Egypti

Testit ja kokeilut ja kysymykset tekniikasta. Voit myös hakea muuta tietoa esim. vanhoista uutisista tms.

Valvoja: Moderaattorit

IceQueen
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 7:18 pm
Paikkakunta: Tahiti

Egypti

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Hei,

olen vissiin lähdössä Egyptiin äkkilähdöllä ensi kuun alussa avokin kanssa. Yritämme päästä Sharm el Sheikhiin.

Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan kaikesta mahdollisesta. Onko siellä
hyviä ostoskeskuksia (kiinteät hinnat), tinkimisen noin hinta esim vesi-/limsapullosta katukaupassa, sukellusmahdollisuuksista, PAIKALLISTEN retkitarjonnasta/luotettavuudesta, hyvistä ruokapaikoista.. kaikesta!

Mitä Egyptissä kannattaa ehdottomasti kokea? Mitkä ovat näkemisen arvoisia asioita. Mihin ei kannata mennä.. tai eksyä..

Olisin kiitollinen, jos saisin asiallisia ja kattavia vastauksia :)
..: Game Over :..
hemuli
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 117
Liittynyt: La Elo 16, 2008 4:48 pm
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Enpä ole Egyptissä koskaan käynyt, mutta suosittelisin hakemaan tietoa Pallontallaajat -matkailusivustolta. Siellä on paljonkin keskustelua kaikenmaailman matkakohteista, myös Egyptistä ja Sharm el Sheikistä. Tässä suora linkki Egyptikeskusteluun. Hyvää matkaa! 8)
venkula55
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 10:33 pm

Äläkä hetkeksikään unohda:

Viesti Kirjoittaja venkula55 »

taskuvarkaita ja huijareita. Niitä on siellä egyptissä riesaksi asti. Pahin minkä voisit unohtaa, hygienia. 50-80 %:n varmuudella saatte myös vatsataudin. Se nimittäin kuuluu siihen kulttuuriin ja ei ole sanottu negatiivisessa mielessä - vaikka ruikuli sitä onkin.
Kaikkea mitä sanotte... ei kuulu minulle.
ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Viesti Kirjoittaja ketsku »

No me ei tykätty. Oltiin kylläkin alexandriassa jossa ei ollut mitään sukelluksia tai varjoliitoiluja joita oltaisiin kaivattu. Sen naisten huonon aseman aisti joka paikassa. Kannattaa käydä päiväretki pyramideilla mutta siellä pyramidien luona päivystää kaikenlaisia miehiä. Meitä varoitettiin mutta silti meille kävi niin, että lapsen takia päästiin turistibussista viimeisiä ulos ja mies sitten jäi siihen jotain kuvaamaan kun ryhmä meni edeltä. Siihen tuli mies joka iski beduiinihatut päähän ja selitti kuinka ne on ilmaisia. Ei ehditty juuta eikä eitä sanoa kun kamelimies saapui viereen ja nappasi tytärtämme kädestä. Olivat oikein ystävällisiä ja raijasivat miehen ja tyttären lähestulkoon väkisin kamelin selkään. Seuraavaksi käväisin minäkin kamelin selässä mutta minua ei päästetty sieltä alas vaan mieheltä ruvettiin vaatimaan rahaa. Kun rupesinj karjumaan niin päästivät mut alas mutta mies maksoi niille 20 euroa (on TODELLA suuri raha siellä!!) tyhmänä ja silti ne huuteli solvauksia perään! Sfinkseillä osattiin jo varoa mutta sielläkin sellainen mies tuli ja löi tyttären kouraan kiven ja aina ne sanoivat, että se on lahja, minä annan sen. Kun lähdettiin vaan kävelemään niin se juoksi perässä ja repi sen kiven tytön kädestä. Lasta pelotti ja meitä vitutti :(

Hygienia todella on surkeaa, kannattaa syödä hotellissa. Ostoskeskukset oli kalliita ja liikenne todella hurjaa ja villiä. Miehet häikäilemättömiä ja se tyrkytys ei rajoitu pelkästään siihen, että osta, osta vaan ne todella lyö kädet täyteen tavaraa ja rupeavat sitten huutamaan, että maksa. Meitä pelotti liikkua siellä, niitä kaupustelijoita oli joka paikassa.

