Keskiniemen mysteeri

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2590
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Kolien puheet

Viesti Kirjoittaja MEG »

Kolien "muistikiistassa" vaaka kallistuu Martin puoleen.
Ruthin kertomus Gyllsrömin uhoilusta, yleisöineen ei saa tukea "Bodom mysteeriössä" mainituilta rannalla liikkujilta eikä muualtakaan.
Sopisi hyvin vakiintuneeseen yleiseen mielipiteeseen ja vanhempaan "viralliseen totuuteen" sovitetuksi valemuistoksi, agressiivisine "kioskimiehineen" joka oli vakiintuneita pääepäiltyneitä.
Lydia07
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

Teemu:
-Tässä lisää M. Kolin tekstiä. Hänen mukaansa ainoat ihmettelijät olivat Kolin pariskunta. Muistan lukeneeni, että tilanhoitaja oli tuohtunut telttailijoista, mutta hänkin vasta seuraavana päivänä, kun oli kuullut tapahtuneesta.

Ruth Kolin kuulustelua en kai ole lukenutkaan, koska olen luullut, että hänen äidinkielensä olisi ollut noihin aikoihin ruotsi, mutta faktaa ei ole siitä.
===============================
Lähde. M. Kolin kuulustelu;
"MT: Olitko silloin kenenkään poliisin kanssa keskustelemassa?
MK: Ei…en…tää oli suora yllätys mulle….en ole ollut missään
MT: Eli sinua ei ole missään vaiheessa puhuteltu eikä kuuluteltu?
MK: Ei…ei missään vaiheessa…sitä mä ihmettelenkin..kuinka nyt sitten …eikä mulla sen parempia tietoja heistä ole…ihmeteltiin vaan…me oltiin sillon illalla siellä lasten kanssa uimassa kun he tulivat sinne…
MT: Siis edellisenä iltana?
MK: Edellisenä iltana joo….
MT: Mikä oli sen edellisen illan tilanne?
MK: Illalla oltiin uimassa…ja me oltiin jo ihan vissiin pois lähdössä jo kun he tulivat sinne….ja ruvettiin ihmettelemään että kun he moottoripyörillä tulivat siellä…luultavasti he tulivat sieltä vesilaitoksen tietä ja sitä polkua pitkin siihen niemen kärkeen……moottoripyörät jäi siihen ylös penkan päälle…siinä on iso mänty vielä tänäkin päivänä…siihen mäntyä vasten
panivat ne polkupyörät…
MT: Moottoripyörät?
MK: Niin…kahdella pyörällä tulivat…ja tuota ei me sillon tiedetty…koska siellä ei käynyt mitään vieraita…ne oli oma porukka mikä siellä pyöri…siitä Myllykylästä ja Bembölen lapset ja sitten sieltä Gunnarsin tien varsista…eihän siihen tullut mitään tietä niin kuin tänä päivänä tulee…siel oli se haka…siellä oli mullikoita ja hevosia…semmoista joutokarjaa ne piti
siellä rannalla…!"
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Lydia07:
a:n esittämä ote Ruth Kolin kuulustelusta 8.10.2003
Markku Tuominen: Oliko siinä silloin edellisenä iltana paljon muita ihmisiä?
Ruth Koli: Oli...oli siinä, no me oltiin siinä venerannassa jo...ja sillon siinä oli kyllä muun muassa tämä G (kioskimies), mistä nyt on puhuttu ja hän oli kovin vihainen, se mun täytyy sanoa....että hän oli todella hirveän vihainen ja hän kiroili siitä että tänne tulevat että kohta ne kylän ihmiset ei saa tulla tänne enään että kun tollasella vehkeellä aletaan tänne tulemaan....niin tota...mutta en nyt hänestäkään tiedä mutta kovin kiukkuinen hän oli...että se on ainoa mitä hänestä tiedän
MT: Tunsitteko tämän G:n (kioskimies)?
RK: En, mä tiesin vaan että se oli G...olen kuullut nyt vaan...että se on se G
MT: Oliko se varmasti se sama ilta? RK: Oli, oli, se oli juuri se edellinen ilta...eihän siinä muuten olis voinut suuttua koska muita ei koskaan tullut sinne pyörällä, meidän nähden......
Martti Kolin kuulustelu oli 12.9.2003. eli pari työpäivää ennen KRP:n tiedotetta tutkimusten uudelleen avaamisesta.

