Haulikkosurmat (TESTI)

Testit ja kokeilut ja kysymykset tekniikasta. Voit myös hakea muuta tietoa esim. vanhoista uutisista tms.

Valvoja: Moderaattorit

Amanamen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 1:33 am

Haulikkosurmat (TESTI)

Viesti Kirjoittaja Amanamen »

Meillä Suomessa — kuten muuallakin maailmassa
— on aivan viimeisimpien vuosien aikana ns.
videoistuminen edennyt hyvin nopeasti. Videoistumisen
myötä kuvallisesta väkivaltaviihteestä on
tullut arkipäivän kulutustavaraa — filmi illassa
kaksi parhaassa malliin.


Mainitun kehityksen myötä on myös herätelty
vakavaa keskustelua kuvallisen väkivaltaviihteen
negatiivisista vaikutuksista ihmisten käyttäytymiseen
yleisesti ja nuorten käyttäytymiseen erityisesti.
Keskustelun myötä virinneet mielipiteet
ovat tässäkin asiassa menneet aika jyrkästikin
ristiin.
On muodostunut ryhmä, jonka mielestä kuvallisen
väkivallan antamat selvät mallit ovat nähtävissä
lasten ja nuorten jokapäiväisessä käyttäytymisessä.
Toinen ryhmä taas omissa kannanotoissaan
todistelee, ettei haitallista mallikäyttäytyrnistä
juuri omaksuta, kun on kyse terveestä ja tasapainoisesta
katsojasta.
Tämän rikosjutun alkusysäyksenä saattoi jossakin
määrin olla pari väkivaltaista videofilmiä. Näin
asiasta ajatteli toinen syyllisistäkin eli Ari, joka
kuulustelujen aikana itsekin pohti mahdollista yhteyttä
katsomiensa väkivaltafilmien ja traagisten
tekojensa välillä.
Kun kaksi tuntematonta ihmistä surmataan täysin
tunteettomasti, kuten tässäkin tapahtumaketjussa
sattui, syyt ovat varmasti monisäikeisimpinä
syvemmällä ihmismielissä kuin pelkässä videokatselussa.
Näin on syytä ainakin uskoa, muutoin
usko tulevaisuuteen saattaa järkkyä.
Tässä artikkelissa mainitut surmatyöt tapahtui-

Taksin katossa näkyi ampumajälkiä.
Kuva

vat kaakkoisessa Suomessa Etelä-Karjalassa
Imatran ja Lappeenrannan kaupunkien alueella.
Törkeinä henkirikoksina asia herätti julkisessa
sanassa laajaa huomiota ja tiedotusvälineet seurasivat
hyvin tiiviisti poliisin tutkimustoimia. Tässä
kirjoituksessa esiintyvät henkilönimet on keksittyjä.
Syylliset esiintyvät omilla etunimillään.

Laukaus Imatralla
Elokuinen yö on lämmin, mutta ei enää tukahduttavan
kuuma. Perjantaina, elokuun 16. päivänä
1985 kello 00.30 aikaan kotiäiti Ulla Manninen
herää Imatran Saareksiinmäen kodissaan. Hän on
kuullut omakotitalon makuuhuoneeseensa voimakkaan
pamahduksen. Samassa hän on nähnyt
valoleimahduksen ikkunaan vedettyjen verhojen
läpi.
Manninen nousee vuoteestaan ja kuulee raollaan
olevasta tuuletusikkunasta kaksi-kolme kertaa
miehen valittavaa ääntä ja sivusta hiljaista
keskustelun ääntä. On 10 minuuttia hiljaista. Tämän
jälkeen Manninen kuulee asuntoonsa raahauksen
ääntä, ikään kuin jotakin taakkaa vedettäisiin
hietikolla. Noin 50 metrin etäisyydellä olevalle
autoliikkeen takakulmalle ilmestyy kaksi
miestä, jotka liikkuvat jalkaisin. Manninen herättää
miehensä ja kertoo tälle havainnoistaan aikoen
ilmoittaa asian poliisille.
Poliisi ei kuitenkaan tässä vaiheessa ilmoitusta
saa. Mannisen aviomies tyrmää vaimonsa
ilmoitusaikeet. ”Näet painajaisunia” , sanoo mies
ja vaimo päättää myös käydä nukkumaan.
Rouva Manninen on kuitenkin tehnyt tärkeän
havainnon. Hän on kuulemaansa ja näkemäänsä
perustuen ajatellut, että autoliikkeen pihamaalla
on ammuttu joku henkilö.
Näin todella oli tapahtunutkin. Autoliikkeen
pihalla oli surmattu kyseisen autoliikkeen entinen
johtaja Simo Suominen, joka mainittuna yönä oli
ollut liikkeessään pitämässä vahtia mahdollisten
murtovarkaiden varalta.
Imatran nimismiespiirin päivystäjälle tulee puhelinsoitto
noin kello 00.35 ja ilmoitus Saareksiinmäen
suunnasta kuuluneesta laukauksesta. Ilmoittaja
ei pysty suuntimaan ääntä tarkemmin ja kohdealue
jää liian epämääräiseksi. Järjestyspoliisin

Autoliikkeen entinen johtaja oli vartiossa yöpyen liikkeessä.
Kuva

päivystäjä lähettää kuitenkin ainoan työvuorossa
olevan partionsa tarkastamaan asiaa, mutta joutuu
pian ottamaan partion muuhun tehtävään — rattijuoppo
on liikkeellä.
Partio tavoittaa rattijuopon ja suoritettuaan sen
aiheuttamat tutkintatoimet partio palaa uudelleen
perkaamaan oletettua aluetta, jolta laukaus oli
kuultu. Yö on synkän pimeä ja hiljalleen tihuttava
sade lisää pimeyttä entisestään. Partio kiertää
autoliikkeiden pihat, mutta mitään tavallisuudesta
poikkeavaa ei ole todettavissa. Partio lopettaa
tapaukseen liittyvän tutkinnan noin kello 03 aikaan.