Kairossa museossa käytiin, se oli mahtava paikka mutta siellä ei ollut ilmastointia. Sinne kannattaa mennä silti. Kaikki nähtävyydet on mun mielestä järkevintä kiertää turistibussilla vaikka me ollaan yleensä vuokrattu auto. Ehkä toi sheikki ei oo niin villi paikka mutta me kuitenkin saatiin tarpeeksemme egyptistä.
Himmeli
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja Himmeli »

Olen ollut useita kertoja Egyptissä, sekä lasten kanssa (yksin naisena) ja kerran yksin, enkä tunnista oikein mitään noista Ketskun kauhujutuista. En sitten tiedä, oletteko jotenkin tahtomattanne provosoineet tai ymmärtäneet väärin jotakin. En ole koskaan törmännyt noin turisteja kohtaan käyttäytyneisiin egyptiläisiin, ja olen ollut sekä Sharmissa, Hurghadassa että Luxorissa. Tinkiminen tietenkin kuuluu kulttuuriin (myös egyptiläisten kesken) ja egyptiläiset tarjoavat auliisti erilaisia retkiä yms (tottakai, matkatoimintojen retket ovat paljon kalliimpia ja egyptiläiset osaavat saman homman usein jopa paremmin, kuin suomalaiset oppaat) , mutta ymmärtävät kyllä sanan ei. Mentaliteetti on toinen kuin meillä, mutta ystävällisyydellä pärjää kenen kanssa vain, ja sillä, kun jaksaa hokea sitä "ei kiitos", mutta hymyillen. On eri asia olla päättäväinen kuin epäkohtelias.

Ostoskeskuksia kiinteine hintoineen ei ole, eli ei ole mikään Kanaria.
Kaikenlaista kivaa ostettavaa löytyy, mutta kun meinaa jotakin sitten todella ostaa, kannattaa varata aikaa prosessiin, sillä egyptissä kaupankäynti on sosiaalinen tapahtuma, ja siinä ohessa juodaan kupit teetä ja jutellaan mukavia. Ja puhutaan hinnasta. Älä osta mitään ekoina päivinä, niin totut meininkiin, ja kuulet eri versioita tavaroiden hinnoista.
Lähtöhinnasta kannattaa yrittää päästä esim. 80% alaspäin. Olen nähnyt mm. tapauksen, jossa japanilainen turisti kysyi hintaa, ja myyjä tietenkin vastasi ihan överihinnalla, tyyliin 40 punnan tavara 350 puntaa. Sensijaan, että tästä olisi alettu keskustella, japanilainen ryntäsi oikeasti suuttuneena ulos. Myyjä juoksi perään, ja yritti selittää, että se oli vain ensimmäinen ehdotus, mutta japanilainen ei tajunnut ideaa lainkaan...

Sharm on ainoastaan turisteille tehty alue, jossa hienointa on ehdotottomasti käsittämättömän upea Punainen meri. Sukeltamaan tai ainakin snorklaamaan siis.

Ruoka on hyvää, ja turistipaikoissa löytyy mitä vain kiinalaisista pizzerioihin ja egyptiläiseen ruokaan. On erittäin halpaa. Vesipullo maksaa 1-4 puntaa (eli 14 senttiä-70 senttiä).
Hygienian kanssa en ole huomannut mitään ongelmaa, ja olen myös syönyt egyptiläisten perheiden luona ja käyttänyt heidän omia reikä lattiassa-vessojaan. Jotka itseasiassa ovat tavallaan hygienisempiä kuin meidän pönttömme, sillä et ole kosketuksissa mihinkään kun käyt asioilla!
Mahdollinen turistiripuli johtuu meistä poikkeavasta bakteerikannasta, ja sen joko saa tai ei saa. Yhdellä matkalla tytär sairastui, kukaan muu perheestä ei (vaikka teimme samat asiat ja söimme samaa ruokaa) eikä koko ryhmästä. Paikallisten apteekeissä on hyvät lääkkeet, esim. Antinal, joka maksaa noin 5 puntaa. Ymmärtävät kyllä mitä turisti haluaa:).