Puolisoiden kertomukset eroavat KG:n läsnäolon ja paikalla olleen väen määrän suhteen. Gustafsson mainitsee ensimmäisessa kuulustelussaan 23.6.1960, että he kävivät kahdesti rannassa ja siinä välillä hakemassa teltanpaikkaa järven pohjoispäästä. Jos he todella kävivät kahdesti, niin KG on voinut olla paikalla ensimmäisellä kerralla, kun taas MK on saattanut olla silloin kalassa tai tullut vasta myöhemmin hakemaan perhettään uimasta. Ei ole mahdotonta, että Kolit tarkoittavat KG:n kohdalla eri ajankohtaa.
Japi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:29 am

Viesti Kirjoittaja Japi »

teemu kirjoitti:Lydia07:
a:n esittämä ote Ruth Kolin kuulustelusta 8.10.2003
Markku Tuominen: Oliko siinä silloin edellisenä iltana paljon muita ihmisiä?
Ruth Koli: Oli...oli siinä, no me oltiin siinä venerannassa jo...ja sillon siinä oli kyllä muun muassa tämä G (kioskimies), mistä nyt on puhuttu ja hän oli kovin vihainen, se mun täytyy sanoa....että hän oli todella hirveän vihainen ja hän kiroili siitä että tänne tulevat että kohta ne kylän ihmiset ei saa tulla tänne enään että kun tollasella vehkeellä aletaan tänne tulemaan....niin tota...mutta en nyt hänestäkään tiedä mutta kovin kiukkuinen hän oli...että se on ainoa mitä hänestä tiedän
MT: Tunsitteko tämän G:n (kioskimies)?
RK: En, mä tiesin vaan että se oli G...olen kuullut nyt vaan...että se on se G
MT: Oliko se varmasti se sama ilta? RK: Oli, oli, se oli juuri se edellinen ilta...eihän siinä muuten olis voinut suuttua koska muita ei koskaan tullut sinne pyörällä, meidän nähden......
Martti Kolin kuulustelu oli 12.9.2003. eli pari työpäivää ennen KRP:n tiedotetta tutkimusten uudelleen avaamisesta.

Puolisoiden kertomukset eroavat KG:n läsnäolon ja paikalla olleen väen määrän suhteen. Gustafsson mainitsee ensimmäisessa kuulustelussaan 23.6.1960, että he kävivät kahdesti rannassa ja siinä välillä hakemassa teltanpaikkaa järven pohjoispäästä. Jos he todella kävivät kahdesti, niin KG on voinut olla paikalla ensimmäisellä kerralla, kun taas MK on saattanut olla silloin kalassa tai tullut vasta myöhemmin hakemaan perhettään uimasta. Ei ole mahdotonta, että Kolit tarkoittavat KG:n kohdalla eri ajankohtaa.
Gyllström sopisi kyllä lukemieni juttujen perusteella syylliseksi hyvinkin.Erittäin mielenkiintoinen toi Kolin kuuleminen,muiden en ole kuullut puhuvankaan ihmeemmin koko äijästä.Kivilahti taisi mainita jotain kylläkin.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Japi kirjoitti:
Gyllström sopisi kyllä lukemieni juttujen perusteella syylliseksi hyvinkin.Erittäin mielenkiintoinen toi Kolin kuuleminen,muiden en ole kuullut puhuvankaan ihmeemmin koko äijästä.Kivilahti taisi mainita jotain kylläkin.

Joo - kyllä tuo kioskimies on pääepäilty - kertoiko Gustafsson kioskimieheen tuntomerkit noista kalastajista ?

