Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Luckyone
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Helmi 29, 2008 6:40 pm
Paikkakunta: Suomi

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja Luckyone »

aniko kirjoitti:Olisiko mahdollista siirtää tämä uhoamiskilpailu aiheesta "kuinka hoitelisin murtovarkaan" vapaan keskustelun puolelle, jonne se kuuluu?
Mikäli aloitus on väärällä paikalla saa sen sinne siirtää kuka tahansa mode.

Uhoamiskilpailusta ei ollut kyse, vaan itsepuolustuksesta ja keskustelusta sen tiimoilta. Missä menee raja vai meneekö se vasta oikeudessa ? Suomessa ei saa edes kotonaan puolustaa itseään tarvittavalla tavalla, mikäli moinen tilanne sitä vaatii.
En tiedä sinusta, mutta jos joku tulee joskus oven läpi ja haluaa viedä henkeni tai omaisuuttani, niin en kai mä nyt siihen jää miettimään lakipyköröitä. Ennemin linnaa kuin tilastona paikallislehdessä.

Ketju siirretty vapaan keskustelun puolelle ajankohtaisista.

-Dante
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja aniko »

Luckyone kirjoitti:En tiedä sinusta, mutta jos joku tulee joskus oven läpi ja haluaa viedä henkeni tai omaisuuttani, niin en kai mä nyt siihen jää miettimään lakipyköröitä. Ennemin linnaa kuin tilastona paikallislehdessä.
Maallisen materian korvaa vakuutus, joten omaisuuden takia en väkivaltaan ryhdy, saati ottamaan syytettä ja mahdollista tuomiota itselleni. Ei ole vain millään tavalla sen arvoista. Oma ja läheisten henki ja terveys onkin sitten toinen juttu, paikasta riippumatta. Mutta usemmiten normimurovarkaallakaan ei luultavasti ole suurta hinkua jäädä ovelle taistelemaan, keikka meni jo pieleen joten järkevintä on vain häipyä äkkiä.
hsk
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 1:11 am

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja hsk »

Ei nyt varsinaisesti ollut hyökkäys, mutta kerronpa erään tarinan kuitenkin.

Tämä sattui reilut kaksi vuotta sitten. Olin paria kuukautta aiemmin muuttanut opiskelujen vuoksi entuudestaan vieraalle paikkakunnalle ja sainkin ihan kivan yksiön rivitalosta rauhalliselta asuinalueelta (tässä lähistöllä on omakotitaloja, rivareita, päiväkoti ja vanhainkoti...). Oli maanantai-ilta, istuin olkkarissa sohvalla ja katselin Täykkäreitä. Kello oli siis noin puoli kymmenen, kun kuulin koputuksen takaoveltani. Minä kummasti ihmettelin, että häh, kuka koputtelee mun takaoveen tähän aikaan illasta (en siis tuntenut kuin kourallisen ihmisiä tuossa vaiheessa). Menin ovelle ja raotin verhoa - kuistilla seisoo arviolta parikymppinen tyttö, jota en ollut ikinä aiemmin nähnyt. Avasin oven ja näytin varmaan kysymysmerkiltä. Tyttö avaa suunsa: "Hei, tulin just..tuosta naapurista...ja aattelin...että...oltaisko voitu kattoo...vaikka videoita...tai..jotain?" Tämän katkonaisen lauseen aikana havaitsin, että tytön silmät seisoo lasittuneina päässä, ja siinä se huojui ja poltteli tupakkaa, mun takapihalla! Minä sitten kohteliaasti vastasin että "Nyt ei oikeen sovi" ja tyttö tokaisee jotain tyyliin että "Aijaa" ja lähtee pois.

Herranjestas että säikähdin oikeasti, vaikka tyttö ei millään lailla ollut uhkaava, mutta mistä sitä ikinä kenestäkään tietää! Aivan varmasti oli nauttinut muutakin kuin kansalaisluottamusta - ainessahan se oli. Ja mikä tavallansa huvittavinta: asuin elämäni ensimmäiset 23 vuotta paikkakunnalla, joka tietyssä mielessä on varsinainen huumeiden tyyssija (tai ainakin takavuosina oli) ja ikinä en siellä törmännyt kotipihassa narkkariin, ainakaan tietääkseni.

