Kulttuurialan sisäpiirit
Lähetetty: Ma Marras 05, 2018 2:08 pm
Kylläpä on kaikenlaista sotkua ja kusetusta Oulussa. Korkein hallinto-oikeus tutkii joitakin niistä.
Otsikkoa muokattu. Ketjussa voi keskustella laajemminkin näyttelijöiden ja muiden taitelijasukujen oletettuihin nepotismiepäilyihin, joten antaa sen Tampereen teatterin olla keskusteluissa mukana. Aihe siirtynee piakkoin Vapaaseen keskusteluun, koska tämä ei ole komeljanttarien palsta.
-NILS-
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000005887488.htmlIlta-Sanomat kirjoitti:Suosiiko Kari-Pekka Toivonen sukulaisiaan Oulun teatterissa? Oma tytär rooliin 400 hakijan joukosta
Oulun teatterin näytelmän ohjaa ohjaa taiteellisen johtajan Kari-Pekka Toivosen puoliso, näyttelijä Merja Larivaara. (KUVA: Ville Honkonen, Jussi Helttunen)
Julkaistu: 3.11. 11:03
Oulun teatterissa kuohuu taas: suosiiko taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen sukulaisiaan rooleja jaettaessa?
OULUN teatterin kevätkauden lastennäytelmäksi on otettu iki-ihana Peppi Pitkätossu, jonka ohjaa taiteellisen johtajan Kari-Pekka Toivosen puoliso, näyttelijä Merja Larivaara ja päärooliin on valittu Larivaaran ja Toivosen tytär Meeri Toivonen.
Teatterin roolijaot ovat saaneet kritiikkiä koko Toivosen johtajuuden ajan. Sanomalehti Kalevan kulttuuritoimittaja Eeva Kauppisen jo kesällä julkaistun analyysin mukaan päärooleja saavat vain harvat, ja liian usein niitä tähdittävät johtaja ja hänen näyttelijäpuolisonsa.
Teatterin roolijakojen vinoutumisesta esimerkkinä ovat Kalevan mukaan syksyn musikaali My Fair Lady ja Arthur Millerin Näköala sillalta. Toivonen on pääosassa molemmissa. Myös näyttelijäpuoliso Merja Larivaara on pääroolissa Millerin klassikossa.
Näyttelijä Outi Alanen on syyttänyt Toivosta ja Larivaaraa sukulaisten suosimisesta Twitterissä.
TEATTERIN hallituksen puheenjohtaja Matti Karhula (kesk.) ei halua puhua suoranaisesta nepotismista tehtävien jakamisessa.Outi Alanen kirjoitti:Eli päärooliin valitsee näytelmän ohjaaja Merja Larivaara 400 hakijan joukosta oman tyttärensä, jolla ei ole alan koulutusta ja jonka isä johtaa Oulun kaupunginteatteria. #nepotismi #hyväveliverkosto #ouka #oulu
– Onko teatterissa suosikkijärjestelmä? Sen suuntaisia käsityksiä on ilmassa. Tärkeintä on kuitenkin, että Peppi-näytelmässä yhteispeli toimijoiden kesken pelaa ja jokainen yltäisi parhaimpaansa. Näin yleisö saisi unohtumattomia elämyksiä, Karhula kommentoi.
Hän huomauttaa, että taiteellinen johtaja on vastuussa näytelmien roolituksista.
– Taiteellinen johtaja vastaa, ja yksinomaan hän. Toimitusjohtaja tekee sopimukset ulkopuolisista hankinnoista. Tämän mukaan eletään Oulun teatterissa, Karhula muistuttaa.
TEATTERIN taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen tai toimitusjohtaja Tuija Hyppönen eivät ole vastanneet useista yrityksistä huolimatta IS:n lähettämiin kysymyksiin valinnoista.
Toivosen lähettämän sähköpostiviestin mukaan Peppi Pitkätossu -näytelmän valintaprosessista tiedottaa teatterin viestintä. Sieltä kerrotaan, että näytelmän rooleihin oli kaikkiaan 400 hakijaa. Heistä koe-esiintymisiin kutsuttiin 70 nuorta. Loppuvaiheessa Pepin, Tommin ja Annikan rooleihin valikoitui 15 hakijaa.
Koe-esiintymisten raadin muodostivat koreografi Petri Kauppinen, kapellimestari Merzi Rajala sekä kaksi Oulun teatterin kokenutta näyttelijää. Myös ohjaaja eli Merja Larivaara oli paikalla koe-esiintymisten aikana.
Pepin (Meeri Toivonen) ja Annikan (Tiia Sillanpää) roolit täytettiin koe-esiintymisten perusteella. Tommia näyttelevä Antti Annola valittiin produktioon mukaan aiempien näyttöjen perusteella.
– Valintaprosessissa katsottiin kokonaisuutta. Jokainen osa-alue ja roolitus vaikuttaa toiseen. Koe-esiintymisessä katsottiin kaikilta hakijoilta kolmea osa-aluetta: laulu, liike ja tanssi sekä dialogi. Päätökset olivat yksimielisiä, viestinnästä kerrotaan.
Annola on tuttu monesta Oulun teatterin tuotannosta, muun muassa Addams Family- ja My Fair Lady -musikaaleista. Sillanpää työskentelee Oulun teatterissa järjestäjä-kuiskaajana. Meeri Toivonen on ollut Oulun teatterissa kulttuuriharjoittelijana. Hän on tuottanut somesisältöjä sekä oli mukana My Fair Ladyn ensemblessä.
TEATTERIN kuohunta alkoi keväällä 2018, kun Oulun kaupunginteatteri Oy:n hallitus sai 14. toukokuuta käsiteltäväkseen henkilökunnan kirjelmän, jossa tuotiin esiin monia epäkohtia kuten teatterin huono johtaminen, epätasa-arvoinen työnjako, epäasiallinen käytös ja johtajan poissaolo.
Hallituksen puheenjohtajan Matti Karhulan mukaan kirjeessä olevien epäkohtien selvittely aloitettiin syksyn näytäntökauden käynnistyttyä. Lokakuun puolivälissä taiteellinen johtaja kuitenkin irtisanoutui äkillisesti tehtävästään.
Toivosella on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, johon kuuluu puolen vuoden irtisanomisaika. Hänen pestinsä jatkuu Oulussa huhtikuun 2019 puoliväliin saakka.
TEATTERIN asioita selvitellään myös Korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Kalevan toimittaja Esko Aho on vaatinut kopioita Oulun kaupungin sisäisen tarkastuksen muistioista, jotka koskivat Oulun kaupunginteatteri Oy:n palvelujen ostoa teatterin taiteellisen johdon omistamilta ja hallinnoimilta osakeyhtiöiltä sekä muun muassa palkanmaksua näiden yhtiöiden kautta.
Mirja Rintala, Oulu
Otsikkoa muokattu. Ketjussa voi keskustella laajemminkin näyttelijöiden ja muiden taitelijasukujen oletettuihin nepotismiepäilyihin, joten antaa sen Tampereen teatterin olla keskusteluissa mukana. Aihe siirtynee piakkoin Vapaaseen keskusteluun, koska tämä ei ole komeljanttarien palsta.
-NILS-