Tämä kalastaja tovereineen ei ole koskaan ilmiantanut itseään poliisille.

Jättivät vielä kalat rantakiville y-haaraiseen oksaan - nämä kalat Nils Gustafsson kertoi nähneensä.

EDIT: Muutettu lainaus oikeaksi - RAID
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

awa kirjoitti: Joo - kyllä tuo kioskimies on pääepäilty - kertoiko Gustafsson kioskimieheen tuntomerkit noista kalastajista ?
Ei kertonut.
faku63
Nikke Knakkertton
Viestit: 176
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 5:50 pm

Viesti Kirjoittaja faku63 »

NG on syyttömäksi todettu, mutta yhä uudelleen mieleeni hiipii ajatus, mutta jos sittenkin.......Esim. tämä kalastusjuttu, kun NG sanoo ettei kala käynyt pyydykseen, kun eihän meillä raukoilla ollut edes matoja, leivällä vaan. Siihen kun lisätään kalasaalis, niin onhan siellä ollut ulkopuolisia, onhan? Kaksi miestä on keskiniemessä todistetusti ollut, mutta NG ei siellä ole käynyt, eihän? NGn sanomisia ei pystytä kumoamaan, kun se on ainoa, joka tietää. Sitten tää kenkien löytöpaikka, miksi toiset kengistä oli paljon kauempana tiestä. Mun käsitys on se, että ensin "piilotti" omat kengät kauemmaksi tiestä, palasi tielle Sepin kengillä ja asetti ne tien viereen löydettäviksi osoittamaan murhaajien pakosuuntaa. Sitä paitsi on vähän hankalaa kävellä metsässä paljain jaloin, kun sukatkin oli riisuttu, ettei rähjäänny. Olisi Sepin kengät voinut tietysti heittää metsään, mutta alkoi olla jo himpun verran kiire. Tästä kädet puuskassa, tai ristissä olemisesta tuli mieleen..... Kuulustelussa kun alkoi olla hikiset paikat, nin kädet olivat vaistomaisesti puuskassa tai ristissä(pystyy kontrolloimaan käsien hervotonta tärinää), myös löytöpaikalla oli kädet ristissä H-hetken lähestyessä, paineen noustessa äärimmilleen. Kääntyi sitten ennen polisien tuloa kyljelleen, kun kärpäset kiusasivat niin riivatusti naamavärkkiä.................... :wink:
Parempi myöhään, jos silloinkaan,,,,,,,
kukkuu
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1369
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:25 pm

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

faku63 kirjoitti:NG on syyttömäksi todettu, mutta yhä uudelleen mieleeni hiipii ajatus, mutta jos sittenkin.......Esim. tämä kalastusjuttu, kun NG sanoo ettei kala käynyt pyydykseen, kun eihän meillä raukoilla ollut edes matoja, leivällä vaan. Siihen kun lisätään kalasaalis, niin onhan siellä ollut ulkopuolisia, onhan? Kaksi miestä on keskiniemessä todistetusti ollut, mutta NG ei siellä ole käynyt, eihän? NGn sanomisia ei pystytä kumoamaan, kun se on ainoa, joka tietää. Sitten tää kenkien löytöpaikka, miksi toiset kengistä oli paljon kauempana tiestä. Mun käsitys on se, että ensin "piilotti" omat kengät kauemmaksi tiestä, palasi tielle Sepin kengillä ja asetti ne tien viereen löydettäviksi osoittamaan murhaajien pakosuuntaa. Sitä paitsi on vähän hankalaa kävellä metsässä paljain jaloin, kun sukatkin oli riisuttu, ettei rähjäänny. Olisi Sepin kengät voinut tietysti heittää metsään, mutta alkoi olla jo himpun verran kiire. Tästä kädet puuskassa, tai ristissä olemisesta tuli mieleen..... Kuulustelussa kun alkoi olla hikiset paikat, nin kädet olivat vaistomaisesti puuskassa tai ristissä(pystyy kontrolloimaan käsien hervotonta tärinää), myös löytöpaikalla oli kädet ristissä H-hetken lähestyessä, paineen noustessa äärimmilleen. Kääntyi sitten ennen polisien tuloa kyljelleen, kun kärpäset kiusasivat niin riivatusti naamavärkkiä.................... :wink:
Tutkintapöytäkirjassa ei ole mainintaa paikalta löydetyistä onkivälineistä. Eiväthän silloiset poliisit osanneet edes etsiä onkia, koska onkimisesta ei heti tuoreeltaan ollut tietoa. On hyvinkin mahdollista, että se lehtikuva toisen niemen ongista on todellinen, eikä lavastettu.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