Laukaus Lappeenrannassa
Imatralta noin 35 kilometriä sisämaan suuntaan
sijaitsee Lappeenrannan kaupunki. Kaupunkia sanotaan
Etelä-Karjalan pääkaupungiksi. Kesäisin
Lappeenranta on turistien suosima matkailukaupunki,
jonka matkustajasatamasta on mahdollisuus
nousta vanhanmalliseen tervahöyryyn ja
matkustaa sillä Saimaan luonnonkauniissa maisemassa.
Vuorokauden ollessa jo perjantain puolella 16
päivänä elokuuta 1985 kirjapainotyöntekijä Simo
Askare palaa töistään kotiin. Hän nousee kotipihalla
autostaan ja kuulee samassa voimakkaan
pamahduksen. Ääni vaikuttaa kiväärin laukaukselta.
Askare katsoo kelloaan todeten sen olevan
02.30. Hän painaa kellonajan mieleensä, jos sitä
vielä myöhemmin kysytään . . .
Samaan aikaan samassa kaupunginosassa asuva
toimistovirkailija Aili Sulka ei saa nukutuksi ja
avaa asuntonsa makuuhuoneen ikkunan. Noin kello
02.30 Sulka kuulee pamauksen. Ääni vaikuttaa
aseella ammutulta laukaukselta.

Taksiauto sivutiellä
Askareen ja Sulan havaintopaikoista noin 1,5 kilometrin
etäisyydellä kulkee mm. valtatie no 6. Siitä
eroaa Korkea-ahontien paikallistie. Tällä hiekkapintaisella
sivutiellä lähellä valtatie 6:n liittymää
on pysäköity taksi, jossa ovat kaukovalot kytkettyinä.
Kello on suunnilleen 02.35 ja taksin keulan
suunnasta tulee eriaikaisesti kaksi ajoneuvoa.
Toisessa autossa on postivirkailija Irma Siltanen,
joka on menossa työpaikalleen. Toinen on
taksiautoilija Kinnarisen taksi. Hän on palaamassa
kyydiltä takaisin keskustaan. Siltanen ohittaa
paikan, koska ajattelee, että kyyditettävät ovat
menneet tarpeilleen metsikköön. Kinnarisen ajatus
on jokseenkin sama. Hän havaitsee taksiauton
ovenpielessä mieshenkilön, joka viittilöi Kinnarista
jatkamaan matkaansa. Kinnarisen mielessä häivähtää
aikomus pysähtyä, mutta hän ajaa paikan
ohi pysähtymättä.
Askare ja Sulka eivät voineet luonnollisestikaan
tietää, millaiseen tapahtumasarjaan heidän kuulohavaintonsa
liittyivät. Laukauksen ääni tuli nimittäin
katkaistusta haulikosta, jolla surmattiin imatralainen
taksiautoilija Antero Nurminen. Surmatyö
oli tapahtunut noin viisi minuuttia aikaisemmin
juuri sillä paikalla, missä Siltanen ja Kinnarinen
olivat ajaneet sivutiellä pysähdyksissä olleen taksin
ohi.

Vainaja löydetään
Elokuinen perjantaiaamu, 16. päivänä elokuuta
1985 on lämmin ja kaunis. Imatralaisen autoliikkeen
henkilökunta alkaa saapua työpaikalleen.
Automyyjä Kettunen havaitsee autoliikkeen pihamaalla
jotakin tavallisuudesta poikkeavaa ja
kävelee autorivistön luo. Autojen edessä piha-asfaltissa
on suuri lammikko verta, sen yli kulkevat
auton pyörän jäljet. Verilammikosta kulkee leveä
verijälki autorivistön takana olevan ojan reunaan.
Samalla kohdalla ojassa on vähissä vaatteissa ja
verisenä autoliikkeen entinen johtaja Simo Suominen.
Kettunen huomaa, että Suominen on kuollut
ja ajattelee, että asiaan liittyy rikos. Kettunen
soittaa asiasta Imatran poliisille.

Ilmoitus poliisille
Imatran nimismiespiirin rikososaston henkilökunta
on juuri saapunut töihin. Automyyjä Kettusen
soitto, jolla hän ilmoittaa asiaan mahdollisesti
liittyvästä rikoksesta tulee poliisille kello 08.07.
Ilmoitus aiheuttaa välittömiä ja nopeita poliisitoimia.
Rikososaston komisario lähettää paikalle taktiset
ja tekniset tutkijat ja mahdollisia eristystoimia
varten järjestyspoliisin miehiä. Komisario ei
tässä vaiheessa vielä paljoa tiedä tapahtumasta,
mutta hän ilmoittaa asian läänin poliisitarkastajalle.
Samoin hän tekee asiasta ilmoituksen keskusrikospoliisin
lääninosastoon ja pyytää siltä tutkintaapua.
Keskusrikospoliisi saa asiasta ilmoituksen kello
08.15. Lääninosaston päällikön sijaisena toimiva
rikoskomisario lähettää välittömästi tutkijoita
Imatralle ja lupaa tulla tapahtumapaikalle mahdollisimman
nopeasti yhdessä läänin oikeuslääkärin
kanssa.

Kuva
Autoliikkeen pihalla oli verilammikko, jonka yli menivät auton jäljet.

Alustava tutkinta
Autoliikkeen piha Imatran Saareksiinmäellä saadaan
eristettyä hyvin nopeasti. Rikospoliisin tekniset
tutkijat aloittavat tarkkuutta vaativat tutkintatoimet.
Paikallisen komisarion johdolla käynnistetään
ympäristötiedustelut sekä laajempi tiedustelu-
ja tiedottamistoiminta. Tapahtumapaikalta
taltioidaan kaikki mahdollinen surmatyöhön viittaava
aineisto.
Hyvin nopeasti pystytään selvittämään, että autoliikkeen
entinen johtaja Suominen oli ollut yöllä
pitämässä vartiota liikkeen sisätiloissa mahdollisten
varkaiden varalta. Autoliikkeen pihamaan autoihin
oli nimittäin useaan otteeseen viime aikoina
murtauduttu ja anastettu radiosoittimia yms.
Tapahtumapaikalla voidaan myös todeta, että
Suomista on ammuttu kerran haulikolla selkään
mitä ilmeisimmin autoliikkeen pihalla autorivistön
edessä, missä on suuri verilammikko. Verilammikon
yli johtavat auton renkaiden jäljet, joten oikeuslääkäri
tarkastaa vainajan niin pian, kuin siihen
muu tutkinta antaa mahdollisuuden. Mitään
yliajoon viittaavaa vammaa vainajasta ei kuitenkaan
löydetä.
Jäljistä päätellen on ilmeistä, että Suomista on
ammuttu pihamaalla, jonka jälkeen hänet on raahattu
autorivistön takana olleeseen ojaan. Nyt
tutkittaessa vainajalla todetaan olevan hallussaan
kello, rahat ja muu omaisuus. Vainajan päällyshousut
löydetään ojasta aivan vainajan vierestä.
Vainaja on sukkasillaan. Jalkineet tavataan hallitilan
lattialta sohvan edestä.
Tarpeellisten tutkimusten jälkeen annetaan lupa
siirtää vainaja Imatran aluesairaalaan, jossa oikeuslääkäri
aloittaa tarkemmat tutkimuksensa ja
ruumiinavauksen.