Eipä ole tuota tyttöä sen koommin näkynyt eikä ole tietoa mistä naapurista oli tulossa - tässä piha-alueella on yhteensä 60 asuntoa ja täällä asuu niin opiskelijoita, vanhuksia kuin perheellisiäkin.
"Yksi vastaus minulla oli, mutta se ei sopinut kysymykseen"
PrideFC
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: La Huhti 11, 2009 10:22 pm

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja PrideFC »

Beretta92 starttiase löytyy (ei tarvitse lupaa, näyttää aidolta...) sekä puukkojakin löytyy, lähinnä keräilyn takia :) Noilla lähtisin pelottelemaan, joskin myönnän etten tuskin uskalla ketään puukolla lyödä vaikka tilanne olisi vaikeakin... Siitä kun saisi maksaa aika kalliisti, enkä tarkoita pelkästään rahaa... Eli pelottelu ensin, väkivalta vasta sitten. Sanotaanko nyt että osaan käyttää nyrkkejäni ja jalkojani ihan tarpeeksi hyvin että pärjään peruspulliaista vastaan.

Tappeluihin muutaman kerran joutunut, myönnettäköön että 2 "itse aloitettua". Tai itse ensimmäinen lyöjä, minut on helppo provota sillä suutun helposti mm. vittuilusta ja haukkumisesta. Mutta ehkei syy ole kokonaan minun, kai ihmisten pitäisi tajuta ettei aina ole tervettä huudella tuntemattomille ihmisille / heidän tyttöystävilleen.
Pride Fighting Championship (1997-2007) R.I.P
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8261
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Tää on kaksipiippuinen juttu, monellakin tapaa. Itse olen vammautunut törkeän pahoinpitelyn kohteeksi jouduttuani. Tekijähän lähti linnaan, mutta vammat jäi. Takaapäin tulleena hyökkäyksenä puolustatumis mahdollisuudet oli pyöreä 0. Tänä päivänä varautmisaste on kohtuullisen korkea varsinkin jos epämääräistä hiipparia sattuu näkösälle. Todennäköisesti kävisi hyökkäyksen tapahtuessa et minä saisin kakkua ja reippaasti. Toinen vois majottua ikkunattomaan yksiöön 2 metrin syvyyteen. Eikä tää ole uhoa sen enempää kuin tyhmyyttäkään, vaan kun tietää noi omat vammat niin pienemmälläkin kopsautuksella voi oma henki lähteä. Valitettavasti jos tilanne tulee päälle niin sit se on all in.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
Nepenthe
Neuvoja-Jack
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 4:19 pm

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

Ei ole onneksi koskaan tullut mitään todella vakavaa tilannetta vastaan, mutta vähemmän vakavissa tilanteissa on auttanut yksinkertaisesti uhkaavien tyyppien välttäminen. Kerran yksi känninen ääliö haulikon kanssa yritti käydä kimppuuni ja jos tämä olisi ampunut, kuten uhkasi osoittaessaan tuolla ladatulla aseella, niin olisi varmaan huonosti käynyt. Uhkauksen ja aseen kohdentamisen aikana myös karjaisin että joku sitten mahdollisesti osaisi yhdistää huutoni aseen ääneen ja raatooni, mutta ilmeisesti järki kuitenkin sen verran pelasi tyypillä, että ei ampunut, mutta lähti siitä sinne kävelemään päin ja sanoi hakkaavansa minut aseella paskaksi. Känninen kun tuo tyyppi oli, niin kävelin vain poispäin ja hyppäsin lisäksi ojan toiselle puolelle, niin se olisi ollut tuon tyypin koordinaatiolle siinä vaiheessa ilmeisesti vähän liikaa, kun päätti sitten lähteä toiseen suuntaan.

