Osman Basheirin ja Raja Sidigin avioliitto alkoi vuonna 2000 Sudanissa. Se päättyi avioeroon Suomessa vuonna 2011.
Entä siinä välillä ja eron jälkeen?
Tuore aviopari muutti Egyptiin jo vihkimisvuonnaan ja parin vuoden kuluttua he hakivat turvapaikkaa YK:lta, päästen Suomeen vuonna 2003. Se miksi he hakivat turvapaikkaa ei ole tiedossa, mutta liekö heitä joku vainonnut. Egyptissä ei tuolloin sotaa ollut, mutta ehkä he kuuluivat johonkin sellaiseen yhä yleistyvään islaminuskoisten lahkoon, joka ei voi elää missään muualla kuin Suomessa.
Kuten hyvään avioliittoon kuuluu, niin mies ryhtyi vaimoonsa ja saattoi tämän siunattuun tilaan. Useasti. Kaikki lapset syntyivät vasta sitten kun elämä oli tukevamammalla pohjalla. Suomessa.
Vaimoa ei kuitenkaan avioliitto tyydyttänyt ja koska Suomessa avioero on helpompaa kuin islamilaisissa valtiossa, joissa avioeroon tulisi olla jokin syy, niin vaimo haki eroa.
Eron jälkeen, Sidigin pyynnöstä Basheir jäi asumaan vaimon asunnon lähelle - lasten yhteishuoltajuus olisi tällöin helpompaa. Parin vuoden kuluttua Sidig haki kuitenkin lähestymiskieltoa Basheiria kohtaan.
Alkoi olla erimielisyyttä vähän joka asiasta; lasten joulujuhla oli yksi pahimmista riidan aiheista. Eihän se yli 10 vuotta Suomessa asuneelle ja tätijärjestöjen kotouttamalle musulmaanimiehelle sovi, että hänen lapset viedään vääräuskoisten joulujuhlaan.
- Jostain kumman syystä asuminen vääräuskoisten maassa oli kelvannut kyllä...
1.2.2016 Basheir meni päiväkotiin tapaamaan lastaan, mutta siellä sanottiin, että Sidig on kieltänyt tapaamiset. Basheir vaipui synkkyyteen. Hän lähti tulkkikeskukseen, koska vasta 10 vuotta asuneena ei mitenkään voinut osata suomea kuin auttavasti. Siellä hän kertoi, että häntä kohdellaan kuin rikollista.
Sitten alkoi tapahtua: Basheir meni "sattumalta" Rewell Centeriin, josta hänen piti mennä klo 12:05 bussilla Huutoniemeen. Sidig oli myös siellä ja matkusti samalla bussilla. Pysäkiltä hän lähti exänsä perään, tavoitti hänet Palokärjentiellä Sidigin talon ulko-oven tuulikaapissa.
"Basheir oli kuristanut Sidigia kaulasta ja hokenut, että kuole. Kun Basheir oli huomannut, että Sidig ei kuole, hän oli ottanut veitsen ja lyönyt sillä monta kertaa vasemmalle kaulaan". Kun hän oli huomannut, että Sidig oli hengissä tuon 5-15 minuuttia kestäneen väkivallan jälkeen, hän soitti ambulanssin. Hälytys tuli klo 12:40.
- Uskonnon osuuden tekoon hän kiisti ja veitsi oli muassaan, koska hän yleensä pitää mukanaan hedelmiä ja veitseä tarvitaan niiden kuorimiseen.
Basheir oli kutsunut vaimoaan Saatanaksi sekä ennen tekoa, että vielä teon jälkeenkin. Katumuksesta ei ollut havaittavissa häivääkään.
Tutkimuksissa todettiin, että ensin Bashier oli lyönyt Sidigin päätä seinään, sen jälkeen kuristanut tätä ja lopulta puukottanut. Puukon terä oli jossain vaiheessa katkennut, mutta siitä huolimatta Basheir oli jatkanut lyömistä pelkällä terällä.
Sidig kiidätettiin Vaasan keskussairaalan päivystykseen. Sieltä hänet siirrettiin TAYKS:iin 9.2. ja paluu Vaasaan 11.2. jolloin ei käytännössä ollut enää mitään tehtävissä.
"Väkivallan seurauksena Sidigin kaulavaltimoon on tullut useita pistoreikiä ja kaulalaskimo on mennyt täysin poikki. Hänellä on todettu silmäkuopan katon sysäysmurtuma sekä kallon päälakiosan sisäänpainumamurtuma. Sidigille on aiheutunut aivoihin ruhjevammoja, laajoja vernpurkaumia, voimakasta turvotusta sekä kudotuhoalueita". Sidig menehtyi aivokuolleena Vaasan keskusairaalassa 12.2.2016.
"Tämä teko, jossa on käytetty useita eri tekotapoja, osoittaa tekijässä sitkeyttä ja päättäväisyyttä sekä surmaamistarkoitusta. Tekoa pidettiin myös rikoslain 21 pykälän mukaan erityisen raakana tappona". Murha se oli. Ei siitä mihinkään pääse.
- Vertailukohteena käräjäoikeus käytti KKO:n ratkaisua 1988:73 jossa henkirikoksen kohteena oli 10-vuotias lapsi. (Lienee se
Janne Aikalan tapaus?)
Tuomiosta ei ole vielä valitettu, mutta aikaa on.
Uhri on haudattu Sudaniin.
- Raja Sidig.
- uhri.jpg (29.19 KiB) Katsottu 5579 kertaa
Miten tämä tapaus sitten poikkeaa niistä lukuisista suomalaisten tekemistä avioeron jälkeisistä surmista? Ehkä eniten siinä, että Basheirin tekemät nettihaut koskevat miten islam suhtautuu, mitä islam sanoo. Yhdistäviä tekijöitä on monia; kyttääminen, "vahingossa" samaan paikkaan (kauppakeskus, bussi) joutuminen, lasten huoltajuuden ja tapaamisen nouseminen ykkösaiheeksi. Muun muassa.
Kehitysmaalaiset naiset eivät onnellistu Suomessa. Kaksi eniten jarruttavaa seikkaa ovat islam ja islaminuskoiset miehet.