Kadonnut taksinkuljettaja
Imatran tapahtumapaikkatutkimusten ollessa vielä
meneillään tulee tapahtumapaikalle tieto, että
imatralainen taksiautoilija Tarmo Melander on
ollut takseineen kateissa kello 02.00 lähtien yöllä.
Samoin tutkijoille välitetään tieto, että Melanderin
auton papereita on löydetty aamulla kello 09.00
aikaan Lappeenrannasta erään urheilukentän liepeiltä.
Löydön olivat tehneet läheisen koulun oppilaat.
Papereiden löytöpaikka sijaitsi noin 40 kilometrin
etäisyydessä Imatralta. Melanderista ja
hänen taksistaan ei edelleenkään ollut saatu mitään
tuoretta tietoa.
Taksinkuljettaja löydetään surmattuna.
Valtatie 6:n ja siitä erkanevan Korkea-ahon paikallistien
väliin jää pieni kolmionmuotoinen alue,
jossa kasvaa erikokoista havu- ja lehtipuuta. Matkaa
valtatielle ei ole kovin paljon. Perjantaina 16.
päivänä elokuuta 1985 aamulla mainitun paikan
läheisyydessä työskentelee voimajohtoja asentava
työporukka. Tämän porukan luo saapuu kello
09.30 kuorma-autoilija ja kertoo, että lähellä valtatie
6:tta olevassa metsikössä makaa mies, joka
mitä ilmeisimmin on kuollut. Kuorma-autoilija
kertoo havainneensa makaavan miehen metsikössä
jo noin kello 08 aikaan samana aamuna.
Voimajohdinasentajat tarkastavat kuorma-autoilijan
havainnon ja ilmoittavat asiasta keskuksensa
välityksellä Lappeenrannan rikospoliisiin.
Poliisi saa ilmoituksen puhelimitse kello 10.15.
Poliisille tapaus ilmoitetaan tavallisena kuolintapauksena:
"epäilty kuollut mieshenkilö metsikössä".
Näin ollen rikospoliisin päivystäjä lähettää
paikalle tavanomaisen tutkintayksikön eli yhden
taktisen ja yhden teknisen tutkijan.
Tapahtumapaikalle saavuttuaan tutkijat huomaavat
heti, ettei kyseessä ole tavallinen kuolintapaus,
vaan henkirikos. Metsästä, jonkin matkaa
paikallistiestä tavattu kuollut mies on vaatetuksesta
päätellen taksinkuljettaja. Miestä on ammuttu
haulikolla käsivarteen ja kylkeen sekä päähän.
Tapahtumapaikalla olevat tutkijat yhdistelevät
asioita, joita ovat aamupäivän aikana poliisitiedotuksien
ja poliisiradion kautta saaneet tietää. Heidän
tiedossaan on Imatralla tapahtunut henkirikos
ja se, että uhri on ammuttu haulikolla. He tietävät
myös, että imatralainen taksinkuljettaja on takseineen
kateissa ja että taksin papereita on aamulla
löytynyt noin parin kilometrin etäisyydestä siitä
paikasta, jossa he nyt ovat. Heillä on edessään
taksinkuljettaja, joka on surmattu haulikolla.
Tutkijat tekevät johtopäätöksen, että juttujen
täytyy liittyä jollakin tavalla toisiinsa. Tutkijat
ottavat yhteyden Imatran nimismiespiiriin, josta
ilmoitetaan välittömästi alkutoimintaohjeet. Paikka
eristetään ja paikalle kutsutaan lisämiehitystä.
Samoin hälytetään läänin tekninen tutkintakeskus.

Jutut yhdistetään
Imatran jutun tutkijat yhdistelevät asioita samaan
tapaan kuin tutkijat Lappeenrannassakin uhrin
löytöpaikalla. Juttujen täytyy liittyä toisiinsa.
Läänin poliisitarkastaja määrää keskusrikospoliisin
lääninosaston rikoskomisarion johtamaan molempien
surmien tutkimuksia. Nopeassa tahdissa
saadaan tutkintaan tarvittavat resurssit ja tutkintaorganisaatio
saadaan pelaamaan.
Kaiken kattava rikospaikkatutkinta jatkuu uhrien
löytöpaikoilla ja niiden lähistöllä. Laajat tiedustelutoimet
ovat käynnissä. Poliisiorganisaatiolle ja
yleisölle suunnatut tiedotustoimet käynnistetään
mahdollisimman kattavina. On kulunut vajaat kolme
tuntia siitä kun Imatran surmasta on ilmoitettu
poliisille. Juttu ristitään nimellä: "Haulikkosurmat".

Missä taksiauto?
Missä on Melanderin taksiauto, metallinruskea
Peugeot 505? Tutkijat pitävät taksiauton löytymistä
hyvin tärkeänä. Auton löytyminen saattaisi
antaa viitteen tekijästä tai tekijöistä. Samoin saattaisi
ilmetä pakomatkan suunta.
Auto kuulutetaan luonnollisesti poliisin omassa
tiedotusverkossa ja samoin radiouutisissa. Auto
löydetään vajaan tunnin kuluessa Porvoon moottoritieltä
noin 40 kilometrin etäisyydestä
Helsingistä läheltä Kullon liittymää auton keulan
osoittaessa Helsinkiin.
Samoin saadaan ensimmäiset tiedot taksin havainneilta.
Aikaisin havainto on tehty aamulla
kello 05.40. Alustavissa tutkimuksissa käy ilmi,
että taksiauton polttoaine on loppunut ja että
auton sisätilat ovat runsaasti veressä.
Taksiauto päätetään siirtää välittömästi Helsinkiin
tarkempia rikosteknisiä tutkimuksia varten.