Koiran hyökkäyksen kohteeksi on tullut myös jouduttua muistaakseni kuusi kertaa ja jos ei tilannetaju olisi aina pelannut, niin olisi tullut kyllä useamminkin saatua hampaasta. Kasvot piti kerran kyllä ommella kasaan, kun koira kävi kunnolla kiinni naamaan. Jos on sisällä talossa ja koira käy kimppuun, niin pakoon ei kannata juosta, vaan yrittää saada itsen ja koiran väliin esim. huonekalu. Siinä koira ei pysty hyötymään nopeudestaan, ja kun se yrittää kiertää huonekalua, pystyy itse kiertämään sitä ihan yhtä nopeasti, eikä koira pääse siten käsiksi. Ulkona sama toimisi esimerkiksi puun kanssa, isompia esteitä, kuten esimerkiksi henkilöautoa, kannattaisi kuitenkin välttää, kun se on jo sen verran iso, että sen ympäri pystyy juoksemaan.

Vähän aikaa sitten kadulla joku harhoista kärsivä tyyppi jostain syystä päätti minulle alkaa huutaa ja uhkailla, mutta kun jatkoi kävelemistä, eikä reagoinut huuteluun eikä jäänyt rähjäämään, mutta piti kuitenkin silmät auki tyypin varalta, tilanne meni ohi. Kerran yömyöhään minua alkoi myös seurata yksi epäilyttävän näköinen sakki, joten teeskentelin puhuvani puhelimeen. Olen miettinyt myös, että jos joku minun kimppuuni kävisi, niin voisi muka puhua kännykkään, sitten kääntää kännykän kameran uhkaavaa tyyppiä päin ja tokaista puhelimeen: "Näitsä ton tyypin tossa kamerassa äsken? Joo, ja sait nauhalle? Hyvä juttu."

Päällekäymisessä parasta olisi tietysti juosta pakoon, mutta jos joku kimppuuni kävisi niin, ettei voisi paeta, niin paljain käsin varmaan pitäisi puolustautua. Onneksi olen hieman lueskellut perusitsepuolustus -juttuja netistä, niin tiedän vähän, millä kohtaa iskeä (ei rystysillä, ei ei) ja mihin parasta kohdistaa se isku.

Olen oikeasti miettinyt asiaa vähän paljon. :mrgreen: Mutta parempi katsoa kuin katua.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Nepenthe kirjoitti: Onneksi olen hieman lueskellut perusitsepuolustus -juttuja netistä, niin tiedän vähän, millä kohtaa iskeä (ei rystysillä, ei ei) ja mihin parasta kohdistaa se isku.
Miksi ei rystysillä? Varmaankin meinaat, että kämmenen alaosalla? Kyllä rystysillä saa kovimman ja tarkimman iskun. Johtuu olkapään kiertoliikkeistä. Kun kyynärpää taipuu alas kämmenlyönnissä, suuntautuu voima enemmän alas ja juuri tuon lyönnin pitäisi kulkea yläviistoon. Luita ja rustoja voi murtua ja peukalo vääntyy usein, lyö miten vaan. Potkut taas ovat tositilanteessa usein epätarkkoja ja yllättävän voimattomia. Varsinkin munille suunnatut! Pieni muna, iso reisi.

Jos on luottoa kykyihin, niin koukku leukaan sammuttaa järjenvalon yleensä heti. Tietysti jos näön saa sumenemaan hyökkääjältä, pääsee helpommin pakoon. Kaikenlaiset painiotteet ovat riski jäädä lopulta alle ja jos useampi sakinhivuttaja niin sen pahempi.

Mutta ensisijaisesti pakoon ja jos ei heti tai puhumalla pääse, niin iskulla etäisyyttä ja etumatkaa.
Ressu>>
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Elo 12, 2010 4:01 am
Paikkakunta: Alaska

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Iines, tiedätkö että puolustautumisen täytyy olla selkäytimessä silloin, kun sitä tarvitaan. On aivan turha enää tilanteen päällä ollessa miettiä, lyönkö rystysellä vai kämmenen alaosalla. Jos sitä erehtyy mietiskelemään on homma jo itseasiassa ohi. Puolustautumistoiminnot ovat opeteltavissa, mutta ne täytyy opetella niin, ettei tosipaikassa tarvi miettiä. Toiminnan on lähdettävä selkäytimestä ja mieluiten tehokkaasti. Kun tilanne on ns. "päällä" ei ole enää aikaa mietiskellä vaan täytyy toimia seurauksista piittaamatta.
Nepenthe
Neuvoja-Jack
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 4:19 pm

