Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama 35-v nainen kuoli - syytteet kaatuivat

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Jaakkola
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Tammi 08, 2020 1:41 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Jaakkola »

Pureva puheenjohtaja kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 10:58 pm
Jaakkola kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 10:52 pm -pyydät faktoja ja sitten heti perään heittelet varmana tietona, että suurin osa haluaa tehdä työnsä esimerkillisesti ja pykälien mukaan. Eipä viime aikoina ole vaikuttanut siltä
Suomessa on noin 60 000 vartijaa/järjestyksenvalvojaa. Annatko sinä nyt puolestasi faktaa ettei näistä valtaosa hoida työtään kunnolla? Montako valtaansa väärinkäyttänyttä on tällä hetkellä tutkinnassa? 10? 15? Älyhoi jos yleistät näiden touhun ja ajat ne loput 59 985 samaan kuplaan.
Minä en ollut se joka kerjää ensin faktoja ja heittää sen jälkeen mutuilua kehiin. Enkä myöskään sanonut ettei näin voisi olla, mutta tosiaan eipä viime aikoina ole vaikuttanut siltä
massarati
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 1:20 am

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja massarati »

Ei tuo naisen käytös minulle anna oikein normaalia kuvaa ihmisestä.
Esim jos joku tulis halailemaan mun lapsia rappukäytävässä, en tykkäis. Eikä tykkäis mun lapsetkaan. :shock:
Oliko kenties alkoholiongelma? Tms
Jos olen itse ostoksilla ja joku tulee siihen höpöttämään turhanpäiväisiä ni varmasti pyydän myös poistumaan. Ja jos sen jälkeen jatkais sönköttämistä tai perässä kulkemista ni saattaisin pyytää vartijat apuun. Olis ihan mielenkiintosta tietää, miten tää nainen on sitä miestä häiriköinyt.
Kokemusta on miten lapsuudessa yks mielenterveysongelmainen seuras mua kotimatkalla koulusta ihan meille kotiin asti. Istu meillä kahvilla, ku äitini tuli töistä kotiin ja järkyttyi.
Hellarit ei yleensä oo uskontoaan tuputtavaa sorttia, mut toki ihmisissä on eroja...
sinttuli
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: La Touko 02, 2015 5:03 am

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja sinttuli »

Maikkarin uuden videon perusteella kuristuiko uhri oman reppunsa hihnaan eikä vartijat huomanneet asiaa kun vasta kun nainen oli jo eloton?
Attorney
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 2:45 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Attorney »

Bussikuski kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 11:12 pm Saatanan vittumaiset naamat. Homot. 2 IQ pisteet ja nekin karvaisia roikkuvat jalkojen välissä. Tai anteeksi, vartijat ja poliisit 99% on munatimmiskelijät homot ja siksi munat on ilman karvoja että suussa ei ole karvat. Älykäs ihminen menee yliopistoon ja saa hyvä työpaikka sen jälkeen. Vartijat ja poliisit sen sijaan on TODELLA yksinkertainen, kävelevä ja puhuva bio-jäte. Psykopaatteja jotka halusivat altistaa, kontrolloida, kiusata, käskyttää ihmisiä. Pitäisi tapaa kaikki ja vartijoiden ja poliisien ruumista pitäisi valmistaa bio-kaasua ajoneuvoille. Jonkun hyöty homo sapiens siis ajateleville ihmiselle. Uhri on saatanan vitunnaama manne Helluntai lahkolta ja ei ole homo sapiens.
Mikä oli todistettava. Teidän kyky kirjalliseen ilmaisuun ei ole kovin kummoinen.
Avatar
Skloddi
David Starsky
Viestit: 4578
Liittynyt: Ma Elo 26, 2019 12:20 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Skloddi »

supohq kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 11:03 pm Mtv3 sivuilla uusi video ylhäältä kuvattuna siitä miten toimet etenee elvytykseen. Jos ette vielä huomanneet tätä.
Ei saa linkattua koska on jotenkin upotettu uutisiin. Tai itse en ainakaan löytänyt suoraa linkkiä.