Anastetut haulikot
Hieman ennen puolta päivää tulee Keski-Suomen
läänistä Äänekosken kaupungista poliisilta ilmoitus,
että sieltä on pari päivää aikaisemmin anastettu
haulikko ja siihen kuuluvia patruunoita. Samoin
ilmoitetaan, että anastajat saattavat olla Ari ja Jari
-nimiset imatralaiset nuorukaiset.
Äänekoskelta pyydetään mahdollisimman tarkat
tiedot anastetusta haulikosta ja patruunoista ja
muustakin anastetusta omaisuudesta.
Aseanastukseen epäiltyjen nuorukaisten Arin ja
Jarin tekemisiä ja tekemättä jättämisiä, ryhdytään
heti tarkastamaan ja heistä muodostetaan oma
erillinen tutkintalinja. Tutkijahenkilöstöllä on samanaikaisesti
tarkastuksen alla useampia kohteita. Sanomalehti-, radio- ja televisiotoimittajien
puhelut uhkaavat tukkia poliisin puhelinlinjat.
Yleisö auttaa
Radiossa luettujen uutislähetysten tärkeys tuli jälleen
kerran selvästi ilmi merkittävänä poliisin auttajana.
Varsinkin keskipäivän uutislähetyksiä
kuunnellaan paljon.
Kun keskipäivän uutislähetykset perjantaina
kello 11.30 ja 12.30 oli luettu ja niissä kerrottu
surmatöistä ja poliisin vetoomuksesta suurelle
yleisölle, puhelimet alkoivat soida.
Tutkintapuolella tilanteeseen oli varauduttu ja
kaikki yleisön antamat vihjeet kirjattiin tarkasti
tutkinnassa käytettäviksi. Kaikkia saatuja tietoja
ei luonnollisesti pystytty heti tarkistamaan, vaan
vihjeet luokiteltiin tietyn kiireellisyysjärjestyksen
mukaisesti.

Iltapäivän tunnit
Tutkintatyö laajamittaisessa rikostutkinnassa,
jossa tutkintaa suoritetaan useammassa kohteessa
samanaikaisesti, vaatii tutkintahenkilöstöltä korkeaa
ammattitaitoa, sitkeyttä, nopeaa tilanteiden
oivaltamista, lukuisten asioiden muistamista ja
yhdistelemiskykyä. Kaikkien mukana olleiden on
puhallettava yhteiseen hiileen. Tällä tavoin saadaan
luonnollisella tavalla ns. ”selvityshenki päälle”.
Tutkintahenkilöstön työn määrässä ja laadussa
ei ollut juuri parantamisen varaa. Tästä syystä
tutkinta eteni ripeästi ja tuloksellisesti. Perjantaina
iltapäivän aikana ”kaivettiin” esiin jutun ratkaisulle
tarvittava tietoaines työskentelemällä
useammalla tiedustelulinjalla rinnakkaisesti. Kuten
edellä tuli mainittua, yleisön antamat vihjetiedot
olivat asiassa suuresti avuksi.
Tutkintatulokset yhdistetään
Perjantaina illansuussa tutkijoilla oli kaiken muun
lisäksi tiedossa, että Lappeenrannan surmapaikalta
löydetyt haulikon hylsyt olivat kaliiperiltaan
merkiltään, väriltään ja haulikooltaan juuri vastaavanlaisia
kuin Äänekoskella anastetuiksi ilmoitetut.
Aseanastus näytti liittyvän henkirikoksiin.
Tutkijoille oli myös tullut tieto, että kaksi nuorta
miestä oli aamulla noin kello 08.50 noussut Helsinkiin
menevään linja-autoon Melanderin taksiauton
löytöpaikan läheisyydessä vanhalta Porvoon
maantieltä Kullon liittymästä. Toisella miehistä oli
ollut yllään maastopuvun pusero. Mainitunlainen
pusero oli anastettu Äänekoskelta samasta asunnosta
kuin haulikko ja siihen kuuluvat patruunat.
Linja-auto oli saapunut Helsinkiin linja-autoasemalle
kello 09.40.
Avaintietojen yhdistämisen jälkeen Äänekosken
aseanastukseen syylliseksi epäillyt Ari ja Jari
-nimiset nuorukaiset etsintäkuulutetaan syylliseksi
epäiltynä Imatran ja Lappeenrannan surmatöihin.
Epäiltyjen nimiä ei anneta vielä tässä vaiheessa
julkisuuteen tiedotusvälineiden kautta. Tutkijat
haluavat saada asiaan vielä mahdollisesti saatavissa
olevan varmennuksen. Tällainen varmennus
saadaankin kello 21.20 illalla, jolloin taksiautoa
tutkineen teknisen ryhmän rikoskomisario ilmoittaa,
että autosta on löytynyt Jarin sormenjälki.
Edellisestä noin 20 minuutin kuluttua tulee ilmoitus,
että autosta on löydetty myös Arin sormenjälki.
Valmiiksi suunniteltu Aria ja Jaria koskeva tiedote
tiedotusvälineille annetaan välittömästi ulos.
Melkein samanaikaisesti tutkijoille tulee puhelimitse
ilmoitus, että Arilla ja Jarilla on nähty katkaistu
haulikko torstaina 15. päivänä elokuuta
1985 illalla Imatralla.

Ruotsiin?
Perjantaina ensimmäisen tutkintapäivän myöhäistunteina
tutkijat jakavat tutkinnan kahteen pääryhmään,
eli toisaalta tutkitaan itse surmatapahtuma
ja toisaalta etsinnät kohdennetaan syylliseksi
epäiltyjen tavoittamiseksi.
Epäiltyjen liikkumisesta ei ole saatu mitään
varmaa tietoa sen jälkeen kun nämä ovat jättäneet
Helsingin linja-autoaseman kello 09.40. Imatralla
heistä ei tiedetä mitään sitten torstai-illan.
Tiedustelun avulla tutkijat saavat tietoonsa, että
nuorukaiset yrittäisivät mahdollisesti Ruotsiin.
Tästä syystä tiedot asiasta ja epäiltyjen valokuvat
toimitetaan pika vauhtia Ruotsin poliisille. Ari ja
Jari etsintäkuulutetaan myös Pohjoismaissa. Tiedot
asiasta toimitetaan myös kaikille Ruotsiin matkalla
oleville niin Helsingistä, Turusta kuin Naantalistakin
lähteneille autolautoille.