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

INES 7 kirjoitti:Miksi ei rystysillä? Varmaankin meinaat, että kämmenen alaosalla?
Jep, kämmenen alaosaa meinaan. Rystysillä kun iskee, niin voi sattua omaankin käteen ihan hemmetisti. Iskee nenään sillä kämmenen alaosan luuosalla, niin itseen sattuu mahdollisimman vähän ja kohteeseen mahdollisimman paljon aiheuttamatta kuitenkaan mitään hengenvaaraa.

Potkut on tosiaan huonoja, on huono vinkki neuvoa potkaisemaan miespuolista hyökkääjää munille, kun siinä itse voi menettää tasapainonsa ja osuminen on epätodennäköistä, jne. Lisäksi kuten Ressu>> sanoi, sen puolustautumisen pitää olla automaattista, joten itse olen opetellut tuon nopean tirvaisun kämmenluulla nenään ja tarvittaessa potkaisisin vielä sääreen keskelle, tai jos tyyppi ei ole mikään kaappi, niin mahdollisuuksien mukaan polveen. Jos joutuu lähempään painikamppailuun vastustajan kanssa, kyynärpäällä huitominen olisi ehkä se, mitä sellaisessa tilanteessa tekisin. Tietysti toivomuksena olisi, ettei tuollaiseen tilanteeseen joutuisi, ja jos joutuisikin, niin toivoisin että tuo kämmenluu & nenä -yhtälö riittäisi hämäämään vastustajaa sen verran että pääsisi itse livahtamaan karkuun.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
SidoMinut
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: La Touko 08, 2010 2:15 pm

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja SidoMinut »

Mietin tätä juuri tänään. Onneksi ei ole kohdalle sattunut mitään tilannetta. Mutta monesti sitä mielikuvaharjoittelee kaikenlaisia tilanteita.

Meillä on ulko-ovessa pieni ikkuna, jonka rikkomalla ylettyy kätevästi avaamaan oven sisäpuolelta. Tänään mietin, että mitä tekisin, jos juuri nyt joku rikkoisi tuon ikkunan. En tiedä tositilanteesta, mutta mielikuvaharjoittelussa laittaisin läppärin kannen kiinni (menee lepotilaan), ottaisin kännykän vierestä ja avaimet matkan varrelta ja menisin takaovesta terassille. Sieltä crocksit jalkaan ja ehkä kiertäisin etupuolelle ja kattelisin, minkälaista porukkaa tuli kylään. Samalla toki soittaisin häkeen. Jos taas en ehtisi hakemaan mitään avaimia, kännykkää tms. niin sitten vaan menisin pihalle. Ei kiinnosta jäädä kattelemaan, ketä mustalaisia tai nistejä tulee käymään. Kaveri asuu kadun toisella puolella, niin sinne voi sitten kipaista vaikka yövaatteissa.

Jos taas on olemassa syy, miksi en voi poistua asunnosta (esim. lapsi nukkumassa tms), niin sitten en tiedä.. Turvallisuus on pääasia ja vakuutukset toivottavasti sen verran kunnossa, että voi vaikka vierestä kattoa kun telkkaria viedään pakuun.
Tämän taivaan alla tuuli puhaltaa.
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

SidoMinut kirjoitti:Mietin tätä juuri tänään. Onneksi ei ole kohdalle sattunut mitään tilannetta. Mutta monesti sitä mielikuvaharjoittelee kaikenlaisia tilanteita.

