa -lehdestä, samanlaista sanomaa monessa mediassa:
Huoli valeuutisista ja valemedian vaikutuksesta on kasvanut
Sanomalehtien liiton kyselyssä 90 prosenttia vastaajista nimeää sanomalehden yleissivistyksen kannalta tärkeimmäksi mediaksi
Suomenmaa 4.1.2019 10:15
Muokattu 4.1.2019 11:07
Suomalaisten huoli valeuutisten ja valemedian vaikuttamisesta mielipiteisiin on voimistunut. Tämä ilmenee Sanomalehtien Liiton tilaamasta tutkimuksesta. IRO Research Oy:n tekemä tutkimus ajoittuu loka-marraskuulle ja siinä seurataan uutismedian muutosta.
SUOMALAISISTA 77 prosenttia uskoo valeuutisten ja valemedian vaikuttavan vahvasti mielipiteisiin. Osuus on neljä prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin.
Valtaosa suomalaisista uskoo myös, että tasapuolisella ja kattavalla tiedon saatavuudella voidaan merkittävästi estää eriarvoistumista. Näin ajattelee 74 prosenttia vastaajista.
Samaan aikaa huoli yhteiskunnan eriarvoistumisesta on vahvistunut. Vastaajista 75 prosenttia uskoo yhteiskunnan eriarvoistuvan yhä nopeammin ja yhteiskunnallisten vastakkainasettelujen yleistyvän (76%).
VALTAOSA vastaajista (90%) kokee sanomalehdet sekä painetun että digitaalisen yleissivistyksen kannalta tärkeimmäksi mediaksi.
Seuraavaksi nousee tv-kanavat verkkopalveluineen (78%) ja kolmantena ovat radiokanavat verkkopalveluineen (62%).
Sanomalehti on selkeä ykkönen kaikissa ikäryhmissä. Sosiaalista mediaa pitää yleissivistyksen kannalta tärkeänä 15 prosenttia suomalaisista.
TUTKIMUKSESSA on vuosittain seurattu myös kansalaisten luottamusta suomalaisiin toimittajiin.
Luottamus on vuodessa noussut kuusi prosenttiyksikköä. Suomalaisista 66 % kertoo luottavansa suomalaistoimittajiin.
Luottamus on ollut nousussa, sillä esimerkiksi vuonna 2014 vain joka toinen vastaaja ilmoitti luottavansa suomalaistoimittajaan.
IRO Research Oy:n toteuttama Yhteisöllistyvä media -tutkimus toteutettiin internetissä valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa.
Otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan vastaamaan 15–74-vuotiaita suomalaisia valtakunnallisesti.
Tutkimushaastatteluja tehtiin 1000. Virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Suomenmaa