Sharmista pääsee retkille Kairoon ja esim. Pyhän Katariinan luostariin, sekä varmaan on myös mönkijäsafareita tms. Jos menet Sharmiin, niin ehdottomasti pyramidit ja Kairon egyptiläinen museo retkiohjelmaan, jotta näet edes osan niistä ihmeistä. Siinain niemimaa on hiekkaerämääta, Niilin vihreä laakso on täysin eri näköistä aluetta, mutta Kairossa näet edes hieman sitä oikeaa Egyptiä. Avoimin mielin, ja järki päässä.
Vertailun vuoksi sanottakoon, että esim. Luxorissa kuumailmapallolento on suomalaisella matkanjärjestäjällä 100euroa, paikalliselta ostettuna 35euroa. Ja ne molemmat lähtevät samaan aikaan samasta paikasta, eli ne sadan euron tyypit ovat siinä naapuripallossa...

Taskuvarkauksista en ole koskaan kuullut, egyptiläisten tulot ovat niin paljon kiinni turismista, että huolehtivat siitä, ettei ikäviä asioita tapahtuisi. Siksi on erikseen myös turistipoliisi, eli mun nähdäkseni egyptissä ollaan aika "herran kukkarossa" verrattuna moniin muihin maihin.
Kauppiaat tietty venkuloivat hinnoilla, mutta muutoin pidän egyptiläisiä varsin luotettavina, ja aina kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Kaikkialla.
IceQueen
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 7:18 pm
Paikkakunta: Tahiti

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Kiitos paljon Himmelille!

Nyt on siis matka varattu, ja lähtöhän on 4.2. Sharmiin (Naama Bay).
Kiinnostaisi myös kuulla millä hinnalla siellä pääsee sukeltamaan.
Mihin kannattaa ehdottomasti mennä snorklaamaan?
Hevostallinkin saattaa hyvällä tuurilla löytää..
Paljonko ruoka maksaa..? Ja jos on jotain ehdottoman hyvää paikkaa
suositella, suosittele!

Kesällä 08 olin Tunisiassa, enkä usko että tuo meininki siitä
hirveämmin muuttuu.

Ja tottakai pyramidit ja sfinksi täytyy nähdä!
..: Game Over :..
jackal
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: La Loka 18, 2008 1:27 pm
Paikkakunta: Chicago

Viesti Kirjoittaja jackal »

Sharmissa on hyvät sukellus mahdollisuudet.
Jos omistat PADI:n tai CMAS:in luvat niin sukeltaminen on halpaa,
sillä koko kurssin käyminen siellä maksaa 200 euroa. Joka on murto-osa suomen hinnoista.
Sharmissa on sukellusfirmoja jossa työskentelee suomalaisia, he tietävät luonnollisesti parhaat paikat snorklaamiseen. Joskus jopa innostuvat itse lähtemään mukaan no charge.

Vielä lisättäköön, että ostakaa oma snorkkeli suomesta. Sillä egyptin snorkkelit ovat suolan syövyttämiä, ja niitä ei välttämättä edes pestä joka kerran jälkeen. Oli firma suomalaisten tai ei.


Jos haluatte käydä katsomassa finksit ja miidit. Itse ensimmäisellä kerralla matkustin bussilla sen 14 tuntia. Toisella kerralla lentokoneella lennettiin. Lentäminen on 200euroa mutta paljon mukavempaa, ja koko lennon aikana esitellään maisemia ja kerrotaan alueen historiasta. Lopuksi ennen laskeutumista kaarrellaan pyramidien päällä. Itse pidin lentämisestä.


