Taitelijaelämää viettäneiden keskinäinen tappo 1930-luvulla Töölössä

Testit ja kokeilut ja kysymykset tekniikasta. Voit myös hakea muuta tietoa esim. vanhoista uutisista tms.

Valvoja: Moderaattorit

finnbar87
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: Su Huhti 27, 2014 9:29 pm

Taitelijaelämää viettäneiden keskinäinen tappo 1930-luvulla Töölössä

Viesti Kirjoittaja finnbar87 »

Terve!

Nyt jäänyt vaivaamaan kyseinen tapaus, josta muistikuvani ovat seuraavanlaiset:

- Tapahtui Helsingissä, muistaakseni 1930-luvulla. Mahdollisesti Töölössä Savilankadulla tai Sallinkadulla, tai vastaavalla lyhyellä "kaduntumpilla", kellarihuoneistossa.

- Majaansa siellä pitivät kaksi viinaanmenevää taiteilijasielua, joista toinen löytyi kuukausia veriteon jälkeen asuinhuoneen hetekalta teräaseella tapettuna. Kämppistä ei ollut mailla halmeilla. Saatiin myöhemmin kiinni ja sai tuomionsa. Aika pian tuomionsa sovittamisen jälkeen tappoi itsensä (hukuttautui?) Turussa.

- Motiivina teolle oli tekijän mukaan se, että uhri oli ruvennut ehdottelemaan hänelle homoseksuaalista kanssakäymistä.

Olen 95% varma, että olen lukenut asiasta ainakin HS:n arkistosta ja täältä. Ehkä myös jonkin PPK:n historiaosiosta. Keksisikö kukaan, että mikä tapaus on kyseessä?

Kiitos vaivannäöstä!
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4106
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Taitelijaelämää viettäneiden keskinäinen tappo 1930-luvulla Töölössä

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Tuli mieleeni, että mikäli kukaan muukaan ei tunnista tapausta annetuilla vihjeillä, niin kyseessä saattaa olla ajan hampaan järsimä virheellisten muistikuvien kombinaatio. Varsinainen tapaus olisikin näyttelijä Urho Somersalmen näyttelijävaimon Aili Somersalmen kirveellä ja puukolla suoritettu murha Töölön Tunturikadun asunnon sohvalle miltei päivälleen 60 vuotta sitten. Urho ripusti teon jälkeen itsensä kaulakiikkuun WC:n vesiputkeen.
Kysyjän muistikuviin on voinut sekoittua mystisesti myös Sig-yhtyeen vokalisti Matti Inkisen hukuttautuminen Raisionlahteen paljon myöhemmin.

Luulen kuitenkin, että tarkoitetaan Karl Rosenqvistin tappoa Annankadulla helmikuussa 1932. Tappaja oli nimeltään Aarne Sundblom. Tapausta on käsitellyt ansiokkaasti ns. homomurhien spesialisti nikki Queen Hejacin puolella.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
finnbar87
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: Su Huhti 27, 2014 9:29 pm

Re: Taitelijaelämää viettäneiden keskinäinen tappo 1930-luvulla Töölössä

Viesti Kirjoittaja finnbar87 »

Somersalmien tapaus on tuttu wikipedia-tasolla, joten siihen en sekoittanut. Hänhän tappoi ennen itsemurhaansa vaimonsa (muistaakseni) taitelijayhteisöltä lahjaksi saamallaan kirveellä.

Tekijän hukuttautumisen sekä tapauksen sattumisen Töölössä olin ottanut muistikuvina muualta. Töölön ilmeisesti ainakin toisesta homosurmasta, eli Raimo Kantasen tapauksesta.

Inkisen tapaus on myöskin tuttu, koska on sen verran paljon tuoreempi kuin nämä muut tässä mainitut... hankala mennä toki sanomaan, että onko Inkinen vai Aurajoki yleisenä (ruumiidenkin) kaatopaikkana vaikuttanut mielikuvaan enemmän.

Yhtä kaikki, etsimäni tapaus oli juurikin tuo Sundblom/Rosenqvist -tapaus. Muistin sentään oikein vuosikymmenen, taiteilijataustan, kellarihuoneen, hetekan, homoteeman ja tekijän tuomion suorittamisen jälkeisen itsemurhan Turussa. Sen sijaan väärässä olin PPK:n ja Minfon suhteen; ilmeisesti olen lukenut asiasta juurikin tuosta hejacissa mainitusta, omistamastani pokkarista Viljakainen ja Silvander: Helvetinkone ja 49 muuta suomalaista rikosta.

Iso kiitos, LexVeritas. Sain yhden mieltäni vaivanneen tapauksen selvitettyä itselleni. :D
Vastaa Viestiin