Lauantain etsintöjä
Poliisi saa heti lauantaina aamulla runsaasti 'Varmoja”
havaintovihjeitä epäiltyjen nuorukaisten
liikkeistä eri puolilta Suomea. Tinkimättömästi
tutkijat käyvät läpi kaikki sellaiset vihjeet, joilla
saattaa olla merkitystä.

JATKUU...
Kenen kakkosnikki mä olinkaan?

Amanamen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 1:33 am

Re: Haulikkosurmat (TESTI)

Viesti Kirjoittaja Amanamen »

Epäiltyjen nuorukaisten on nähty liikkuneen
Pohjois- Suomessa ja Lapissa Muoniossa. Muoniossa
tehty havainto oli niin varma, että havaitsijan
tarkan kuulustelemisen jälkeen paikallinen poliisi
joutuu tekemään lisätarkistuksia. Arin entisenä
tuttavana esiintyvä henkilö ilmoittaa ja kuulusteltuna
vakuuttaa, että hän on nähnyt Arin ja myös
Jarin, jonka hän valokuvasta varmuudella tuntee,
Muoniossa perjantaina 16. päivänä elokuuta 1985
illalla myöhään noin kello 20-23 välisenä aikana.
Ari ja Jari ovat olleet liikkeellä punaisella Mazda henkilöautolla.
He ovat olleet aikeissa mennä Altaan.
Tehty havainto varmennetaan keskusrikospoliisin
Lapin lääninosaston toimesta ja edellä mainittua
havaintoa tukevia havaintojakin löytyy.
Etsinnät Pohjois-Suomessa ja Lapissa eivät tuota
mitään tulosta, kuten eivät muuallakaan eri
puolilla Suomea suoritetut operaatiot.
Tiedotusvälineet epäilevät vakavissaan, että koko
Lapin etsintäoperaatio on tutkijoiden järjestämä
taitava harhautustoimi. Sitä se ei kuitenkaan
missään nimessä ollut, vaan yksi tutkintakohde
monien muiden joukossa.

Ratkaisu sunnuntaina?
Koko sunnuntai kului tutkijoilta yleisön antamien
vihjeiden vastaanottamisessa ja niiden tarkistamisessa.
Samalla kuulusteltiin todistajia, sillä havainnot
haluttiin kirjata tuoreeltaan. Tutkijoilla
alkoi olla tiedossa kaikki surmatöihin liittyvät tapahtumat.
Tapahtumaketju oli yhtenäinen.
Tiedustelutoimet suunnattiin nyt kokonaisuudessaan
epäiltyjen tavoittamiseen. Poliisit suorittivat
eri puolilla maata tarkistuksia tarkistusten
perään. Silminnäkijähavainnot eivät johtaneet
epäiltyjen jäljille.
Sunnuntaina iltapäivällä poliisilla oli tehostettuja
poliisitoimia Pohjois-Suomessa eli länsirajalla
Pellon —Tornion — Rovaniemen alueella, mutta
nähtyä ja epäiltyä ajoneuvoa ei löydetty ja asia jäi
arvoitukseksi.
Illansuussa poliisi suoritti tutkimuksia myös Savossa
Leppävirralla, jossa tuntomerkkeihin sopivien
nuorukaisten oli todettu ammuskelleen erään
järven rannalla. Asia ei siitä kuitenkaan enempää
selvinnyt.

Ari jää kiinni
Viking Saga lähtee Helsinkiin Tukholmasta sunnuntaina
illalla. Laivan järjestysmies seuraa matkustajien
tuloa laivaan. Nuhruisen tuntuinen nuorukainen
astuu laivaan. Järjestysmies haluaa tarkastaa
nuorukaisen henkilöllisyyden ja tulija esittää
paperinsa. Kyseessä on etsintäkuulutettu
Ari.
Järjestysmies päästää hänet laivaan sanomatta
mitään. Hän hakee avuksi laivalla olevan poliisin
ja toisen järjestysmiehen ja he ryhtyvät etsimään
Aria. Ari tavataan yläkannelta ja otetaan kiinni ja
kuljetetaan laivan pidätyssäilöön. Kaikki tapahtuu
hyvin rauhallisesti.
Ilmoitus Arin pidätyksestä saavuttaa tutkijat
Imatralla kello 19.55. Tutkijat soittavat laivalle ja
pyytävät vastauksia muutamiin kysymyksiin. Ari
ei osaa sanoa Jarin olinpaikkaa, koska he ovat
eronneet menomatkalla Tukholmaan juuri ennen
saapumistaan Tukholman satamaan lauantaina aamulla.
Surma-aseesta Ari kertoo, että se on Helsingissä
Viking Linjan terminaalissa lukitussa säilytyslokerossa.

Jari jää kiinni
Arin kertoman perusteella Jarin etsintöjä ei kovin
paljon voida kohdentaa, mutta Ruotsin poliisilta
pyydetään tehostettua etsintää, koska se on varmistunut,
että Jarikin on ollut matkalla Ruotsiin.
Arin ja Jarin tarkoituksena oli ollut mennä Södertäljeen
Jarin äidin luo ja piilotella siellä jonkin
aikaa.
Maanantaina illalla kello 18.30 Jari pidätetään
Helsingin läheltä Espoosta erään sivullisen antaman
vihjeen perusteella.
Alustavassa puhuttelussa vielä saman iltana Jari
kertoo asiat pääkohdittain samalla tapaa kuin aamupäivällä
alustavasti puhuteltu Ari.