Sharm oli mukava paikka, paljon venäläisiä. Röyhkeitä venäläisiä.
Saksalaisia oli paljon myös. Pääkadun varrelta kääntyy paljon pikkukatuja, jos niitä lähtee seurailemaan löytää paikallisten asuinpaikat, ja parhaat ruokapaikat.

Siinä nyt äkkiseltään mitä tuli mieleen!



Edit.


Vielä noista kauhutarinoista, että pyramideilla meinasi käydä sama juttu. Paitsi että kaverini hyppäsi kamelin selästä ja tarrasi myyjää rinnuksista ja solvasi kaupustelijan maanrakoon.
Terveellä maalaisjärjellä sielläkin selvitään. Vihaisempaa ilmettä päälle ja tuijotus suoraan silmiin. Niin eivät välttämättä edes tule lähelle.
"Kun sydän itkee minä hymyilen, kun tuska polttaa minä laulelen"
ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Kylläpä siellä oli alexandrian lähellä ostoskeskus jossa oli ihan Eurooppalainen meininki kunnon kauppoineen ja kiinteine hintoineen.

Uskon, että noissa turistipaikoissa onkin turvallisempaa. Tuo alexandria oli ihan uusi kohde eivätkä paikalliset olleet tottuneet turisteihin vielä. Turistirysät olivat vasta rakenteilla siellä ja koko alue oli tosi syrjässä. Pääsi maistamaan ihan kunnolla aitoa Egyptiä ja sen asukkaita. Hotelli oli myös uusi (tai vanha mutta on paikallisten kesälomanviettokohde, ei ole ollut turisteja) ja työntekijät sen mukaisia. Eräskin Ahmed oli käynyt kaksin matkustavien naisten oven takana ehdottelemassa ja lopulta uhannut tulla omilla avaimilla. Matkajärjestäjä selitti, että nää ei vielä oikeen osaa tätä turistien kanssa käyttäytymistä. Beachilla kun makoilin bikineissä (oih, ihana pyöreä VALKOIHOINEN) kerääntyi siihen yhden baarin miehet tuijottamaan tissejä.

Ruokaravintolassa eräs tarjoilija vissiin olisi halunnut mut vaimokseen koska tuijotti ja hymyili ja halusi aina ohjata meidän sellaiseen pöytään missä itse tarjoili (päädyttiin pari kertaa tupakkapuolellekin tämän takia). Baarin esimies kävi sitten tälle sanomassa. Se oli kyllä ihan mukava mies, sellainen ujon oloinen. Mutta olis se silti ollut kiva syödä rauhassa... Mun mies vieläkin välillä muistelee tätä Mahmudia, että "ota se jos mä en kelpaa" (en ole kyllä sanonut, ettei kelpaa).

Varmaan tosta alexandriastakin kasvaa turistirysä mutta me nyt ehdittiin näkemään tuo aito puoli egyptiläisistä miehistä. Ja rättipäistä yleensä. Mies sanoi, että ei enää halua rättipäämaihin eli paljon ei jäljelle jää...
ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Vielä noista kauhutarinoista, että pyramideilla meinasi käydä sama juttu. Paitsi että kaverini hyppäsi kamelin selästä ja tarrasi myyjää rinnuksista ja solvasi kaupustelijan maanrakoon.
Terveellä maalaisjärjellä sielläkin selvitään. Vihaisempaa ilmettä päälle ja tuijotus suoraan silmiin. Niin eivät välttämättä edes tule lähelle.
Niin no meille nyt oli tärkeintä lapsen hyvinvointi ja siinä ei ehtinyt maalaisjärkeä kaivella kun lasta viedään. Vieläkin puistattaa koko juttu ja kyllä tuosta välikohtauksesta jäi se kaikkein ikävin muisto.
Vastaa Viestiin