Itse videon katsottuani ihmettelin ensimmäisenä toimien kestoa elvyn aloittamiseen, sekä sitä miksi haltuunottoa oli sermitetty jo ennen kun elottomuus huomattiin?
Oliko tarkoitus pötkötellä kadulla sermin suojassa kauankin?
Tuossa jutussa on se video. Alkaa kohdasta 00:47. Kahden minuutin kohdalla yritetään puhutella, kun ei vastaa niin avataan vähän vaatteita lisää, mutta ei sen kummempaa. 3,5 minuutin kohdalla yritetään yhä herätellä vähän lisää, jossain kuuden minuutin kohdalla joku vartijoista keksii sanoa, että se ei reagoi, jossain seitsemän minuutin kohdalla sivullinen tulee auttamaan elvytyksessä...

Tähän ei nyt voi sanoa kuin että mitä vittua?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nyt ... #gs.m9w3nl
palokirves
Axel Foley
Viestit: 2032
Liittynyt: Pe Elo 02, 2019 11:01 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja palokirves »

Pelko on ollut kova.
Sivullinen antaa puhalluselvytystä
7.17 Toinen naisista sanoo "Mä voin..." ja menee polvilleen naisen pään viereen.

7.23 Nainen aloittaa tekohengityksen. Nainen antaa ohjeet vartijoille, että lasketaan painallukset.

7.27 Painelua tehnyt vartija vastaa "joo" ja alkaa laskea paineluidensa tahdissa.

7. 43 Vartija pääsee kolmanteenkymmenenteen painallukseen. Toinen vartija sanoo: "Jos se alkaa yhtään vastustella, lopeta heti..."

7.46 Sivullinen nainen antaa tekohengitystä. Vartijat pyörivät ympärillä, viereen tulee myös muita asiakkaita.

8.00 Vartija sanoo "painellaan" ja jatkaa elvyttämistä.

8.11 Hän ehtii painella 22 kertaa, sitten video loppuu.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nyt ... #gs.m9vqu4

Kauanko sitä on makuutettu ennen tuota tilannetta?
Even Steven kirjoitti: Ke Maalis 01, 2023 10:54 pm Olen ollut pakkohoidossa viimeiset 10 vuotta.
Annabelle
Hetty Wainthropp
Viestit: 450
Liittynyt: To Helmi 25, 2021 3:43 am

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Annabelle »

Alien Alien kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 10:47 pm
Frank kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 9:59 pm
TinTin kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 9:55 pm

Ei ole ihme että tälläistä tapahtuu kun alalla työskentelevien asenteet ovat tuota luokkaa. Älytöntä syyllistää uhria! Kaikki eivät ole hörhöjä tai narkkeja. Itsekin olen hyväpalkkainen korkeasti koulutettu mutta omaan juurikin herkkää reagointia asioihin. Voisin kuvitella että en itsekään toimisi järkevästi tuollaisessa tilanteessa.
Miten sinun hyvä palkka ja herkkyys liittyy tähän?
Toivottavasti et ole silti taipuvainen käytökseen johon vartiat joutuvat puuttumaan kauppakeskuksessa asioidessasi.
Olenko nyt tulkinnut oikein, että mikäli vartija/järjestyksenvalvoja käskee, sitä on välittömästi noudatettava? Mikäli käskylle haluaa perustelun se tulkitaan vastaanhangoitteluksi, joka oikeuttaa maahan vientiin ja pahimmillaan 6 kuukauden häkkituomioon?
Omaa oikeusturvaa voi jälkikäteen voi sitten tarkastella vastaavalta hoitajalta/ rikosilmoituksen kautta?
En ole aiemmin ymmärtänyt/ tiennyt, että kun asiakas menee ostoskeskukseen, luopuu hän perustuslaillisista oikeuksistaan ja oman turvallisuuden takia ainoa oikea valinta asiakkaan on noudattaa turvallisuusalan ammattilaisten käskyjä välittömästi/kyselemättä, vaikka pelkäisi kuollakseen yllättäviä tilanteita/ miehiä tms.