Arin ja Jarin kertomus
Käräjäreissulla Äänekoskella

Nuorukaisten kuulusteluissa kävi ilmi, että he
olivat olleet käräjämatkalla Äänekoskella 14. päivänä
elokuuta 1985. Ari oli nimittäin aiemmin
Äänekoskella asuessaan luovuttanut autonsa juopuneen
henkilön kuljetettavaksi ja asian käsittely
tapahtui em. päivänä.
Käräjien jälkeen Ari ja Jari oleskelivat päivän
Arin entisen työkaverin asunnolla, jossa päivää
vietettiin alkoholia nauttien. Jari oli kuitenkin kieltäytynyt
alkoholista, koska hän aikoi ajaa autolla
kotiin vielä samana iltana. Ajokorttia hänellä ei
kuitenkaan ollut.
Tuolloin keskiviikkoiltana he olivat myös kat107
selleet videoilta pari filmiä: "Bad Boys" ja "Verinen
viikonloppu", joissa kummassakin filmissä on
väkivaltaisia ampumakohtauksia. Ensin mainitussa
filmissä käytetään myös katkaistua haulikkoa.
Filmien katselun loppupuolella asunnon haltija,
Arin työkaveri, oli poistunut asunnolta ja Ari ja
Jari olivat anastaneet asunnolta tämän haulikon,
päällekkäispiippuisen, 12 kaliiperisen Valmetmerkkisen
aseen, aseeseen kuuluvia patruunoita
noin 40 kpl ja rahaa sekä farmarit ja maastopuvun
takin.
Heti anastuksen jälkeen he olivat lähteneet kotimatkalle
kohti Imatraa. Jonkin matkaa ajettuaan
he olivat ostaneet kuitenkin huoltoasemalta rautasahat
haulikon katkaisua varten. Sitä kumpikaan
ei osannut selvittää, miksi se piti katkaista.
Haulikon katkaisu tapahtui metsässä melkein
heti sahojen ostamisen jälkeen. Sahauspaikalla he
ampuivat molemmat piiput puhtaiksi sahausjätteistä.
Pidättämisensä jälkeen Jari pystyi paikalle
vietynä helposti osoittamaan sahauspaikan
erään metsätien varrelta. Paikalta löydettiin haulikon
piippuja peräosa sekä ammutut hylsyt.
Matkan jatkuessa kohti Imatraa he olivat lähellä
Pieksämäkeä kohdanneet vilkuin ajavan poliisiauton
ja kuljettajan vieressä istunut Ari oli valmistautunut
käyttämään katkaistua haulikkoa ladaten
sen välittömästi.
Poliisiauton nähdessään he olivat nimittäin säikähtäneet,
koska he olivat luulleet anastuksen jo
paljastuneen ja olevan poliisien tiedossa. Samoin
he olivat ajatelleet, että vastaantuleva poliisiauto
oli liikkeellä heitä varten.
Ari ja Jari olivat päättäneet, että poliisiauton
pysähdysmerkkiin ei pysähdyttäisi ja Ari oli valmistautunut
siihen, että jos heitä yritettäisiin väkisin
pysäyttää tai poliisit lähtisivät heidän peräänsä
hän käyttäisi asetta poliiseja vastaan. Näin ollen
he olivat ajaneet läpi reagoimatta poliisiautosta
näytettyyn punaiseen hälytysvaloon.
Tilanne oli kuitenkin lauennut siihen, että poliisit
eivät olleet lähteneetkään perään. Kyseessä oli
ollut ylileveän kuorman kuljetus ja poliisiauto oli
ajanut saattueen kärkiautona. Toiseen siviilimallisen
auton punaiseen valoon he olivat pysähtyneetkin
ja menneet tien sivuun ohjeiden mukaisesti.
Näin he olivat käsittäneet, ettei tilanteessa mitään
hätää ollutkaan. Poliisit eivät olleetkaan tien päällä
heitä varten. Mutta saattaisivat vielä olla, pohti
Ari . . .
Matka Imatralle jatkui kuitenkin aivan rauhallisesti
ja perillä kotikaupungissaan nuorukaiset olivat
noin kello 03.00 aikaan 15. päivänä elokuuta
1985.

Torstai Imatralla
Imatralla seuraavana aamupäivänä herättyään Ari
ja Jari olivat alkaneet ryypiskellä ja samalla he
olivat suunnitelleet ja tehneet päätöksenkin, että
paikkakunnalta pitäisi häipyä, sillä he olivat pelänneet
aseanastuksen paljastuvan.
Päivän aikana he olivat kierrelleet tutuissa ja
tavallaan jättäneet jäähyväisiä, sekä nauttineet
alkoholia. Äänekoskella Arilla lainassa olleen auton
he olivat palauttaneet eräälle Arin ystävälle,
joka oli myös torstaina illalla ollut paikalla, kun
Ari ja Jari olivat pakanneet vaatteita ja puhuneet
lähdöstään Ruotsiin. Hän oli myös nähnyt Arilla ja
Jarilla katkaistun haulikon, jonka pojat olivat pakanneet
mukaansa ottamaansa merimiessäkkiin.
Arin ystävän auton kyydissä käytiin vielä tervehtimässä
muutamia tuttuja. Jari oli räyhäkkäällä
päällä ja mainitsi, että heillä Arin kanssa alkaisi
uusi elämä. Nuorukaiset olivat selvästi lähtöpuuhissa.
Ari vaikutti kuitenkin jotenkin sulkeutuneelta.
Miten matka tehdään?
Noin puolen yön aikoihin Ari ja Jari olivat kävelleet
Imatran keskustasta Saareksiinmäen autoliikealuetta
kohden. Mukanaan heillä oli matkaa
varten pakatut kantamukset. Matkalla he olivat
keskustelleet taksin ottamisesta siten, että surmaisivat
kuljettajan ja anastaisivat tämän auton ja
kuljettajan rahat.
Jari oli kuitenkin ollut sitä vastaan ja pitänyt
parempana, että hän yrittäisi ottaa käyttöön henkilöauton,
eli jonkin Ladan, joita hän oli ottanut
käyttöön ennenkin ja tiesi systeemit. Jarin ehdottamaa
suunnitelmaa päätettiin kokeilla ensin.
Saareksiinmäen pienteollisuus- ja autoliikealueen
kaupungin puoleisessa päädyssä erään rakennuksen
kupeessa he pysähtyivät ja Ari otti
merimiessäkistään katkaistun haulikon ja latasi
sen kahdella patruunalla siltä varalta, että joku
vartija tai muu henkilö pääsisi yllättämään heidät
kesken autonottopuuhien.
Jari ei asian johdosta sanonut mitään, sillä hän
ajatteli asiasta aika lailla samoin kuin Ari ja käsitti,
että Ari käyttäisi asetta vaikka tappotarkoituksessa,
jos heidät yllätettäisiin. Ari jätti ampumaval-