Meillä on ulko-ovessa pieni ikkuna, jonka rikkomalla ylettyy kätevästi avaamaan oven sisäpuolelta. Tänään mietin, että mitä tekisin, jos juuri nyt joku rikkoisi tuon ikkunan. En tiedä tositilanteesta, mutta mielikuvaharjoittelussa laittaisin läppärin kannen kiinni (menee lepotilaan), ottaisin kännykän vierestä ja avaimet matkan varrelta ja menisin takaovesta terassille. Sieltä crocksit jalkaan ja ehkä kiertäisin etupuolelle ja kattelisin, minkälaista porukkaa tuli kylään. Samalla toki soittaisin häkeen. Jos taas en ehtisi hakemaan mitään avaimia, kännykkää tms. niin sitten vaan menisin pihalle. Ei kiinnosta jäädä kattelemaan, ketä mustalaisia tai nistejä tulee käymään. Kaveri asuu kadun toisella puolella, niin sinne voi sitten kipaista vaikka yövaatteissa.

Jos taas on olemassa syy, miksi en voi poistua asunnosta (esim. lapsi nukkumassa tms), niin sitten en tiedä.. Turvallisuus on pääasia ja vakuutukset toivottavasti sen verran kunnossa, että voi vaikka vierestä kattoa kun telkkaria viedään pakuun.
Tuo lopun kappaleen asenne on oikea. Kun miettii sitten jälkikäteen olisiko muutama vuosi sitten ostettua telkkaria kannattanut varjella (sellasta laatikkotoosaa)? Jos siis olisi tapahtunut muutama vuosi sitten murto.

Mulla jos olisi tuollainen ovi, niin en saisi oltua (ei sillä, että niin oikeasti pelottaisi, että juuri meille, mutta todennäköisyys kasvaa aina, kun nisteillä on aikaa sen verran tuskissaan ollessaankin etsiä se helpoin sisäänmeno lähitienoolta, samoin tilauskeikkalaisilla) lasi-ikkunan kanssa. Helppohan sekin olisi kai "varmistaa" turvalasilla sisäpuolella, jos ei halua uutta tai rumaa ovea.
Beatrix Kiddo
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: To Elo 11, 2011 11:05 am

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja Beatrix Kiddo »

Asuin joskus pari vuotta sellaisella asuinalueella, jossa asui paljon maahanmuuttajia ja narkkareita. Maahanmuuttajat ehti siinä parin vuoden aikana aiheuttaa kaikenlaista hämminkiä. Muun muassa pienen ala-asteikäisen tytön kimppuun käytiin keskellä päivää.

Siellä tuli sitten kuljettua pimeinä aikoina käsi hiuslakkapullolla siltä varalta, että joku jostain hyökkää kimppuun. Sen luulisi kuitenkin hieman hidastavan, jos sellaista suihkauttaa silmille.
Waakku
Sabrina Duncan
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 3:32 am

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja Waakku »

Jos tulis pahempaa tilannetta vastaan kuin yliagressiivisen naapurin maahanvienti. Jos ei ole kuin yksi ja puhumalla ei pääse pois eikä siihen ole mahdollisuutta, vie maahan ja pidä siellä, ei tarvi edes olla Damian Maia et sen osaa tehdä. Harva osaa odottaa maahanvientiä ja siellä kontrolloiminen on aika helppoa osaamatonta vastaan ja kylse siel alhaal varmaanki josan raos rauhottuu. eri asia tietenki jos osaava vastustaja.
Kampamaneetti
Poliisikoira Rex
Viestit: 282
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 9:11 am

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja Kampamaneetti »

Pakko vastata tähän viestiin...

Itsepuolustuslajia harrastaneena voin kumota tuon että potkut ei tositilanteessa olisi tehokkaita. Monilla vaan on väärä käsitys siitä mihin ne pitäisi kohdistaa: Päähän! Potkuilla on tehokkain voima oman lantion alapuolelle, esim: polviin tai reisilihakseen.

Ja todellakin olisin valmis puolustamaan itseäni ja kotiani jos joku sille alueelle tunkeutuisi! Jopa vankeustuomion uhalla...

-Kamppis
Jag har talat :)
pekkaeric
Hetty Wainthropp
Viestit: 451
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 10:04 pm

Re: Kuinka puolustaudut mahdolliseen hyökkäykseen ?

Viesti Kirjoittaja pekkaeric »

Olen nyrkkeillyt harrastusmielessä, jos ei ole monta miestä vastassa, pärjään kyllä;D
Vastaa Viestiin