faku63 kirjoitti:NG on syyttömäksi todettu, mutta yhä uudelleen mieleeni hiipii ajatus, mutta jos sittenkin.......Esim. tämä kalastusjuttu, kun NG sanoo ettei kala käynyt pyydykseen, kun eihän meillä raukoilla ollut edes matoja, leivällä vaan. Siihen kun lisätään kalasaalis, niin onhan siellä ollut ulkopuolisia, onhan? Kaksi miestä on keskiniemessä todistetusti ollut, mutta NG ei siellä ole käynyt, eihän? NGn sanomisia ei pystytä kumoamaan, kun se on ainoa, joka tietää. Sitten tää kenkien löytöpaikka, miksi toiset kengistä oli paljon kauempana tiestä. Mun käsitys on se, että ensin "piilotti" omat kengät kauemmaksi tiestä, palasi tielle Sepin kengillä ja asetti ne tien viereen löydettäviksi osoittamaan murhaajien pakosuuntaa. Sitä paitsi on vähän hankalaa kävellä metsässä paljain jaloin, kun sukatkin oli riisuttu, ettei rähjäänny. Olisi Sepin kengät voinut tietysti heittää metsään, mutta alkoi olla jo himpun verran kiire. Tästä kädet puuskassa, tai ristissä olemisesta tuli mieleen..... Kuulustelussa kun alkoi olla hikiset paikat, nin kädet olivat vaistomaisesti puuskassa tai ristissä(pystyy kontrolloimaan käsien hervotonta tärinää), myös löytöpaikalla oli kädet ristissä H-hetken lähestyessä, paineen noustessa äärimmilleen. Kääntyi sitten ennen polisien tuloa kyljelleen, kun kärpäset kiusasivat niin riivatusti naamavärkkiä.................... :wink:
Näistäasioista on jo vuosia sitten keskusteltu, paljon.
faku63
Nikke Knakkertton
Viestit: 176
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 5:50 pm

Viesti Kirjoittaja faku63 »

Luulis, että onget olisi löydetty, mikäli niitä oli . Toisaalta NG kertoi onginnan tapahtuneen "kapulalla" vaan, mihin se on joutunut ja miksi. Myös uimistarina mietittää. NG kertoi ettei uitu(pojat), kun vesi oli kylmää. Kertoi myös, että uitiin tyttöjen simmareilla, kun ei ollut omia. Mä haluaisin nähdä melkein kaksi kertaa suuremman prätkäjätkän ahtautuvan 40 kiloisen tytön uimapukuun. Herkät tytöt kävivät uimassa, mutta karskit prätkäjätkät, pelkäsivät kylmää vettä. Eväät syötiin kylmiltään, vaillinaisia tupakka askeja oli pitkin mäkeä, viinakaan ei maistunut, seksiä ei harrastettu. Aika aneeminen reissu. Kokemuksesta voin kertoa, että monta kertaa on unohtunut grillaus, kun viina on maistunut liian hyvältä. Silloin pakkaa aina röökitkin olemaan kateissa, aamulla löytyy useampikin avattu aski. Jos täs joku on varmaa, niin jätkät, tai ainakin toinen on ollut "lärvit". Se ei tietenkään osoita, että olisi riidelty. On voinut ärsyttää ulkopuolistakin juopottelu yksityisalueella.
Parempi myöhään, jos silloinkaan,,,,,,,
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Faku alkaa olla oikeilla jäljillä näissä viimeisimmissä postauksissaan. :wink:

t. sitämäenmuista 8)

Nii joo, ja olikohan Hessu joka oli tämänkin testannut, ettei onnistu kalastaa sen pituisilla tikuilla joita Nisse väitti heidän välineensä olevan. Vai oliko se masa.. :pohtio:
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Arvon Loka.