Autorivistön välistä johtavat raahausjäljet.
Kuva

miin aseen roikkumaan vapaasti kätensä varaan.
He katselivat autoja ensimmäisen autoliikkeen
pihamaalta, mutta sopivia ei löytynyt.
Tämän jälkeen he siirtyivät alempana olevalle
toisen autoliikkeen pihamaalle, josta löysivät sopivan,
vihreän Ladan.
Jari potkaisi voimakkaasti tuuletusikkunaan, joka
antoi periksi menemättä rikki ja näin autoon
päästiin sisälle. Auton rattilukko murrettiin ja Jari
alkoi yhdistellä virtajohtimia virtalukon ohi. Hänen
onnistui saada auto käyntiin, muttei käymään
kunnolla. Lisäksi lasinpyyhkijät toimivat koko
ajan, Jari yritti korjailla johtojen asentoja.
Samalla autoliikkeen sivulla ollut ovi avautui ja
pihalle tuli mieshenkilö, joka alkoi lähestyä Ladaa.
Mies saapui autonkuljettajan puoleisen oven
luo ja Jari nousi autosta ulkopuolelle seisomaan.
Mies otti Jaria kiinni olkapäästä, mutta Jari riuhtaisi
itsensä irti ja lähti juosten auton taakse.
Tämän jälkeen mies kääntyi ympäri ja lähti
kohti autoliikkeen ovea. Ari nousi tässä vaiheessa
Ladasta ja riensi miehen selän taa muutamalla
juoksuaskeleella ja ampui miestä selkään yhden
laukauksen noin 3 - 4 metrin etäisyydeltä. Mies
tuupertui välittömästi asfaltille ja Ari ja Jari juoksivat
läheisen keskustaan vievän tien yli tien toiselle
puolen olevaan tiheään metsikköön pensaiden
suojaan. Täällä he kuuntelivat, mutta sivullisia
tai poliiseja ei ilmaantunut paikalle. Ari latasi
aseen metsikössä. Lada oli jäänyt käyntiin ja
heidän merimieskassinsa oli jäänyt autoon.
Jonkin ajan kuluttua he palasivat takaisin ja
sammuttivat auton moottorin. Jari otti autosta
merimiessäkin ja sillä aikaa Ari oli jaloista kiinni
pitämällä raahannut pihalle ampumansa miehen
autorivistön takana olevaan ojaan. Miehen housut
olivat lähteneet raahauksen aikana jaloista, joten
Ari oli heittänyt ne pois käsistään. Arin mielestä
mies oli jo tuolloin ollut kuollut. Tämän jälkeen he
olivat poistuneet tapahtumapaikalta ja lähteneet
kävelemään kohti valtatie 6:tta.

Päätös taksisurmasta
Kävellessään pois edelliseltä tapahtumapaikalta
Ari ja Jari keskustelivat siitä, missä taksikuski olisi
paras surmata. Jari ehdotti omaa paikkaansa, mut-

Kuva
Ryöstetty auto hylättiin Porvoon maantielle.

ta Ari kertoi tietävänsä Lappeenrannassa hyvän
paikan, kun oli ollut siellä suorittamassa asevelvollisuuttaan
ja tunsi kaupungin ympäristöineen.
He kävelevät valtatie 6:n läheisyydessä olevan
motellin luo, jossa yrittävät saada kyytiä lennosta,
mutta eivät onnistu. He soittavat taksien Ula-keskukseen
ja saavat auton. He nousevat autoon noin
02. aikaan. Auto on metallinruskea Peugeot 505,
kuljettajaa he eivät tunne.
Ari asettuu istumaan kuljettajan taakse, Jari
myös takapenkille Arin viereen. Jari nauttii Ruska-
pullostaan ryyppyjä ja nukahtaa ajon alkuvaiheessa.
Ari juttelee kuljettajan kanssa jokapäiväisistä
asioista. Matkaa on vajaat 40 kilometriä.
Lappeenrannassa Ari neuvoo kuljettajaa ajamaan
ohitustietä kaupungin ohi ja kääntymään
Korkea-ahon liittymästä paikallistielle. Heti paikallistielle
kääntymisen jäljeen Ari pyytää kuljettajaa
pysäyttämään käydäkseen tarpeillaan. Samassa
kun kuljettaja saa autonsa pysäytetyksi Ari
kaivaa aseellaan penkkien välistä esiin kuljettajan
oikean käsivarren ja ampuu nopeasti yhden laukauksen.
Kuljettaja hyppää autosta ulos ja pyytää,
ettei häntä enää ammuttaisi ja lupaa antaa
rahansa. Samalla hän lähtee juosten paikalta autonsa
perän ohi kohti valtatie 6:n risteystä. Ilmeisesti
voimien ehtyessä hän menee ojan yli penkalle
ja Ari ampuu häntä toisen kerran. Laukaus osuu
kuljettajaa päähän ja Ari raahaa hänet syvemmälle
metsikköön.
Jari herää taksissa kovaan pamahdukseen ja
tajuaa, että Ari on ampunut kuljettajan. Hän huomaa,
että kuljettaja lähtee juosten paikalta pakoon
ja Ari lähtee hänen peräänsä. Jari tulee ulos autosta
ja alkaa huudella Aria. Hän avaa auton takakontin,
ja ottaa sieltä viltin, koska auton etupenkit
ovat vereentyneet. Samassa edestäpäin tulee auto,
joka kuitenkin menee ohi ja kohta tulee taksiauto,
jota Jari viittoo jatkamaan matkaansa.
Autojen ajaessa ohi Ari lataa metsässä välittömästi
aseensa uudelleen ja ehtii jo ajatella, joutuisiko
sitä vielä ampumaan jonkun, jos auto pysähtyy
ja kuinkahan monta autosta tulisi... Autot
menevät kuitenkin ohi.
Ari ja Jari lähtevät ottamallaan taksilla välittömästi
paikalta ja ajavat läheisen urheilukentän
reunaan Jo ssa tutkivat taksin papereita ja mahdollista
rahasaalista. He toteavat, että Ari on unohtanut
ottaa taksinkuljettajan rintataskusta rahat,
vaikka niistä oli nimenomaan puhuttu. Nyt anastettu
rahasumma jää kolikkokotelossa oleviin 35
markkaan. Urheilukentän reunalla he heittävät
ulos pienen pistoolimallisen aseen, josta eivät
pääse perille, mikä se on.