Mut hei, pitäkää tunkkinne ja täydellisille ihmisille tarkoitetut kauppakeskuksenne, itse en tohdi ko. paikkoihin tuppautua, sillä heikosti alistuvana yksilönä varmaan päätyisin näillä spekseillä ”tonttiin”. Kaikenlaista romua kun voi tilata netistäkin ja aikaa viettää paikoissa, joissa tietää mitkä ovat ne pelisäännöt, joita noudattamalla säilyttää fyysisen koskemattomuutensa.


Tahan juuri otti Veronika Honkasalo kantaa tuossa a-studiossa, jota joku taalla suositteli katsottavaksi. Onneksi otti, ja laitoin juuri taman julkisen vallan ja naiden yksityisten turva"palvelujen" osin hamarasta lainsaadannollisesta suhteesta (paallekkaisyyksia) hanelle twitterissa viestiakin ennen tuota lahetysta, etta TAMA on se tarkein asia, josta tata vyyhtia lahdetaan purkamaan. (Esimerkiksi kauppakeskus ei ole julkinen tila, mutta myoskaan jarjestyksenvalvoja tai vartija ei ole viranomaisen asemassa.)

Todellakin, taalla nayttaa joillakin ihmisilla olevan hyvin lapselliset kasitykset siita, etta millainen henkilo joutuu naiden ahdistelemaksi. On tainnut jo unohtua se taannoinen vartijoiden ja poliisien sisapiirijengi, josta jotkut muistaakseni saivat tuomioitakin, tai ainakin erottamisia poliisin viroistakin, ja joka uhkasi sisaministeria ensin annetuin hataisin tiedoin. Sain myos tappouhkauksen tuolloin, ja poliisi tutkii sita. Sain sisapiiritietoa, etta uhkauksen lahettaja olisi tama sama vartija/poliisijengi. Sittemmin tietyt vartijat bongasivat minut omassa kauppakeskuksessani, kuten olen kertonut. (Minulla on aiemmin tapahtuneen politiikassa vaikuttamiseni vuoksi yha kontakteja eduskuntaan ja niin edelleen).
"SUPO:n tusinapassipolisit, jotka nettejäkin terrorisoi ovat jo fyysisestikin virkansa ryypänneitä, narkkareita, huume diilereitä, henkisesti loppuun poltettuja hylsyjä ja isomahasekopäitä."
-Tv:sta Tuttu Arto
Avatar
Miss Smilla
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Syys 29, 2017 1:00 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Miss Smilla »

sinttuli kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 11:13 pm Maikkarin uuden videon perusteella kuristuiko uhri oman reppunsa hihnaan eikä vartijat huomanneet asiaa kun vasta kun nainen oli jo eloton?
Toistuvasti siellä ainakin riisutaan ja ravistellaan ja kysellään oletko hereillä, n 7min ennen kuin mitään elvytystoimia aloitetaan, ainakin kerronnan mukaan. Hyvin hämmentävä kokonaisuus. Yksi kyselee ja yrittää keksiä miten toimisi ja muut näyttää katselevan...
Sermi on alkuasetelmassa jo valmiina, ennen kun elottomuus huomataan. Elottomuuden huomatessa pyydellään sermiä lisää ennen kuin elvyjä aloitellaan. First things first?
-never give up, never despair-
Hamphuus
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Joulu 25, 2020 5:40 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Hamphuus »

Minuakin kyllä suretti, että veljen piti soittaa poliisille saadakseen tiedon siskon kuolemasta. Yksinkö joutuu suremaan, saako vanhemmilta edes siihen tukea? Vetää kyllä hiljaiseksi.
Pureva puheenjohtaja
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Syys 28, 2022 8:10 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Pureva puheenjohtaja »

Skloddi kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 11:16 pm
supohq kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 11:03 pm Mtv3 sivuilla uusi video ylhäältä kuvattuna siitä miten toimet etenee elvytykseen. Jos ette vielä huomanneet tätä.
Ei saa linkattua koska on jotenkin upotettu uutisiin. Tai itse en ainakaan löytänyt suoraa linkkiä.