Kyllä se taisi olla masa, joka on yrittänyt kalastaa sellaisella tikulla.

Itsekin olen toki sitä yrittäny, mutta en ole siitä kirjoittanut tämän murhamysteerion vaiheilta.

Tuo kapula ja siinä oleva metski, viittaisi pohjaonkeen, jollaisella tuli kalastettua mm. Lehtisaaren ja Jorvaksentien silloilla, silloi 50-60 luvuilla.

Rannalta sitten joskus sillä yriteltiin samanlaista hommaa, mutta ei siitä mitään tullut, joten oli haettava lähimmästä lepikosta puukolla veistetty pihlaja, tai joku muu keppi vavaksi.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Loka kirjoitti:Faku alkaa olla oikeilla jäljillä näissä viimeisimmissä postauksissaan. :wink:

t. sitämäenmuista 8)

Nii joo, ja olikohan Hessu joka oli tämänkin testannut, ettei onnistu kalastaa sen pituisilla tikuilla joita Nisse väitti heidän välineensä olevan. Vai oliko se masa.. :pohtio:
Tosta tikusta vielä - se taitaa olla niin, ettei nykyajan ihmiset enää ymmärrä onkimisesta mitään. Entisaikaan onget kuljetettiin aina tuollaisissa 10 senttisissä kapuloissa, joihin siima, koho ja koukku kiinnitettiin. Vavat tehtiin pikanpäällä, kuten Nils kertoo tehdynkin. Oli pakko puuttua tähän taas, sadannen kerran, kun tästä on jo tuhansia viestejä, kolmen vuoden ajalta - kaikki aivan turhaa jauhantaa.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

konsta kirjoitti: Tosta tikusta vielä - se taitaa olla niin, ettei nykyajan ihmiset enää ymmärrä onkimisesta mitään. Entisaikaan onget kuljetettiin aina tuollaisissa 10 senttisissä kapuloissa, joihin siima, koho ja koukku kiinnitettiin. Vavat tehtiin pikanpäällä, kuten Nils kertoo tehdynkin. Oli pakko puuttua tähän taas, sadannen kerran, kun tästä on jo tuhansia viestejä, kolmen vuoden ajalta - kaikki aivan turhaa jauhantaa.
Voi kuule. Olkoonkin nykyajan ihmiset kuinka tavaratalosoituneet tahansa, ja onkiivat teleskooppiongilla sun muilla, ei se tee ihmisestä historiaa tuntematonta. Kyllä tosiaan onget tehtiin itse mutta väitätkö mulle että he onkivat niemeltä lyhyillä pikkukapuloilla?? No, aivan sama kun sen en usko juurkaan liittyvän itse tapahtumaan. Ts. ei jauheta turhaa, kun on niitä tuhansia viestejäkin. :sadio:
hessu kirjoitti: Arvon Loka.

Kyllä se taisi olla masa, joka on yrittänyt kalastaa sellaisella tikulla.
No niin mä muistelinkin... sori. Sä nyt vaan olet tehnyt noita kaikennäköisiä testejä niin sekotin. Pus och kram.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Noh häh, Loka. Minähän totesin juuri Nilsin todenneen, että vavat tehtiin paikan päällä. Ja Nils näytti vielä vapojen katkaisupaikankin poliisille juhannuksena 1960. Tämä kaikki hömppä johtuu vain Tuomisen tavasta kysellä asioita, tai olla lähinnä kyselemättä.
Vastaa Viestiin