JATKUU...
Kenen kakkosnikki mä olinkaan?

Amanamen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 1:33 am

Re: Haulikkosurmat (TESTI)

Viesti Kirjoittaja Amanamen »

Pakomatka
Ari ja Jari laskeskelevat riittääkö polttoaine Helsinkiin
ja lähtevät ajamaan pääkaupunkia kohden.
Jarin ajettua jonkin matkaa häntä alkaa nukuttaa
ja Ari tulee ajamaan. Molemmat ovat ajaessaan
alkoholin vaikutuksen alaisia.
Polttoaine loppuu kuitenkin yllättävästi Porvoon
moottoritiellä ja auto pitää jättää moottoritien
laitaan. Autosta he ottavat mukaansa viltin ja
omat tavaransa sekä haulikon, jota kannetaan
irrallaan kaiken varalta. Jonkin matkaa pimeässä
ja tuntemattomassa maastossa käveltyään he leiriytyvät
ja nukkuvat paikalla noin pari — kolme
tuntia aamuun saakka.
Aamulla Ari vaihtaa vaatteita jättäen vereentyneet
vaatteet leiripaikalle. He kävelevät lähellä
olevaan baariin, jossa käyvät peseytymässä.
Vanhalta Porvoontieltä he nousevat linja-autoon
ja jatkavat matkaa Helsinkiin linja-autoasemalle
saakka.
Helsingissä he saavat tavaransa väliaikaisesti
rautatieaseman säilytyslokeroon ja ostavat kaupungilta
vaatetta, kassin ja hiusten värjäämisainetta.
He ovat päättäneet lähteä Viking Linjan
laivalla Ruotsiin, sillä Ari on saanut lopputilinsä
pankkitililleen ja hän nostaa rahansa Helsingissä.
Illalla kello 17.30 he nousevat Helsingissä laivaan.
Aseen ja merimiessäkin he jättävät Helsinkiin
terminaaliin säilytyslokeroon. Laivaan mentäessä
heidän henkilöllisyyspaperinsa tarkistetaan
matkalippujen yhteydessä.
Laivan saunassa he yrittävät värjätä hiuksensa,
mutta hätäilevät ja väriaine ei ehdi vaikuttaa kunnolla.
Laivalla he viettävät normaalia matkustavaisen
elämää kuitenkin koko ajan hieman varuillaan
ollen. Jari tutustuu laivalla erääseen tyttöön
ja pysyttelee tämän seurassa.
Seuraavana aamuna laivan ollessa lähellä Tukholmaa
Ari sepittää tarinan päästäkseen Jarista
eroon. Hän kertoo Jarille työporukasta, joka ottaa
hänet mukaansa. Näin he eroavat toisistaan ennen
laivan saapumista satamaan.
Ari päättää lähteä heti maihin muiden matkustajien
vanavedessä ja kulkusillalla hän näkee satamassa
runsaasti ruotsalaisia poliiseja. Heitä on

Kuva
Äänekoskelta 1. anastettiin
ase. Sumiaisissa 2. se katkaistiin,
matkalla Ari ja Jari
kohtasivat poliisiauton 3. ,
Imatra 4. ja ensimmäinen
murha. Lappeenranta 5. ja
toinen murha, taksiautoiijan
silmälasikotelo löytyi täältä
6. , taksi hylättiin ® bensiinin
loputtua. H elsink i7. ja pakomatka
Ruotsiin alkoi.

niin paljon, ettei Ari usko heidän olevan häntä
varten. Tullin kohdalla Ari valitsee tullattavien
linjan ja pääsee maihin ilman kenenkään väliintuloa.
Jari jää laivaan uuden tyttökaverinsa kanssa ja
tulee maihin vasta puolen päivän aikaan käyden
lyhyellä kierroksella kaupungilla. Jarin uusi ystävä
maksaa hänen matkansa takaisin Suomeen ja niin
Jari palaa samalla laivalla takaisin ja on Suomessa
sunnuntaina aamulla. Jälleen hän on laivassa puolille
päiville asti ja välttää siten kaikki tarkastukset.
Jari pääsee väliaikaisesti oleilemaan uuden ystävättärensä
asunnolle Espooseen, josta hänet sitten
maanantaina illalla pidätetään.
Ari viettää päivän ja yön ja seuraavankin päivän
Tukholmassa metsissä ja puistoissa oleillen. Hän
ei ole yhteydessä kehenkään. Ari päättää palata
takaisin Suomeen ja ehkäpä myös takaisin Imatralle.
Hän ostaa lipun ja tulee laivaan, ja joku
katsoo hänen paperinsa. Hän pääsee laivaan ja
kohta hänet otetaan yläkannella kiinni ja tuodaan
laivan putkaan. Ari pakomatka siis päättyy jo
sunnuntaina, eli päivää ennen Jaria.

Tuomioistuin päättää
Kihlakunnanoikeus määräsi molemmat nuorukaiset
mielentilatutkimuksiin, jonka jälkeen oikeus
antoi asiassa tuomionsa.
Ari tuomittiin taposta ja murhasta ja muista
pienemmistä rikoksista elinkautiseen vankeusrangaistukseen.
Jari puolestaan tuomittiin avunannosta
tappoon ja murhaan ja muista pienemmistä
rikoksista kymmeneksi vuodeksi vankeuteen.
Tuomiot on alistettu Hovioikeuden tarkastettavaksi.
Kihlakunnanoikeus katsoi molempien olleen tekoja
tehdessään täydessä ymmärryksessään.
Kenen kakkosnikki mä olinkaan?

Amanamen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 1:33 am

Re: Haulikkosurmat (TESTI)

Viesti Kirjoittaja Amanamen »

Poliisi kertoo 1987 kirjasta. Varmaan vakkarifoorumilaisille tuttu.
Kenen kakkosnikki mä olinkaan?

L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3069
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Haulikkosurmat (TESTI)

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä

Vastaa Viestiin