Itse videon katsottuani ihmettelin ensimmäisenä toimien kestoa elvyn aloittamiseen, sekä sitä miksi haltuunottoa oli sermitetty jo ennen kun elottomuus huomattiin?
Oliko tarkoitus pötkötellä kadulla sermin suojassa kauankin?
Tuossa jutussa on se video. Alkaa kohdasta 00:47. Kahden minuutin kohdalla yritetään puhutella, kun ei vastaa niin avataan vähän vaatteita lisää, mutta ei sen kummempaa. 3,5 minuutin kohdalla yritetään yhä herätellä vähän lisää, jossain kuuden minuutin kohdalla joku vartijoista keksii sanoa, että se ei reagoi, jossain seitsemän minuutin kohdalla sivullinen tulee auttamaan elvytyksessä...

Tähän ei nyt voi sanoa kuin että mitä vittua?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nyt ... #gs.m9w3nl
No on kyllä. Eikö näiden koulutukseen kuulu ensiavut? Kunnon jäätyminen kaikilta eikä homma nyt oikein suju.
weisses fleisch
Harjunpää
Viestit: 311
Liittynyt: To Loka 20, 2016 5:53 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja weisses fleisch »

massarati kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 11:09 pm Ei tuo naisen käytös minulle anna oikein normaalia kuvaa ihmisestä.
Esim jos joku tulis halailemaan mun lapsia rappukäytävässä, en tykkäis. Eikä tykkäis mun lapsetkaan. :shock:
Iltalehden jutusta: "Naispuolinen naapuri kertoo törmänneensä häneen välillä. Jos naapuri tuli lastensa kanssa vastaan, nainen halaili lapsia ja yritti naurattaa heitä.

– Hän oli kiltti ja tuli hyvin toimeen lasteni kanssa. Jos esimerkiksi törmäsin naiseen kauppakeskuksessa, hän tuli tervehtimään minua iloisesti, naapuri kertoo."

Ei tuo antanut sellaista kuvaa, että tämä tyyppi hyökkäisi halailemaan random-lapsia, vaan kyseessä oli tuttu naapuriperhe.
PeteKoo
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: Su Joulu 25, 2022 2:40 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja PeteKoo »

Deffa on kuitenkin haettu paikalle 6 minuutin kohdalla, joten ovat valmistautuneet elvyttämään.
Attorney
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 2:45 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Attorney »

Surullinen tuo MTV3 video. Lapset asialla. Niiltä menee 5-6 minuuttia tajuta, että kyseessä on ruumis. Vielä 7:43 kohdalla huolena on puheiden mukaan se, että ruumis alkaisi vastustella heitä, jolloin elvytys pitäisi lopettaa. Todella älykääpiöitä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nyt ... #gs.m9u5q1
cossu2
Hetty Wainthropp
Viestit: 477
Liittynyt: Su Kesä 21, 2020 1:56 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Nonnih. ihme että edes pätkiä jostain kännyvideosta julkaistiin. Edelleen ei tiedä mitä oikeasti tapahtui.

Mikä videolta näkyy on, että tappiin asti kolme pitää kiinni ja yksi polvea päällä vaikka toinen jo kuollut monta minuuttia sitten. Jollei sitten kuollut jo siihen kovaan lattiaan paiskaamiseen kallomurtuman kanssa.

Hienosti meni. Saakohan nyt tämä rookie myös kääriä hihansa kun näyttö annettu...
Never ride faster than your guardian Angel can fly...
Sergio Leone
Lauri Hanhivaara
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Marras 11, 2022 10:10 pm

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Sergio Leone »

MTV videossa uhri on menettänyt ainakin tajuntansa tai ollut kuolleena videon alusta asti. Sitten:

"7. 43 Vartija pääsee kolmanteenkymmenenteen painallukseen. Toinen vartija sanoo: "Jos se alkaa yhtään vastustella, lopeta heti...""

Mitäs nämä tohtoritason kouluttajat ovat nyt mieltä, meneekö hommat edelleen videolla täsmälleen siten kuin koulutuksessa opetetaan? Vai oliko niin että vain kaikki heitot ja väännöt oli kympin arvoisia suorituksia?
Vastaa Viestiin